Bundlag
Fra : Martin

Dato : 10-04-02 22:18

Jeg skal til at 'plante om' i et nyt 428 liters snart, og ville gerne
have et planteegnet bundlag i.

Jeg læste på Chucks (http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_substrate.htm)
om en bundlagstype, som han på engelsk betegner "flourite". Han
beskriver det som det ideelle underlag for "plantefreaks".

Er der nogen der ved, hvad 'flourite' dækker over på dansk, og om det
forhandles som et færdigt produkt herhjemme?

Har nogen prøvet det... erfaringer?

Tak og hej fra

Martin

Fra : ole larsen

Dato : 12-04-02 06:02

Martin skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
>Er der nogen der ved, hvad 'flourite' dækker over på dansk, og om det
>forhandles som et færdigt produkt herhjemme?

På steve pushak site (find på google) er en gennemgang med analyse.
"fluorite" er engelsk for "fluorid" - egentlig en besynderlig betegnelse for
et
bundlagsmateriale

Ole

Fra : Arild Madsen

Dato : 12-04-02 19:43

Martin wrote:

> [...]
>
> Er der nogen der ved, hvad 'flourite' dækker over på dansk, og om det
> forhandles som et færdigt produkt herhjemme?

I norge blir det solgt som Friskies kattesand. Litt for tidlig til å
snakke om erfaringer da akvariet er nylig satt opp og det er brukt andre
ting i bunnlaget i tillegg (leire torv..).

Arild Madsen

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 14-04-02 16:50

Hej Martin
Som planteegnet bundlag er groft "murergrus" for mig stadig det mest
ideelle.
Vælg det så rødt som muligt, det fremkalder de bedste farver fra fiskene.
Vask det grundigt for at fjerne eventuelt ler og finere sand.
Hvis du vælger et passende lag 2-4 cm, så har du et problemfrit
plantegrundlag, hvor både fisk og planter trives fint.
Hilsen
Jørgen

Fra : ole larsen

Dato : 15-04-02 16:42

Jørgen Jørgensen skrev i meddelelsen
<3cb9a522$0$11909$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Hej Martin
>Som planteegnet bundlag er groft "murergrus" for mig stadig det mest
>ideelle.

Du har før nævnt dette. Men hvad er det egentligt ? Ifgl. en murer jeg lige
har talt med,
er begreberne "grus" , "sand" noget svævende og forskelligt i landsdelene.
Så en specifikation, please.....

Ole

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 15-04-02 19:31

Hej Ole
Lad os straks bare sige, at sand er det du ser på stranden.
Så er det straks sværere at afgøre hvad grus er:
Som hovedregel er det taget fra land (i en grusgrav).
Men så kommer problemet med grovheden.
Det er nemlig sådan, at alt fra det fine korn, til en grovhed der svarer til
det vi normalt vil kalde perlesten - rent fagligt kaldes grus af en vis
kornstørrelse.
Derfor benævnelsen "murergrus" - den grovhed han vil vælge ved blanding af
cement.
En murer bruger betegnelsen "vasket grus", som også sælges som sådan fra en
grusgrav.
Det er cirka samme grovhed som det man henter som strøgrus om vinteren, hvis
vi forestiller os det fineste vasket bort.
Det med farven nævner jeg fordi der er meget forskel fra de forskellige
grusgrave.
Noget kan være næsten gråt/hvidt som strandsand.
Hilsen
Jørgen