host hos heste
Fra : Kursister

Dato : 02-02-01 09:10

Jeg har hørt engang om orm (larve) i lungene hos heste. Kan ikke finde noget
om det på netdyredokter.
Er der nogen der kan fortælle om det er rigtigt og hvad behandling ev kan
være?

Fra : Lene

Dato : 02-02-01 11:20

Øhh, først spørger du om forfangenhed, og nu om lungeorm - - enten så har
din hest vist brug for en dyrlæge ret hurtigt, eller også så synes du måske
at det er lidt skægt at få os her i ng'en til at komme med råd om alt mellem
himmel og jord.
Hvad med at komme med en tilbagemelding på dine intentioner ?

Hilsen Lene

Er du imod dyremishandling ?
Besøg www.katteelsker.ninja.dk
en side om affaldskatte.

Fra : Kursister

Dato : 02-02-01 12:51

Nu skal jeg også sende til den rigtige sted...

Undskyld for forvirring, min hesten fejler ikke noget. Da der er nogle
tilfælde rundomkring af forfangenhed vil jeg gerne vide så meget så muligt
om det. Da jeg hørt en gang om lungeorm tænker jeg tid på det når jeg høre
en hest der hoste en gang, så nu vil jeg gerne viden om det virkelig
excisterer. Er dette her måske det forkerde sted at spørge om det.
Personligt synes jeg det det kun være interessant for alle. Venlig hilsen,

Fra : N/A

Dato : 02-02-01 19:44

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 02-02-01 19:44

"Lindes" <charlote@get2net.dk> wrote:

>Helt ærligt, hvad sker der egentlig ved at folk spørger lidt ind til
>de forskellige sygdomme...

Jeg har da også fulgt diverse diskussioner med interesse selv om mine
heste ikke havde nogen af de nævnte sygdomme, men er blevet ikke så
lidt klogere...!

Der er ikke så megen trafik her at et "hypotetisk" spørgsmål skader!

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Lene

Dato : 04-02-01 12:19

Hej, jeg kan godt forstå at i undres - men det er faktisk før sket her i
gruppen at vi er blevet spammet efter at en person havde sendt
tilsyneladende uskyldige spørgsmål. Derfor min skepsis, som jeg ikke helt er
kommet mig over, da vedkommende rent faktisk HAR mailet mig direkte. Jeg vil
selvfølgelig lade tvivlen komme kursisten til gode, og har da derfor også
sendt et svar tilbage. Så får vi jo se hvad der sker.

Fra : Jon Larsen

Dato : 02-02-01 20:25

hejsa

Aner ikke om der er hold i det følgende, men here goes:

Jeg har hørt at det ikke lader sig gører at helbrede og at det i høj grad
skulle være dødeligt.
En ridevenindes hest var engang mistænkt for denne sygdom, pga. en dyb hul
hoste, der var mest udpræget under og efter selv en langsom skridttur.
Heldigvis var det ikke et tilfælde af lungeorm, tja man fandt faktisk aldrig
rigtigt ud af det, pludseligt blev den bare rask :0)
Må dog indrømme at heller ikke jeg har kunnet finde noget i diverse bøger
eller på nettet om det.
V.H Ann-Rikka
_______________________________________

Fra : Tanja Bromley

Dato : 02-02-01 23:18

Jeg har opsporet et enkelt dansk link om lungeorm hos heste:
http://www.osted.dk/Horses/worms.html#dictyocaulus
samt flere (bringer kun et) om lungeorm hos kvæg:
http://www.fynsk-kvaeg.dk/blad/artk2.htm

Mvh. Tanja

Fra : Pia Sonne Jensen

Dato : 03-02-01 09:59

I bogen "Hestens dyrlæge bog fra A-Å" af Kirstine Elbæk står der under orm
noget om lungeorm.

hilsen
PiaSJ

Fra : Jimmie Andersen

Dato : 03-02-01 21:41

Hejsa

Spolorm går i lungerne, det er en indvoldsorm. Hedder et eller andet med
ascaries eller sådan på fagsprog.
De lever som fuldt udvokset i tyndtarmen, det er en stor regnormlignene
rundorm som er ca. 25 - 35 cm lang. Den formere sig ved at ryge ud med
gødningen også klæber den sig fast til græs halm osv.
Nå så den bliver ædt igen og kommer ned i mave/tarm kanal, så hopper ormen
ud af sit æg. Men den er ikke kønsmoden og kan ikke blive det i tarmkanalen,
så den skal lige på en rundfart i dyret. Først borer den sig gennem
tarmvæggen og via blodet ræser den til leveren og derefter hjertet for så at
ende i lungerne. Nå den så kommer dertil så bore den igen for at komme
igennem lungevævet og og ud i de fine luftrørsforgreninger. Og det er herude
at den lave rolade i det, for det irretere heste så den for kraftige
hosteanfald. På den måde bliver den hostet op i svælget og synkes så igen
for påny at ende i tarmen. Herefter bliver den kønmoden og lægger lidt flere
æg.

Derudover kan det i slemme tilfælde give forstoppelse som så skal opereres.

Der gå vel ca. 2-3 md fra æg til kønsmodem orm. Det behandles med
ormemiddel.

Hilsen

Jimmie Andersen

Kursister <kursist@kursus.aabc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:95dq7h$157e$1@news.net.uni-c.dk...

Fra : jørgen

Dato : 13-02-01 21:22

Hej hesten har igen lunge orm selv, men kan hvis den samgræsser med
æsler få æslets lungeorm som giver hoste. Lungeormslaven kan findes af
dyrlægen i en gødningsprøve. Hosten optræder pfte i juli/august hvor
heste normalt ikke hoster. Kan behandles med ormekur som dyrlægen kan
skrive recept på i f m undersøgelsen