Bundlag
Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 01-02-01 21:49

Davs......

Jeg har købt 3 fisk som for at kunne yngle skal gå i en balje med spagnum
som bundlag men hvordan laver man det og er der nogen ting jeg skal passe på
med.?

Jeg har en 125 Liters balje med en intern filterpumpe, bare så'en bette en.
men det skulle jo være nok til 3 små fisk.

Det er fisk som lægger æg i spagnum som der efter skal tørre ud og når man
så fylder vandpå efter 1-2 måneder skulle ægene klække.

--
/Mogens
http://www.svend-bent.dk/ nu med robotsøgning, hitlist, sidste nye links,

Fra : Carsten Stage

Dato : 01-02-01 22:24

Mogens Dyhre Hansen wrote:

> Jeg har købt 3 fisk som for at kunne yngle skal gå i en balje med spagnum
> som bundlag men hvordan laver man det og er der nogen ting jeg skal passe på
> med.?

Det lyder som om, at du er faldet over Killier af en slags.

> Det er fisk som lægger æg i spagnum som der efter skal tørre ud og når man
> så fylder vandpå efter 1-2 måneder skulle ægene klække.

Gå ind på disse sider:

http://sks.killi.net/

http://home5.inet.tele.dk/fcl/

Der finder du informationer - og bare ring og spørg...

Hilsen,
--
Carsten Stage
Tai-Vong Lhasa Apsos

Fra : Carsten Stage

Dato : 01-02-01 22:47

Carsten Stage wrote:

> - og bare ring og spørg...

"ring"... tsk tsk - det hedder jo mail. Der er på siderne oplyst hvem
som er kontaktperson i Danmark.

Hilsen,
--
Carsten Stage
Tai-Vong Lhasa Apsos

Fra : Carsten Boehrk

Dato : 07-02-01 23:26

On Thu, 1 Feb 2001 21:49:06 +0100, "Mogens Dyhre Hansen"
<mogens@remove.www.svend-bent.dk> wrote:

> [...]
>som bundlag men hvordan laver man det og er der nogen ting jeg skal passe på

Jeg vil også gerne have lidt konkret viden om spagnum. Hvilket
fabrikat kan man bruge ? I litteraturen taler de fleste om langtrevlet
spagnum men en enkelt mener, at bundlag også kan laves af finere
sorter. Er det rigtigt ?

Kan man kombinere bundfilter og spagnum ?

\carsten
--------
Fjern xxx i mail

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 10-02-01 16:19

"Carsten Boehrk" <boehrkxxx@skjoldhoej.dk> skrev i en meddelelse

Jeg skrev selv for noget tid siden
> [...]

Carsten skrev
> [...]
> fabrikat kan man bruge ? I litteraturen taler de fleste om langtrevlet
> spagnum men en enkelt mener, at bundlag også kan laves af finere

Ja det var jo lige det vi skulle vide om hvilken slags spagnum der skulle i
bajlen, om det er noget man skal give den halve kongerige for inde hos en
grejpusher eller om jeg kan gå ud på mit dambrug og grave lidt af det op som
vi har i rigelige mængeder her i å dalen.

--
/Mogens
http://www.svend-bent.dk/ nu med robotsøgning, hitlist, sidste nye links,
click true % og meget mere
http://hjem.get2net.dk/mogges/ Haltruplund dambrug - Frisk fisk er sundt.
Fjern remove i mail adr. så der hul igennem.

Fra : Jan Boegh

Dato : 10-02-01 18:35

"Mogens Dyhre Hansen" <mogens@remove.www.svend-bent.dk> wrote in message

> [...]
som
> vi har i rigelige mængeder her i å dalen.

Hvis du har adgang til spagnum (hvilket ikke nødvendigvis er det samme som
tørv) kan du fint bruge det. Du har den fordel at du kan sortere den rigtigt
grove og langtrådede fra - det er nemlig den, du skal bruge.
Min erfaring siger mig at selvopgravet spagnum generelt farver langt mere
end det, man køber.

mvh
Jan