Ciclider i et 160L akvarie
Fra : Jesper Jensen

Dato : 15-04-02 18:51

Jeg er netop ved at overveje om jeg skal have ciclider istedet for
selskabsfisk i mit akvarie.

Men jeg har som oftes støt på at mange ciclider kræver min. et 220L akvaie.
Nu ligger landet sådan at jeg har et 160L.

Skal jeg vente med cicliderne til jeg får er lidt størrer akvarie??

Mvh

Jesper

Fra : Carsten Gall

Dato : 15-04-02 20:04

Jesper Jensen <Jesper.dk@Bigfoot.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cbb12eb$0$11915$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> Nu ligger landet sådan at jeg har et 160L.
>
> Skal jeg vente med cicliderne til jeg får er lidt størrer akvarie??

Det er et svært spørgsmål at give et ordenligt svar på.
For hvilke ciklider er det du gerne vil have??
Er det store røde Oscars der tiltrækker dig, eller er det små
apistogrammaer?
En rød Oscar bliver ca. 30 cm, hvorimod en Apistogramma kun bliver 5-6
cm.
Hvis du holder dig til Apistogramma størrelsen og lidt større, kan du
sagens have
dem i et 160L akvarie.
Hvis du kigger lidt på størrelsen og oprindelses område og så ikke
blander f.eks
kribensis fra Afrika og Apistogrammaer, burde det ikke gå helt galt.

Når du kommer længere i omstillingsprocessen, og finder ud af hvordan
akvariet skal
indrettes, vil vi nok kunne hjælpe dig med et par bud på en ordenlig
sammensætning.
Skal akvariet f.eks være en klippekyst, eller et planteakvarie??

Carsten

Fra : Jesper Jensen

Dato : 15-04-02 20:50

Jeg havde regnet med at få afrikanske cichlider i et planteakvarie, da jeg
har en del planter i mit selskabsakvarie. Hjælper det?

Fra : René Krogh

Dato : 15-04-02 20:38

Jesper Jensen wrote in message
<3cbb12eb$0$11915$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Men jeg har som oftes støt på at mange ciclider kræver min. et 220L akvaie.
>Nu ligger landet sådan at jeg har et 160L.

Når størrelsen på akvariet bliver nævnt i forbindelse med cichlider, er det
til i forbindelse med pladskrav til deres teritoriale adfær, samt flugt
afstand fra samme. Derfor mener jeg at længden af akvariet har mere
betydning end det egentlige rumindhold. Da et 160 liters akvarie har samme
længde som et 250 liters burde du IMHO kunne holde de samme fisk som i et
250 liters.

>Skal jeg vente med cicliderne til jeg får er lidt størrer akvarie??

Nej, der findes mange interresante cichlider som sagtens kan holdes i et 160
liters akvarie. Carsten nævner bla. diverse Apistogramma arter. Desuden kan
du evt kigge lidt på nedenstående arter, som jeg mener sagtens kan holdes i
et 160 liters:

Diverse Cichlasoma arter op til 10 cm.

Kribensis fra Afrika.

Julidochromis og diverse neolamprologus fra tanganyika søen.

Du er velkommen til at spørge til råds hvis du finder et konkret ønske om
fisk.