Udskiftning af radiator
Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 14-04-02 18:30

Jeg skal flytte ind i en lejlighed, hvor der er en stor gammel
støbejernsradiator i stuen. Jeg vil gerne have en mindre sat op, men
kan jeg få den samme varmeeffekt ved at sætte en mindre, moderne
radiator op?
Er der evt. en økonomisk fordel/ulempe ved de gamle
støbejernsradiatorer fremfor moderne plade/ribbe-radiatorer - eller er
udformningen/materialet ligegyldigt bare der er lige så stor
overflade?

vh
Lars

Fra : Dan Andersen

Dato : 15-04-02 20:56

<lcj@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> støbejernsradiatorer fremfor moderne plade/ribbe-radiatorer - eller er
> udformningen/materialet ligegyldigt bare der er lige så stor

Der er masser af fordele:ved at skifte:
Mindre vand = hurtigere at regulere
Større plads i stuen
Nemmere at gøre ren
Nemmere at male

Mht. til størelsen af radiotoren skal du måle din stue op - ringe til en
VVS´er og få ham til at slå op i en tabel over hvor stor en ny radiator skal
være.
Desuden kan det sikkert være en fordel at placere 2 mindre radiatorer
istedet for - det giver en bedre foreling af varmen = en bedre komfort og
alt andet lige et mindre forbrug.
God fornøjelse.
Og husk så lige temostaten - Danfoss har en styreenhed, der kan
programmeres - Se i Harald Nyborgs Katalog.

Fra : Calle.

Dato : 15-04-02 22:01

Dan Andersen wrote:
> [...]
> God fornøjelse.
> Og husk så lige temostaten - Danfoss har en styreenhed, der kan
> programmeres - Se i Harald Nyborgs Katalog.

Danfoss lavede godtnok styreenheder, den del hedder nu Sauer-Danfoss, men
det er til hydraulisk styring af landbrugs & entrepenørmaskiner.
Danfoss laver også radiatortermostater (også programerbare som hedder RA+),
som nok er det du mente. Der er væsentlig forskel, tænk hvis man besilte
online og fik en stor fedtet klump jern til et køretøj >

Calle

Calle