Dødt bundkort efter svag overclocking- råd~
Fra : Finn A. Hansen

Dato : 10-04-02 19:25

Jeg har denne kombination:

Nyt Jetway 994AN, slot 1 OG socket 370, op til 1 ghz, også 133 mhs FSB
PII 450 512 kb cache (testet, virker)
128 MB SD-RAM PC 100
IBM 8,4
Matshita-brænder 4x
Mitsumi 24 X
Innovision Voodoo Banshee 16 MB PCI
billigt lydkort
floppy
ny 300 W PSU
USB-mus

Installation med W98 gik OK, så ville jeg prøve at køre 526 ved 4,5x117. Så
gik der ged i det. Først var det umuligt at få fat i keyboardet, men efter
mange genstarter og trykken på DEL, blev der opnået kontakt, og BIOS blev
rettet til, så der om nødvendigt kunne sættes et USB-tastatur på. Den ville
ikke acceptere en PS2 mus. Cursoren for rundt på skærmen. Senere forsvandt
alt. Den booter slet ikke. Der kommer nogle blink i brænderen og cd-rommen,
that's all. Det var i et kabinet med 200 W PSU. Der blev købt nyt kabinet
med 300 W PSU. Hjalp ikke. CPU blev testet. Virkede fint. Forsøg med sund
RAM-klods fra egen maskine. Duede ikke. Alle IDE-kabler revet af. Intet.
Andet grafikkort - ingen reaktion. Lys i de relevante LED's og blinken fra
drevene er, hvad man oplever.
Det kan da ikke passe, at et bundkort, der kan tåle en FSB på 140 (max)
står af pga. 117? Gode råd efterlyses.

VH
Finn A. Hansen

Fra : [5250] Jens

Dato : 10-04-02 21:01

Finn A. Hansen wrote:

(en historie om overclocking a'la carte)
[snip]

> Det kan da ikke passe, at et bundkort, der kan tåle en FSB på 140 (max)
> står af pga. 117? Gode råd efterlyses.

Hvis du har rodet rundt i bios mens cpu'en har været overclocket ud over
det den kan klare (og det ser det ud til), så er det muligt den bios
skal flashes. Når cpu'en kører på grænsen af det antal MHz den kan,
laver den fejl. Disse fejl er ikke så heldige når man prøver at ændre
indstillinger i bios - så kan forkerte områder blive overskrevet.

Overclockere plejer at reset'e bios når grænsen for cpu'en er nået og så
prøve igen et trin lavere - ikke gå tilbage i bios for at ændre noget.

Har du prøvet at reset'e bios? - der plejer at være en jumper til det,
den kaldes CMOS jumper på nogle bundkort. Man sætter den til modsat
stilling et par sekunder, derefter tilbage og prøver så at tænde igen.

Hvis det ikke hjælper, vil jeg mene den bios skal flashes.

Fra : Finn A. Hansen

Dato : 10-04-02 21:10

>snip en masse gode råd<

Jeg nulstillede c-mos-kredsen bagefter, men BIOS er så åndsvag, at default
er 117 mhz. Så jeg måtte tilpasse BIOS ved 526 mhz. Jeg fik den dog ned på
450 ved at sætte den til 100 mhz i BIOS. Jeg kan ikke huske, om den bootede
herefter.

Jeg kan bare ikke flashe BIOS, når maskinen slet ikke starter. Det kræver
trods alt, at BIOS starter op og sætter gang i diskettedrevet. Der er intet
signal til skærmen heller.

VH
Finn A. Hansen

Fra : [5250] Jens

Dato : 10-04-02 22:03

Finn A. Hansen wrote:
> Jeg nulstillede c-mos-kredsen bagefter, men BIOS er så åndsvag, at default
> er 117 mhz.

117 burde absolut ikke være default.

> Så jeg måtte tilpasse BIOS ved 526 mhz. Jeg fik den dog ned på
> 450 ved at sætte den til 100 mhz i BIOS. Jeg kan ikke huske, om den bootede
> herefter.

Prøv at tage batteriet ud et stykke tid og hold de to dele, som ellers
rører batteriet, sammen. Det svarer til at nulstille/reset'e cmos. Tag
også vægstikket ud.
Hvis cmos herefter ikke er nulstillet til alm. defaults, så er vi
tilbage ved flash.

> Jeg kan bare ikke flashe BIOS, når maskinen slet ikke starter.

Nej, det er klart.
Jeg har en EPROM-flasher fra www.loet.de (IDE-flasher), men det er langt
fra alle chips den kan flashe.
Hvad står der under klistermærket på cmos-chippen ?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-04-02 23:04

"Finn A. Hansen" <villalulla@mail.tele.dk> skrev....

> Jeg nulstillede c-mos-kredsen bagefter, men BIOS er så åndsvag,
> at default er 117 mhz.

Ingen bios har 117Mhz FSB som default. Du har ikke fået nulstillet
rigtigt. Prøv igen. Alternativt kan du fjerne CMOS batteriet i en
halv times tid. Så skulle den også være hjemme.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Finn A. Hansen

Dato : 11-04-02 20:00

Tak til alle. Problemet er løst, med tak til jer og Daniel hos
IT-assistancen i Faaborg. Jeg fulgte hans råd: fjernede og frakoblede alt,
det var muligt (og flyttede ram-blokken til slot 1, men jeg tror ikke, det
var det). Selv tastaturet og musen, alle ide-kabler og floppykablet blev
fjernet. Så kom der sgu liv i den. Så begyndte jeg at koble tastaturet til,
så bios kunne rettes til, så mus, så harddisk, så floppykablet. Og voila:
diskettedrevet var defekt. Det mærkelige var dog, at den nu bootede med det
defekte diskettedrev, men livet er jo fuldt af mysterier. Nyt drev til 125
kroner, og PC'en kørte og min kollega Inga blev glad &

VH
Finn A. Hansen