netfilter og hastighedstab?
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 13-04-02 01:39

Hejsa NG,

Kan det virkelig passe at en 1Mbit Internetforbindelse formindskes til under
et 56K modem, når den masquerades af netfilter??

Når jeg henter på ftp.sunet.se via min linuxbox, som er gateway for
lokalnettet, henter den ofte med over 100 Kb/s. Hvis jeg så henter samme fil
fra samme sted via min arbejdsstation, drossler den hastigheden ned til 3-5
Kb/s

Det virker som den "hakker" i det, først henter den lidt, så en kort pause
(1-2 sek.) og så henter den lidt igen. Selv det at hente en meddelelse fra
en NG, er en "pain in the a**".

Jeg prøvede at overføre en 10 MB fil mellem server og arbejdsstation, og det
tog ca. 75 sekunder, og uden at have regnet på det, er det i hvert fald
hurtigere end 5 Kb/s.

Nogle gode ideer?

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-04-02 03:34

Tonni Aagesen wrote:

> Hejsa NG,
>
> Kan det virkelig passe at en 1Mbit Internetforbindelse formindskes til
> under et 56K modem, når den masquerades af netfilter??

Du skriver intet om firewall-boksen...

Hvis det er en 386/25MHz, så måske ja.

En 486 kan sagtens klare en 1mbit forbindelse, så dit problem ligger nok
andetsteds. Har dur prøvet at slå en pokkers masse væmmelig logning til i
netfilter for at se, hvilke pakker der droppes? Har du kigget på
trafikstatistikker for at se, hvor meget linjen er udnyttet under en sådan
overførsel?

/Rasmus

Programming is a race between programmers, who try and make more and
more idiot-proof software, and universe, which produces more and more
remarkable idiots.
Until now, universe leads the race.
- R. Cooka

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 13-04-02 11:34

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev i en meddelelse

> Du skriver intet om firewall-boksen...

Det er en Pentium 200 mhz med 160MB ram med Debian 3.0 på kerne 2.4.18, der
kører Apache, PostgreSQL, MySQL, Samba + et par andre ting. Det skulle den
vel nok kunne håndtere?

> [...]
> netfilter for at se, hvilke pakker der droppes? Har du kigget på
> trafikstatistikker for at se, hvor meget linjen er udnyttet under en sådan

Jacob Bunk foreslog på et tidspunkt "iptables -A INPUT -j LOG", men hvilke
andre regler kan jeg med fordel bruge?

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-04-02 14:44

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> writes:

> Jacob Bunk foreslog på et tidspunkt "iptables -A INPUT -j LOG", men hvilke
> andre regler kan jeg med fordel bruge?

Hvis du kører DROP som default policy på INPUT, har nogle regler der
tillader de ting du har brug for, og så putter ovenstående sidst i dit
firewall-script, så vil den logge alt hvad der bliver droppet (hvis du
ikke smider dem af kæden tidligere med -j DROP, men hvorfor skulle du
det når du kører DROP som default policy).

--
Jacob - www.bunk.cc
The wise shepherd never trusts his flock to a smiling wolf.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 13-04-02 14:54

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke smider dem af kæden tidligere med -j DROP, men hvorfor skulle du
> det når du kører DROP som default policy).

Hov, jeg kører med ACCEPT som policy... Det må jeg vist lige ha ændret. Men
vil DROP som policy 'droppe' hele molevitten

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-04-02 15:15

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> writes:

> Hov, jeg kører med ACCEPT som policy... Det må jeg vist lige ha ændret. Men
> vil DROP som policy 'droppe' hele molevitten

Ja, den vil droppe alt hvad du ikke eksplicit tillader.

Bestemt den rigtige måde at lave firewall-regler.

--
Jacob - www.bunk.cc
Are you sure the back door is locked?

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 13-04-02 11:47

Tonni Aagesen wrote:

> Kan det virkelig passe at en 1Mbit Internetforbindelse formindskes til
> under et 56K modem, når den masquerades af netfilter??

Prøv lige at holde øje med CPU udnyttelsen på gatewayen, når du downloader
direkte til den, og når du downloader gennem den til din arbejdsmaskine. Og
også når du bare kopierer filer mellem maskinerne.

[...]

> Jeg prøvede at overføre en 10 MB fil mellem server og arbejdsstation, og
> det tog ca. 75 sekunder, og uden at have regnet på det, er det i hvert
> fald hurtigere end 5 Kb/s.

Jeg har lige prøvet at overføre en 10Mb fil mellem min server og arbejds-
maskine. Det tog under et sekund !

Jeg har 100mBit netkort og 400MHz+1GHz maskiner. Men selv hvis du kører
10mBit på langsommere hardware så lyder 75s helt vildt.

Du har et performanceproblem et sted, men jeg tror ikke, at det har noget
med masquerading at gøre. Masquerading tager absolut ingen tid sammenlignet
med hastigheden på netværk i det hele taget.

-Claus

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 13-04-02 12:15

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Og
> også når du bare kopierer filer mellem maskinerne.

Oki, men hvordan outputter jeg CPU data?

> [...]
>
> Jeg har 100mBit netkort og 400MHz+1GHz maskiner. Men selv hvis du kører
> 10mBit på langsommere hardware så lyder 75s helt vildt.

Min netværksopsætning er langt fra optimal lige nu. Jeg kører direkte 10
Mbit forbindelse (krydset kabel) mellem et eepro100 og et 3C509 NIC. Men at
det skulle medføre en max. overførelseshastighed fra Internet gennem server
til arbejdsstation på 5 Kb/s i sekundet, kan jeg ikke tro.

> Du har et performanceproblem et sted, men jeg tror ikke, at det har noget
> med masquerading at gøre. Masquerading tager absolut ingen tid
sammenlignet
> med hastigheden på netværk i det hele taget.

Så skal jeg jo bare lokalisere problemet

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 13-04-02 12:30

Tonni Aagesen wrote:

> Oki, men hvordan outputter jeg CPU data?

'top' og kigger på den tredjeøverste linie.

[...]

> [...]
> at det skulle medføre en max. overførelseshastighed fra Internet gennem
> server til arbejdsstation på 5 Kb/s i sekundet, kan jeg ikke tro.

Løs problemerne eet ad gangen. Koncentrer dig først om at få hastigheden
op på noget fornuftigt i mellem maskinerne.

-Claus

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 13-04-02 13:27

> 'top' og kigger på den tredjeøverste linie.

den giver:

User: 2.6 System: 0.8 Idle: 96,6

mens server henter via apt-get install og arbejdsstation henter via FTP...
med 5 Kb/s

Der er jo ikke det vilde forbrug og der er også masser af hukommelse til
rådighed. Men betyder det at jeg kan fraskrive netfilter som årsag og
koncentrere mig om netværksopsætningen?

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 13-04-02 14:00

Tonni Aagesen wrote:

> User: 2.6 System: 0.8 Idle: 96,6

Jeg mente, at du skulle kigge på begge maskiner. Det kan være, at det
ene netkort æder en masse CPU mens det andet ikke gør.

> mens server henter via apt-get install og arbejdsstation henter via FTP...
> med 5 Kb/s

Og prøv også kun at teste på een ting ad gangen. Altså først teste CPU
udnyttelse for begge maskiner, når de kopierer internt. Og derefter CPU
udnyttelse på begge maskiner, når du downloader fra nettet til din
arbejdsmaskine. Og så endelig CPU udnyttelsen på server, når du downloader
fra nettet til severen.

Og tag en fil med en bestemt størrelse, så du kan sammenligne tallene.

> Der er jo ikke det vilde forbrug og der er også masser af hukommelse til
> rådighed. Men betyder det at jeg kan fraskrive netfilter som årsag og
> koncentrere mig om netværksopsætningen?

Det ville jeg gøre. Med mindre du har noget voldsom loggin på netfilter,
tror jeg ikke, at netfilter har noget med sagen at gøre. Jeg har aldrig
hørt om performanceproblemer i forbindelse med netfilter.

Din performance ved intern kopiering /er/ ringe. Og det ville jeg først
og fremmest kigge på, hvis jeg var dig. Du kan evt. prøve at låne et
ekstra netkort et sted, for at se, om det var det, der skulle være
problemet.

-Claus

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 13-04-02 13:18

On Sat, 13 Apr 2002 13:15:00 +0200, "Tonni Aagesen"
<use.my@signature.com> wrote:

> [...]
>det skulle medføre en max. overførelseshastighed fra Internet gennem server
>til arbejdsstation på 5 Kb/s i sekundet, kan jeg ikke tro.

Hmm, jeg havde engang et eepro100, dengang jeg stadig "kun" havde en
10Mbit hub. Det ydede også utroligt ringe og da jeg havde et 3C905 i
maskinen også, så skiftede jeg til det og fik straks en langt bedre
ydelse. Senere røg eepro100'eren helt ud, fordi det fik min ucd-snmpd
til at gå ned, så jeg har aldrig fået tjekket dets 100Mbit-ydelse.

Det er jo ellers et kort mange bruger og er glade for, eepro100 - men
måske det har et problem med 10Mbit? Undersøg eventuelt, om du kan
hardcode kortet til at køre 10Mbit, så du er sikker på det ikke er
autonegotiate-problem.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 13-04-02 13:32

"Uffe R. B. Andersen" <urb@twe.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> måske det har et problem med 10Mbit? Undersøg eventuelt, om du kan
> hardcode kortet til at køre 10Mbit, så du er sikker på det ikke er

Ja, det er lige præcis eepro100 jeg har mistænkt for at sløve, og der findes
også nogle howto's på nettet omkring at tvinge det til at køre i bestemte
modes, men de desværre ingen for den chip som mit NIC kører med

Jeg må prøve at støve et andet netkort op og se om det hjælper.

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 13-04-02 14:00

On Sat, 13 Apr 2002 14:31:35 +0200, "Tonni Aagesen"
<use.my@signature.com> wrote:

>Ja, det er lige præcis eepro100 jeg har mistænkt for at sløve, og der findes
>også nogle howto's på nettet omkring at tvinge det til at køre i bestemte
>modes, men de desværre ingen for den chip som mit NIC kører med

Hvad med Intels hjemmeside? Jeg har fornylig downloaded "Driver Disk
Software Release 5.1.3". Med den kan du måske konfigurere kortet, hvis
du boot'er op på en DOS-disk.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 15-04-02 04:14

On Sat, 13 Apr 2002 14:18:11 +0200, Uffe R. B. Andersen <urb@twe.net>
wrote:

> [...]
>ydelse. Senere røg eepro100'eren helt ud, fordi det fik min ucd-snmpd
>til at gå ned, så jeg har aldrig fået tjekket dets 100Mbit-ydelse.

Jeg har pt. et eepro100, der rigtigt nok også drillede lidt i starten
(bl.a. med den berømte "card reports no resources"-besked, der dog
ikke gav nogen problemer i praksis). Jeg valgte dog at hente Intels
drivere i stedet for - omend disse ikke altid har fået lige pæne
kommentarer på diverse mailinglister - men har efterfølgende ikke haft
problemer hvad angår høj belastning.

I et Samba-miljø flytter jeg typisk store filer med en
gennemsnitshastighed på 7 MByte/sek. (målt med stopur :) - hvilket jeg
klart betegner som acceptabelt, når man tager højde for SMB's
overhead, m.m. Jeg vil da klart indrømme at det lå en del højere end
hvad, jeg havde forventet.

--
- Peter Brodersen

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-04-02 14:02

> [...]

>det skulle medføre en max. overførelseshastighed fra Internet gennem server
>til arbejdsstation på 5 Kb/s i sekundet, kan jeg ikke tro.

Det kan jeg sagtens. Er du sikker på, at de er enige om fuld/halv duplex
og 10/100 Mbit?

Hvordan man ser det? Aner det desværre ikke.

Nogle netkorts-moduler fortæller sådan noget i loggen, når de startes,
men så vidt jeg kan se, gælder det hverken for eepro100 eller 3c509, som
vel er de to moduler, du bruger. Jeg bruger selv en switch, hvor jeg kan
se duplex mode og hastighed på lamperne, så jeg har aldrig haft problemet.

Men de fleste netkorts-moduler kan tvinges til en bestemt hastighed og
duplex mode ved at angive passende options i /etc/modules (eller hvad
filen nu hedder på din maskine).

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 13-04-02 14:08

In article <3cb82d3f$0$58766$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Allan Olesen wrote:

> Det kan jeg sagtens. Er du sikker på, at de er enige om fuld/halv duplex
> og 10/100 Mbit?
>
> Hvordan man ser det? Aner det desværre ikke.

De fleste nyere netkort kan probes med mii-diag:
http://www.scyld.com/diag/

--
Andreas Plesner Jacobsen | Secretary's Revenge:

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-04-02 14:53

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

>De fleste nyere netkort kan probes med mii-diag:
>http://www.scyld.com/diag/

s1# apt-cache search mii
biew - console hex viewer/editor with disassembler
gom - A generic audio mixer (Base versions)
imgvtopgm - PalmPilot/III Image Conversion utility
mii-diag - A little tool to manipulate network cards
transformiix - An XSLT processor

s1# apt-get install mii-diag
[...]

s1# mii-tool
eth0: negotiated 100baseTx-FD flow-control, link ok
eth1: 10 Mbit, half duplex, no link

Debian er fedt.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-04-02 16:21

Allan Olesen wrote:

> s1# apt-get install mii-diag

> s1# mii-tool

mii-tool kommer nu fra net-tools pakken:

moffe@wiibroe# dpkg -S mii-tool
net-tools: /usr/share/man/man8/mii-tool.8.gz
net-tools: /sbin/mii-tool

> eth1: 10 Mbit, half duplex, no link

Iøvrigt: Jeg ser også 'no link' på et par RTL8139-kort... De siger 10mbit
halv duplex og no link - selvom de lystigt kører 100mbit fuld duplex...

Understøtter RTL8139-driveren bare ikke mii-tool og mii-diag eller er det
noget med selve kortene?

/Rasmus

PS. Ingen kommentarer om RTL8139-chippen - jeg *ved* godt at det er en
elendig chip

Avoid the Gates of Hell. Use Linux.

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-04-02 17:35

Rasmus Bøg Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote:

>mii-tool kommer nu fra net-tools pakken:

Hm. Ja.

>PS. Ingen kommentarer om RTL8139-chippen - jeg *ved* godt at det er en
>elendig chip

Vil du have tal på? Under kerne 2.4.18 belaster kort med modulerne
eepro100, 3c59x og tulip CPU'en lige meget, ca. 30-40% på en K6-2 350.
Et rtl-8139-kort belaster ca. 25% mere.

Til gengæld har jeg endnu aldrig været ude for en linux, der ikke
uden videre åd et rtl-8139-kort. Det kan ikke siges om mine andre
100-kroners kort (tulip-kloner).

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-04-02 14:28

Allan Olesen wrote:

> Det kan jeg sagtens. Er du sikker på, at de er enige om fuld/halv duplex
> og 10/100 Mbit?
>
> Hvordan man ser det? Aner det desværre ikke.

mii-tool

/Rasmus

I'm a unix system administrator
- sending me HTML formatted emails and/or attached Word documents is a
nice way to ensure I won't bother to answer you.
-- Jan Chrillesen

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 13-04-02 15:05

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev i en meddelelse

Damn, en forskel!

Det var da et fantastisk lækkert lille tool der. Problemet var at eepro100
stod til autonegotiation, og en "Devbox# mii-diag -F 10baseT-FD" fik
eepro100 til at matche kortet i den anden ende. Nu kører 1mbit igen

Nu er jeg bare spændt på om ændringen er permanent

Tak til alle!

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 13-04-02 15:29

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> skrev i en meddelelse

> Nu er jeg bare spændt på om ændringen er permanent

Øv, det var den ikke. Hvordan får jeg den til at gemme ændringerne, skal jeg
sætte nogle parametre eller hvad?

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 13-04-02 16:14

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> wrote:

>Øv, det var den ikke. Hvordan får jeg den til at gemme ændringerne, skal jeg
>sætte nogle parametre eller hvad?

Som tidligere skrevet skal du angive options i din modul-konfigurationsfil,
hvad den så end hedder på dit system. Hov, du kører jo også woody.
Så skal du nok skrive det ind i /etc/modutils/aliases og køre en
update-modules.

Mht. hvad der skal stå i denne fil er groups.google.com som altid din ven.
En søgning på 'eepro100 force 10mbit options' gav som allerførste hit et
indlæg med et link til denne side:

http://www.scyld.com/network/eepro100.html

Sjovt, det er jo også der, mii-tools kommer fra.

Nå, men prøv med 'options eepro100 options=0x20' i /etc/modutils/aliases.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-04-02 16:22

Tonni Aagesen wrote:

> "Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> skrev i en meddelelse

> Øv, det var den ikke. Hvordan får jeg den til at gemme ændringerne, skal
> jeg sætte nogle parametre eller hvad?

Sæt den i dine startscripts.

Rasmus

Mommy, mommy! The garbage man is here!