/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Elektroplating, messing
Fra : Maj & Kasper


Dato : 13-04-02 13:11

Jeg har indtil nu forgves søgt efter emner/opskrifter på
elektroplating med messing på internettet

er der nogle derude der kan hjælpe mig?

Kasper Raal med en Suzuki GSF 600 Slambert (før en bandit)

 
 
BeeJay (13-04-2002)
Kommentar
Fra : BeeJay


Dato : 13-04-02 13:16


"Maj & Kasper" <raal@orangenet.dk> skrev i en meddelelse
news:i28gbu0a7tutu2jeh1ls7jsojeakrgnrg0@4ax.com...
> Jeg har indtil nu forgves søgt efter emner/opskrifter på
> elektroplating med messing på internettet

Har du/I problemer med det danske sprog/skandinavisk..da jeg så kan anbefale
et AOF-kursus......?

Det hedder platinering.....link: http://www.itv.se/rs97/aktiv/kemi9.htm

--
Mvh
Hr. Bjørn



Maj & Kasper (13-04-2002)
Kommentar
Fra : Maj & Kasper


Dato : 13-04-02 13:57

>Har du/I problemer med det danske sprog/skandinavisk..da jeg så kan anbefale
>et AOF-kursus......?
>
>Det hedder platinering.....link: http://www.itv.se/rs97/aktiv/kemi9.htm

mit tastatur haenger af og til men tasten "Æ" så derfor det manglende
bogstav.

nu er jeg ikke ekspert inden for sprog, men jeg håber de mindre
belærte også fatter hvad jeg mente, glæder mig til den dag at
mennesket kan lave den ultimative stavekontrol.

PS. ovennævnte tekst kan indeholde stavefejl der vil virke stødende
for folk, der har brugt det meste af deres liv på en skolebænk, imens
vi andre har nydt livet

MVH Kasper
9 års skolegang
22 års "fede" oplevelser


BeeJay (13-04-2002)
Kommentar
Fra : BeeJay


Dato : 13-04-02 17:21


"Maj & Kasper" <raal@orangenet.dk> skrev i en meddelelse
news:jdagbuk0lfajslkrs9pj3h63gs3g9m4cm5@4ax.com...

KLIP

> MVH Kasper
> 9 års skolegang
> 22 års "fede" oplevelser

Du gooooste.....så har du jo tiden for dig og kan måske ligesom jeg, glædes
ved stadig at få tilført lærdom hver eneste dag.

--
Mvh
Hr. Bjørn
(47 år samt selvstændig erhvervsdrivende.....)



Thomas Eg Jørgensen (13-04-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Eg Jørgensen


Dato : 13-04-02 18:44


"BeeJay" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> wrote in message
news:3cb85aea$0$58741$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Du gooooste.....så har du jo tiden for dig og kan måske ligesom jeg,
glædes
> ved stadig at få tilført lærdom hver eneste dag.

Var det ikke lige dig der hængte dig i detaljer om hvordan man skulle stave?
Måske du selv skulle overveje det kursus på AOF eller måske gå mindre op i
om folk staver rigtigt...

XFUT: dk.snak.mudderkastning

MVH
Thomas



Maj & Kasper (13-04-2002)
Kommentar
Fra : Maj & Kasper


Dato : 13-04-02 18:51


>
>Du gooooste.....så har du jo tiden for dig og kan måske ligesom jeg, glædes
>ved stadig at få tilført lærdom hver eneste dag.


Ha Ha, nu bliver det sjovt, din staveplade er også gået i stykker,
kan anbefale et maskinskrivningskursus, måske AMU har et

ps: glemte at takke for dit link, der var lidt af det jeg søgte, men
er heller ikke en haj til svensk.

Synes ikke lige der var noget om messing.

Hvad hedder messing på svensk.

NB: kan lige oplyse forskellige udtyk der bliver brugt inden for
Elektroplating:

ovennævnte
galvanisering
metallisering
platinering (sponsoreret af Bjørn)
find selv flere.....

obs: der fralægges alt ansvar for stavefejl i ovennævnte tekst,
speciel de stavefejl der kan virke kraftigt stødende på den lille
procentdel af befolkningen der har gået på AMU-kurset, stavning for
vidrekomne

MVH Kasper
9 års skolegang
22 års sjov og ballade
lever lykkeligt med stavefejl da de ikke kan høres på min udtalen af
ordene
Statsansat uden behov for at kunne stave.

Klaus D. Mikkelsen (13-04-2002)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 13-04-02 18:55

Maj & Kasper skriver:

> 9 års skolegang
> 22 års sjov og ballade

6 år inden du går i skole + 9 år i skole + 22 år = Du er 37 år gammel.


Klaus
--
Se på http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Maj & Kasper (13-04-2002)
Kommentar
Fra : Maj & Kasper


Dato : 13-04-02 19:01

>6 år inden du går i skole + 9 år i skole + 22 år = Du er 37 år gammel.

LOL, men nej jeg er 31,
jeg havde det også sjovt inden jeg begyndte i skole

Griner stadig.......

MVH Kasper
der havde det lidt sjovt i skolen, specielt frikvarterne

stadig en masse stavefejl
tror jeg nok.....
men i ved hvad jeg mener
elleres er her lidt bogstaver i kan fylde ud med


liuywoeiuhrknsxcmæliuqwiuyreuyghfgerslkøæoqoioqurwyedhfzxcqklwwqeo
bla. bla......

Søren (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 14-04-02 04:39

Hej Kasper,


> elleres er her lidt bogstaver i kan fylde ud med
>
>
> liuywoeiuhrknsxcmæliuqwiuyreuyghfgerslkøæoqoioqurwyedhfzxcqklwwqeo
> bla. bla......

ROFL



--
Venlig hilsen,
Søren

* If it puzzles you dear... Reverse engineer *

Tip: Hvis du lægger "nospam" i domænenavnet, fremfor i brugernavnet,
vil spam blive bouncet tilbage til afsenderen. Modsat vil spam stadig
nå frem til, og dermed belaste, din server.

Søren (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 14-04-02 04:38

"BeeJay" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> wrote in
news:3cb82179$0$11213$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

>
> "Maj & Kasper" <raal@orangenet.dk> skrev i en meddelelse
> news:i28gbu0a7tutu2jeh1ls7jsojeakrgnrg0@4ax.com...
>> Jeg har indtil nu forgves søgt efter emner/opskrifter på
>> elektroplating med messing på internettet
>
> Har du/I problemer med det danske sprog/skandinavisk..da jeg så kan
> anbefale et AOF-kursus......?
>
> Det hedder platinering.....link:
> http://www.itv.se/rs97/aktiv/kemi9.htm

Faktisk hedder det elektroplatering (og ikke elektroplatinering) her i
Danmark hvis vi nu skal i detaljen >;->


--
Venlig hilsen,
Søren

* If it puzzles you dear... Reverse engineer *

Tip: Hvis du lægger "nospam" i domænenavnet, fremfor i brugernavnet,
vil spam blive bouncet tilbage til afsenderen. Modsat vil spam stadig
nå frem til, og dermed belaste, din server.

BeeJay (14-04-2002)
Kommentar
Fra : BeeJay


Dato : 14-04-02 09:17


"Søren" <Look@iNO-SPAMt.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns91F03938737F7LookAtHome@212.242.40.196...

KLIP

> Faktisk hedder det elektroplatering (og ikke elektroplatinering) her i
> Danmark hvis vi nu skal i detaljen >;->

Ok .. tak for det.

Nu mangler du blot at fortælle os, hvordan vi elektroplaterer med messing.

--
Mvh
Hr. Bjørn



Søren (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 14-04-02 09:52

"BeeJay" <ursusmajor@FJERNDETTEpost3.tele.dk> wrote in
news:3cb93ae5$0$58738$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Nu mangler du blot at fortælle os, hvordan vi elektroplaterer med
> messing.

Se evt. Regnars indlæg og mit follow-up hvis du har behovet.


--
Venlig hilsen,
Søren

* If it puzzles you dear... Reverse engineer *

Tip: Hvis du lægger "nospam" i domænenavnet, fremfor i brugernavnet,
vil spam blive bouncet tilbage til afsenderen. Modsat vil spam stadig
nå frem til, og dermed belaste, din server.

BeeJay (14-04-2002)
Kommentar
Fra : BeeJay


Dato : 14-04-02 09:59


"Søren" <Look@iNO-SPAMt.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns91F06E9EF201BLookAtHome@212.242.40.196...

KLIP

> Se evt. Regnars indlæg og mit follow-up hvis du har behovet.

Nøeeehh...jeg har skam læst det hele, dog skulle du jo lige have et svar på
dit indlæg...

PS: Tak for tippet.

--
Mvh
Hr. Bjørn



Søren (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 14-04-02 14:09

"BeeJay" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> wrote in
news:3cb944c5$0$58753$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Nøeeehh...jeg har skam læst det hele, dog skulle du jo lige have et
> svar på dit indlæg...

OK :)

Det slog mig lige hvor du fik det med platinering fra... Det er når du
platerer med platin (forgyldning når man platerer med guld etc. men det
ville lyde forkert med "forplatining" :)


> PS: Tak for tippet.

Velbekomme :)


--
Venlig hilsen,
Søren

* If it puzzles you dear... Reverse engineer *

Tip: Hvis du lægger "nospam" i domænenavnet, fremfor i brugernavnet,
vil spam blive bouncet tilbage til afsenderen. Modsat vil spam stadig
nå frem til, og dermed belaste, din server.

Klaus D. Mikkelsen (13-04-2002)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 13-04-02 18:59

Maj & Kasper skriver:
>
> Jeg har indtil nu forgves søgt efter emner/opskrifter på
> elektroplating med messing på internettet

Forstår jeg dig ret, du vil "elektro øverføre" messing ?

Eller vil du lægge blægning på mesing ?

http://www.itv.se/rs97/aktiv/kemi9.htm#14 handler om galvaniske bade.

Klaus
--
Se på http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Maj & Kasper (13-04-2002)
Kommentar
Fra : Maj & Kasper


Dato : 13-04-02 19:03

>Forstår jeg dig ret, du vil "elektro øverføre" messing ?

Yep, det er det jeg vil
>
>http://www.itv.se/rs97/aktiv/kemi9.htm#14 handler om galvaniske bade.

shit its on outlandish.....
hvad hedder messing på svensk.?

MVH Kasper


Klaus D. Mikkelsen (13-04-2002)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 13-04-02 19:30

Maj & Kasper skriver:
>
> >Forstår jeg dig ret, du vil "elektro øverføre" messing ?
>
> Yep, det er det jeg vil
> >
> >http://www.itv.se/rs97/aktiv/kemi9.htm#14 handler om galvaniske bade.
>
> shit its on outlandish.....
> hvad hedder messing på svensk.?

På engelsk hedder der brass
http://www.google.com/search?q=electro+plating+brass&hl=da&start=0&sa=N


Klaus
--
Se på http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

BeeJay (13-04-2002)
Kommentar
Fra : BeeJay


Dato : 13-04-02 19:31


"Klaus D. Mikkelsen" <Moppe@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3CB87939.ED8D5906@post6.tele.dk...
> Maj & Kasper skriver:
> >
> > >Forstår jeg dig ret, du vil "elektro øverføre" messing ?
> >
> > Yep, det er det jeg vil
> > >
> > >http://www.itv.se/rs97/aktiv/kemi9.htm#14 handler om galvaniske bade.
> >
> > shit its on outlandish.....
> > hvad hedder messing på svensk.?
>
> På engelsk hedder der brass
> http://www.google.com/search?q=electro+plating+brass&hl=da&start=0&sa=N

Jeg kan sgútte finde det i denne her:
http://www.geocities.com/hyllebusk/vendsyssel.html

--
Mvh
Hr. Bjørn



Klaus D. Mikkelsen (13-04-2002)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 13-04-02 19:34

BeeJay skriver:
>
> Jeg kan sgútte finde det i denne her:
> http://www.geocities.com/hyllebusk/vendsyssel.html

Nordjydsk er ellers et dejligt sprog, de synger lidt med nogle flade
endelser.

Eksempel
Deet Laaas (Det er Lars)

Klaus
--
Se på http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
det er Modelbane Europas hjemmeside
Modeltog, NE2 internetopsætning og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Max (13-04-2002)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 13-04-02 21:25

Hej Hr. Bjørn

> Jeg kan sgútte finde det i denne her:
> http://www.geocities.com/hyllebusk/vendsyssel.html

Men du kan garanteret finde "træls".

Mvh Max


BeeJay (13-04-2002)
Kommentar
Fra : BeeJay


Dato : 13-04-02 22:00


"Max" <max_jens@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:a9a49j$4ts$1@sunsite.dk...

KLIP

> Men du kan garanteret finde "træls".

Jep - og også "skræælansigt"......))

--
Mvh
Hr. Bjørn



Regnar Simonsen (13-04-2002)
Kommentar
Fra : Regnar Simonsen


Dato : 13-04-02 20:45



> >Forstår jeg dig ret, du vil "elektro øverføre" messing ?
>
> Yep, det er det jeg vil

Umiddelbart lyder det ikke som noget, der kan lade sig gøre.
Man kan belægge et metal med et andet ved en spontan redoxproces - eller med
elektrolyse.
Det første kræver, at et metal får kontakt med ioner af et mere ædelt metal
i en vandig opløsning - f.eks. zink og kobberioner, hvorved zinken belægges
med kobber (jfr. spændingsrækken). Resultatet bliver dog ofte noget
"mudret", da det dannede kobber ikke sætter sig i et ordentligt metalgitter,
men i en porøs struktur.
Med elektrolyse kan alle metalioner omdannes til atomer - enten i en vandig
opløsning (f.eks. Al3+, Zn2+, Ag+) eller i en smelte af et salt (f.eks.
NaCl, KCl osv). Det sidste skal gøres, hvis de dannede metaller reagerer med
vandet - hvad f.eks. kalium gør.
Messing er en legering med et ganske bestemt forhold mellem zink og kobber
(30% Zn og 70% Cu for gul messing) - dette forhold vil være meget vanskelig
at opnå ved en normal elektrolyse - så derfor ...
--
Hilsen
Regnar Simonsen




Søren (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 14-04-02 04:48

Hej Regnar,


> Umiddelbart lyder det ikke som noget, der kan lade sig gøre.
> [...]
> Messing er en legering med et ganske bestemt forhold mellem
> zink og kobber (30% Zn og 70% Cu for gul messing) - dette forhold
> vil være meget vanskelig at opnå ved en normal elektrolyse - så
> derfor ... --

Præcis problemet, legeringer kan man "ikke" elektroplatere med... Dog
er det vel egentlig ikke så svært at ramme nogenlunde, hvis enten
anodernes overfladeareal eller strømmen gennem dem (eller begge dele)
styres en smule.

Måske Kasper vil afsløre hvorfor det lige netop skal være messing, for
måske der er andre løsninger (guld kan da fx. godt bruges som en billig
efterligning ;)


--
Venlig hilsen,
Søren

* If it puzzles you dear... Reverse engineer *

Tip: Hvis du lægger "nospam" i domænenavnet, fremfor i brugernavnet,
vil spam blive bouncet tilbage til afsenderen. Modsat vil spam stadig
nå frem til, og dermed belaste, din server.

Maj & Kasper (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Maj & Kasper


Dato : 14-04-02 08:10


>Måske Kasper vil afsløre hvorfor det lige netop skal være messing, for
>måske der er andre løsninger (guld kan da fx. godt bruges som en billig
>efterligning ;)

Jow jow, de ve a gjerne.
Jeg har den her Motorcykel, og jeg vil gerne behandle diverse skruer
og bolte, med en legering/platinering, helst messing, da det er det
der vil stå bedst i "looket"

MVH Kasper



Søren (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 14-04-02 10:08

Hej Kasper,


> Jow jow, de ve a gjerne.
> Jeg har den her Motorcykel, og jeg vil gerne behandle diverse
> skruer og bolte, med en legering/platinering, helst messing, da det
> er det der vil stå bedst i "looket"

Hmmm, messing er en bitch at holde blankt i vind og vejr uden lakering
(og det ser IMO billigt ud med lak).

Søren Poulsen har lagt et link længere nede og det var måske en fordel
at checke det, for man kan nu om dage få (proff. udført)
elektro-anodiseringer og -plateringer i næsten enhver tænkelig
farvetone (som er temmelig vejrbestandige endda).
Der findes vist i øvrigt mange flere af de rigtig dygtige platerings-
firmaer på den anden side af sundet, prøv at spørge i en svensk bil-
eller MC-gruppe hvad de bruger af overfladebehandlingsanstalter.

Skal det være holdbart er det heller ikke noget man skal eksperimentere
med hjemme i håndvasken... 90..95% af arbejdet er at slibe og polere
overfladen der skal behandles og det gør man helst ikke for ofte ;)
Tro mig... Jeg har været gennem processen med en Honda CD50, hvor stort
set alt undtagen stel og motor fik Nikkel-overtræk, dog ikke bolte og
den slags, der brugte jeg rustfrit stål :)
Slibe-slibe-slibe *støn*


--
Venlig hilsen,
Søren

* If it puzzles you dear... Reverse engineer *

Tip: Hvis du lægger "nospam" i domænenavnet, fremfor i brugernavnet,
vil spam blive bouncet tilbage til afsenderen. Modsat vil spam stadig
nå frem til, og dermed belaste, din server.

Maj & Kasper (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Maj & Kasper


Dato : 14-04-02 12:40


>Hmmm, messing er en bitch at holde blankt i vind og vejr uden lakering
>(og det ser IMO billigt ud med lak).
min motorcykel skal være og er en bitch.....
kører om muligt ikke i regn, vasker og pudser en gang om ugen, nu vil
nogle nok tænke hvilket slid, men det er en del af glæderne ved at
have en motorcykel

>Der findes vist i øvrigt mange flere af de rigtig dygtige platerings-
>firmaer
for dyrt
jeg kunne selv forme delene i guld, til den pris de skal have

>Skal det være holdbart er det heller ikke noget man skal eksperimentere
>med hjemme i håndvasken...
har et hobby værksted til formålet
til og med veludstyret


>90..95% af arbejdet er at slibe og polere
>overfladen der skal behandles
no problemo, er gjort

> og det gør man helst ikke for ofte ;)
jeg er motorcykelfanatiker, en af ingredienserne for mig, er at gøre
det selv, desto mere = større glæde.

>Tro mig... Jeg har været gennem processen med en Honda CD50, hvor stort
>set alt undtagen stel og motor fik Nikkel-overtræk
orv lad mig høre, fiske efter opskriften/erfaring

> dog ikke bolte og
>den slags, der brugte jeg rustfrit stål :)
Smag og behag, med rustfrit, jeg bryder mig ikke om "looket"

>Slibe-slibe-slibe *støn*
yep, næsten lige så godt som sex
resultatet kan om muligt score, selv om jeg ikke har det behov har
allerede scoret

MVH Kasper

Søren (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 14-04-02 15:56

Hej Kasper,


> min motorcykel skal være og er en bitch.....
> kører om muligt ikke i regn, vasker og pudser en gang om ugen, nu
> vil nogle nok tænke hvilket slid, men det er en del af glæderne ved
> at have en motorcykel

Afgjort... De fleste af mine interesser kræver både hoved og hænder og
de bliver da vasket nogle gange pr. dag - og næsen pudser jeg da også
af og til ;)


> for dyrt
> jeg kunne selv forme delene i guld, til den pris de skal have

Hmmm, enten har jeg mistet følingen med guldpriserne, eller også med
forniklingsanstalter :)


> har et hobby værksted til formålet
> til og med veludstyret

Jamen så er det da forsøget værd (på noget skrot til en start).

Hvis du laver et bad på hhv. kobber- og zinksulfat, vand og en enkelt
dråbe svovlsyre (og saltene ikke laver underlige ting ved blanding) og
så styrer fordelingen mellem kobber- og zinkanodens areal og/eller
strøm (altså med andre ord, den molekylære afsætning af hvert metal),
kan du måske endda, med lidt øvelse/eksperimenteren, ramme præcis den
farvetone du ønsker ud af et vist interval.
Hvis du vil have en uddybende beskrivelse af fremgangsmåden ved
platering, må vi nok tage det på mail, så vi ikke keder gruppen til
døde.
Jeg har en side liggende hvor du kan få en lille ide om det på:
<http://www.ElektronikTeknolog.dk/Pages/ElectroPlating/>
(Dog ikke på dansk).


> jeg er motorcykelfanatiker, en af ingredienserne for mig, er at
> gøre det selv, desto mere = større glæde.

Det kan jeg relatere til, omend nu om dage på andre fronter.


> orv lad mig høre, fiske efter opskriften/erfaring

En ven på en plastic-fabrik tog sig af smådelene og en
forniklingsanstalt fik de store dele (jeg kender mine begrænsninger :)


> Smag og behag, med rustfrit, jeg bryder mig ikke om "looket"

Hvaaad, det lækreste metal af alle... I Tyskland kalder de det
Ädelstahl :)


>>Slibe-slibe-slibe *støn*
> yep, næsten lige så godt som sex

Hmmm, det må så være på en sandstrand ;)


> resultatet kan om muligt score,

Når bare den kan køre... Scoring er da manuelt arbejde.


> selv om jeg ikke har det behov har
> allerede scoret

Ja-ja... Slibe-slibe-slibe *støn*


--
Venlig hilsen,
Søren

* If it puzzles you dear... Reverse engineer *

Tip: Hvis du lægger "nospam" i domænenavnet, fremfor i brugernavnet,
vil spam blive bouncet tilbage til afsenderen. Modsat vil spam stadig
nå frem til, og dermed belaste, din server.

Maj & Kasper (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Maj & Kasper


Dato : 14-04-02 18:01


>Hmmm, enten har jeg mistet følingen med guldpriserne, eller også med
>forniklingsanstalter :)
mange af anstalterne har ry for at få små stumper til at bortkomme,
men kan dat betale for det og selv få lov til at fastgøre/ophænge de
enkelte stumper

>
>Jamen så er det da forsøget værd (på noget skrot til en start).
>

jow, det tror jeg også vil være en god ide

>Jeg har en side liggende hvor du kan få en lille ide om det på:
><http://www.ElektronikTeknolog.dk/Pages/ElectroPlating/>
kikker lige lidt

>(Dog ikke på dansk).
træls

>En ven på en plastic-fabrik tog sig af smådelene og en
>forniklingsanstalt fik de store dele (jeg kender mine begrænsninger :)

>Hvaaad, det lækreste metal af alle... I Tyskland kalder de det
>Ädelstahl :)
jo det er da flot, men ikke lige i den her sammenhæng "synes jeg"


>Ja-ja... Slibe-slibe-slibe *støn*
LOL


MVH Kasper

Jeg tillader mig at maile til dig når jeg har samlet lidt mere
grundviden

"skal måske på et AOF - kursus" :-}

Søren (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 15-04-02 00:30

Hej Kasper,


> mange af anstalterne har ry for at få små stumper til at bortkomme,
> men kan dat betale for det og selv få lov til at fastgøre/ophænge
> de enkelte stumper

Shocking. Burde være dem der betalte for de de smed væk.


>>(Dog ikke på dansk).
> træls

Tjaa, det er jo et globalt net, så jeg synes egentlig at det er
nationalistisk indavl at skrive på dansk og den side kom i stand pga.
en australsk net-buddy efter en debat i en engelsksproget gruppe.

Men hvis det hjælper, kan jeg se om ikke jeg har den danske tekst
liggende i digital form et eller andet sted (ellers må det komme hen ad
vejen).


> Jeg tillader mig at maile til dig når jeg har samlet lidt mere
> grundviden

Go ahead :)


> "skal måske på et AOF - kursus" :-}

I galvanoteknik ? (Eller "Russisk for viderekommende" ? :)


--
Venlig hilsen,
Søren

* If it puzzles you dear... Reverse engineer *

Tip: Hvis du lægger "nospam" i domænenavnet, fremfor i brugernavnet,
vil spam blive bouncet tilbage til afsenderen. Modsat vil spam stadig
nå frem til, og dermed belaste, din server.

Maj & Kasper (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Maj & Kasper


Dato : 14-04-02 18:13

>> Smag og behag, med rustfrit, jeg bryder mig ikke om "looket"
>
>Hvaaad, det lækreste metal af alle... I Tyskland kalder de det
>Ädelstahl :)

det kan vel også formessinges

ja det har jeg fundet ud af det hedder når man påfører messing

Søren (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 15-04-02 00:40

Hej Kasper,


> det kan vel også formessinges

Nej, alt preller af på det ædleste metal ;)

Seriøst, nej... Det er "umuligt" at skjule metallets seje look under
inferiøre metaller... Det har nogle af de samme egenskaber som platin,
mht. kemisk inaktivitet (en sandhed med modifikationer, jeg vil bare
nødig have ansvaret for modifikationerne).


> ja det har jeg fundet ud af det hedder når man påfører messing

Tænker lige på om ikke man kunne varm-formessinge, lige som ved
varmforzinkning, men det er i givet fald nok noget der kræver
industrielle forhold og metoden giver en forholdsvis tyk og uensartet
overflade.
Nej, det er nok meget lettere og bedre til formålet at lege med
elektrolytisk legering.


--
Venlig hilsen,
Søren

* If it puzzles you dear... Reverse engineer *

Tip: Hvis du lægger "nospam" i domænenavnet, fremfor i brugernavnet,
vil spam blive bouncet tilbage til afsenderen. Modsat vil spam stadig
nå frem til, og dermed belaste, din server.

Max (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 15-04-02 18:36

Hej Søren

> Nej, alt preller af på det ædleste metal ;)
>
> Seriøst, nej... Det er "umuligt" at skjule metallets seje look under
> inferiøre metaller... Det har nogle af de samme egenskaber som platin,
> mht. kemisk inaktivitet (en sandhed med modifikationer, jeg vil bare
> nødig have ansvaret for modifikationerne).

Ikke helt Søren, min skrueleverandør kan lever rustfrie skruer i
en helt masse forskellige farver, så noget kan man da gøre ved
det kedelige grå look det har.

Mvh Max


Maj & Kasper (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Maj & Kasper


Dato : 15-04-02 20:53


>Ikke helt Søren, min skrueleverandør kan lever rustfrie skruer i
>en helt masse forskellige farver, så noget kan man da gøre ved
>det kedelige grå look det har.
det er højet sansynlig en form for fosfatering, stålet er blevt udsat
for.

Kold eller varm
koldfosfatering har bare den kedlige engenskab at det kan fremme
korrodering af metallet, selv rustfrit stål, vil der fremkommer små
porer/revner i "skorpen", dog kan dette preserveres med olie

varm fosfatering under tryk, skulle dog forhindre korrosion, da
fosfateringen vil blive "imprenegeret" ind i metallet

fosfatering ses blandtandet anvendt meget på våben.

Jeg har været på biblioteket i dag, hold da helt kæft hvor er jeg
blevet klog

men har endnu ikke fundet noget om formessing, men har bestilt bøger,
så nu er det bare at vente til de kommer


MVH Kasper
selvstændig videnskabsmand


BeeJay (15-04-2002)
Kommentar
Fra : BeeJay


Dato : 15-04-02 21:30


"Maj & Kasper" <raal@NO-SPAMorangenet.dk> skrev i en meddelelse
news:6fbmbuki7te57tn858t0dnpljlm0or08nj@4ax.com...

KLIP

> selvstændig videnskabsmand

..... med "formessing" som speciale....

PS: Du kan evt. anvende papsøm til at sætte formessingen fast med...

--
Mvh
Hr. Bjørn



Maj & Kasper (15-04-2002)
Kommentar
Fra : Maj & Kasper


Dato : 15-04-02 22:08


>PS: Du kan evt. anvende papsøm til at sætte formessingen fast med...

NB der tager du fejl, det skal være messingsøm, papsøm bruges til pap,
ligesom møbelsøm bruges til møbler

eller tror du ikke det kan lade sig gøre,
jeg er overbevist om at det kan, jeg har sågar læst i en bog om
matrialelære for metalindrustrien, godtnok fra 1968, at elektrolyse
eller rettere anodisering med messing hedder formessing.

Så nu leder jeg med lys og lygte efter en opskrift på en
elektrolytvæske der kan benyttes................

MVH Kasper
snart formessingspecialist

J (16-04-2002)
Kommentar
Fra : J


Dato : 16-04-02 00:36


"Kasper" <raal@NO-SPAMorangenet.dk> skrev :
>
>
> NB der tager du fejl, det skal være messingsøm, papsøm bruges til pap,
> ligesom møbelsøm bruges til møbler
>

Selvfølgelig skal det være messingsøm, hvad ellers...
Har du osse en god forklaring på, hvad man bruger hulsøm til?

>
> jeg er overbevist om at det kan, jeg har sågar læst i en bog om
> matrialelære for metalindrustrien, godtnok fra 1968, at elektrolyse
> eller rettere anodisering med messing hedder formessing.
>

Btw., bør det forresten ikke hedde "formessingning", ligesom det
jo hedder fortinning, forsølvning, forgyldning osv.?
Just a thought.

Mvh. J


BeeJay (16-04-2002)
Kommentar
Fra : BeeJay


Dato : 16-04-02 12:42


"J" <send@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:mtJu8.26392$567.1130794@news000.worldonline.dk...

KLIP

> Har du osse en god forklaring på, hvad man bruger hulsøm til?

I al den snak om søm som skal slås på med en hammer, kom jeg til at tænke på
hammerlak.....hvordan foregår anvendelsen af sådan noget stads........?

--
Mvh
Hr. Bjørn



Søren (16-04-2002)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 16-04-02 16:41

"BeeJay" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> wrote in
news:3cbc0de8$0$983$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

>> Har du osse en god forklaring på, hvad man bruger hulsøm til?

"J": Har du aldrig været ude at score ? ;)


> I al den snak om søm som skal slås på med en hammer, kom jeg til at
> tænke på hammerlak.....hvordan foregår anvendelsen af sådan noget
> stads........?

Med sprøjtepistol eller evt. med pensel.
Nogle vil påstå at en pensel ikke dur, men jeg har da bl.a. malet
trafo'-huset til en Weller med et stykke kasseret skumgummi... Med stor
succes :)

Hvis der bruges sprøjtepistol skal der renses grundigt og ofte, da det
helst skal bruges relativt tyktflydende (højt Ford-tal).


--
Venlig hilsen,
Søren

* If it puzzles you dear... Reverse engineer *

Tip: Hvis du lægger "nospam" i domænenavnet, fremfor i brugernavnet,
vil spam blive bouncet tilbage til afsenderen. Modsat vil spam stadig
nå frem til, og dermed belaste, din server.

BeeJay (16-04-2002)
Kommentar
Fra : BeeJay


Dato : 16-04-02 17:01


"Søren" <Look@iNO-SPAMt.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns91F2B3D9ED43ELookAtHome@212.242.40.196...
> "BeeJay" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> wrote in
> news:3cbc0de8$0$983$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:
>
> >> Har du osse en god forklaring på, hvad man bruger hulsøm til?
>
> "J": Har du aldrig været ude at score ? ;)

Det kan jeg sgútte huske mere....

> > I al den snak om søm som skal slås på med en hammer, kom jeg til at
> > tænke på hammerlak.....hvordan foregår anvendelsen af sådan noget
> > stads........?
>
> Med sprøjtepistol eller evt. med pensel.
> Nogle vil påstå at en pensel ikke dur, men jeg har da bl.a. malet
> trafo'-huset til en Weller med et stykke kasseret skumgummi... Med stor
> succes :)
>
> Hvis der bruges sprøjtepistol skal der renses grundigt og ofte, da det
> helst skal bruges relativt tyktflydende (højt Ford-tal).

Øvvvvv.....jeg troede netop at hulsøm var det helt rigtige....

--
Mvh
Hr. Bjørn



Søren (17-04-2002)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 17-04-02 19:34

"BeeJay" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> wrote in
news:3cbc4a90$0$11213$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:


>> "J": Har du aldrig været ude at score ? ;)
>
> Det kan jeg sgútte huske mere....

Det var nu også adresseret til "J" :)


> Øvvvvv.....jeg troede netop at hulsøm var det helt rigtige....

Min fejl... Antog det for et seriøst spørgsmål ;)


--
Venlig hilsen,
Søren

* If it puzzles you dear... Reverse engineer *

Tip: Hvis du lægger "nospam" i domænenavnet, fremfor i brugernavnet,
vil spam blive bouncet tilbage til afsenderen. Modsat vil spam stadig
nå frem til, og dermed belaste, din server.

Ib Jakobsen (16-04-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 16-04-02 19:13

BeeJay wrote:

> "J" <send@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> news:mtJu8.26392$567.1130794@news000.worldonline.dk...
>
> KLIP
>
> > Har du osse en god forklaring på, hvad man bruger hulsøm til?
>
> I al den snak om søm som skal slås på med en hammer, kom jeg til at tænke på
> hammerlak.....hvordan foregår anvendelsen af sådan noget stads........?

Se nu nærmer vi os. Når man slaglodder lægger man en messinglegering på. Værsgo,
så er emnet belagt med messing . Off topic!!.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Søren (16-04-2002)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 16-04-02 21:23

Hej Ib,


> Se nu nærmer vi os. Når man slaglodder lægger man en
> messinglegering på. Værsgo, så er emnet belagt med messing .

Hmmm, jeg bruger enten sølv eller bronze også til at slaglodde
messing... Men messing som lod har jeg sgi' aldrig oplevet ?

> Off topic!!.

Også i den grad (måske et godt sted at stoppe :)


--
Venlig hilsen,
Søren

* If it puzzles you dear... Reverse engineer *

Tip: Hvis du lægger "nospam" i domænenavnet, fremfor i brugernavnet,
vil spam blive bouncet tilbage til afsenderen. Modsat vil spam stadig
nå frem til, og dermed belaste, din server.

Max (16-04-2002)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 16-04-02 22:30

Hej Søren

> Hmmm, jeg bruger enten sølv eller bronze også til at slaglodde
> messing... Men messing som lod har jeg sgi' aldrig oplevet ?

Jeg vil bare lige bemærke at bronze og messing er den samme
metallegering, og messingslaglod med sølvindhold er meget
udbredt, bl.a. til slaglodning af cykelstel.

Mvh Max


Ib Jakobsen (16-04-2002)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 16-04-02 22:42

Max wrote:

> Jeg vil bare lige bemærke at bronze og messing er den samme
> metallegering,

Der må jeg nok skuffe dig. Bronze er en kobber/tin legering. Messing er
en kobber/zink legering. Men vi må nok slutte tråden. Totalt off topic.

--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Henning Makholm (16-04-2002)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 16-04-02 22:42

Scripsit "Max" <max_jens@post9.tele.dk>

> Jeg vil bare lige bemærke at bronze og messing er den samme
> metallegering,

Øh .. der er naturligvis et kontinuum af mulige kobberlegeringer, men
klassisk er messing=kobber+zink of bronze=kobber+tin.

FUT dk.videnskab

--
Henning Makholm "Det er sympatisk du håner dig selv. Fuldt
berettiget. Men det gør dig ikke til en kristen."

Søren (16-04-2002)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 16-04-02 22:55

Hej Max,


> Jeg vil bare lige bemærke at bronze og messing er den samme
> metallegering

Hmmm, så vidt jeg har lært det, består bronze af kobber og _tin_ (det
må jeg da få slået op ved lejlighed).

> og messingslaglod med sølvindhold er meget
> udbredt, bl.a. til slaglodning af cykelstel.

Joo, min far foretrak cykler der var "messing"-slagloddet, men når
først der bliver hældt sølv i er det jo ikke længere messing ?


--
Venlig hilsen,
Søren

* If it puzzles you dear... Reverse engineer *

Tip: Hvis du lægger "nospam" i domænenavnet, fremfor i brugernavnet,
vil spam blive bouncet tilbage til afsenderen. Modsat vil spam stadig
nå frem til, og dermed belaste, din server.

BeeJay (16-04-2002)
Kommentar
Fra : BeeJay


Dato : 16-04-02 09:17


"Maj & Kasper" <raal@NO-SPAMorangenet.dk> skrev i en meddelelse
news:frfmbu0jk0jf1hkq6geat62kr735anke1n@4ax.com...

KLIP

> Så nu leder jeg med lys og lygte efter en opskrift på en
> elektrolytvæske der kan benyttes................

Nu er jeg hverken specialist i kemi eller metaller; men messing er en
legering.....så nej ... jeg tror ikke det kan lade sig gøre.

Samtidig befinder vi os i dk.videnskab med et passende antal vidende på
området.

Jeg har endnu ikke set een lave et indlæg med en direkte løsning på dit
ønske.

--
Mvh
Hr. Bjørn



Søren (16-04-2002)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 16-04-02 16:47

"BeeJay" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> wrote in
news:3cbbddce$0$81121$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Nu er jeg hverken specialist i kemi eller metaller; men messing er
> en legering.....så nej ... jeg tror ikke det kan lade sig gøre.

Skal det fraholde Kasper fra at forsøge sig ?
"Nej Colombus, jeg tror ikke verden er rund" ;)


> Samtidig befinder vi os i dk.videnskab med et passende antal
> vidende på området.

Og så var det man opdagede at man havde redet med på den X-post :(

Men mon så ikke det var på tide, at "det passende antal" kundgjorde
deres vid ? (Og det var så ment som en opfordring :)


> Jeg har endnu ikke set een lave et indlæg med en direkte løsning på
> dit ønske.

Var det nedenstående ikke direkte nok ?

<SELFQUOTE>
Hvis du laver et bad på hhv. kobber- og zinksulfat, vand og en enkelt
dråbe svovlsyre (og saltene ikke laver underlige ting ved blanding) og
så styrer fordelingen mellem kobber- og zinkanodens areal og/eller
strøm (altså med andre ord, den molekylære afsætning af hvert metal),
kan du måske endda, med lidt øvelse/eksperimenteren, ramme præcis den
farvetone du ønsker ud af et vist interval.
</SELFQUOTE>


--
Venlig hilsen,
Søren

* If it puzzles you dear... Reverse engineer *

Tip: Hvis du lægger "nospam" i domænenavnet, fremfor i brugernavnet,
vil spam blive bouncet tilbage til afsenderen. Modsat vil spam stadig
nå frem til, og dermed belaste, din server.

BeeJay (16-04-2002)
Kommentar
Fra : BeeJay


Dato : 16-04-02 17:03


"Søren" <Look@iNO-SPAMt.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns91F2B4D771045LookAtHome@212.242.40.196...

KLIP

> Skal det fraholde Kasper fra at forsøge sig ?
> "Nej Colombus, jeg tror ikke verden er rund" ;)

Jorden er flak...og dermed basta...

> <SELFQUOTE>
> Hvis du laver et bad på hhv. kobber- og zinksulfat, vand og en enkelt
> dråbe svovlsyre (og saltene ikke laver underlige ting ved blanding) og
> så styrer fordelingen mellem kobber- og zinkanodens areal og/eller
> strøm (altså med andre ord, den molekylære afsætning af hvert metal),
> kan du måske endda, med lidt øvelse/eksperimenteren, ramme præcis den
> farvetone du ønsker ud af et vist interval.
> </SELFQUOTE>

Fysikkens, kemiens og metallernes veje er uransagelige....

--
Mvh
Hr. Bjørn



Søren (16-04-2002)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 16-04-02 22:03

"BeeJay" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> wrote in
news:3cbc4b14$0$58769$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Jorden er flak...og dermed basta...

Hmmm, et under at fly tør lande så ;)


> Fysikkens, kemiens og metallernes veje er uransagelige....

Du glemte "kvinders" :)


--
Venlig hilsen,
Søren

* If it puzzles you dear... Reverse engineer *

Tip: Hvis du lægger "nospam" i domænenavnet, fremfor i brugernavnet,
vil spam blive bouncet tilbage til afsenderen. Modsat vil spam stadig
nå frem til, og dermed belaste, din server.

Maj & Kasper (16-04-2002)
Kommentar
Fra : Maj & Kasper


Dato : 16-04-02 18:39


>Og så var det man opdagede at man havde redet med på den X-post :(
øhh.......... må jeg måske ikke x-poste?

MVH Kasper
selvlært computernørd


Søren (16-04-2002)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 16-04-02 22:08

Hej Kasper,


>øhh.......... må jeg måske ikke x-poste?

Gerne for mig... Men nævn gerne hvilken gruppe du læser (mest) eller
sæt en FUT, for så slipper man for også at x-poste sine svar (og det er
der næppe nogle der vil klage over :)


--
Venlig hilsen,
Søren

* If it puzzles you dear... Reverse engineer *

Tip: Hvis du lægger "nospam" i domænenavnet, fremfor i brugernavnet,
vil spam blive bouncet tilbage til afsenderen. Modsat vil spam stadig
nå frem til, og dermed belaste, din server.

Maj & Kasper (17-04-2002)
Kommentar
Fra : Maj & Kasper


Dato : 17-04-02 16:52


>Gerne for mig... Men nævn gerne hvilken gruppe du læser (mest) eller
>sæt en FUT, for så slipper man for også at x-poste sine svar (og det er
>der næppe nogle der vil klage over :)

æøøhhh, sådanher eks.

FUT dk.videnskab

(har set andre bruge det, så det må være det)


MVH Kasper

Søren (17-04-2002)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 17-04-02 19:42

Hej Kasper,


> æøøhhh, sådanher eks.
>
> FUT dk.videnskab
>
> (har set andre bruge det, så det må være det)

Ikke helt. Når det står i brødteksten er det blot en (rar) oplysning
til andre, du skal sætte det i headeren (se evt. headeren på denne
post). Du har sikkert et felt til det foroven når du skriver et indlæg,
men jeg har kun brugt Agent kortvarigt, så der er jeg ikke sikker - se
evt. under "help".


Jeg læser kun sjældent dk.v. så for at demonstrere det...

FUT: dk.teknik.elektronik


--
Venlig hilsen,
Søren

* If it puzzles you dear... Reverse engineer *

Tip: Hvis du lægger "nospam" i domænenavnet, fremfor i brugernavnet,
vil spam blive bouncet tilbage til afsenderen. Modsat vil spam stadig
nå frem til, og dermed belaste, din server.

Søren (16-04-2002)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 16-04-02 16:34

Hej Kasper,


> det er højet sansynlig en form for fosfatering, stålet er blevt udsat
> for.
>
> Kold eller varm
> koldfosfatering har bare den kedlige engenskab at det kan fremme
> korrodering af metallet, selv rustfrit stål, vil der fremkommer små
> porer/revner i "skorpen", dog kan dette preserveres med olie

Et gammelt trick er at gløde emnet og så dumpe det i rå linolie...
Det giver en flot sortbrun glans (kan varieres med temperaturen).


> fosfatering ses blandtandet anvendt meget på våben.

Her er linolie-metoden også god (giver bare ikke den blå tone mange
foretrækker).


> selvstændig videnskabsmand

Mener du ikke selv_udnævnt_ ? ;)


--
Venlig hilsen,
Søren

* If it puzzles you dear... Reverse engineer *

Tip: Hvis du lægger "nospam" i domænenavnet, fremfor i brugernavnet,
vil spam blive bouncet tilbage til afsenderen. Modsat vil spam stadig
nå frem til, og dermed belaste, din server.

Søren (16-04-2002)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 16-04-02 16:28

Hej Max,


> Ikke helt Søren, min skrueleverandør kan lever rustfrie skruer i
> en helt masse forskellige farver, så noget kan man da gøre ved
> det kedelige grå look det har.

Det var det jeg mente med modifikationer...
Jeg har da nogle opskrifter på "strike"-bade, men jeg har ikke lyst til
at håndtere cyankalium i hele kg. ad gangen (eller at give den slags
opskrifter til folk der kunne risikere at aflive en større eller mindre
del af lokalbefolkningen).


--
Venlig hilsen,
Søren

* If it puzzles you dear... Reverse engineer *

Tip: Hvis du lægger "nospam" i domænenavnet, fremfor i brugernavnet,
vil spam blive bouncet tilbage til afsenderen. Modsat vil spam stadig
nå frem til, og dermed belaste, din server.

BeeJay (13-04-2002)
Kommentar
Fra : BeeJay


Dato : 13-04-02 19:06


"Klaus D. Mikkelsen" <Moppe@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3CB871D3.DE16BBE@post6.tele.dk...

KLIP

> Forstår jeg dig ret, du vil "elektro øverføre" messing ?

He -he .... har du da ikke hørt om "messingsalt".......

--
Mvh
Hr. Bjørn



søren poulsen (14-04-2002)
Kommentar
Fra : søren poulsen


Dato : 14-04-02 08:38


"Maj & Kasper" <raal@orangenet.dk> skrev i en meddelelse
news:i28gbu0a7tutu2jeh1ls7jsojeakrgnrg0@4ax.com...
> Jeg har indtil nu forgves søgt efter emner/opskrifter på
> elektroplating med messing på internettet
>
> er der nogle derude der kan hjælpe mig?
>
> Kasper Raal med en Suzuki GSF 600 Slambert (før en bandit)

Prøv at kigge her måske de kan hjælpe dig http://www.hai.dk/


--
Mvh. Søren Poulsen
smeden32@mail.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste