RH7.2 & talkd
Fra : Mike Wodzinski

Dato : 15-04-02 16:20

Fra : Troels Arvin

Dato : 15-04-02 21:42

On Mon, 15 Apr 2002 17:20:03 +0200, Mike Wodzinski wrote:

> Derimod er der
> en talk-server pakke, men denne aner jeg ikke hvordan man starter...

I programmet "ntsysv" [1] kan du styre hvilke services, der er aktive
efter en reboot af systemet. Sæt hak ved talk-service'en, og sørg for, at
"xinetd" service'en også er sat til at være aktiv. Hvis du ikke gider at
reboot'e efter ændringer, så kør:
/sbin/service xinetd restart

Ovenstående selvsagt, at den nødvendige software er installeret, nemlig
den "talk-server" pakke, du nævnte.

Så snart man begynder at aktivere software, der lytter på netværksporte
bør man sætte sig ind i brug af pakkefiltrering (i form af "iptables"
og/eller "tcpwrappers") samt sikre sig at éns system har alle officielle
updates installeret.

Note 1:
Det kan være nødvendigt at starte det som "/usr/sbin/ntsysv" afhængig af
hvordan du gør dig selv til root.

Fra : Mike Wodzinski

Dato : 16-04-02 19:13

Fra : Troels Arvin

Dato : 17-04-02 09:25

On Tue, 16 Apr 2002 20:13:12 +0200, Mike Wodzinski wrote:

> virker dog ikke... :/

Meget mærkeligt.

Hvad giver "netstat --inet -lep"? (Skal køres som root for at "p"
option'en virker.)

Står der noget relevant i /var/log/messages eller /var/log/secure?

Fra : Mike Wodzinski

Dato : 17-04-02 16:04

Fra : Troels Arvin

Dato : 17-04-02 20:08

On Wed, 17 Apr 2002 17:04:14 +0200, Mike Wodzinski wrote:

> Active Internet connections (only servers) Proto Recv-Q Send-Q Local
> Address Foreign Address State User Inode PID/Program name udp 0
> 0 *:talk    *:* root 195070 13444/xinetd

Ser i og for sig fint ud: talk kører over UDP, og netstat skriver
åbenbart ikke LISTEN ud for "lyttende" UDP-porte.

Hvordan oplever du konkret, at det ikke virker?

Fra : Mike Wodzinski

Dato : 21-04-02 00:02

Fra : Troels Arvin

Dato : 17-04-02 09:25

On Tue, 16 Apr 2002 20:13:12 +0200, Mike Wodzinski wrote:

> jeg så efter på en anden maskine (en RH6.1) hvor talk var installeret,
> en tidligere version... tilgengæld havde de ikke en talk-server pakke
> installeret

I nyere Red Hat'er har man opsplittet talk pakken i en klient-del (talk)
og en server-del (talk-server), primært af sikkerhedsmæssige grunde. På
denne måde kan man benytte talk til andre maskiner uden at være tvunget
til selv at have en talk-server installeret. Det sparer også en anelse
diskplads.

Fra : Mike Wodzinski

Dato : 17-04-02 16:05