>Hvordan gør man det så i flash?? Det vil jeg gerne kunne!
der er to måder man kan lave en preloader på.. den ene finder ud af,
hvor mange frames den samlede animation indeholder og viser hvor mange
procent af det samlede antal frames brugeren har loadet..
den anden måde gør det samme, bare med bytes i stedet, og denne er
mere præcis, fordi frames ikke nødvendigvis er en klar beskrivelse af,
hvor 'tung' en side er..
hvis man skal lave den sidste version, skal man lave en scene for sig
selv, som skal placeres FØR scenen/scenerne med sidens indhold..
denne scene skal indeholde 3 frames, med flg actions:
FRAME 1:
bytes_ialt = _root.getBytesTotal();
forklaring: man sætter variablen 'bytes_ialt' til at være lige det
antal bytes som HELE filmen fylder
FRAME 2:
bytes_hentet = _root.getBytesLoaded();
forklaring: man sætter variablen 'bytes_hentet' til at være lige det
antal bytes, som er hentet på nuværende tidspunkt
FRAME 3:
if (bytes_ialt<=bytes_hentet) {
play ();
} else {
gotoAndPlay (2);
}
forklaring: hvis man har hentet præcis det antal bytes, som filmen
fylder, eller mere (som egentlig ikke kan ske - men er med som en
extra sikring), så skal filmen playe (og da der ikke er flere end de 3
frames i første scene, hoppes der automatisk videre til scene 2, som
indeholder selve siden), og hvis der er hentet MINDRE end totalbytes,
skal flash hoppe til frame 2 i nuværende scene..
derfor vil flash loope mellem frame 2 og 3 indtil alle bytes er
hentet..
hvis der skal vises på skærmen, hvor mange procent der er hentet ind,
skal man lave et tekstfelt og lave det dynamisk (denne mulighed findes
i paletten 'character')
man skal derefter give tekstfeltet et variabel navn, og jeg foreslår
hentet_procent
det eneste man nu skal gøre er at tilføje lidt extra i frame nummer to
- nemlig
hentet_procent=bytes_hentet;
og HUSK AT SÆTTE FLUEBEN I EXPRESSION I ud for 'bytes_hentet'
så burde skidtet virke..
Kind regards
Bo Dudek
www.bodudek.dk
www.bodudek.dk/cd (only for dsl or faster conn.)