/ Forside / Teknologi / Internet / Udbyder (ISP'er) / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Udbyder (ISP'er)
#NavnPoint
BjarneD 1540
EXTERMINA.. 750
stl_s 710
strarup 685
tedd 680
natmaden 660
emesen 581
dk 520
Kortoverv.. 510
10  arne.jako.. 510
Nogen der kender muligheder og begrænsning~
Fra : OmmiZZ


Dato : 12-04-02 22:10

"Europa skal have bredbånd via satellit
Det betyder intet om du bor på landet, hvor der hverken er ADSL eller
bredbånd via kabel-tv. Et nyt selskab vil levere bredbånd til hele Europa
via satellit." Kilde http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=11084



Nogen her der kender de evt. muligheder og begrænsninger der ligger her..??
Jeg tænker bl.a. på upl/downl.....telefonlinie osv...!!

in adv
OmmiZZ



 
 
Bjarke Hansen (12-04-2002)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 12-04-02 22:33

"OmmiZZ" <ommizz@NOSPAMommizz.dk> wrote in message
news:a97i9b$1dcj$1@news.cybercity.dk...

> Nogen her der kender de evt. muligheder og begrænsninger der ligger
her..??
> Jeg tænker bl.a. på upl/downl.....telefonlinie osv...!!

Tja, der er store mugligheder for hurtig downstream...

Kan da nemt komme op på 8 Mbit via en 128 Kbit ISDN upload

Kunne ivertfald med eupeonline, eller hvad de hed....

Men 2vejs kommunikation står der i artiklen...

Det kan vil bruges til streaming af video, VOD osv...

Men det er jo ikke særlig godt som en rigtig linie.. Du skal jo regne med
pingtider på et sekundt ca...



Thomas Eg Jørgensen (12-04-2002)
Kommentar
Fra : Thomas Eg Jørgensen


Dato : 12-04-02 22:47


"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message
news:3cb75293$0$58755$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Jeg tænker bl.a. på upl/downl.....telefonlinie osv...!!
> Kan da nemt komme op på 8 Mbit via en 128 Kbit ISDN upload

hmm, telefonlinje? Er det nødvendigt? Citat:
"Vores mål er at blive den ledende pan-Europæiske leverandør af to-vejs
bredbånd via satellit "

Ergo burde de også sende tilbage til satelitten.....Dette forbedre dog ikke
nødvendigvis pingtiderne(tværtimod?).....

MVH
Thomas



Bjarke Hansen (12-04-2002)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 12-04-02 23:00

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> wrote in message
news:3cb755ee$0$205$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

> hmm, telefonlinje? Er det nødvendigt? Citat:
> "Vores mål er at blive den ledende pan-Europæiske leverandør af to-vejs
> bredbånd via satellit "

Ja, det som jeg har prøvet... altså 1 vejs kommunikation... hvor 2 vejs
kommunikationen går via modem.

>
> Ergo burde de også sende tilbage til satelitten.....Dette forbedre dog
ikke
> nødvendigvis pingtiderne(tværtimod?).....

Ja, og ja



Peter Larsen (13-04-2002)
Kommentar
Fra : Peter Larsen


Dato : 13-04-02 09:46

> > Nogen her der kender de evt. muligheder og begrænsninger der ligger
> her..??

ja.. 1 sekund op til den geostationære, og 1 sekund ned...

> > Jeg tænker bl.a. på upl/downl.....telefonlinie osv...!!

Svjh. så de tovejs systemer jeg har set, de kostede en mindre formue... +
"upload" var ca. 128kb...

> Kunne ivertfald med eupeonline, eller hvad de hed....

svjh. var den da låst til 512kbit til sidst.. fordi en transponder kun kunne
holde 43 Mbit..

Det er frit fra hukommelsen...

--
Regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk



Peter Larsen (13-04-2002)
Kommentar
Fra : Peter Larsen


Dato : 13-04-02 09:51

http://www.web-sat.com/ (det var den jeg havde set)... mener prisen var ca.
20000,- ..for udstyret.. og 64kbit "retur"

--
Regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk



Bjarke Hansen (13-04-2002)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 13-04-02 09:56

"Peter Larsen" <mail@czar.dk> wrote in message
news:3cb7ef29$0$11950$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> svjh. var den da låst til 512kbit til sidst.. fordi en transponder kun
kunne
> holde 43 Mbit..

Nej, før den tid var det ubegrænset... Så begrænsede de til 256 Kbit.. og
alle hoppede af, da det ikke var hurtigere end isdn.



Henrik Aarfeldt (13-04-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Aarfeldt


Dato : 13-04-02 17:12


"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message
news:3cb7f286$0$23812$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
>... Så begrænsede de til 256 Kbit.. og alle hoppede af,
>da det ikke var hurtigere end isdn.

Det må da så være en ISDN4....:-]

--
Mvh HAA.




Bjarke Hansen (13-04-2002)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 13-04-02 17:18

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote in message
news:3cb858ce$0$90695$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Det må da så være en ISDN4....:-]

Nej, for den kørte ikke i virkeligheden 256 Kbit derfor



Thomas (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 14-04-02 09:57

Peter Larsen wrote:
>> > Nogen her der kender de evt. muligheder og begrænsninger der ligger
>> her..??
>
> ja.. 1 sekund op til den geostationære, og 1 sekund ned...

Geostationær bane er ~35.000 km og lysets hastighed er ~300.000 km/s.

Så 2-vejs sat-uplink giver en RTT på 4*35/300 ~ 460 ms.

--
Don't waste space

Martin Højriis Krist~ (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 14-04-02 10:08

"Thomas" <inthenews@corell.dk> skrev i en meddelelse
news:slrnabih39.emr.inthenews@mail.corell.dk...
> Geostationær bane er ~35.000 km

Jeg var inde og se på hjemmesiden og alt tyder på at de bruger den
geostationære.. Men der er jo ikke noget i vejen for at bruge lavere
baner som fx dem i 8-900 km's højde. Så bliver delayet og sendestyrken
lige pludselig mere spiselig.

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Kent Glerup (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Kent Glerup


Dato : 14-04-02 10:55


"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i en meddelelse
news:3cb946ec$0$58762$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Thomas" <inthenews@corell.dk> skrev i en meddelelse
> news:slrnabih39.emr.inthenews@mail.corell.dk...
> > Geostationær bane er ~35.000 km
>
> Jeg var inde og se på hjemmesiden og alt tyder på at de bruger den
> geostationære.. Men der er jo ikke noget i vejen for at bruge lavere
> baner som fx dem i 8-900 km's højde. Så bliver delayet og sendestyrken
> lige pludselig mere spiselig.

Og hordan har du så tænkt dig at få en satellit til at "stå stille" i 8-900
km's højde uden at styrte ned??

Go' søndag

> Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
> http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?
> Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet
>
>



Martin Højriis Krist~ (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 14-04-02 11:07

"Kent Glerup" <glerup@olesen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3cb95205$0$11915$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Og hordan har du så tænkt dig at få en satellit til at "stå stille" i
8-900
> km's højde uden at styrte ned??

Hvem siger den skal stå stille? Hvem siger den ikke skal styrte ned?
Tror du ikke man kan have satellitter i den højde? Eller tror du at det
er nødvendigt at de "står stille"?

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Jesper Dybdal (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Dybdal


Dato : 14-04-02 12:10

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

>"Kent Glerup" <glerup@olesen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>news:3cb95205$0$11915$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>> Og hordan har du så tænkt dig at få en satellit til at "stå stille" i
>8-900
>> km's højde uden at styrte ned??
>
>Hvem siger den skal stå stille? Hvem siger den ikke skal styrte ned?
>Tror du ikke man kan have satellitter i den højde? Eller tror du at det
>er nødvendigt at de "står stille"?

Hvis man vil kunne pege på dem med en stillestående parabolantenne, så
er det smartest hvis de står stille.

>"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:
>>Men der er jo ikke noget i vejen for at bruge lavere
>>baner som fx dem i 8-900 km's højde. Så bliver delayet og sendestyrken
>>lige pludselig mere spiselig.

Hvis den ikke står stille, så skal man enten have noget kompliceret
mekanik til at flytte en parabol hele tiden, eller også skal man ikke
bruge parabol. Men hvis man ikke bruger parabol, så bliver sendestyrken
i hvert fald ikke "mere spiselig" - tværtimod.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Martin Højriis Krist~ (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 14-04-02 12:16

"Jesper Dybdal" <jdunet@u7.dybdal.dk> skrev i en meddelelse
news:bjoibuk4afnur58bih3hbnebhnegk20tm4@dtext.news.tele.dk...
> Hvis man vil kunne pege på dem med en stillestående parabolantenne, så
> er det smartest hvis de står stille.

men det vil man ikke nødvendigvis.

> Hvis den ikke står stille, så skal man enten have noget kompliceret
> mekanik til at flytte en parabol hele tiden, eller også skal man ikke
> bruge parabol.

Naturligvis

> Men hvis man ikke bruger parabol, så bliver sendestyrken
> i hvert fald ikke "mere spiselig" - tværtimod.

Sikker?
Hvad er sendestyrken på inmarsat-telefonerne?

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Jesper Dybdal (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Dybdal


Dato : 14-04-02 12:36

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

>"Jesper Dybdal" <jdunet@u7.dybdal.dk> skrev i en meddelelse
>> Men hvis man ikke bruger parabol, så bliver sendestyrken
>> i hvert fald ikke "mere spiselig" - tværtimod.
>
>Sikker?

Nej; jeg har ikke noget kvantitativt kendskab til hvor effektivt en
parabol kan "ramme" en geostationær satellit (i praksis, når
atmosfæriske forhold også tages i betragtning).

Jeg gætter kun: men det ville umiddelbart undre mig hvis man ikke kan
fokusere sådan én godt nok til at det er bedre end en ikke-fokuseret
antenne der skal fange en lavtgående satellit som kan være mange steder
på himlen, selvom den lavtgående unægtelig er meget nærmere på..

>Hvad er sendestyrken på inmarsat-telefonerne?

Det har jeg ingen idé om.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Martin Højriis Krist~ (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 14-04-02 12:48

"Jesper Dybdal" <jdunet@u7.dybdal.dk> skrev i en meddelelse
news:iupibugpai46d2lnsd9egj82h3gdc5a2um@dtext.news.tele.dk...
> Jeg gætter kun: men det ville umiddelbart undre mig hvis man ikke kan
> fokusere sådan én godt nok til at det er bedre end en ikke-fokuseret
> antenne der skal fange en lavtgående satellit som kan være mange
steder
> på himlen, selvom den lavtgående unægtelig er meget nærmere på..

Jeg spørger lige i dk.videnskab

Spørgsmålet går på:
Hvilken situation kræver lavest sendestyrke:
unidirektionel sender mod geostationær bane (36.000 km)
omnidirektionel sender mod bane omkring 800 km oppe

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.harrys-kaelder.dk/ - Mødes vi fredag?
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Ivar Madsen (26-04-2002)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 26-04-02 08:25

On Sun, 14 Apr 2002 13:47:32 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Jeg spørger lige i dk.videnskab

Det fik du så ikke noget svar på, men d.d. kan man i bil med op til
110Km timen føre data overførsel med ISDN hastighed http://www.tt.dk/



--
news.milli.dk er nu åben for RO på tcp120,
det vil snart blive muligt at poste
hvis man har et BrugerID

Andreas Plesner Jaco~ (14-04-2002)
Kommentar
Fra : Andreas Plesner Jaco~


Dato : 14-04-02 12:19

In article <3cb946ec$0$58762$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Martin Højriis Kristensen wrote:

>> Geostationær bane er ~35.000 km
>
> Jeg var inde og se på hjemmesiden og alt tyder på at de bruger den
> geostationære.. Men der er jo ikke noget i vejen for at bruge lavere
> baner som fx dem i 8-900 km's højde. Så bliver delayet og sendestyrken
> lige pludselig mere spiselig.

Ja, folk har leget med ideer om såkaldte Low Orbit Satellites, der
lægger sig i ~700 km's højde, men der er mig bekendt endnu ingen der har
gjort det store ud af det.

--
Andreas Plesner Jacobsen | : is not an identifier

Charbax (20-04-2002)
Kommentar
Fra : Charbax


Dato : 20-04-02 09:22

> Ja, folk har leget med ideer om såkaldte Low Orbit Satellites, der
> lægger sig i ~700 km's højde, men der er mig bekendt endnu ingen der har
> gjort det store ud af det.

http://teledesic.com

http://iridium.com


teledesic tillader 720 Mbps download og 100 Mbps upload med en antenne på
størelse med sådan en der er på en mobil-telefon.. teledesic findtes dog
ikke endnu, Bill Gates og nogle Saudi-Arabiske sheiks mener jeg står for at
sponsorere teledesic projektet..





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408939
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste