/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Re: "Guds Folk" (1)
Fra : MartiN


Dato : 15-04-02 07:22

ED skrev, d. 13.04, kl. 20.01...

ref, pMn:
>> Så vi tales forhåbentlig ved...
>>
>"Altid velkommen , Mr. Hit and Run!"
>
Jo, tak. Nu render jeg næppe mere omkring end som det
kræves for at håndtere de andre punkter, man som borger
i dette land måtte have på dagsordenen. Om du har grund
til at føle dig ramt er vel en sag for sig... Det lader nu ikke
til at stikke så dybt! Men efter din følgende bemærkning
at dømme tumler vi jænthen med samme problem, som
opstod i noget nær 'forhistorisk' tid. Og jeg vil straks
pointere, det drejer sig om kunsten at se.

>"Kunne du ikke gøre mig den tjeneste næste gang at gøre
> det klart hvad det er du taler om. Jeg mener ikke, at din
> imponerende evne til at tale hen over hovedet på mig gavner
> en debat synderligt. Det er vel svar (debat) du ønsker, ikke?
>Eller er "gættelegen" sjovere, set fra din side af tastaturet."
>
Hvorvidt man egentlig burde le eller græde ved jeg ikke.
Så lad nu dét være! Men hvad får dig i grunden til at tro,
jeg har det nemmere?..

>>>Abel/Kain?? Se evt beretningen om Isak og Ismael (1Mos.21)
>>>og samme billede i beretningen om Jakob og Esau (1Mos.27)
>>>
Jeg har læst og behandlet netop de her fremhævede stykker
under titlen "Jøder for Vorherre." Og du får det næsten til
at lyde som om, jeg ikke havde gået i søndagsskole... Du har
blandt andet også (d. 13.04; 01.19) anbefalet mig at læse
artiklen "Israel -et modsigelsens tegn" af Stig Arensbach,
ang. skrevet på baggrund af et foredrag holdt i foreningen
Kristne Venner af Israel, hvilket jeg nu har gjort.

Det er -med en almen talemåde- lige før jeg misunder dig således
at kunne få hele sagen serveret på et sølvfad. Men tag ikke fejl
af dét... Vi har jo været en del igennem efterhånden. Hvorvidt
vi nogensinde lærer hinanden at kende står dog hen i det uvisse.
For hver gang jeg bryder min hjerne med at finde de allermest
'indlysende' eksempler på min 'uomtvistelige' sandhed, kommer
der en melding fra dig om, at det intet har med sagen at gøre!

Ikke desto mindre holder jeg på Johannes Døbers ord til de
'øgleunger,' der mente at kunne fly fra den kommende vrede...
»Så bær da frugt, som er omvendelsen værdig, og bild jer ikke ind

at I kan sige ved jer selv: "Vi har Abraham til fader;" thi jeg
siger jer, at Gud kan opvække Abrahams Børn af stenene dér!«
Mt. 3,7-12 -hvis det hele skal med.

Spørgsmålet er så bare: Hvad kan der være ment med ordene her?
Ja, dét er noget af et opklaringsarbejde. Og så kan det ikke
nytte, man henviser til hr. eller fru Overklog. Er vi børn af
Gud vil han med glæde lade os have det rette svar! Ejheller
nytter det at sige: "Duer ikke -lad os komme vidrere. For vi
har et hængeparti af den anden verden." Eller "nej, hør nu:
Hvad bilder han sig ind?"

Tror det fæ han kan få Gud i tale... Og hvad er det for noget
med en frugt af omvendelsen? Vi har langt vigtigere sager på
programmet! Hvad med at forsvare sit land og redde sit skind:
Alt, hvad vi har bekymret os om siden Kain tog magten i sin
egen hånd. Ja, hvad skal også det vandpjaskeri til for? Dåben
står intetsteds nævnt i de gamle skrifter... Hvem gider høre
på det barnepjat!

>>>..."Jeg vælger dog at forholde mig til Mesterens egne ord."
>>"Men hvem gør ikke dét?.."
>"Uha da ! Listen over dem der IKKE gør det, er også lang."
Ja, Gud ved hvor mange jøder -nazionisterne måske!

Men Jesus kunne ligegodt have sagt: "De hader mig i sig selv."
Jeg mener: At kalde sig kristen og samtidig håbe at møde sine
arvefjender i Paradiset er vel noget af en tilsnigelse. Men
desværre må jeg afbryde skriveriet her og vende tilbage med
fortsættelsen senere. Jeg har fået samling på hele tre delvist
ubesvarede indlæg fra dig, der -om alt går vel- bliver fulgt
op i denne tråd. Ikke fordi jeg tror, du vil nyde det...
Men ellers på genhør!
--
Mvh, pmn.

 
 
E.Dalgas (15-04-2002)
Kommentar
Fra : E.Dalgas


Dato : 15-04-02 10:29


MartiN <dangold@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cba6fe3.24731840@sunsite.auc.dk...
> ED skrev, d. 13.04, kl. 20.01...
>
> ref, pMn:
> >> Så vi tales forhåbentlig ved...
> >>
> >"Altid velkommen , Mr. Hit and Run!"
> >
> Jo, tak. Nu render jeg næppe mere omkring end som det
> kræves for at håndtere de andre punkter, man som borger
> i dette land måtte have på dagsordenen. Om du har grund
> til at føle dig ramt er vel en sag for sig...

Nu var det ikke en hentydning til den praktiske side af sagen, med "tiden"
til at besvare osv. Nærmere din tendens til at berøre emnet og så straks
forlade det igen i de svarindlæg du forfatter til mig.

> Det lader nu ikke
> til at stikke så dybt!

Næh, men det virker på mig som om du taler i ring og ikke griber de
ledetråde jeg giver dig.

> Men efter din følgende bemærkning
> at dømme tumler vi jænthen med samme problem, som
> opstod i noget nær 'forhistorisk' tid. Og jeg vil straks
> pointere, det drejer sig om kunsten at se.

Det forekommer mig at jeg fornylig skrev det samme til dig !

> >"Kunne du ikke gøre mig den tjeneste næste gang at gøre
> > det klart hvad det er du taler om. Jeg mener ikke, at din
> > imponerende evne til at tale hen over hovedet på mig gavner
> > en debat synderligt. Det er vel svar (debat) du ønsker, ikke?
> >Eller er "gættelegen" sjovere, set fra din side af tastaturet."
> >
> Hvorvidt man egentlig burde le eller græde ved jeg ikke.
> Så lad nu dét være! Men hvad får dig i grunden til at tro,
> jeg har det nemmere?..

Jeg tror ikke at du har det nemmere, tværtimod ! Men fordi sagen er
vanskelig for dig, behøver du jo ikke at gøre den vanskeligere for mig, ved
at poste linie efter linie som jeg skal gætte mig frem til, for
debatten, relevante betydning af, vel ?

> >>>Abel/Kain?? Se evt beretningen om Isak og Ismael (1Mos.21)
> >>>og samme billede i beretningen om Jakob og Esau (1Mos.27)
> >>>
> Jeg har læst og behandlet netop de her fremhævede stykker
> under titlen "Jøder for Vorherre." Og du får det næsten til
> at lyde som om, jeg ikke havde gået i søndagsskole... Du har
> blandt andet også (d. 13.04; 01.19) anbefalet mig at læse
> artiklen "Israel -et modsigelsens tegn" af Stig Arensbach,
> ang. skrevet på baggrund af et foredrag holdt i foreningen
> Kristne Venner af Israel, hvilket jeg nu har gjort.

Og det var så det.........eller hvad ??

> Det er -med en almen talemåde- lige før jeg misunder dig således
> at kunne få hele sagen serveret på et sølvfad.

Det begreb findes ikke i tolkningen af Bibelen (ihvertfald ikke som jeg ser
det)

> Men tag ikke fejl
> af dét... Vi har jo været en del igennem efterhånden.

Ja det mener du jo. Så jeg må altså notere mig at de argumenter du indtil nu
har modtaget, er fejet ind under gulvtæppet ?

>Hvorvidt
> vi nogensinde lærer hinanden at kende står dog hen i det uvisse.
> For hver gang jeg bryder min hjerne med at finde de allermest
> 'indlysende' eksempler på min 'uomtvistelige' sandhed, kommer
> der en melding fra dig om, at det intet har med sagen at gøre!

Som du så ikke tager synderlig notits af og starter seancen forfra

> Ikke desto mindre holder jeg på Johannes Døbers ord til de
> 'øgleunger,' der mente at kunne fly fra den kommende vrede...
> »Så bær da frugt, som er omvendelsen værdig, og bild jer ikke ind

Ja ! Grenene blev skåret af, træet skåret ned ! (ref: tråden-Guds folk.)

> at I kan sige ved jer selv: "Vi har Abraham til fader;" thi jeg
> siger jer, at Gud kan opvække Abrahams Børn af stenene dér!«
> Mt. 3,7-12 -hvis det hele skal med.

Ja ! For Gud er alt jo muligt.

> Spørgsmålet er så bare: Hvad kan der være ment med ordene her?

At det Israel Jesus kom til, ikke vandrede i *samme* tro som deres nationens
grundlægger og derfor var kommet *langt* bort fra Guds oprindelige
udgangspunkt for dem som nation og folk.

> Ja, dét er noget af et opklaringsarbejde.

Syntes du ?

> Og så kan det ikke
> nytte, man henviser til hr. eller fru Overklog.

Der er da ingen grund til at udvikle komplekser MartiN

> Er vi børn af
> Gud vil han med glæde lade os have det rette svar!

Den der søger........!

> Ejheller
> nytter det at sige: "Duer ikke -lad os komme vidrere.

Hvis det forholder sig sådan, duer det! Anderledes kan det ikke være. Du har
nævnt Israels åbenbare fjendskab i forhold til den Gud de mener at tilhøre.
Fint og godt, det jeg så beder dig om, er at udvise samme skarpsindighed når
Guds kærlighed til Israel skal behandles, men det kniber det gevaldigt med,
hvorfor ?

>For vi
> har et hængeparti af den anden verden." Eller "nej, hør nu:
> Hvad bilder han sig ind?"

At der står idiot på ryggen af ED, måske ! Nej hør nu, det kan man da ikke
sige i en sober debat som vores.......undskyld !

> Tror det fæ han kan få Gud i tale... Og hvad er det for noget
> med en frugt af omvendelsen?

Hvis der nu ikke ER nogen omvendelse der kan bære frugt, siger det sig selv
at det er omsonst at blive ved at søge efter denne frugt.

> Vi har langt vigtigere sager på
> programmet! Hvad med at forsvare sit land og redde sit skind:
> Alt, hvad vi har bekymret os om siden Kain tog magten i sin
> egen hånd. Ja, hvad skal også det vandpjaskeri til for? Dåben
> står intetsteds nævnt i de gamle skrifter... Hvem gider høre
> på det barnepjat!

Går du ikke lige lovligt langt tilbage her, i forhold til Israel, forståes
?? Og hvad har dåben nu at skaffe her ??

> >>>..."Jeg vælger dog at forholde mig til Mesterens egne ord."
> >>"Men hvem gør ikke dét?.."
> >"Uha da ! Listen over dem der IKKE gør det, er også lang."
> Ja, Gud ved hvor mange jøder -nazionisterne måske!

Men Esajas udråber om Israel: »Var end Israels børn talløse som sandet ved
havet, kun en rest skal frelses; Rom.9,27. Og kan vi så snart drage videre
fra dette sted ?......Kanaens land venter jo ret forude.

> Men Jesus kunne ligegodt have sagt: "De hader mig i sig selv."
> Jeg mener: At kalde sig kristen og samtidig håbe at møde sine
> arvefjender i Paradiset er vel noget af en tilsnigelse.

At du hoster op med denne konklusion i forhold til det jeg skriver er
VIRKELIG en tilsnigelse. Men nok nærmere en misforståelse.

> Jeg har fået samling på hele tre delvist
> ubesvarede indlæg fra dig, der -om alt går vel- bliver fulgt
> op i denne tråd. Ikke fordi jeg tror, du vil nyde det...
> Men ellers på genhør!

Nu har du så et indlæg mere i posen, så kom igen MartiN, og lad dig ej slå
ud

--

E.Dalgas










MartiN (16-04-2002)
Kommentar
Fra : MartiN


Dato : 16-04-02 05:21

On Mon, 15 Apr 2002 11:29, E.Dalgas wrote:

ED skrev, d.15.04.02, kl. 11:29.
Subj. "Re: »Guds Folk« (1)"

Jo sør'me om den ikke virker igen, serveren.
Så er der bare dét med hovedet...
>"Der er da ingen grund til at udvikle komplekser MartiN!"
>
Synes du ikke?.. Nåh, nej! Dem har man vel nok af.

Men ét har jeg {måske} forstået:
»Sulter din fjende, så giv ham at spise; tørster han, giv
ham at drikke. Da sanker du gloende kul på hans hoved og
Herren lønner dig for det.« (Ordspr. 25,20-22.)

Så er det bare, jeg i mit kuldrede sind kan få en slags dåb
{omvendelse} ud af denne handling. Og dernæst siger jeg til
mig selv: "Martin!.. Hvad har du /nu/ gang i?" For hele tiden
sidder ED og venter på, man sander: Gud er ven med Israel.

Dear Mr. Sit and Read:

I have got a problem with your affection for secular power.
Well aware of the difference between 'power' meaning either
'energy' or 'might' you must admit: Force is a liquid to be
be handled with care... It even strikes me that all existing
nations are simply drunk with power!
"No use of cleverness is a blessing to the people." LT.

All exceptions to the rule are now non-existing -like for
instance the australian Aboriginals , the american Indians
& the far eastern Tibetians... Neither do I approve of
cleverness nor violent suppression in any form as for
having ones way with people. And when I think of the poor
palæstinian herd: Where should they find shelter?

>>Hvad med at forsvare sit land og redde sit skind:
>> Alt, hvad vi har bekymret os om siden Kain tog
>> magten i sin egen hånd.
>>
>Går du ikke lige lovligt langt tilbage her, i forhold
> til Israel, forståes!
>
Eller i forhold til EDs betonsocialistiske dagsorden?
Bare rolig... Der var bl.a. noget med 'Guds kærlighed
til Israel,' som jeg syntes passede fint i tråd med
"G.F.1b" vedr. ondskabens væsen. Ja, grusomt!

Så jeg løber ikke fra mit blakkede ry -kun må vi
have dét med ansvaret på plads. Iøvrigt skulle
man gerne vende tilbage med lidt frisk brød og
en let mælk.

--
Mvh, pmn.

E.Dalgas (16-04-2002)
Kommentar
Fra : E.Dalgas


Dato : 16-04-02 23:11


MartiN <dangold@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cbba2e5.33173880@sunsite.auc.dk...
> On Mon, 15 Apr 2002 11:29, E.Dalgas wrote:
>
> ED skrev, d.15.04.02, kl. 11:29.
> Subj. "Re: »Guds Folk« (1)"
>
> Jo sør'me om den ikke virker igen, serveren.
> Så er der bare dét med hovedet...

Du er sikker på at det ikke er hjerte relateret (fy ED)

> >"Der er da ingen grund til at udvikle komplekser MartiN!"
> >
> Synes du ikke?.. Nåh, nej! Dem har man vel nok af.

Ja komplekser over for den kristne "altvidenhed" føre ingen steder hen. Man
må formå at hente inspiration i kampen, ellers køre den bare sejren hjem på
rutinen.

> Men ét har jeg {måske} forstået:
> Herren lønner dig for det.« (Ordspr. 25,20-22.)

Beklager MartiN, men heller ikke dette siger mig noget i forhold til
diskusionen.

> Så er det bare, jeg i mit kuldrede sind kan få en slags dåb
> {omvendelse} ud af denne handling. Og dernæst siger jeg til
> mig selv: "Martin!.. Hvad har du /nu/ gang i?" For hele tiden
> sidder ED og venter på, man sander: Gud er ven med Israel.

Ikke just den formulering der giver det bedste udtryk - Israel, Guds ven ?
Det er da en start. Dernæst kan man jo begynde at bore i dette venskab, som
så pludselig kunne vise sig at være et ægteskab (?) Men nu når du siger det,
kunne det jo også være det du egentlig taler om, set igennem moderne DK
briller er ægteskabspagten jo degraderet til et venskab der kan ophæves ved
et knips. Meeen MartiN, sådan ser den Almægtige ikke på sagen, skilsmisser
er ikke lige Ham.

> Dear Mr. Sit and Read:
>
> I have got a problem with your affection for secular power.
> Well aware of the difference between 'power' meaning either
> 'energy' or 'might' you must admit: Force is a liquid to be
> be handled with care... It even strikes me that all existing
> nations are simply drunk with power!
> "No use of cleverness is a blessing to the people." LT.

Well, if you have this problem, you can only blame your self. If you want to
escape this twisted feeling, then show your secular power or leave it alone.
To deal with drunk nations, demands the power to reach them by there hearts.
Hit it if you can, run if you must, but dont play the game in strange
land....."Be sober, be vigilant; because your adversary the devil, as a
roaring lion, walketh about, seeking whom he may devour" Peter Apostle.

> All exceptions to the rule are now non-existing -like for
> instance the australian Aboriginals , the american Indians
> & the far eastern Tibetians... Neither do I approve of
> cleverness nor violent suppression in any form as for
> having ones way with people. And when I think of the poor
> palæstinian herd: Where should they find shelter?

The shelter is clear, cry upon Alahs face and he will give the poor. The
only price to pay him, is your soul and som jewish blood to spil.

> >Går du ikke lige lovligt langt tilbage her, i forhold
> > til Israel, forståes!
> >
> Eller i forhold til EDs betonsocialistiske dagsorden?

Hvad ! Nu styre du dig

> Bare rolig... Der var bl.a. noget med 'Guds kærlighed
> til Israel,' som jeg syntes passede fint i tråd med
> "G.F.1b" vedr. ondskabens væsen. Ja, grusomt!

G.F. 1b,c,d,e,f........bare du selv kan holde styr på det Og ja, Guds
kærlighed til Israel, betyder Satans had ligeså, til jøden og det er en
grusom fjende at have hængende over sig konstant.

--

E.Dalgas







MartiN (17-04-2002)
Kommentar
Fra : MartiN


Dato : 17-04-02 13:07

On Wed, 17 Apr 2002 00:11, E.Dalgas wrote:

>"Du er sikker på at det ikke er hjerte-relateret?
>
Jeg er vis på, det har sin rod i hjertet!
Men hvad er 'det åndelige menneske hjerte'?
"Hvor din skat er vil også dit hjerte være."

Jeg vil gøre lidt mere ud af denne sag i en
anden tråd under tiltlen "Livets Træ," hvor
også det udtryk -introduceret af J.M-
"en Vej med Hjerte" søges belyst.

Ja, hvad kan der menes med 'årvågenhedens
glød' og 'samlepunktets position' f. eks?
Alt i relation til 'den gode nyhed'.

>(fy ED) "
>
Ingen årsag!.. I forvejen har jeg dog nærmet mig
en lødig besvarelse ovenst. 'ledende' spørgsmål
-hvis jeg må henvise til

>G.F.1b,c,d,e,f...bare du selv kan holde styr på det
>
G.F. 1c, faktisk. Ja, det kan jo se lidt besynderligt ud
at jeg fremturer i den tradition, der opstod ved en fejl
på linien. Men til gengæld kan jeg love dig, at med
konklusionen i netop det her ang. indlæg vil den
'uvane' blive lagt på hylden... Et andet er, at jeg fandt
denne fremgangsmåde nogenlunde rimelig -set i forhold
til meddelelsernes art og omfang.

>Ja komplekser over for den kristne "altvidenhed"
> fører ingen steder hen. Man må formå at hente inspiration
> i kampen, ellers køre den bare sejren hjem på rutinen.
>
Nu tager du ligefrem ordene ud af munden på een...
Jfr. dk. orsprog:
"Hvad hjertet er fuldt af løber munden over med."

ref, pMn:
>> Herren lønner dig for det.« (Ordspr. 25,20-22.)
>
>Beklager MartiN, men heller ikke dette siger mig noget
> i forhold til diskusionen.
>
Jaså? Nåh, nej -det havde jeg helt glemt...

>"Be sober, be vigilant -because your adversary the devil, as
> a roaring lion, walketh about, seeking whom he may devour"
> Peter Apostle.
>
A little excercise of ones english diction isn't all bad!

Ovenst. citat minder undertegnede mig om flg:
Engang, løven var syg, måtte samtlige markens dyr
hen i den klippehule, hvor han lå 'to pay their respect'.
De vovede sig ind enkeltvis, i den rækkefølge det nu
lige faldt for; men aldrig så man et dyr forlade hulen!

Så bestemte ræven sig for at søge derhen. Allerede ved
indgangen bemærkedes en stank så fæl, at man fik tårer
i øjnene -og da ræven kom ind kunne den straks konstatere,
hvad grunden dertil var.
Løven spurgte: "Hvad er der galt, siden du græder?"
Ræven svarede: "Jeg sørger så dybt for jert svigtende huld!"
Hvilket jo nok bekom dyrenes konge så vel rimeligt; men
derpå sagde han: "Kom dog lidt nærmere -jeg kan dårligt
høre dig... Hvad synes du om luften herinde?"

Nu var man jo ikke ræv for ingenting. Ja, faktisk være det
sagt: 'Skønt ræven er noget for sig byder den ikke bonden
på steg'. Og den svarede nok så klogeligt: "Jeg har desværre
pådraget mig en heftig forkølelse; I skulle nødig blive smittet!"
(Frit efter fabel af Aesop.)

>>Eller i forhold til EDs betonsocialistiske dagsorden?
>
>Hvad ! Nu styre du dig
>
Ja, dét var en grovhed, erkender jeg.
Omvendelsen er ikke noget politisk anliggende.

>"Og ja, Guds kærlighed til Israel, betyder
> Satans had ligeså, til jøden"...{><}
>
Men hvad er nu dét for snak!
Taler vi om 'Israel' som et synonym for Jakob
i egen person -eller drejer det sig om de tolv
stammer af Jakobs hus -noget langt mere
sammensat: En broget forsamlig af mere eller
mindre sækulariserede grupper...?

Det forekommer mig, at vi hermed er kommet
nærmere sagens omdrejningspunkt end som
nogensinde før. 1.Mos. 49, v.28:

...."og han velsignede dem; hver især af dem
gav han sin *særlige velsignelse."
{*Et sigende ord med på vejen.}
F.eks v.27: "/Benjamin/, den rovlystne ulv; ved
morgen æder han rov, om aftene deler han bytte."

"Første bevidsthedslag hos mennesket er en dyrisk årvågenhed.
En verden for sig, der -udviklet igennem erfaringprocessen- kan
blive stærkt specialiceret. Det er, skønt aldrig så nødvendig, en
ret overfaldisk og yderst skrøbelig evne.

Andet bevidsthedslag er kendetegnet ved at årvågenhedens glød
fæstner sig ved ukendte fænomener af højere klasse. Med held at
orientere sig her kræver en diciplin, der med gængs indianerhumor
kaldes 'den kontrollerede tåbelighed.' -Et forjættende landskab
at færdes i, hvis perspektiviske omfang synes blottet for
grænser...

Tredje bevidsthedslag vil det her føre for vidt at beskrive. Men
'ilden' bryder endelig ud i lys lue: Årvågenhedens gåde løser sig

med èt ved indtræden i den himmelse sfære. Da er det for sent,
skulle man ønske at gardere sig mod personlighedens totale
opløsning."

"Selv seere kan også komme ud for tilfældige flytninger nedad,"
fortsatte han (Juan Matus). "Men samlepunktet bliver der ikke
længe, og dét er et held, for det er dyrets sted. At gå nedad er
imod vor interesse, skønt det er den letteste sag af verden."
(Frit efter bogen "Ilden Indefra," Carlos Castaneda.)


--
Mvh, pmn.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408931
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste