Fysisk netværk installation
Fra : Thorbjørn Jørgensen

Dato : 12-04-02 10:36

Hej
Jeg er blevet videre stillet fra dk.edb til her...
Hvis man skal lave en ordentlig fysisk netværk installation, hvad skal der
så til?
Jeg vil tro at der i nærheden af serveren skal være en opsamling af
forbindelser over i switchen, men skal der ikke også være en hel række af
hunstik, og et netværkskabel over i switchen?
Ved alle klienterne skal der være et hunstik i væggen, evt to. Hvilken type
af kabel skal der bruges imellem opsamlingen og klient stikkene? Hvor kan
man købe de forskellige ting? Hvor svær er en sådan "professionel"
installation egentligt?

Links til hvordan det kan se ud modtages også meget gerne.

Mvh
Thorbjørn Jørgensen

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 12-04-02 11:34

"Thorbjørn Jørgensen" <thorbjorn-jorgensen@person.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> installation egentligt?
>
> Links til hvordan det kan se ud modtages også meget gerne.

OK, en ting af gangen...
Du kan købe et såkaldt patchpanel, det er en række hunstik på en "plade" som
kan sættes i et rack eller i en væg. Det er oftest billigere end at købe
f.eks. 10 hunstik.
Zitech har haft dem, ved ikke om de har dem endnu.

Hvad angår kablet er der flere typer. Jeg ville bruge:
UTP kategori 5 (du kan evt købe det som dobbeltkabel hvis du monterer
dobbelt stik på væggen) Du skal bare være opmærksom på at den maksimale
kabel længde er ca 100m (teoretisk er den højere men i praksis er den ca 100
m)
Da jeg skulle bruge kabel ringede jeg til den lokale elektrikker og lånte en
rulle med en måler påsat. Da jeg var færdig afleverede jeg rullen og de
meter jeg havde brugt kunne aflæses på måleren. Jeg gav ca 6 kr/m (aftal
altid meterprisen først)

Stikkene købte jeg også hos elektrikkeren, de var brugte så jeg fik dem for
20 kr/stk. De var ret nemme at montere, brugte en
polygriptang(papegøje-/vandpumpetang). Underlagene købte jeg hos harald
nyborg.
Stikkene findes i flere varianter, jeg brugte dobbeltstik(2 stik ved hver
maskine).

Så alt i alt må jeg sige at det var ret nemt, men også ret arbejdskrævende
at lave netværket. Men vær omhyggelig med det hele og sørg samtidig for at
dine maskiner har en god jordforbindelse, for ellers vil dit netværk hurtigt
blive fyldt med "elektrisk brum" fra dine maskiner og derved blive
langsommere.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-04-02 14:00

"Thorbjørn Jørgensen" <thorbjorn-jorgensen@person.dk> wrote in message

> Hvis man skal lave en ordentlig fysisk netværk installation, hvad skal der
> så til?

En masse tid, arbejde, penge og godt humør

> Jeg vil tro at der i nærheden af serveren skal være en opsamling af
> forbindelser over i switchen, men skal der ikke også være en hel række af
> hunstik, og et netværkskabel over i switchen?

Ja, det er et Patchpanel du skal have fat i...

I et patchpanel, kan der som regl være 16 eller 24 stik. i een D højde,
mener jeg det heder.
Herfra patcher man så fra, op i switchen. Som sidder i samme Rackskab.
Kablingen samles bag på patch panelet. Ofte ved hjælp af en LSA tang.

> Ved alle klienterne skal der være et hunstik i væggen, evt to.

Ja, et dobbelstik er altid at foretrække.

>Hvilken type
> af kabel skal der bruges imellem opsamlingen og klient stikkene?

En Cat 5e løsning, er det mindst optimale idag. Over en sådan kan du køre
1000 Base-T
En Cat 6 løsning, har en del mere båndbredde til rådighed, og vinder
efterhånden frem på markedet. Over en sådan installation kan du kører 1000
Base-TX

Om hvad helt forskellen er, er vist noget med at TX, er det meget billigere
netkort der fås til det. Altså til at køre 1000 Base-t skal man have dyre
netkort, som koster ca. 1000 og over... TX skulle man i fremtiden få til ca.
300 kr.

Hvis du altså vil lave en fremtidssikret løsning, heder det Cat6
Cat 5, er forældet. Cat 5e, er den billigste.

Cat5e = 125 Mhz
Cat6 = 250 Mhz

hele indstallationen skal så passe sammen. Således at stik, kabler,
patchkabler pg patchpaneler overholder den gældende standart.

> Hvor kan
> man købe de forskellige ting? Hvor svær er en sådan "professionel"
> installation egentligt?

Ved ikke hvor du kan købe samtlige ting...

Men måske http://www.elstore.dk/ kan du købe det meste, dog ikke rackskabe
svjv.

Fra : Søren And

Dato : 14-04-02 20:49