Problemer med xp og win 98
Fra : Dennis

Dato : 13-04-02 09:36

Jeg har et lille netværk derhjemme. Det består af 2 maskiner. Alfa og Beta.
Begge maskiner kører med et Accton 10/100 Mbit kort. Begge maskiner har før
talt sammen.

Nu er alfa gået over til XP og jeg kan ikke få det til at virke.
Installationen går fint og jeg opretter en diskette og det hele, men når jeg
vil bruge disketten på beta får jeg at vide at den ikke kan finde
netværkshardwaren men går jeg ind under system viser den at det hele er der
og kører fint.

Begge maskiner er forbundet med en hub og jeg har måske mistænkt den for at
have en finger med i spillet. Det er en Intel hub. Der følger en cd med og
når man bruger den kører det hele fint men den kan ikke klare sig under xp.

Nogen der kan sige hvad jeg kan gøre? Ved xp at den skal forbinde til den
anden computer via en hub? Når jeg søger på begge maskiner efter de andre
kan de ikke se dem.

Hjælp modtages meget gerne

Dennis

Alfa
Amd 500 med xp pro

Beta
Amd 300 med win98.2

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 13-04-02 19:28

"Dennis" <cfs11807REMOVE@vip.cybercity.dk> skrev:
> [...]
> Det er en Intel hub. Der følger en cd med og når man
> bruger den kører det hele fint men den kan ikke klare

Skal en hub installeres?
Det har jeg aldrig hørt før!

> Nogen der kan sige hvad jeg kan gøre?

Begge computere skal have installeret protokollen
TCP/IP og have en fast IP adresse og subnet maske.
Herhjemme, har jeg også IPX installeret.
HUSK at installere Fil og udskriftsdeling.

Fx.
Alfa
IP: 192.168.0.x
Subnet: 255.255.255.0

Beta:
IP: 192.168.0.y
Subnet: 255.255.255.0

> Ved xp at den skal forbinde til den anden computer via
> en hub?

Ja, hvis du ikke bruger et krydset kabel (crossover).

> Når jeg søger på begge maskiner efter de andre kan de
> ikke se dem.

Jeg forstå ikke ovenstående sætning, men går udfra du har
prøvet at søge på maskinerne vha. netværket.
Har du prøvet at søge både på computernes navne og på
computernes IP-adresser?
IP-adresser findes i en kommandoprompt med "ipconfig".

Venligst
Mikael

Fra : Dennis

Dato : 14-04-02 12:10

> [...]
> TCP/IP og have en fast IP adresse og subnet maske.
> Herhjemme, har jeg også IPX installeret.
> HUSK at installere Fil og udskriftsdeling.

Begge computer har tcp/ip installeret og fil og udskriftsstyring er sat op

> Fx.
> Alfa
> IP: 192.168.0.x
> Subnet: 255.255.255.0
>
> Beta:
> IP: 192.168.0.y
> Subnet: 255.255.255.0

> Ja, hvis du ikke bruger et krydset kabel (crossover).

Det er netop det jeg gør. Derfor har jeg en hub på, da min kones bærbar en
gang imllem bliver koblet på

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 14-04-02 19:25

> Det er netop det jeg gør. Derfor har jeg en hub på, da
> min kones bærbar en gang imllem bliver koblet på

Ja, det er lidt uklar for mig, bruger du alm. kabler eller
crossover?
Crossover kabler skal ikke bruges til en hub, kun hvis
de isættes i uplink porten (en krydset port).

Har du givet dem faste IP-adresser?
Virker dit netværk nu?

Venligst
Mikael

Fra : Dennis

Dato : 14-04-02 19:57

> Ja, det er lidt uklar for mig, bruger du alm. kabler eller
> crossover?
> Crossover kabler skal ikke bruges til en hub, kun hvis
> de isættes i uplink porten (en krydset port).

Jeg har undersøgt det lidt nærmere nu. Det viser sig at det kable der køber
fra hub til Beta bruger lige RJ45 sik mens det der kører fra hub til Alfa
bruger krydset RJ45 stik.
Kan det være der det ligger?

Men der har jo virker under win 98.

Kan jeg alligevel bruge kablet da jeg ville være ked af at skulle ud og
investere i et nyt?

> Har du givet dem faste IP-adresser?Ja
> Virker dit netværk nu? Nej

Dennis

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 14-04-02 20:55

> [...]
> Det viser sig at det kable der køber fra hub til Beta
> bruger lige RJ45 sik mens det der kører fra hub til Alfa

Helt sikkert.

> Men der har jo virker under win 98.

Det lyder mærkeligt.

> Kan jeg alligevel bruge kablet da jeg ville være ked af at
> skulle ud og investere i et nyt?

Ja, det krydsede kabel skal bare sidde i uplink på hubben,
hvis du har sådan en.

Virker netværket heller ikke, hvis du sætter computerne
sammen med det krydsede kabel og ingen hub?

Venligst
Mikael

Fra : Dennis

Dato : 15-04-02 16:13

> Virker netværket heller ikke, hvis du sætter computerne
> sammen med det krydsede kabel og ingen hub?

Det er noget af en vanskelig proces da den står et sted hvor det er meget
svært at komme til.

Jeg har nu prøvet at skifte kablet ud med en stump jeg havde til at ligge.

Bag på min hub har jeg 5 porte. Der hvor det gamle kable sad står der: Out
to hub. Hvis jeg sætter det nye kable i lyser lampen ikke op. Det gør det
derimod hvis jeg sætter det gamle i igen. Ved siden af er der 5 porte hvor
man normalt skal sætte de andre enheder til. Sætter jeg det nye kable i der
lyser lampen op, men søger jeg efter de 2 computer på netværket kan de ikke
finde hinanden.

Går jeg ind under "andre computer" på Beta kan den godt se alfa men kan ikke
komme ind på den. Den skriver at værten ikke kan findes. På begge maskiner
kan jeg pinge dem selv mens ikke den anden. Får hver gang at vide at værten
ikke findes.

Hvad kan der monstro være galt?

Dennis

Fra : Dennis

Dato : 15-04-02 20:26

Hvad skal der stå ud for min DNS da jeg kan se at når jeg selv tildeler en
IP adresse så har jeg ikke mulighed for at vælge automatisk DNS. Der skal
stå noget men den er helt blank.

Både den og den alternative. Hvad skal man vælge?

Dennis

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 15-04-02 21:12

> [...]
> for at vælge automatisk DNS. Der skal stå noget men
> den er helt blank.
>
> Både den og den alternative. Hvad skal man vælge?

Ingenting.

/Mikael

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-04-02 22:02

On Mon, 15 Apr 2002 21:26:03 +0200, "Dennis"
<cfs11807REMOVE@vip.cybercity.dk> wrote:

> Hvad skal der stå ud for min DNS da jeg kan se at når jeg selv tildeler en
> IP adresse så har jeg ikke mulighed for at vælge automatisk DNS. Der skal
> stå noget men den er helt blank.

Dem din udbyder siger, du skal bruge.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 16-04-02 08:42

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev:
> [DNS - snip]
> Dem din udbyder siger, du skal bruge.

Der står ikke noget om, at computerne er tilkoblet nettet!

/Mikael

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 16-04-02 08:54

On Tue, 16 Apr 2002 09:42:12 +0200, Mikael Nørrelund Andersen
<noerrelund@pc.dk> wrote:

> Der står ikke noget om, at computerne er tilkoblet nettet!

Det er ikke mange netværk, der ikke er.

-A