Hvad er episkopal?
Fra : Dennis

Dato : 10-04-02 11:30

Jeg har læst om folk der kommer i en episkopal menighed. Dem har jeg ikke
hørt om før. Hvem er de? Hvad er deres "lære" og hvor står de henne på
"kirkelinjen?

Dennis

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 10-04-02 20:53

"Dennis" <cfs11807REMOVE@vip.cybercity.dk> mælte sligt:

>Jeg har læst om folk der kommer i en episkopal menighed. Dem har jeg ikke
>hørt om før. Hvem er de?

"Episkopal" kommer af det græske »episkopos«, der egentlig betyder
"tilsynsmand", men i kirkelig brug er blevet til "biskop". En "episkopal"
kirke er således en kirke men en hierarkisk inddeling, hvor kirken ledes af
biskopper. Dertil bruges ordet, særligt i engelsk ("Episcopal"), til at
betegne en bestemt kirke, The Episcopal Church, som er en amerikansk kirke,
der er i forbund med den britiske Church of England.

>Hvad er deres "lære" og hvor står de henne på "kirkelinjen?

Samme sted som Church of England, men hvilken "kirkelinie" er det, du henviser
til?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ha ha ha ha -- oh, 'concubine', 'erogenous zo-o-one',
'loose woman', 'erogenous zone'..."

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 11-04-02 01:33

On Wed, 10 Apr 2002 21:52:31 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup
<hobbes@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
>kirke, der er i forbund med den britiske Church of England.

>Samme sted som Church of England, men hvilken "kirkelinie" er det,

Skulle jeg gætte er det linien:
ortodoks-katolsk-lutheransk-reformert-baptistisk-osv.
(den er ca. opbygget efter hvem der udsprang fra hvem)

Church of England og de (episkopale) kirker som er i kommunion med den
er i den henseende lidt af en teologisk stilforvirring, idet den
historisk blot opstod ved at frasige sig pavens overhøjhed for i
stedet at overdrage ansvaret til kongen (cæsaropapisme).

Liturgien og læren forblev i alle øvrige henseender katolsk uagtet at
nogle reformatorer siden indførte CoE's 39 artikler som tværtimod er
klart calvinistisk-reformerte med betoning af f.eks nadverens
ikke-sakramentale karakter og fornægtelse af realpræsensen.

Sidstnævnte har dog ikke forhindret CoE i at søge fælles nadverbord
med de ortodokse kirker i kraft af Porvoo-deklarationen.

Så, en calvinistisk teologi, en katolsk liturgi og et ortodokst frieri

De eneste som de episkopale kirker ikke har været i lag med er faktisk
lutheranerne

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld
11 apr AD 2002
Skt. Stanislaus af Krakow

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 11-04-02 21:35

Lars Erik Bryld <lars-erik@dadlnet.dk> mælte sligt:

>Skulle jeg gætte er det linien:
>ortodoks-katolsk-lutheransk-reformert-baptistisk-osv.
>(den er ca. opbygget efter hvem der udsprang fra hvem)

Det lader sig vanskeligt gøre i en linie - et trædiagram er langt bedre.

(Pære lyser) Et sådant lavede jeg i øvrigt engang til et andet formål. Et
meget rudimentært ét, ganske vist, men det kan muligvis have en vis interesse
for "Dennis". Jeg ved der er en del unøjagtigheder, men den korte form
påkrævede dem. Rettelser og kommentarer er velkomne:
<http://home1.inet.tele.dk/hobbes/kristendom-net.txt>

>Sidstnævnte har dog ikke forhindret CoE i at søge fælles nadverbord
>med de ortodokse kirker i kraft af Porvoo-deklarationen.

Hmm... Porvoo-forhandlingerne omfattede 8 lutherske (Danmark, Norge, Sverige,
Finland, Island, Estland, Letland og Litauen) og 4 anglikanske/episkopale
kirker (England, Wales, Scotland og Wales), men jeg har aldrig hørt, at de
ortodokse skulle være med. Det bør i øvrigt nævnes, at Danmark og Letland
afstod fra at underskrive aftalen.

>De eneste som de episkopale kirker ikke har været i lag med er faktisk
>lutheranerne

Well... det vil jeg nu mene, at de har - jævnfør ovenfor :)

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
Sona, si latine loqueris!

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 12-04-02 10:40

On Thu, 11 Apr 2002 22:34:49 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup
<hobbes@post1.tele.dk> wrote:

> [...]
>anglikanske/episkopale kirker (England, Wales, Scotland og Wales),
>men jeg har aldrig hørt, at de ortodokse skulle være med.

Du har ret - jeg har misforstået nogle hentydninger til
Porvoo-deklarationen som jeg læste på www.interchurch.dk

>Det bør i øvrigt nævnes, at Danmark og Letland afstod fra at
>underskrive aftalen.

....typisk

Med venlig hilsen
Lars Erik Bryld