lukke programmet helt.
Fra : Thomas Purkaer

Dato : 11-04-02 09:31

Hej

Har en vb 6.0 applikation hvor jeg arbejde med flere forms.

Når brugeren udfører bestemt handling har jeg behov for at få genstartet
applikationen. Hvordan lukker jeg hele den forrige applikation og genstarter
den?

har forsøgt med at skrive

unload form1
unload form 2
shell app.path & "\" & app.exename
unload me

det virker nogen lunde dog efter lader den stadig noget i hukommelsen og man
kan se i joblisten i windows at den stadig køre. Og jeg har afsluttet alle
forms!

MVH
Thomas

Fra : Chris

Dato : 11-04-02 16:01

Fra : preben nielsen

Dato : 11-04-02 17:55

"Thomas Purkaer" <thomas@mobilli.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
genstartet
> applikationen. Hvordan lukker jeg hele den forrige applikation

Hvorfor i alverden dog lukke ned og genstarte ???? Hvorfor ikke
bare fortsætte? Hvilke handlinger ?

Er du ude i noget snavn ?

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Thomas Purkaer

Dato : 12-04-02 07:59

"preben nielsen" <prel@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor i alverden dog lukke ned og genstarte ???? Hvorfor ikke
> bare fortsætte? Hvilke handlinger ?

Fordi der bliver ændret nogle indstillinger som programmet skal indlæse når
det startes, derfor

> Er du ude i noget snavn ?

Sikker

/Thomas

Fra : Carsten Jessen

Dato : 12-04-02 08:21

"Thomas Purkaer" <thomas@mobilli.dk> wrote in message
> "preben nielsen" <prel@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Fordi der bliver ændret nogle indstillinger som programmet skal indlæse
> [...]
Hej
Hvis du kan læse indstillingerne ind i starten af programmet kan du vel også
køre den samme sub senere i programmet.

MVH Carsten

Fra : preben nielsen

Dato : 13-04-02 12:50

> Fordi der bliver ændret nogle indstillinger som programmet skal
indlæse når
> det startes, derfor

Så må du istedet strukturere dit program bedre, således at
indstillinger kan ændres løbende. Det andet er da noget alvorligt
sjusk.........

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 11-04-02 22:56

Thomas Purkaer skrev:
> [...]
hukommelsen og man
> kan se i joblisten i windows at den stadig køre. Og jeg har

Mon ikke du alligevel har ét eller andet liggende, som det er dit
ansvar at rydde op inden programmet stopper?

Jeg prøvede følgende program Test.exe (timeren er sat til 100 ms)

Private Sub Form_Load()
Me.Show
End Sub

Private Sub Timer1_Timer()
Shell "Test.exe", vbNormalFocus
Unload Me
End Sub

Forbruget af resourcer på maskinen ændrede sig ikke, selvom jeg lod
programmet køre i adskillige minutter.

-------
Tomas

Fra : Thomas Purkaer

Dato : 12-04-02 07:59

"Tomas Christiansen" <toc@blikroer.removethis.dk> skrev i en meddelelse

> Mon ikke du alligevel har ét eller andet liggende, som det er dit
> ansvar at rydde op inden programmet stopper?

Joh det var vidst en lille form jeg ikke havde fået lukket ordenlig

/Thomas

Fra : Per Madsen, Aalborg

Dato : 30-04-02 20:33

> "Tomas Christiansen" <toc@blikroer.removethis.dk> skrev i en meddelelse

> Joh det var vidst en lille form jeg ikke havde fået lukket ordenlig
>
> /Thomas

Hvis du gør som følger i Form_Unload på din Main Form,
er det min erfaring, at der bliver godt ryddet op.

Dim i As Integer
'close all sub forms
For i = Forms.Count - 1 To 1 Step -1
Unload Forms(i)
Next

mvh
-Per

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 30-04-02 23:46

Per Madsen, Aalborg skrev:
> Dim i As Integer
> 'close all sub forms
> For i = Forms.Count - 1 To 1 Step -1
> Unload Forms(i)
> Next

Når man har med collections at gøre - og Forms er en form for
collection (jeg ku' ikk' la' vær') - er det ofte lettest at iterere
med en For Each.

Eksempel:
Dim f As Form
For Each f In Forms
Unload f
Next

Så skal man heller ikke huske på om man skal starte med 0 eller 1, og
om man skal køre til .Count eller .Count - 1 eller, som du gør det,
tælle oppefra og ned.

Desuden er det et potentielt problem med din kode. Du forsøger at
unloade alle forms undtagen den med laveste index. Formodentlig fordi
du forventer at det er den form, som er ved at lukke de øvrige forms,
men det er der jo rent faktisk ingen garanti for!

Hvis man ikke ønsker at forsøge at lukke den form, som er i gang med
at lukke de øvrige forms, kan man modificere For Each-løkken til at se
således ud:

Dim f As Form
For Each f In Forms
If Not f Is Me Then Unload f