Flytte /usr til anden partition
Fra : René Gram

Dato : 14-04-02 15:51

Hejsa!

Jeg er efterhånden ved at løbe tør for plads på min /, så jeg har smidt en
esktra disk i, men hvordan kopier jeg data'en fra /usr, som er det jeg vil
have på den ny disk, over så jeg beholder rettigheder og links ?

/René

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-02 16:13

Den Sun, 14 Apr 2002 14:51:03 +0000 (UTC) skrev René Gram:
> [...]
>esktra disk i, men hvordan kopier jeg data'en fra /usr, som er det jeg vil
>have på den ny disk, over så jeg beholder rettigheder og links ?

Den sikre (men langsomme) metode:

mount /dev/hdq1 /mnt/tmp
cd /usr
tar cf - . | ( cd /mnt/tmp/ ; tar xf -)
umount /mnt/tmp
umount /usr
mount /dev/hdq1 /usr

og ret /etc/fstab.

Mvh
Kent
--
Advarsel: ny e-mail adresse - med risiko for at mails går tabt.
Den gamle adresse virker stadig, men bliver primært checket i

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-04-02 16:26

Kent Friis skrev:

> Den sikre (men langsomme) metode:
>
> mount /dev/hdq1 /mnt/tmp
> cd /usr
> tar cf - . | ( cd /mnt/tmp/ ; tar xf -)

For mig gik det galt (og langsomt) med tar. Da tar havde spoolet
filer i 45 minutter, skred den med et "exiting due to previous
errors" - og så sad jeg der med mine talenter og vidste ikke hvor
mange filer den havde nået at kopiere...

Efter råd fra Adam brugte jeg så "cp -ax" i stedet - det gik som
en leg.

(Og systemet var naturligvis i single-user mode i begge tilfælde.)

// Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-02 16:49

Den Sun, 14 Apr 2002 17:25:57 +0200 skrev Klaus Alexander Seistrup:

> [...]
>errors" - og så sad jeg der med mine talenter og vidste ikke hvor
>mange filer den havde nået at kopiere...

"Delaying exit due to previous errors". Jeg har ikke fundet ud af præcis
hvornår man får den besked, men der plejer ikke at mangle noget.

>Efter råd fra Adam brugte jeg så "cp -ax" i stedet - det gik som
>en leg.
>
>(Og systemet var naturligvis i single-user mode i begge tilfælde.)

Principielt bør man godt kunne kopiere /usr uden at være i single-user,
ligesom man bør kunne mounte /usr readonly.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-04-02 18:56

Kent Friis skrev:

> "Delaying exit due to previous errors". Jeg har ikke fundet
> ud af præcis hvornår man får den besked, men der plejer ikke
> at mangle noget.

Der var en fejl. Der kunne kun læses 3*4096 bytes fra en fil på over
13000 bytes pga. fejl på den ReiserFS-partition jeg prøvede at flytte
mine filer væk fra (fandt jeg ud af det jeg forsøgte med "cp -ax").
Jeg havde ingen mulighed for at vide om tar havde taget alle filer
med, og jeg havde slet ikke lyst til at satse på at "der ikke plejer
at mangle noget".

> Principielt bør man godt kunne kopiere /usr uden at være i single-
> user, ligesom man bør kunne mounte /usr readonly.

Mht. at kopiere, så havde jeg slet ikke lyst til at satse.

Mht. at mounte /usr readonly, så prøvede jeg det for nogle år siden,
men jeg mener at kunne huske at jeg fik problemer med /usr/local,
hvor der gerne skulle kunne skrives til nogle af katalogerne.

// Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-02 19:40

Den Sun, 14 Apr 2002 19:56:28 +0200 skrev Klaus Alexander Seistrup:

> [...]
>men jeg mener at kunne huske at jeg fik problemer med /usr/local,
>hvor der gerne skulle kunne skrives til nogle af katalogerne.

Systemet bør ikke røre /usr/local. Denne er - som navnet antyder - til
lokale tilføjelser. Derfor er det også en fordel at have den på en
separat partition, så den kan umountes før en ny-installation.

Mvh
Kent

Fra : René Gram

Dato : 14-04-02 16:38

Kent Friis wrote:

> Den sikre (men langsomme) metode:

> mount /dev/hdq1 /mnt/tmp
> cd /usr
> tar cf - . | ( cd /mnt/tmp/ ; tar xf -)
> umount /mnt/tmp
> umount /usr
> mount /dev/hdq1 /usr

> og ret /etc/fstab.

hmm ... jeg løber hurtigt tør for plads på denne måde :/
Er det ikke muligt at bruge den nye harddisk som tmp under tar processen?

/René

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-02 16:53

Den Sun, 14 Apr 2002 15:38:11 +0000 (UTC) skrev René Gram:

>hmm ... jeg løber hurtigt tør for plads på denne måde :/
>Er det ikke muligt at bruge den nye harddisk som tmp under tar processen?

Hvorfor? Den første tar samler filerne, og videregiver dem direkte - via
RAM, 4 KB ad gangen, til den anden tar, som lægger dem på plads. Begge
processer arbejder samtidig, og der bliver ikke lavet en "fysisk"
tar-fil med en komplet kopi af disken.

Mvh
Kent

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 14-04-02 16:38

Det skulle kunne gøres med "mv" den bibeholder rettigheder og links.

/Sonni