Spørgsmål ang. firewall
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-04-02 21:43

Hejsa,

Min FreeBSD 4.5 box er ved at komme op og køre, men jeg mangler meget
endnu. Mine mål med denne maskine er følgende:

1. Deling af Internet-forbindelse til mit LAN ved brug af natd.

2. Mailserver til få brugere, men evt. med tung trafik. Webmail ønskes.

3. Webserver til mindre trafik.

4. FTP-server der kan klare mindre trafik.

Er det nødvendigt med indstilling af firewall'en på sådan en maskine?

På natd man-siden kan jeg se, at man kan nøjes med disse linier til ipfw:

/sbin/ipfw -f flush
/sbin/ipfw add divert natd all from any to any via ed0
/sbin/ipfw add pass all from any to any

- hvis man ikke har behov for firewall, men kun NAT. Er det godt nok,
eller er jeg bedre stillet med en korrekt indstillet firewall?

Hvis en firewall er en god idé, hvor kan man så finde gode guides til
ipfw? Jeg har kigget en del på dokumentationen til ipfw, men det er
simpelthen for teknisk for mig endnu. Jeg har nok at gøre med, bare at
få FreeBSD'en til at makke ret, så jeg vil helst undgå at skulle lære en
masse om TCP/IP lige nu.

Der må da være nogen sites, hvor der er gode "standard-opsætninger" til
ipfw?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Bo Simonsen

Dato : 15-04-02 15:33

On Sun, 14 Apr 2002 22:42:47 +0200, René Frej Nielsen wrote:

> Der må da være nogen sites, hvor der er gode "standard-opsætninger" til
> ipfw?

FreeBSD håndbogen er ganske udemærket.

http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/index.html

Kik på kapitel 10.