Hvor stilles newbie spørgsmål?
Fra : Christian Liljedahl

Dato : 13-04-02 13:38

Hvilken gruppe er den rette til:

"Jeg ved ingenting og vil gerne opsætte en Linux-server med mail, Apache,
PHP og MySQL. Hvad gør jeg?"

Med venlig hilsen
Christian Liljedahl

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-04-02 14:21

On Sat, 13 Apr 2002 14:38:20 +0200, Christian Liljedahl wrote:

> Hvilken gruppe er den rette til: "Jeg ved ingenting og vil gerne
> opsætte en Linux-server med mail, Apache, PHP og MySQL. Hvad gør
> jeg?"

Denne. Læs først bøgerne på sslug.dk.

Mvh.

--
"Ett, två, tre, pang på rödbetan." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Jacob Atzen

Dato : 13-04-02 14:23

"Christian Liljedahl" <chrlilje@kfumscout.dk.dk> writes:

> Hvilken gruppe er den rette til:

Denne er vist fin til formålet.

> "Jeg ved ingenting og vil gerne opsætte en Linux-server med mail, Apache,
> PHP og MySQL. Hvad gør jeg?"

1. Prøv at se, hvor langt du kan komme på egen hånd.
2. Når du går i stå: Gå til 1.
3. Når du er gået helt i stå, så kig på http://www.sslug.dk/linuxbog og
gå til 1.
4. Søg på google og gå til 1.
5. Hvis intet af ovenstående har hjulpet så spørg her i gruppen.

Jo mere du selv forsøger, jo mere villige er folk til at hjælpe. Og jo
mere du selv forsøger, jo bedre er du istand til at stille præcise spørgsmål
som folk kan svare på.

--
Med venlig hilsen / Regards
- Jacob Atzen

Fra : Christian Liljedahl

Dato : 13-04-02 14:55

> 3. Når du er gået helt i stå, så kig på http://www.sslug.dk/linuxbog og

Fedt link - Det var sådan noget jeg savnede. Jeg har tidligere været på
sslug.dks side, men havde ikke luret at det var her jeg skulle kigge.
Sikkert min fejl.

> Jo mere du selv forsøger, jo mere villige er folk til at hjælpe.

Jeg vil meget gerne forsøge selv. Jeg må dog også erkende, at mine
ressourcer er begrænsede.

Jeg mener at have hørt, at der findes kommercielle produkter som, mere eller
mindre automatisk, kan lave en "komplet" linux+apache+php+mysql
installation.
Er det korrekt? Jeg vil gerne betale penge for at skære nogle hjørner.

Jeg kommer jo fra windows-miljøet ..... sorry...

Med venlig hilsen og tak

Christian Liljedahl

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-04-02 17:16

Christian Liljedahl wrote in <a99dc9$hg$1@sunsite.dk>:
> Jeg vil meget gerne forsøge selv. Jeg må dog også erkende, at mine
> ressourcer er begrænsede.

Sådan er der vist mange der har det. Men folk har generelt ikke lyst til at
bruge sin fritid på at hjælpe fremmede, der ikke lige har ressourcer til at
gøre det selv.
Sådan noget må man enten gøre noget ved, finde sig i, eller betale sig fra.

> Jeg mener at have hørt, at der findes kommercielle produkter som, mere
> eller mindre automatisk, kan lave en "komplet" linux+apache+php+mysql
> installation.

Det kender jeg ikke meget til. Med så gode frie (og dermed gratis)
produkter ser jeg ikke den store grund til at betale for noget. :)

Personligt synes jeg Debian Linux er enormt nem at gå til, meget nemmere
end Windows.
Newbies vil nok ikke give mig ret, mht. installation af grund-systemet. Men
når først det er på plads, er det utroligt simpelt. Da jeg havde
installeret Linux tog jeg resten sådan her:

apt-get install apache php4 mysql
(så vidt jeg husker)

Så downloadede og installerede den selv alle tre dele. Andet skulle jeg
ikke gøre. Nogle ville nok mene at det ville være nemmere i den grafiske
brugerflade. Jeg har ikke selv prøvet det endnu.

> Er det korrekt? Jeg vil gerne betale penge for at skære nogle hjørner.
> Jeg kommer jo fra windows-miljøet ..... sorry...

Tjah, det er en helt anden verden det her. Glemt alt om at betale,
serie-koder, vente på leverandør osv. Du kører bare.
Og så er det ikke helt så besværligt som i Windows, heldigvis. :)

Det er i hvert fald min erfaring. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Christian Liljedahl

Dato : 13-04-02 18:05

> [...]
at
> bruge sin fritid på at hjælpe fremmede, der ikke lige har ressourcer til

Det er jeg udemærket klar over.
Jeg håber det fremgik tydeligt, at jeg ikke kom her for at nasse på andre.
Netop derfor eftersøgte jeg kommercielle produkter.

Jeg beder jo ikke om at du kommer forbi og klarer installationen for mig,
vel?

Med venlig hilsen
Christian Liljedahl

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-04-02 20:30

Christian Liljedahl wrote in <a99og2$3b1$1@sunsite.dk>:
> Det er jeg udemærket klar over.

Det havde jeg også på fornemmelsen, jeg ville bare være helt sikker. :)

Jeg har vist prøvet alt for mange gange, at folk bliver skuffede over den
ringe hjælp, bare fordi (næsten) det eneste jeg gør gratis er, at lære fra
mig. Ikke at gøre tingene for folk.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 14-04-02 10:11

On Sat, 13 Apr 2002 18:16:22 +0200, Niels Andersen
<niels-usenet@myplace.dk> wrote:

> [...]
>når først det er på plads, er det utroligt simpelt. Da jeg havde
>installeret Linux tog jeg resten sådan her:

Man skal lige vænne sig til installationssystemet når man kommer fra
Windows/RedHat/Mandrake men når først installationen er vel overstået så
kører det også bare!

Jeg er rimeligt newbie inden for Linux, og jeg satte min server op med
debian kørte det stort set med det samme, og så lige apt-get med de
server progs der skulle køre og vupti... Den har stået i 20 dage nu uden
problemer.

--
Mvh. Stefan
Website: http://www.3x7.dk/ | http://ghashul.dk/

Fra : Bo Simonsen

Dato : 14-04-02 11:15

On Sat, 13 Apr 2002 18:16:22 +0200, Niels Andersen wrote:

> [...]
> Men når først det er på plads, er det utroligt simpelt. Da jeg havde
> installeret Linux tog jeg resten sådan her:

Minuset ved Debian er at du _skal_ vide hvilket hardware du har din
maskine, det plejer Redhat & co. selv at finde ud af.

Men ellers er den (Potato og Woody) skam nem at gå til, i forhold til
Slink, hvor taskselect overhoved ikke var integeret.

/Bo

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-04-02 11:23

Bo Simonsen wrote in <pan.2002.04.14.12.14.36.207070.506@geekworld.dk>:
> Minuset ved Debian er at du _skal_ vide hvilket hardware du har din
> maskine, det plejer Redhat & co. selv at finde ud af.

Hmm... Det har du nok ret i. Jeg ved ikke hvor stort problemet er med ikke
at vide, hvad man har i maskinen, for det plejer jeg at vide. Når jeg
installerer et OS plejer det nemlig at være på en maskine, som jeg selv
lige har samlet, eller i det mindste "kigget i" for at vurdere, om maskinen
svarer til behovet.

Men ellers synes jeg nu den auto-detecter en pæn sjat. Og ellers mener jeg
at der er en metode til at forsøge at loade alle moduler til fx. lydkort,
og så får man at se hvad der passer til.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-04-02 11:45

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>Men ellers synes jeg nu den auto-detecter en pæn sjat.

Jeg har aldrig set den forsøge at autodetecte netkort, lydkort
eller grafikkort.

>Og ellers mener jeg
>at der er en metode til at forsøge at loade alle moduler til fx. lydkort,
>og så får man at se hvad der passer til.

Jeg bruger af og til denne selvopfundne løsning:

#for modul in $(ls -1 /sti.til.modultype/ | sed 's/[.]o//g') ; do modprobe $modul ; done

Derefter kan man med lsmod se, hvad der er loaded.

Der kan vist ikke være nogen tvivl om, at det kan gøres pænere...

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Kent Friis

Dato : 14-04-02 11:51

Den Sun, 14 Apr 2002 12:23:10 +0200 skrev Niels Andersen:

> [...]
>at der er en metode til at forsøge at loade alle moduler til fx. lydkort,
>og så får man at se hvad der passer til.

Det skal man passe på med. Nogle ISA-kort kan ikke auto-detectes
forsvarligt, så et forsøg på at loade modulet, når man ikke har det
tilhørende kort i maskinen, kan godt resultere i at maskinen hænger.

Mvh
Kent
--
Advarsel: ny e-mail adresse - med risiko for at mails går tabt.
Den gamle adresse virker stadig, men bliver primært checket i

Fra : Bo Simonsen

Dato : 14-04-02 11:59

On Sun, 14 Apr 2002 12:23:10 +0200, Niels Andersen wrote:

> [...]
> jeg installerer et OS plejer det nemlig at være på en maskine, som jeg
> selv lige har samlet, eller i det mindste "kigget i" for at vurdere, om

Det der vil gøre det lidt nemmere er hvis debian gør flg. 1. Installere
usbmgr i base install hvis det finder usb controllers. 2. Retter deres
usbmgr configfil til så den passer, evt. stjæler redhats.

Det ville jo tage en halvtime at lave flg.

Men.. det med man skal vide hvad man har i maskinen, ved det fleste, men
kan skal ligesom også vide hvad modulerne hedder. men ok det står under
installationen, så er man blot ude at skide, hvis man ikke har loadet det
under installationen.. (jeg ved selvføglelig hvad modulerne hedder så jeg
har ikke det problem, hvis nogen skulle være så kreative at besvare mig
med dette)..

/Bo

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-04-02 14:58

"Christian Liljedahl" <chrlilje@kfumscout.dk.dk> writes:

> Hvilken gruppe er den rette til:
>
> "Jeg ved ingenting og vil gerne opsætte en Linux-server med mail, Apache,
> PHP og MySQL. Hvad gør jeg?"

Det er skam her den slags foregår. Men hvis det er dit alvor, så start
med at kigge på <http://www.sslug.dk/linuxbog/>, som indeholder en
masse du vil have glæde af at kende til.

Denne type spørgsmål hører i øvrigt nok snarere hjemme i
news:dk.velkommen nu vi er ved det med hvor spørgsmål hører hjemme

--
Jacob - www.bunk.cc
Today is the first day of the rest of your life.

Fra : Christian Liljedahl

Dato : 13-04-02 15:11

> Denne type spørgsmål hører i øvrigt nok snarere hjemme i
> news:dk.velkommen nu vi er ved det med hvor spørgsmål hører hjemme

Jeg skulle have været mere præcis.

Min forvirring skyldes, at jeg bruger sunsite.auc.dk til at hente nyheder
med, og dér er en 100km lang liste over forskellige linux-grupper.
Jeg kunne ikke gennemskue om det mest korrekt var at henvende sig i dk.
hierakiet eller i linux.-hierakiet.

Jeg læste dog på usenet.dk at dk.edb.system.unix også var til linux.

Jeg satsede så på dk.edb.system.unix fordi man i de danske nyhedsgrupper som
regel er rimelig venlig over for nybegyndere
- Og det viste sig jo heldigvis også at være tilfældet her i
dk.edb.system.unix

Med venlig hilsen
Christian Liljedahl

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 13-04-02 20:47

Christian Liljedahl wrote:

> [...]
> med, og dér er en 100km lang liste over forskellige linux-grupper.
> Jeg kunne ikke gennemskue om det mest korrekt var at henvende sig i dk.

Alle emner har en plads i dk.-hierarkiet, at der er andre top-hierarkier
der har tilsvarende emner gør ikke en forskel.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

Fra : Peter Bohn

Dato : 13-04-02 23:26

"Christian Liljedahl" <chrlilje@kfumscout.dk.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilken gruppe er den rette til:

Jeg tror denne er god nok.

> "Jeg ved ingenting og vil gerne opsætte en Linux-server med mail, Apache,
> PHP og MySQL. Hvad gør jeg?"

Hvis du bare skal have en server op og køre i en fart, så se på:
http://www.e-smith.org/downloads/
Det er måske lige på plads at komme med en advarsel:
Computerens harddisk bliver slettet. Du kan ikke umiddelbart lave noget
multiboot halløj (windows / linux).
Men hvis du har en Pentium en harddisk > 1Gb, samt et nogenlunde kendt
netkort (PCI), har du en server oppe og køre inden 30 minutter. Den kan alt
det ovenstående + "lege" Win NT server (samba).

At du så ikke lære så meget om linux (da alt konfigureres fra et web
interface), er en helt anden sag.

mvh Peter

Fra : Leif Neland

Dato : 15-04-02 03:35

> Hvilken gruppe er den rette til:
>
> "Jeg ved ingenting og vil gerne opsætte en Linux-server med mail, Apache,
> PHP og MySQL. Hvad gør jeg?"

Der var howto om netop apache, php og mysql på webcafe, men den er pillet
ned.

Se http://webcafe.dk/debat/omwebcafe/19248.html og plag om at få et
eksemplar eller om at få artiklen online igen.

Leif

Fra : Christian Liljedahl

Dato : 15-04-02 22:52

> Se http://webcafe.dk/debat/omwebcafe/19248.html og plag om at få et
> eksemplar eller om at få artiklen online igen.

Mmmm. Kanin - Det vil jeg gøre.

Jeg har i øvrigt fundet ud af at en af mine gode spejdervenner kører SUSE og
er godt tilfreds med det.
Jeg tror jeg vil kaste mig ud i SUSE og plage ham med mine dumme spørgsmål i
stedet for gruppen.

Det er lidt mere overkommeligt at give øl til 1 mand end til ??? mand på
dk.edb.system.unix

Jeg regner med at sætte en P75, 40mb ram, 4 gb harddisk op som server. Det
er kun til hobby-brug, så det kan ikke være noget problem...

(Jeg mener: Når jeg kunne køre win98 på maskinen burde Linux vel også kunne
køre... Jeg kan ikke forestille mig et styresystem der (mis)bruger *flere*
systemressourcer end win98... Am I right? )

Men i hvert fald - Undskyld ulejligheden hvis jeg har været for meget
off-topic - Og mange tak for den meget brugbare assistance jeg har fået.

.... Med venlig hilsen - Nysgerrigt på vej ind i Linux-verdenen

Christian Liljedahl

Fra : frank damgaard

Dato : 16-04-02 10:29

Christian Liljedahl <chrlilje@kfumscout.dk.dk> wrote:

> [...]

> køre... Jeg kan ikke forestille mig et styresystem der (mis)bruger *flere*
> systemressourcer end win98... Am I right? )

Selve linux kerne gør ikke, men alle de tunge applikationer man
installerer for at gøre tingene lettere (mis)bruger resourcer ;(

(og jeg ville nok syntes at win98 med MSIE osv. er for langsom på
den hardware)

Linux kan installeres på gammelt isenkram, men forvent at det kan drille.

Du kan ikke installere SuSE med grafisk installation da minimum er 64MB.
Tekst-mode installation burde virke, så SuSE manualen bør nærlæses
om hvordan man gør.

Forvent at det vil gå langsomt. Specielt når du så bagefter kører X med KDE.
Installer og brug i stedet for KDE en let windowmanager som
windowmaker, icewm, fvwm2,....
(dette gælder også for andre distribuitioner som Redhat, Mandrake,....)
En del af SuSE's hjælpesider er i html, og anvendes en moderne grafisk
browser vil den belaste yderligere, da 40MByte er i underkanten,
så brug opera eller evt. en gammel Netscape 4.

hurtigst er nok at bruge tekst-mode programmer,
SuSE's "yast1" i stedet for "yast2" til opsætning, og lynx som browser.

Harddisk på gamle maskiner er ofte med controller som ikke anvender DMA
(eller hvor linux driveren evt. ikke understøtter DMA).
Det gør diskaccess langsommere og mere CPU krævende (PIO mode).

Jeg kan tilføje at jeg har installeret linux på en P75/32MByte
i 1995/96. Den kørte fint Slackware og Debian med
fvwm2, Netscape 3, 4.x, ApplixOficce 4.2 mv.

Problemet er at nye distributioner idag drager fordel af den
kraftigere hardware der findes, og laver grafisk baseret
installation og opsætning .

Ellers så skal der jo ikke så mange resourcer til for at være
lokal webserver, postserver, samba osv.

--
Frank Damgaard |

Fra : Christian Liljedahl

Dato : 17-04-02 23:39

> Jeg kan tilføje at jeg har installeret linux på en P75/32MByte
> i 1995/96. Den kørte fint Slackware og Debian med
> fvwm2, Netscape 3, 4.x, ApplixOficce 4.2 mv.

Rart at høre at det kan lade sig gøre.

Jeg tror jeg har brug for en dyb tur i Linux-bøgerne på sslug.dk - Jeg føler
mig slet ikke inde i terminologierne.
Jeg vil vende tilbage når jeg er bedre rustet.

Mange tak for de gode råd

Med venlig hilsen
Christian Liljedahl

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-04-02 20:56

"Christian Liljedahl" <chrlilje@kfumscout.dk.dk> wrote:

>Jeg kan ikke forestille mig et styresystem der (mis)bruger *flere*
>systemressourcer end win98... Am I right? )

Nej. I et grafisk miljø kan du sagtens bringe en maskine i knæ med
Linux, selv om samme maskine fint kører Windows. Du kan lette lidt
på det med en "let" windowmanager og ingen Gnome eller KDE, men
rigtigt godt bliver det aldrig.

Min P225MMX med 96 MB ram skal f.eks. ikke have ret meget i gang,
før Mozilla knap nok kan startes. Og på en P133 bærbar med 32MB
ram har jeg fint kunnet køre Win95+Office97, men en Linux med
StarOffice5.2 var en vittighed på samme maskine (et halvt minuts
swapping bare for at åbne en menu).

Den store fordel ved Linux er, at du kan _undvære_ det grafiske
miljø, fordi alle serverprogrammerne kan køre i tekst-mode, og
derfor skal maskinen ikke være så stor.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-04-02 21:22

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> [...]
> ram har jeg fint kunnet køre Win95+Office97, men en Linux med
> StarOffice5.2 var en vittighed på samme maskine (et halvt minuts

Det er vel ikke styresystemets skyld at du vaelger at koere nogen
store programmer paa det?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-04-02 22:20

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

>Det er vel ikke styresystemets skyld at du vaelger at koere nogen
>store programmer paa det?

Pointen var, at jeg kunne køre tilsvarende store programmer under
et andet styresystem uden problemer.

Jeg vil tillade mig at påstå, at Linux-kernen er overivrig med at
swappe ting, som man faktisk bruger, ud på harddisken for at give
plads til caching af data, som man måske kunne få brug for. Jeg har
i situationer, hvor maskinen var ved at swappe sig til døde, kørt
en 'free' og konstateret, at halvdelen af ram'en blev brugt til
buffere og cache.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-04-02 22:39

> Pointen var, at jeg kunne køre tilsvarende store programmer under
> et andet styresystem uden problemer.

Nej, de er ikke tilsvarende store. De udfoerer nogenlunde samme
opgaver, men de er af ikke af samme stoerrelse.

> [...]
> i situationer, hvor maskinen var ved at swappe sig til døde, kørt
> en 'free' og konstateret, at halvdelen af ram'en blev brugt til

Hvis du har et program der cykler rundt i 300 Mb virtuel hukommelse og
du kun har 200 Mb RAM til formaalet, saa faar du den situation du
beskriver.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-04-02 16:33

Den Tue, 16 Apr 2002 21:56:01 +0200 skrev Allan Olesen:

> [...]
>ram har jeg fint kunnet køre Win95+Office97, men en Linux med
>StarOffice5.2 var en vittighed på samme maskine (et halvt minuts

Nu er Mozilla og StarOffice nok også nogle af de værste eksempler du
kan finde på.

Mvh
Kent

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-04-02 23:01

On Mon, 15 Apr 2002 23:52:02 +0200, Christian Liljedahl wrote:

> (Jeg mener: Når jeg kunne køre win98 på maskinen burde Linux vel
> også kunne køre... Jeg kan ikke forestille mig et styresystem der
> (mis)bruger *flere* systemressourcer end win98... Am I right? )

(Windows FP?)

--
Fischer-Price Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-04-02 23:13

Adam Sjøgren wrote:

> (Windows FP?)

LOL

/Rasmus

If I wanted a blue screen, I would type "xsetroot -solid blue"
- not D:\WINNT\SETUP