Pentium 4 Northwood
Fra : Kasper Hilligsøe

Dato : 12-04-02 16:31

Jeg overvejer at købe en Pentium 4 Northwood. Da jeg altid har arbejdet mest
med AMD, har jeg lige et par spørgsmål.

1) Skal en Pentium 4 Northwood "låses" op ligesom en AMD processor skal,
hvis man ønsker at overclocke den...?

2) Hvilket chipset (i850, VIA P4X266, SIS 645 osv...) er bedst til Pentium 4
Northwood..?

3) Kan det passe, at en Pentium 4 Northwood 1,6@2,3 (eller der omkring)
kører stabilt..?

Kasper

Fra : zzenn

Dato : 12-04-02 17:34

>1) Skal en Pentium 4 Northwood "låses" op ligesom en AMD processor skal,
>hvis man ønsker at overclocke den...?

Du kan ikke låse multiplier på en p4 op..

Du kan kun sætte FSB op.

>2) Hvilket chipset (i850, VIA P4X266, SIS 645 osv...) er bedst til Pentium 4
>Northwood..?

Skal du køre med rdram eller ddram? til rdram 850E, og til ddram,
endten 845d eller sis645dx.. men nye chipsets kommer hele tiden. Læs
en masse reviews :)

>3) Kan det passe, at en Pentium 4 Northwood 1,6@2,3 (eller der omkring)
>kører stabilt..?

ved 133 fsb, kører den 2,1 stabilt
Jeg ved ikke om dit motherboard kan instilles til at låse agp og pci
porte. Hvis ikke, så tvivler jeg på dit grafikkort og harddiske kan
lide at køre ved 143 FSB, som er nødvendig for at ligge på 2,3 GHz.

Men, ja. Med rette køling på rette mobo og med rette ram kan den
sagtens køre 2,3 stabilt.

--------------*
Remove "SPAMFREE" from address to write me.

Fra : Kasper Hilligsøe

Dato : 12-04-02 18:00

Tak for svaret.

Jeg har dog ikke et MB til denne type cpu i forvejen. Derfor har jeg lige
følgende spørgsmål:

Hvilke motherboards med socket 478 (Pentium 4 Northwood) kan låse pci og agp
portene..??

Hvilke motherboards med socket 478 er gode til OC...?

Kasper

Fra : Wizeguy

Dato : 12-04-02 23:51

"Kasper Hilligsøe" <204bkvh@nork.auc.dk> wrote in message
> [...]
> følgende spørgsmål:
>
> Hvilke motherboards med socket 478 (Pentium 4 Northwood) kan låse pci og

Der er så vidt jeg ved kun to, begge fra Abit:

1. Abit TH7-II med Intel 850 chipset og PC600/800 RDRAM.
2. Abit BD7 med Intel 845D chipset og PC1600/2100 DDR SDRAM

Du vil få langt den bedste ydelse med Abit TH7-II og RDRAM. Bemærk at RAM
kun kører parvist, idet RDRAM har en meget smal bus på 16 bit (mod 64 bit
for SDRAM). Vil du have eksempelvis 512 MB, skal du installere 2x256 MB og
så fremdeles.

> Hvilke motherboards med socket 478 er gode til OC...?

Begge ovenstående er særdeles gode pga. Softmenu III. Jeg har selv et TH7-II
som kører en 1,6A ved 2208 MHz (100@138 MHz FSB) uden problemer. Den kunne
sagtens komme længere op, men det vil kræve lidt bedre køling. Du skal
derfor regne med at investere i en særdeles god køler, hvis du vil presse en
1,6A op på 2300-2400 MHz. Jeg kan anbefale en Swiftech MCX478B køleprofil
kombineret med en 80 mm Pabst blæser. Begge kan købes hos www.studiedata.dk.

Jeg har ikke personlige erfaringer med andre boards end Abit TH7-II, men
prøv ellers at tage et kig på hvilke boards der er nævbnt i databasen på
http://www.overclockers.com/.
--
Med venlig hilsen/Best regards
Anders Albrechtsen

Fra : -=Madsen=-

Dato : 13-04-02 13:19

> Der er så vidt jeg ved kun to, begge fra Abit:
>
> 1. Abit TH7-II med Intel 850 chipset og PC600/800 RDRAM.
> 2. Abit BD7 med Intel 845D chipset og PC1600/2100 DDR SDRAM

Det er bare så ærveligt at Abit's BD7 kun kar plads til 2 ram stænger *æv
æv*

Fra : Wizeguy

Dato : 13-04-02 19:02

"-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net> wrote in message

> Det er bare så ærveligt at Abit's BD7 kun kar plads til 2 ram stænger *æv
> æv*

Enig. Endnu en grund til at gå efter Abit TH7-II i stedet. Det er kun
marginalt dyrere og yder bedre.

Fra : Leony

Dato : 13-04-02 13:39

"Wizeguy" <anders@herlevkollegiet.dk> skrev i en meddelelse

> Du vil få langt den bedste ydelse med Abit TH7-II og RDRAM. Bemærk at RAM

RD-RAM er dog sværere at have med at gøre i et overclocket system, det går
langt bedre med DDR-RAM.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Lars Krag

Dato : 13-04-02 15:05

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> skrev i en meddelelse news:CFVt8.29207$iY5.1021014@news010.worldonline.dk...

> "Wizeguy" <anders@herlevkollegiet.dk> skrev i en meddelelse

> RD-RAM er dog sværere at have med at gøre i et overclocket system, det går
> langt bedre med DDR-RAM.

Det ved jeg nu ikke lige om jeg er helt enig i. Mine RDRAM kan da
overclockes 45% uden at ændre timing eller spænding. Og selv om
man evt. skulle være nødt til at køre sine RD på 3/4 af fsb på et
overclocket system, vil båndbredden stadigvæk være bedre end
DDR ved "fuld" hastighed. Latency'en vil så være marginalt bedre
på DDR systemet.

Kan man overclocke sine RDRAM til 133 Mhz fsb på et i850
board (og jeg har selv bygget 4 systemer på Abit TH7-II med
Samsung PC800 som alle kører mindst 133 Mhz fsb) til PC1066
eller mere, så vil både båndbredde og latency være bedre på
RDRAM systemet end på DDR systemet.

Ret beset snakker vi marginaler her, så hvis man af én eller anden
grund VIL bruge DDR, så taber man IMO ikke det store. Dog vil jeg
bare gerne gøre opmærksom på, at vælger man de rette RDRAM,
så er de ret taknemmelige at overclocke.

Lars

Fra : Leony

Dato : 13-04-02 17:06

"Lars Krag" <larskrag@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bare gerne gøre opmærksom på, at vælger man de rette RDRAM,
> så er de ret taknemmelige at overclocke.

Jeg ved kun hvad jeg har læst, men ud fra dine erfaringer må jeg jo give dig
ret.

Fra : Jens

Dato : 12-04-02 23:37

"Kasper Hilligsøe" <204bkvh@nork.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis man ønsker at overclocke den...?
>
> 2) Hvilket chipset (i850, VIA P4X266, SIS 645 osv...) er bedst til Pentium

Hvilket der er bedst er nok svært at sige. Selv har jeg et Asus P4T-E (i850
chipset).
Og det er jeg MEGET godt til freds med.

> 3) Kan det passe, at en Pentium 4 Northwood 1,6@2,3 (eller der omkring)
> kører stabilt..?

Min køre 16*142fsb = 2,27GHz ind til nu, og det ser ud til den kan mere
endnu!
Kik evt. på min HP http://www.friserverplads.dk/jensoc/

Jens

Fra : Kasper Hilligsøe

Dato : 13-04-02 08:17

Nu skriver i, at der skal meget god køling til, hvis man ønsker at OC (Over
2 GHz). Vil det sige, at den køler der følger i "boxed" udgaven, er lige til
at smide ud..?

Kasper

Fra : Jens

Dato : 13-04-02 09:28

> [...]
(Over
> 2 GHz). Vil det sige, at den køler der følger i "boxed" udgaven, er lige

Nej da jeg bruger stadigvæk "boxed" køleren!
grunden til jeg vil skiften den, er kun pga støjdæmping!

Jens

Fra : Wizeguy

Dato : 13-04-02 12:58

"Jens" <jenses@"FJERNES"indbakke.dk> wrote in message

> [...]
> til
>
> Nej da jeg bruger stadigvæk "boxed" køleren!
> grunden til jeg vil skiften den, er kun pga støjdæmping!

Skal man op på 2300-2400 MHz, vil jeg nu stadig hævde at in-a-box køleren
ikke er nok. Jeg har selv en P4 1,6A@2,2 GHz (1.5 Volt) på et Abit TH7-II
som køles af en ThermalTake Silent Viking 478 med Arctic Silver 3. Denne
køler en del bedre end in-a-box køleren og under fuld load kommer CPU'en op
på 48-50 grader C. Processoren kan helt sikkert godt tåle højere
temperaturer, men så er chancen for ustabilitet også større.

Fra : Jens

Dato : 13-04-02 20:26

> [...]
> på 48-50 grader C. Processoren kan helt sikkert godt tåle højere
> temperaturer, men så er chancen for ustabilitet også større.

48-50 grader er det ikke lige i overkanten?
Min 1.6A@2,27 GHz (også ver 1,5 Volt) bliver ikke over 42 ved fuld load!
Er testet bl.a med "BURNP6.EXE"
Tomgang temp. ligger omkring 26-28 grader alt efter rum temp.!

> ThermalTake Silent Viking 478 med Arctic Silver 3. Denne
> køler en del bedre end in-a-box køleren!

Kan det virkelig passe at din CPU ligger 6 - 8 grader over min ved fuld
load?
og så med en bedre køler!

Jens

Fra : Wizeguy

Dato : 13-04-02 21:31

> [...]
> Er testet bl.a med "BURNP6.EXE"
> Tomgang temp. ligger omkring 26-28 grader alt efter rum temp.!

Jeg vil nok sige, at 26-28 grader idle lyder af MEGET lidt, selv hvis CPU'en
ikke er overclocket. Det lyder mere som om, at det er temperaturen på 850
chipsettet. Hvilket program bruger du til at aflæse temperaturern, og
stemmer de overens med bios? Jeg bruger selv MBM 5.5.

> Kan det virkelig passe at din CPU ligger 6 - 8 grader over min ved fuld
> load?
> og så med en bedre køler!

Det er umuligt at svare på. Jeg må først vide, om du anvender de samme probe
programmer. Mine temperaturer er meget normale at dømme efter de tests jeg
har læst af TT Silent Viking 478 køleren.

Fra : Jens

Dato : 14-04-02 10:28

> [...]
> chipsettet. Hvilket program bruger du til at aflæse temperaturern, og
> stemmer de overens med bios? Jeg bruger selv MBM 5.5.

Jeg bruger også MBM 5.5
MBM temp ligger ca. 1-2 grader under den temp som vises i bios'en!
Og når jeg måler temp direkte på CPU'en med MBM ligger MBM 1-3 grader under
den aktuelle!

Jens

Fra : Wizeguy

Dato : 14-04-02 12:07

> [...]
> MBM temp ligger ca. 1-2 grader under den temp som vises i bios'en!
> Og når jeg måler temp direkte på CPU'en med MBM ligger MBM 1-3 grader

Jeg tror forskellen mellem de temepraturer vi måler har noget at gøre med,
at vi 1) ikke har det samme motherboard, 2) har forskellige temperaturprober
(Abit TH7-II er kendt for at måle høje temperaturer) og 3) har forskellige
kabinetopsætninger/luftgennemstrømning.