Fødselskirken - fransiskanernes uttalelser
Fra : Chris Nyborg

Dato : 11-04-02 21:03

Fransiskanerne, som betjener Fødselskirken og har et kloster ved siden av
den, har kommet med en rekke uttalelser som situasjonen, som er et godt
tillegg til nyhetsmeldinger. Ettersom det er uttalelser dels fra de som er
inne i bygningen, og dels fra deres overordnede i Roma, viser de godt
hvordan brødrene som er stengt inne i kirkekomplekset ser situasjonen.

De gikk i dag tomme for mat og vann, og situasjonen er dermed blitt enda mer
alvorlig.

Nyhetsmeldingene kan leses på http://www.ofm.org/01latest/latest.html, som
er nyhetsseksjonen på fransiskanernes offisielle hjemmeside www.ofm.org.

Chris Nyborg
Chris.Nyborg@katolsk.no

Fra : Lyrik

Dato : 13-04-02 09:25

"Chris Nyborg" <Chris.Nyborg@katolsk.no> wrote in message
> [...]
> hvordan brødrene som er stengt inne i kirkekomplekset ser situasjonen.
>
> De gikk i dag tomme for mat og vann, og situasjonen er dermed blitt enda
++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Hvorfor forlader de ikke bare bygningen?

Jens

Fra : Niels

Dato : 13-04-02 15:28

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> mer
> ++++++++++++++++++++++++++++++++++++
>
> Hvorfor forlader de ikke bare bygningen?

Hvis jeg har forstået nyhederne fra den kristne ambassade rigtigt, så tør de
ikke, de er bange for at blive skudt i ryggen!

Niels

Fra : Chris Nyborg

Dato : 13-04-02 22:32

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote in message

> "Chris Nyborg" <Chris.Nyborg@katolsk.no> wrote in message

> mer
> ++++++++++++++++++++++++++++++++++++
>
> Hvorfor forlader de ikke bare bygningen?

Fødselskirken og komplekset rundt den er gitt i fransiskanernes varetekt,
og de har en plikt til å drive anlegget. Dette anser de som en så viktig
plikt at de setter den foran sin egen sikkerhet. En av deres plikter er å
sørge for at det daglig feires messe i kirken; å forsømme dette vil for dem
være et stort nederlag. Det er liten tvil om at de er innstilt på å gi sine
liv om nødvendig, men de prøver selvsagt gjennom diplomatiske kanaler å få
en løsning på problemet.

Videre frykter de at dersom munkene forlater anlegget vil det bli inntatt av
israelske soldater. Selv om Israels regjering har lovet å ikke gå inn i
kirken har soldater allerede vært inne i andre deler av anlegget;
fransiskanerne regner desekrasjon av andre deler av anlegget, som også er
religiøse bygninger, som alvorlig og vil unngå det. Og de stoler heller ikke
på israelernes løfte, ettersom de mener at det allerede langt på vei er
brutt ved at det er skutt mot minst en av brødrene, og ved at soldater som
nevnt har brutt seg inn i en del av komplekset.

De ønsker også å være der for å forhindre ytterligere blodsutgydelser; de
har forsøkt å få begge parter i tale.

Det er nok også en prinsippsak - klosteret er deres hjem, og de føler at det
er galt at de skal jages derfra. Dersom de forlater komplekset er det
usikkert når de vil kunne komme tilbake. Dersom israelerne ikke holder sitt
løfte kan situasjonen trekke ut i svært lang tid, og det er usikkert hvilken
tilstand stedet vil være i da.

Til slutt kan det nevnes at de har en plikt til å hjelpe enhver som søker ly
i en kirke. De understreker at de mener at det er galt at væpnede menn har
søkt ly i kirken, men prinsippet er etter deres regel det samme uansett.

De siste utviklingene nå er:
- Strømmen ble kuttet på kvelden 11. april
- Fransikanernes forsøk på samtaler med israelske myndigheter er avvist, og
12. april sendte de et budskap til alle jøder, der de blant annet viser til
de gode forhold som har vært mellom ordenen og jødiske leder, og den
anerkjennelse jødiske organisasjoner har gitt til fransiskanerne for deres
innsats for jøder under siste verdenskrig. En lengre bønn om hjelp ble samme
dag overlevert til overrabbineren i Roma.
- I dag (13. april) ba de igjen om å få vannforsyninger inn i kompleset.
Kustoden for Det Hellige Land, p. Giovanni Battistelli, har også bed om å få
komme inn i komplekset. Brødrene i komplekset gjentok sin beslutning om å
ikke overgi sitt oppdrag. Italias president, Berlusconi, uttalte på samme
tid at Italias regjering står bak fransiskanernes beslutning, og vil ta opp
dette med Israel og med EU-landene. De fleste av brødrene er italienske
borgere. Den italienske parlamentspresidenten, Casini, er i Jerusalem sammen
med p. Battistelli; de to besøkte i dag Gravkirken.

Chris Nyborg
Chris.Nyborg@katolsk.no