Endelig!! :) [hjælp til en barracuda]
Fra : Kong Kent

Dato : 12-04-02 12:46

Så kom min Seagate Barracuda ATA IV 80GB harddisk ind af døren med
postvæsenet. Jeg bestilte den onsdag aften hos B.J. Trading (de billigste på
www.edbpriser.dk til 1389,-) og postvæsenet var klar fredag formiddag. COOL!

Nu er spørgsmålet så bare:

Jeg vil gerne have 3 styresystemer at vælge imellem: 98(SE), XP og et eller
andet Linux (for at prøve kræfter med noget jeg aldrig før har prøvet, men
får ros i nørdemiljøet *GG*)

Hvordan skal jeg dele min HD op? Skal hvert styresystem have sit eget drev
på omkring 2 - 5 GB pr. drev, eller hvordan?

På forhånd tak for hjælpen.

PS: På pakken står der følgende:

"Caution. Product warranty is void is SeaShield cover, or any seal or label
is removed, or if the drive experiences shock in excess og 350Gs."

Tja, så må jeg jo aflyse min tur til Saturn med harddisken under armen...
pis!

--
Kent.
icq # 105788206

Fra : Klitgaard

Dato : 12-04-02 13:18

"Kong Kent" <kongkent@anarki.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan skal jeg dele min HD op? Skal hvert styresystem have sit eget drev
> på omkring 2 - 5 GB pr. drev, eller hvordan?

Ja, det er det mest fornuftige. Jeg har 4 gb til hvert OS.

--
....Klitgaard

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-04-02 13:18

"Kong Kent" <kongkent@anarki.dk> wrote in message

> Hvordan skal jeg dele min HD op? Skal hvert styresystem have sit eget drev
> på omkring 2 - 5 GB pr. drev, eller hvordan?

Ja, det bedste er vel at give 5 GB til hvert styresystem. Ikke noget med at
lægge 2 styresystemer på samme partition.

XP fylder 1,5 i ren installation, 98 ca. 500 MB? Unix ved jeg ikke, det
komme vel an på hvor meget snot man vælger at installere...

Så skal der vel også være plads til programmer osv... Så kan man jo vælge en
partion til filer, downloades, musik osv...

Fra : wheeeeeeee

Dato : 12-04-02 15:04

> [...]
>
> XP fylder 1,5 i ren installation, 98 ca. 500 MB? Unix ved jeg ikke, det
> komme vel an på hvor meget snot man vælger at installere...

Jeg har en masse snot i min Windows 98SE. Min Windows folder fylder ca. 1,1
GB. En partition på 2-3GB er vel fint nok. Men Win98 helt rent, behøver ikke
har fylde mere end et par hundrede MB.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-04-02 15:22

"wheeeeeeee" <uuuiiiiii.this.is.not.a.real@ddress.com.net.org> wrote in
message news:a96pgp$a2u$1@sunsite.dk...

> [...]
1,1
> GB. En partition på 2-3GB er vel fint nok. Men Win98 helt rent, behøver

Du skal vel også have plads til Swapfiler?

Min hiberfil/pagefile fylder hele 2,4 GB

Fra : Anders Berg

Dato : 12-04-02 13:28

> [...]

> Så kom min Seagate Barracuda ATA IV 80GB harddisk ind af døren med
> postvæsenet. Jeg bestilte den onsdag aften hos B.J. Trading (de billigste på

Hvorfor bestilte du ikke en Maxtor D740X 80GB? Spørger af interesse da
jeg ikke kan finde ud af om jeg skal vælge den eller den Seagate.

Mvh. Anders

Fra : Kong Kent

Dato : 12-04-02 13:33

COOL!

> Hvorfor bestilte du ikke en Maxtor D740X 80GB? Spørger af interesse da
> jeg ikke kan finde ud af om jeg skal vælge den eller den Seagate.

Jeg fik anbefalet Barracuda som værende en rigtig god skive, idet den kører
med 'Fluid' teknologien (tja, det gør Maxtor jo også på deres senste 740X
model), og at den skulle være den mest støjsvag harddisk på markedet i den
størrelsesorden.

Min kammerat har en 60GB version af denne, og han er meget tilfreds. Derfor
købte jeg dén i stedet for Maxtor.

Om den er bedre aner jeg ikke, og finder nok aldrig ud af det, idet jeg ikke
køber harddisk indenfor de første 3 - 4 år igen, medmindre min IBM Deskstar
75GXP 45GB harddisk fejler indenfor den tidsperiode.

Fra : Sebastian

Dato : 12-04-02 13:37

> Hvorfor bestilte du ikke en Maxtor D740X 80GB? Spørger af interesse da
> jeg ikke kan finde ud af om jeg skal vælge den eller den Seagate.

Seagate'n siger mindre efter mine erfaringer - selvom Maxtor også har Fluid
Bearings.
Seagate'n kan dog ikke køre RAID - det kan Maxtor'n.

--
Sebastian
http://testet.dk

Fra : Anders Berg

Dato : 12-04-02 13:43

"Sebastian" <casm@mail.dk> wrote in message

> Seagate'n siger mindre efter mine erfaringer - selvom Maxtor også har Fluid
> Bearings.
> Seagate'n kan dog ikke køre RAID - det kan Maxtor'n.

Okay, så køber jeg nok også en Saegate da den skal være så lydløs som
mulig :)

Troede ellers at den Maxtor var mere lydløs, men man lærer jo noget nyt
hver dag.

Mvh. Anders

Fra : Henning

Dato : 12-04-02 15:41

>Seagate'n kan dog ikke køre RAID - det kan Maxtor'n.

?? Hvor får du den ide fra? Det er vel op til controlleren? 2 ens
diske, så kan du sagten køre raid1.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Deaster

Dato : 12-04-02 19:53

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> ?? Hvor får du den ide fra? Det er vel op til controlleren? 2 ens
> diske, så kan du sagten køre raid1.

Ja i teorien, men i praksis viser det sig at Seagaten bliver meget
langsommere i raid konf. end hvis man kører den som enkelt disk.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Bo Andersen

Dato : 14-04-02 09:57

> Ja i teorien, men i praksis viser det sig at Seagaten bliver meget
> langsommere i raid konf. end hvis man kører den som enkelt disk.
>
> --
> Mvh Jesper (Deaster)

Så hvis man skal prøve kræfter med RAID 0, som vel er meget
populær, skal man købe en stribe Maxtor diske ?
Er der andre man kender til der går ned i performance, ved en
RAID konfig. ?
-Venligst, Bo-

Fra : Deaster

Dato : 14-04-02 11:05

Bo Andersen wrote:

> Så hvis man skal prøve kræfter med RAID 0, som vel er meget
> populær, skal man købe en stribe Maxtor diske ?

Jep, eller WD eller IBM

> Er der andre man kender til der går ned i performance, ved en
> RAID konfig. ?

Nix, Seagaten skulle være den eneste svjv.

Fra : Bo Andersen

Dato : 14-04-02 15:09

> Jep, eller WD eller IBM

> Nix, Seagaten skulle være den eneste svjv.

OK, tak for det. Tjekker lige priser.....
-Bo-

Fra : Henrik Dissing

Dato : 12-04-02 15:39

On Fri, 12 Apr 2002 13:45:44 +0200, Kong Kent wrote:

> [...]
>
>Hvordan skal jeg dele min HD op? Skal hvert styresystem have sit eget drev
>på omkring 2 - 5 GB pr. drev, eller hvordan?

Ja, men før du går igang, vil jeg råde dig til at kontakte Linux-miljøet. Da
jeg på et tidspunkt overvejede at gøre det samme som du, fandt jeg ud af at
Linux stillede særlige krav til placeringen af rodpartitionen.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 14-04-02 10:20

Henrik Dissing wrote:

> Ja, men før du går igang, vil jeg råde dig til at kontakte
> Linux-miljøet. Da jeg på et tidspunkt overvejede at gøre det
> samme som du, fandt jeg ud af at Linux stillede særlige krav
> til placeringen af rodpartitionen.
<snip>

Med de nyere distributioner (og bootloader-versioner) er der ikke
længere noget krav om at /boot skal ligge før cylinder 1024.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Thomas Wolke

Dato : 13-04-02 14:16

"Kong Kent" <kongkent@anarki.dk> wrote in message news:<a96hdb$2k6r$1@news.cybercity.dk>...
> Så kom min Seagate Barracuda ATA IV 80GB harddisk ind af døren med
- snip -

Hej NG,

Hvor kan jeg læse mere om hvordan man installerer flere styresystemer?
- og hvordan man anvender dem osv.?

Jeg har postet et spm. andetsteds om overførsel af data ved
installation af ny harddisk, som jeg tillader mig også at poste
nedenfor.

mvh
Thomas

Jeg har købt mig en ny harddisk. En Seagate Barracuda ATA IV 80 GB
hvis der er nogen der holder statistik.

I min computer (som er en Aptiva-ting på 866 Mhz) er der ikke plads
til flere drev efter at jeg har sat en brænder i.

Derfor havde jeg forestillet mig, at jeg ville hive den gamle disk ud,
sætte den nye i og lave en geninstallering af windows og programmer.

Derefter ville jeg midlertidigt sætte den gamle HD på som slave og
overføre de data jeg følte var nødvendige. Den gamle disk kunne
herefter være en stor uhandig & besværlig sikkerhedskopi på 30GB

Kan det lade sig gøre?

Pt. har jeg Win98, men jeg overvejer at installere XP på den nye disk.
Vil det give problemer med at læse den gamle når jeg skal overføre
data?

Hvordan vil det være optimalt at fordele evt. partitioner på den nye
HD?

Eller skal jeg bare have en stor på 80GB?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe med et godt råd eller links til
viden.

pft.
Thomas