A.C.E. skoler
Fra : vagn torup

Dato : 10-04-02 20:28

Jeg kunne godt tænke mig nogle informationer/meninger om A.C.E. skolerne.
Min kæreste kom hjem og meddelte at nu havde hun fundet en friskole til vor
dreng og vil helst have min accept i går. Efter lidt eftertænksomhed
erindrer jeg at der har været noget polemik omkring undervisningsmateriale
(kreativitetsteorien) og at skolen bygger på et fundamentalistisk kristent
livssyn - er dette ukorrekt. Undervisningen opdeles ikke i timer med i
lessons og materialet kaldes paces, hvorfor det? For at skabe en
gruppeidentitet og begrebsverden der er uforståelig for andre ligesom Ron
Hubbards fans. Er der nogen form for sammenkædning???
Jeg føler mig lidt på gyngende grund, et er at jeg ikke er kristen selv om
jeg normalt forsøger at leve som om der var en Gud, hvilken af de (kun Gud
selv ved hvor mange) kristne retninger ligger A.C.E skolerne nærmest?

Vagn

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 10-04-02 21:09

"vagn torup" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Kære ven De ligger de Bibeltro kristne nærmest.
De kritiseres mest af mennesker der ikke ønsker at lære deres børn at Gud er
skaberen af alt liv og der en dag er enden på det. De skole du omtaler er
Bibeltro skoler oprettet af Bibeltro menigheder.

--
Med Kærlig hilsen Fra Børge.
www.nydheder.subnet.dk www.oplevjesus.dk

Fra : Arcana

Dato : 10-04-02 21:33

"Børge Højlund Jensen" <bhj@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Med Kærlig hilsen Fra Børge.

Dine "kærlige" kristelige underskrifter er rimeligt kvalmefremkaldende, da
de ikke virker oprigtige.

arc@na

Fra : Børge Højlund Jensen

Dato : 11-04-02 06:01

"Arcana" <marsupilan@kangoroo.gov> skrev i en meddelelse
> "Børge Højlund Jensen" <bhj@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

eller er det Fordi du ikke kan lig` mig.
Eller er det bare derfor?

Fra : Arcana

Dato : 11-04-02 13:52

> eller er det Fordi du ikke kan lig` mig.

Jeg har skam intet imod dig personligt, Børge. Jeg tror at du er et
velmenende menneske.

> Eller er det bare derfor?

Måske fordi jeg ikke lagde mærke til X-postingen mellem tre grupper. Vi er
ikke så vante til "kærlige hilsner" i dk.politik, hvor det måske også er
mindre velplaceret end i dk.livssyn.kristendom... )

arc@na

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 10-04-02 21:35

"Børge Højlund Jensen" <bhj@tdcadsl.dk> mælte sligt:
> [...]

>skaberen af alt liv og der en dag er enden på det. De skole du omtaler er
>Bibeltro skoler oprettet af Bibeltro menigheder.

For det første får du det til at se ud som om, at det var Vagn, der skrev
første linie af det ovenforstående (den, der begynder med ">> ") og for det
andet indeholder dit indlæg absolut ingen anvendelig information, hvis man
ikke i forvejen ved en masse om, hvilken form for kristendom, du regner for
"bibeltro".

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"O, golem, golem, golem,
I made you out of clay!

Fra : Niels

Dato : 10-04-02 22:07

"vagn torup" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> gruppeidentitet og begrebsverden der er uforståelig for andre ligesom Ron
> Hubbards fans. Er der nogen form for sammenkædning???

Nope, der er intet sammenligneligt hverken med Schientology eller teosofi..

Men kontakt skolen personligt og bed dem om at fortælle dig mere.

> [...]
> jeg normalt forsøger at leve som om der var en Gud, hvilken af de (kun Gud
> selv ved hvor mange) kristne retninger ligger A.C.E skolerne nærmest?

Nok mest pinsekirken.. men det siger jeg kun fordi det var i de kredse jeg
hørte om dem først. Samt det at jeg kender en skolemand der blev leder for
en af skolerne.. han er vist pensioneret nu.

Niels

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 10-04-02 22:50

"vagn torup" <vagntorup@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> jeg normalt forsøger at leve som om der var en Gud, hvilken af de (kun Gud
> selv ved hvor mange) kristne retninger ligger A.C.E skolerne nærmest?

Prøv at checke dette link, så kan du selv danne dig din egen mening:

http://www.amc-skolen.dk/pages/fakta.html

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : wheeeeeeee

Dato : 10-04-02 23:02

> [...]
vor
> dreng og vil helst have min accept i går. Efter lidt eftertænksomhed

Hvilken konkret skole er det?

> [...]
> livssyn - er dette ukorrekt. Undervisningen opdeles ikke i timer med i
> lessons og materialet kaldes paces, hvorfor det? For at skabe en

Nok bl.a. pga. amerikansk mentalitet. Det er individualistisk og lidt
konkurrencepræget; Hverenkelt har deres egne bøger, hvor man både læser og
laver opgaver. Paces'ne har numre. Man kører kører bøgerne (paces) igennem
en efter en, i sit eget tempo(engelsk: pace). Det er smart, da man ikke skal
følge et generelt tempo i en klasse. Så hvis man er god til nogle ting,
behøver man ikke at vente og hvis man skal bruge længere tid på noget andet,
kan man det. Konkurrence elementet består i, at eleverne skeler til hvilke
numre sidemanden har.

> [...]
> jeg normalt forsøger at leve som om der var en Gud, hvilken af de (kun Gud
> selv ved hvor mange) kristne retninger ligger A.C.E skolerne nærmest?

A.C.E. er meget amerikansk og meget konservativt.

Det er et skolesystem, man kunne vel også kalde det et koncept, komplet med
undervisningsmaterialer. Nogle af afspekterne er lidt for meget, men A.C.E.
måden at gøre alt ting på bliver nok ikke fulgt helt præcist.

Der er tegneseriefigurer der ledsager eleverne fra de små klasser. De bor i
en tegneserieverden på fx "virtuestreet" og hedder fx "Virtueson" til
efternavn etc. Familierne er typisk amerikanske (måske for 50 år siden),
hvor moderen går hjemme og holder huset og far tjener pengene. Det vil nogle
måske finde kønsdiskriminerende.

Der bliver ikke undervist i "darwinisme" og i pacene står der at Gud skabte
verden, og det var ikke nogen tilfældig eksplosion og nogle tilfældigheder.
Det synes jeg selv er fint nok. Man kan finde et par eksempler på ting der
er meget forskellige fra en dansk folkeskole og virker meget gammeldags. Jeg
har ikke noget imod gammeldags, bare fordi det er gammeldags, men der er
også ting der virker lidt latterlige. Men det skyldes nok mest at pacene
kommer fra USA. Når jeg har været på ferie i USA synes jeg også at der er
ting der virker latterlige, og det er lidt det samme. Det er ikke noget
slemt.

Der er også mere eller mindre normal undervisning ala folkeskolen i nogle
fag. Tingene varierer selvfølgelig fra skole til skole.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 10-04-02 23:19

"wheeeeeeee" <uuuiiiiii.this.is.not.a.real@ddress.com.net.org> wrote in
message news:a92cpm$chh$1@sunsite.dk...

Bare lige til orientering, så overtræder du din udbyders
regler om at skrive dit rigtige navn i nyhedsgrupper!

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Arcana

Dato : 10-04-02 23:45

"Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3cb4ba0e$0$12114$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Bare lige til orientering, så overtræder du din udbyders
> regler om at skrive dit rigtige navn i nyhedsgrupper!
> Med venlig hilsen
> Bodil.

Og hvad hedder Bodillen så til efternavn?

--
arc@na

Fra : cloe

Dato : 11-04-02 06:01

Hver elev har sin egen lille bås de sidder ved, man har ganske rigtigt paces
hvor der står et bibelvers bageste i hver eneste paces og som man i øvrigt
skal kunne uden ad. Man har ikke bøger og ikke lektier som sådan. Ideen med
båsene er udenmærket. Ellers er det ikke at anbefale efter min mening altså,
men prøv at besøg en af den slags skoler, der er vist ikke så mange igen i
Danmark, men alt efter hvor I bor, ligger der en af den slags skoler i
Griffenfeltsgade i København.Vil nok anbefale man virkelig er klar over man
går op i Gud, man holder også gudstjeneste en gang om ugen.....intet ondt i
det, man skal bare være klar over det.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 11-04-02 11:45

Arcana wrote:

> "Bodil Grove Christensen" <grovebgcNOSPAM@post8.tele.dk> skrev i en
> meddelelse news:3cb4ba0e$0$12114$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Og hvad hedder Bodillen så til efternavn?

Eh, Grove Christensen?

Bare et gæt?

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.dk | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 11-04-02 13:43

"Kristian Damm Jensen" <kristian-damm.jensenRE@MOVEcgey.com> wrote in
message > > Og hvad hedder Bodillen så til efternavn?

> Eh, Grove Christensen?
>
> Bare et gæt?

Du er godt nok kvik - til forskel fra visse andre!

Mvh. Bodil.

Fra : -=temka=-

Dato : 11-04-02 06:43

DET er kun ene GUD JESUS KRITUS er Guds søn..
Allah, jøder, jehova, buddiha, kristne, osv er sammen ENE GUD...

selv en hilsen fra en kristne mor til 3

Fra : Corax

Dato : 11-04-02 08:31

På baggrund af de svar, der er kommet, virker det umiddelbart som om, en
sådan uddannelse dels vil føre til, at barnet kommer til at stå udenfor den
almindelige danske kultur, og dels vil få en uddannelse, der har et så
anderledes indhold end almindelig uddannelse (f.ek.s. indenfor
naturvidenskab), at barnets muligheder for videregående uddannelse indenfor
adskillige fagområder vil være hæmmet, for ikke at sige direkte forhindret.
Er det noget, der indgår i jeres overvejelser?

- Corax

Fra : cloe

Dato : 11-04-02 08:45

"Corax" <ccc44406@nonspam.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
forhindret.
> Er det noget, der indgår i jeres overvejelser?

Det kan der være lidt om, ja!

Fra : cloe

Dato : 11-04-02 08:50

Men her er nogle links på andre friskoler I måske kan bruge! Det kan dog
anbefales man virkelig kigger sig om og besøger skolerne man evt. har i
tankerne! http://www.kristne-friskoler.dk/skoler/koebenhavn.html

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 11-04-02 08:43

Corax wrote:

> ............................., og dels vil få en uddannelse, der har et så
> anderledes indhold end almindelig uddannelse (f.ek.s. indenfor
> naturvidenskab)

Nu er naturvidenskab jo andet og mere end blot Darwins udviklingslære (som
jeg i øvrigt ikke husker at være blevet undervist i i folkeskolen). Hvis
skolerne opprioriterer de andre dicipliner som f.eks matematik, fysik,
geografi osv. kan der jo alt i alt være tale om en bedre udgangsposition
til en videregående uddanelse, end hvad folkeskolen giver.

Folkeskolen har i mange år nu været præget af den slappe venstreorienterede
holdning, at hvad ikke alle kan lære, må ingen lære. Det er forfriskende,
at der er et alternativ.

-Claus

Fra : wheeeeeeee

Dato : 11-04-02 10:28

> [...]
> geografi osv. kan der jo alt i alt være tale om en bedre udgangsposition
> til en videregående uddanelse, end hvad folkeskolen giver.

Engelsk er også rimelig godt.

> Folkeskolen har i mange år nu været præget af den slappe
venstreorienterede
> holdning, at hvad ikke alle kan lære, må ingen lære. Det er forfriskende,
> at der er et alternativ.

Ja. Jeg har bestemt ikke haft glæde af den holdning i folkeskolen.

Fra : wheeeeeeee

Dato : 11-04-02 10:25

> [...]
den
> almindelige danske kultur, og dels vil få en uddannelse, der har et så

Stå uden for almindelig dansk kultur? Så vildt er det vist heller ikke. Men
ellers er da ting i folkeskolen jeg gerne vil stå uden for. Danske børn er
fx ikke så gode til at læse og regne jf. forskellige europæiske
undersøgelser.

> [...]
forhindret.
> Er det noget, der indgår i jeres overvejelser?

Jeg har gået på en A.C.E. skole, efter at have gået på en folkeskole. Jeg er
i gang med at tage en højere uddannelse.

Mht. naturvidenskab, så er det ikke så meget andet der ændrer sig end big
bang og evolutionsteorien. Jeg tror at det bliver berørt, men forskellen er
så, at man ikke bliver fortalt at "sådan er det bare", selvom det ikke er
bevist. Desuden tager det vel ikke mere end en time for en forældre at
forklare hvad de teorier går ud på.

I gymnasiet lærer man desuden om bigbang i fysik.

Fra : cloe

Dato : 11-04-02 11:30

Ikke fordi folkeskolen er meget bedre som sådan, der er skam mange andre
ting som er meget dårlige på folkeskoler, men man kan da vælge alternativet,
friskoler eller privatskoler, det er at foretrække, men stadig, der er da
også forskel og en ACE skole er ret speciel.

"wheeeeeeee" <uuuiiiiii.this.is.not.a.real@ddress.com.net.org> skrev i en
meddelelse news:a93koq$nai$1@sunsite.dk...

Fra : wheeeeeeee

Dato : 11-04-02 14:32

> I gymnasiet lærer man desuden om bigbang i fysik.

Altså "folkeskole gymnasiet" / amtsgymnasierne. Så vidt jeg ved er der ingen
A.C.E. gymnasier i DK.

Fra : vagn torup

Dato : 12-04-02 09:03

wheeeeeeee <uuuiiiiii.this.is.not.a.real@ddress.com.net.org> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a951bl$8gf$1@sunsite.dk...

> Altså "folkeskole gymnasiet" / amtsgymnasierne. Så vidt jeg ved er der
ingen
> A.C.E. gymnasier i DK.

Hej venner.
Tak for de forskellige udsagn.
Det jeg primært har hæftet mig ved, er at der ikke har været nogle vildt
negative indlæg, med mit kendskab til de forskellige debatfora, så indebærer
det, at der ikke er noget specielt at skrive, ellers plejer det nok at komme
frem.
Skolens egen hjemmeside har jeg selvfølgelig læst, men den slags
brugsanvisninger er som andre varedeklarationer altid farvet og ikke
objektiv, man prøver trods alt at sælge et produkt og ikke skræmme kunder
væk. Jeg har fået bekræftet at skolen er startet af kredse tæt på
pinsemiljøet, at man i lande hvor dette er tilladt, praksisere fysisk
afstraffelse.
Darwin og de andre naturvidenskbelige problemer, kan jeg ikke tage tungt.
Det ene er et trosspørgsmål og mange naturvidenskabelige teorier bliver
alment behandlet som naturlove og evigtgyldige sandheder, men er kun
teorier. Big Bang er kun en af flere teorier der skal forklare skabelsen,
men Big Bang bygger på at man konstaterede en rødforskydning af fjerne
stjerner og gallakser der kunne tyde på en udvidelse af universet. Bedre
teleskober mv. burde så vise en forøget rødforskydning af endnu fjernere
stjerner mv. men ups! Teorien holder ikke helt og kræver en ny teori -
afledningen Big Bang er nu mere et trosspørgsmål end naturvidenskabelig.
Hverken folkeskolen ACE er de andre sytemer kan tage patent på sandheden.
Folkeskolen har sine alvorlige pædagogiske problemer. De fleste gode
friskoler har årelange ventelister og skolevejen til den vi var skrevet op
på inden vi flyttede for et år siden ville gøre skolevejen urimelig lang og
så søger man logisk nok andre alternativer og noget tyder på at skal vi have
en chance så bliver det nok hos nogle der i al sin fremmedartethed skræmmer
så mange langt væk, at der endnu er pladser. At der så er lidt for meget
sortskole over ACE til at jeg jubler, at jeg griner lidt af deres
identitesskabende flagsystemer og særlige sprog som minder mig om
frainsching selskaber som McDonald mf. er en anden sag.
Min dreng vil helt sikkert komme til at stå uden for den almindelige danske
kanøflekultur uanset skoleform. Denne sortskole har nogle pædagogiske
fortrin som lalleskolen mangler og synes at være et acceptalbelt alternativ.
Folkeskolens mangler er derhende at jeg faktisk har haft foreslået egentlig
hjemmeundervisning, selv om det ville have taget en masse både af min og
kærestens tid.
Så tak for bridragene!
Vagn