/ Forside / Teknologi / Hardware / Bundkort / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Bundkort
#NavnPoint
tedd 7545
BjarneD 3920
peet49 3555
Gambrinus 2905
dk 2525
Klaudi 1680
Manse9933 1215
dos-man 1010
Brommi 1005
10  srhansen 945
Problemer med Soltek SL-75DRV5 og AMD 1800~
Fra : Thue Stensgaard


Dato : 14-04-02 21:43

Hej Allesammen.

Jeg har lige erhvervet en AMD 1800+ og et Soltek SL-75DRV5, hvilket jeg ikke
kan få til at fungere sammen.
Kører jeg med FSB clock på 266 MHz og cpu-voltage på 1,75V så er det helt
sikkert at den fryser lige så snart windows bootes!!
Temperaturen ligger på max 60 grader (mest ca. 52 grader), så dette burde
vel ikke være et problem? Køleren er købt sammen med CPU'en. (In a box)
Sætter jeg FSB clocken ned på 200 MHz dvs cpu-hastighed på ca. 1150 Mhz, så
kører den uden problemer. (Her er temp: 47-55 grader)

Jeg har prøvet cpu-voltage fra 1,5 til 1,8V, men uden resultat.

Hvad mener I er problemet? -Er det CPU'en eller Mainboardet?? Forslag til
hvad jeg skal gøre???

Det kan sgu ikke passe, at man er nødt til at nedclocke en cpu, for at få
den til at køre. AMD har jo selv leveret blæseren dertil.


Jeg har endvidere også fundet en anden fejl ved mit mainboard. For at få
Soltek SL-75DRV5 til at fungere er jeg nødt til at disable
funktionen på mainboardet, som sørger for at slå cpu'en fra, hvis den bliver
over 85 grader. Er denne slået til, så står mainboardet og tænder og
slukker!!

Mvh.
Thue













 
 
IG (14-04-2002)
Kommentar
Fra : IG


Dato : 14-04-02 21:53

> Hej Allesammen.
>
> Jeg har lige erhvervet en AMD 1800+ og et Soltek SL-75DRV5, hvilket jeg
ikke
> kan få til at fungere sammen.
> Kører jeg med FSB clock på 266 MHz og cpu-voltage på 1,75V så er det helt
> sikkert at den fryser lige så snart windows bootes!!
> Temperaturen ligger på max 60 grader (mest ca. 52 grader), så dette burde
> vel ikke være et problem? Køleren er købt sammen med CPU'en. (In a box)
> Sætter jeg FSB clocken ned på 200 MHz dvs cpu-hastighed på ca. 1150 Mhz,

> kører den uden problemer. (Her er temp: 47-55 grader)
>
> Jeg har prøvet cpu-voltage fra 1,5 til 1,8V, men uden resultat.
>
> Hvad mener I er problemet? -Er det CPU'en eller Mainboardet?? Forslag til
> hvad jeg skal gøre???
>
> Det kan sgu ikke passe, at man er nødt til at nedclocke en cpu, for at få
> den til at køre. AMD har jo selv leveret blæseren dertil.

Din FSB skulle da ikke være mere end 133MHz..????
Med minde du har låst processoren op og skruet multplieren ned?

133x11,5 = 1533 MHz

11,5 er den multiplier som XP-processorerne er låst med. 1533 MHz er
hastigheden på xp1800+. Default voltage på xp1800 er 1,75 volt. (Står i
øvrigt også i manualen)

stil den på 133.



Thue Stensgaard (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Thue Stensgaard


Dato : 14-04-02 22:27


"IG" <send@ditsvarigruppen.dk> wrote in message
news:r0mu8.31211$iY5.1164096@news010.worldonline.dk...
> > Hej Allesammen.
> >
> > Jeg har lige erhvervet en AMD 1800+ og et Soltek SL-75DRV5, hvilket jeg
> ikke
> > kan få til at fungere sammen.
> > Kører jeg med FSB clock på 266 MHz og cpu-voltage på 1,75V så er det
helt
> > sikkert at den fryser lige så snart windows bootes!!
> > Temperaturen ligger på max 60 grader (mest ca. 52 grader), så dette
burde
> > vel ikke være et problem? Køleren er købt sammen med CPU'en. (In a box)
> > Sætter jeg FSB clocken ned på 200 MHz dvs cpu-hastighed på ca. 1150 Mhz,
> så
> > kører den uden problemer. (Her er temp: 47-55 grader)
> >
> > Jeg har prøvet cpu-voltage fra 1,5 til 1,8V, men uden resultat.
> >
> > Hvad mener I er problemet? -Er det CPU'en eller Mainboardet?? Forslag
til
> > hvad jeg skal gøre???
> >
> > Det kan sgu ikke passe, at man er nødt til at nedclocke en cpu, for at

> > den til at køre. AMD har jo selv leveret blæseren dertil.
>
> Din FSB skulle da ikke være mere end 133MHz..????
> Med minde du har låst processoren op og skruet multplieren ned?
>
> 133x11,5 = 1533 MHz
>
> 11,5 er den multiplier som XP-processorerne er låst med. 1533 MHz er
> hastigheden på xp1800+. Default voltage på xp1800 er 1,75 volt. (Står i
> øvrigt også i manualen)
>
> stil den på 133.
>
>

Det du nævner der, er den externe cpu clock (133) og jo mit bundkort er sat
til at køre 11,5x133MHz = 1533 MHz

Når jeg sætter hastigheden ned køre den 11,5x100Mhz = 1150 MHz

hvad er den maximale temperatur en 1800+ kan arbejde under???

Mvh Thue



Flemming Salomonsen (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Flemming Salomonsen


Dato : 14-04-02 22:32


"IG" <send@ditsvarigruppen.dk> skrev i en meddelelse
news:r0mu8.31211$iY5.1164096@news010.worldonline.dk...
> > Hej Allesammen.
> >
> > Jeg har lige erhvervet en AMD 1800+ og et Soltek SL-75DRV5, hvilket jeg
> ikke
> > kan få til at fungere sammen.
> > Kører jeg med FSB clock på 266 MHz og cpu-voltage på 1,75V så er det
helt
> > sikkert at den fryser lige så snart windows bootes!!
> > Temperaturen ligger på max 60 grader (mest ca. 52 grader), så dette
burde
> > vel ikke være et problem? Køleren er købt sammen med CPU'en. (In a box)
> > Sætter jeg FSB clocken ned på 200 MHz dvs cpu-hastighed på ca. 1150 Mhz,
> så
> > kører den uden problemer. (Her er temp: 47-55 grader)
> >
> > Jeg har prøvet cpu-voltage fra 1,5 til 1,8V, men uden resultat.
> >
> > Hvad mener I er problemet? -Er det CPU'en eller Mainboardet?? Forslag
til
> > hvad jeg skal gøre???
> >
> > Det kan sgu ikke passe, at man er nødt til at nedclocke en cpu, for at

> > den til at køre. AMD har jo selv leveret blæseren dertil.
>
> Din FSB skulle da ikke være mere end 133MHz..????
> Med minde du har låst processoren op og skruet multplieren ned?
>
> 133x11,5 = 1533 MHz
>
> 11,5 er den multiplier som XP-processorerne er låst med. 1533 MHz er
> hastigheden på xp1800+. Default voltage på xp1800 er 1,75 volt. (Står i
> øvrigt også i manualen)
>
> stil den på 133.
>
>
det var lige hvad jeg ville have sagt !!!

/flemming



Leony (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Leony


Dato : 15-04-02 08:11

"Thue Stensgaard" <stensgaard_thue@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3cb9ea61$0$10894$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

> Kører jeg med FSB clock på 266 MHz og cpu-voltage på 1,75V så er det helt
> sikkert at den fryser lige så snart windows bootes!!

Hvilken strømforsyning har du (Watt og mærke).
Det kræver en del strøm at kører din CPU, så du når ikke langt med en 235
Watts PSU.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/
Ved svar fjern REMOVETHIS fra emailadressen.



John Madsen (15-04-2002)
Kommentar
Fra : John Madsen


Dato : 15-04-02 08:45

Jeg har samme bundkort og en 2000+. Det første bundkort jeg fik tilsendt
frøs også i windows. Somme tider kunne man køre 5 min. andre tider 1 time.
Min mistanke var i første omgang varme. Så jeg fik temp ned på 45, men det
hjalp ikke. Så efter et par dage hvor jeg prøvede forskellige ting, overgav
jeg mig og sendte kortet tilbage. Der var en fejl på kortet. Har fået et nyt
og det kører fint.

Men inden du sender tilbage, så se om du ikke kan få den til at køre på
default opsætning, kun med det mest nødvendige monteret. Jeg tager som
udgangspkt. at minimumskrav til strømforsygning er overholdt. Har du
mulighed for at udelukke nogen dele, dvs virker nogen af dele korrekt på
anden pc.

John

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> skrev i en meddelelse
news:82vu8.31368$iY5.1194702@news010.worldonline.dk...
> "Thue Stensgaard" <stensgaard_thue@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3cb9ea61$0$10894$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
>
> > Kører jeg med FSB clock på 266 MHz og cpu-voltage på 1,75V så er det
helt
> > sikkert at den fryser lige så snart windows bootes!!
>
> Hvilken strømforsyning har du (Watt og mærke).
> Det kræver en del strøm at kører din CPU, så du når ikke langt med en 235
> Watts PSU.
>
> mvh Leony..........Se mit casemod:
> http://home.worldonline.dk/~vinci/
> Ved svar fjern REMOVETHIS fra emailadressen.
>
>



Thue Stensgaard (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Thue Stensgaard


Dato : 15-04-02 11:10

Jeg kører med en 300 Watts strømforsyning, så det skulle være iorden. Jeg
har snakket med PRC-data. (Stedet delen er købt) En teknikker mener at det
er pga. af rammene, da den godt kan køre ved mindre hastighed.


John: Prøvede du at sætte hastigheden på din cpu ned??
hvis jeg gør det, fungerer computeren. (1150MHz)




"John Madsen" <lydia_john@madsen.mail.dk> wrote in message
news:3cba84e6$0$11923$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg har samme bundkort og en 2000+. Det første bundkort jeg fik tilsendt
> frøs også i windows. Somme tider kunne man køre 5 min. andre tider 1 time.
> Min mistanke var i første omgang varme. Så jeg fik temp ned på 45, men det
> hjalp ikke. Så efter et par dage hvor jeg prøvede forskellige ting,
overgav
> jeg mig og sendte kortet tilbage. Der var en fejl på kortet. Har fået et
nyt
> og det kører fint.
>
> Men inden du sender tilbage, så se om du ikke kan få den til at køre på
> default opsætning, kun med det mest nødvendige monteret. Jeg tager som
> udgangspkt. at minimumskrav til strømforsygning er overholdt. Har du
> mulighed for at udelukke nogen dele, dvs virker nogen af dele korrekt på
> anden pc.
>
> John
>
> "Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> skrev i en meddelelse
> news:82vu8.31368$iY5.1194702@news010.worldonline.dk...
> > "Thue Stensgaard" <stensgaard_thue@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > news:3cb9ea61$0$10894$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> >
> > > Kører jeg med FSB clock på 266 MHz og cpu-voltage på 1,75V så er det
> helt
> > > sikkert at den fryser lige så snart windows bootes!!
> >
> > Hvilken strømforsyning har du (Watt og mærke).
> > Det kræver en del strøm at kører din CPU, så du når ikke langt med en
235
> > Watts PSU.
> >
> > mvh Leony..........Se mit casemod:
> > http://home.worldonline.dk/~vinci/
> > Ved svar fjern REMOVETHIS fra emailadressen.
> >
> >
>
>



John Madsen (15-04-2002)
Kommentar
Fra : John Madsen


Dato : 15-04-02 12:39

Nej, det prøvede jeg godt nok ikke, da jeg som udgangspkt. gerne vil have
det jeg betaler for. Jeg kører med Twinmos ram. Du står sikkert med det
problem at du kun har en ram-kreds og ikke kan afprøve andre. Da vi sikkert
ikke bor sådan lige ved siden af hinanden, kan jeg ikke tilbyde dig at prøve
mine, ellers kunne det somme sagtens kunne lade sig gøre. Jeg bor i Padborg.

"Thue Stensgaard" <stensgaard_thue@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3cbaa754$0$10890$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Jeg kører med en 300 Watts strømforsyning, så det skulle være iorden. Jeg
> har snakket med PRC-data. (Stedet delen er købt) En teknikker mener at det
> er pga. af rammene, da den godt kan køre ved mindre hastighed.
>
>
> John: Prøvede du at sætte hastigheden på din cpu ned??
> hvis jeg gør det, fungerer computeren. (1150MHz)
>
>
>
>
> "John Madsen" <lydia_john@madsen.mail.dk> wrote in message
> news:3cba84e6$0$11923$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Jeg har samme bundkort og en 2000+. Det første bundkort jeg fik tilsendt
> > frøs også i windows. Somme tider kunne man køre 5 min. andre tider 1
time.
> > Min mistanke var i første omgang varme. Så jeg fik temp ned på 45, men
det
> > hjalp ikke. Så efter et par dage hvor jeg prøvede forskellige ting,
> overgav
> > jeg mig og sendte kortet tilbage. Der var en fejl på kortet. Har fået et
> nyt
> > og det kører fint.
> >
> > Men inden du sender tilbage, så se om du ikke kan få den til at køre på
> > default opsætning, kun med det mest nødvendige monteret. Jeg tager som
> > udgangspkt. at minimumskrav til strømforsygning er overholdt. Har du
> > mulighed for at udelukke nogen dele, dvs virker nogen af dele korrekt på
> > anden pc.
> >
> > John
> >
> > "Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> skrev i en meddelelse
> > news:82vu8.31368$iY5.1194702@news010.worldonline.dk...
> > > "Thue Stensgaard" <stensgaard_thue@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > > news:3cb9ea61$0$10894$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> > >
> > > > Kører jeg med FSB clock på 266 MHz og cpu-voltage på 1,75V så er det
> > helt
> > > > sikkert at den fryser lige så snart windows bootes!!
> > >
> > > Hvilken strømforsyning har du (Watt og mærke).
> > > Det kræver en del strøm at kører din CPU, så du når ikke langt med en
> 235
> > > Watts PSU.
> > >
> > > mvh Leony..........Se mit casemod:
> > > http://home.worldonline.dk/~vinci/
> > > Ved svar fjern REMOVETHIS fra emailadressen.
> > >
> > >
> >
> >
>
>



[5250] Jens (18-04-2002)
Kommentar
Fra : [5250] Jens


Dato : 18-04-02 00:57

John Madsen wrote:
> Nej, det prøvede jeg godt nok ikke, da jeg som udgangspkt. gerne vil have
> det jeg betaler for.

Jeg kan se at du har prøvet at sætte hastigheden ned, og problemet
forsvandt - det vil jeg mene betyder at enten er din cpu defekt eller
der er måske dårlig køling/varmeledning.


Henrik (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 15-04-02 20:59

Jeg har endvidere også fundet en anden fejl ved mit mainboard. For at få
Soltek SL-75DRV5 til at fungere er jeg nødt til at disable
funktionen på mainboardet, som sørger for at slå cpu'en fra, hvis den bliver
over 85 grader. Er denne slået til, så står mainboardet og tænder og
slukker!!

Prøv at se dette link her er en forklaring på at den står og slukker
http://www.elkor.lv/ec_news.php

Mvh. Henrik



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste