Underligt problem med en D-Link di-804
Fra : Freddy Kristiansen

Dato : 14-04-02 19:53

Jeg har en ADSL med en D-Link di-804 sat til - alt virker tilsyneladende
ganske fint.
Jeg har sat en web-server op bag denne - webserveren har fået fast IP =
192.168.0.201 og i routeren er der sat port åbning af port 80 til denne
maskine.
Super duper - start en browser hos en bekendt - www.domænenavn.dk alt ser ud
til at virke.

men ikke helt.....

Nu går jeg over til en computer som står på samme netværk som serveren : IP
= 192.168.0.3 (fået via DHCP) - og hvis jeg skriver http://192.168.0.201 -
så får jeg en default side op - der virker fint.

men hvis jeg skriver www.domænenavn.dk medens jeg er på mit lokale netværk -
så går det galt - det virker som om at hvis jeg forsøger at gå ud gennem
routeren for bagefter at komme tilbage gennem samme router - så går det
galt......

Jeg kan fint surfe andre steder på nettet - det er ikke et DNS problem.
Jeg har prøvet at pege porten hen til to forskellige maskiner (en windows og
en linux) - ingen af dem virker hvis man tager dem fra det lokale
netværk.......

Er der nogen der ved hvad man kan gøre her ??????

mvh Freddy

Fra : Per K. Nielsen

Dato : 14-04-02 19:57

On Sun, 14 Apr 2002 20:53:14 +0200, "Freddy Kristiansen"
<fk@freddy.dk> wrote:

>Er der nogen der ved hvad man kan gøre her ?

Nemmest og hurtigst:
Lav en HOSTS-fil på hver af dine interne maskiner indeholdende den
interne IP mappet til det eksterne navn
(fx "192.168.0.4 www.mydomain.dk")

--
Per K. Nielsen

Fra : Freddy Kristiansen

Dato : 14-04-02 20:19

Det er naturligvis en mulighed (som jeg da må erkende jeg ikke havde
overvejet) - men hvad skulle der være galt i at gå ud og ind gennem ens egen
router...... - det med hosts filerne kan jo hurtigt blive uoverskueligt med
6-8 maskiner og en stribe domænenavne.....

Mvh Freddy

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 14-04-02 20:39

"Freddy Kristiansen" <fk@freddy.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
med
> 6-8 maskiner og en stribe domænenavne.....

DI-804 understøtter ikke at gå ud og ind igen, så det er vist din eneste
mulighed.
Du kan jo lave hosts filen en gang for alle med alle dine domænenavne, og
enten distribuere den via nettet, eller lave en simpel bat-fil der kopierer
den over på en maskine af gangen.

Vh
Peter

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 14-04-02 20:09

> [...]
> så går det galt - det virker som om at hvis jeg forsøger at gå ud gennem
> routeren for bagefter at komme tilbage gennem samme router - så går det

Lav en almindlig tekstfil du skal kalde hosts (ingen ext.)

Skriv:
Den interne IP på web-serveren domænenavn
ex.
192.168.0.201 www.domænenavn.dk
Gem den i
C:\WINDOWS\SYSTEM32\DRIVERS\etc\hosts
hvis du bruger WinXp
C:\windows
hvis du bruger win98
og (vistnok)
C:\WINNT\SYSTEM32\DRIVERS\etc\hosts
Hvis du bruger Win2k

Det er muligt du har en hosts liggende i forvejen, så tilføjer du blot
ovenstående.

Vh
Peter