Harddisk størrelse i Mandrake
Fra : Not a Name

Dato : 13-04-02 20:48

Jeg har en Maxtor 4,2 Gb og en IBM Deskstart 10,1 Gb harddisk monteret som
henholdsvis primary og slave. Bios finder begge to med de rigtige
størrelser, men i Mandrake 8.1 installationen ses 10 Gb som 4,8 Gb. Desuden
fejler den i formateringen af hdb når man prøver at bruge disken.

Er der nogen der kan fortælle mig og Linux har et problem med dette - eller
det er min Bios der alligevel ikke kan finde ud af det

pft

Flemming
removeflemming@lundfam.dk

Fra : frank damgaard

Dato : 13-04-02 23:16

Not a Name <no@name.net> wrote:
> [...]

> Er der nogen der kan fortælle mig og Linux har et problem med dette - eller
> det er min Bios der alligevel ikke kan finde ud af det

Linux kan ikke læse data fra BIOS, andet en det de officielle
INT 13 kald til BIOS kan fortælle ved boot.

Check om BIOS indstillinger er LBA, Large, Normal,..., og
hvordan BIOS er sat med cyl/trk, sector, head.
Hvis geometri i BIOS ikke stemmer med hvordan LILO/fdisk opfatter
diskens størrelse giver det problemer.

Man kan dog i en del tilfælde hjælpe på vej med passende
parametre til kerne og fdisk.

NB.
Ofte er det er problem med lidt ældre bundkort med småfejl
i BIOS, eller for gammel en BIOS.

--
no signature :)