Syge billister
Fra : Iben Holst

Dato : 10-04-02 10:12

Hej !

Jeg er ved at gå i spåner over de mange sygelige bilister der findes, som
ikke kan acceptere cyklister. Men hvad søren kan man gøre ved dem ?!!

Vi bor i en lille landsby, men vi har faktisk alligevel en hel del trafik
som spænder lige fra løbehjul til kæmpe lastbiler. Gennem byen er der flere
chikaner, som med tiden har givet mere ro - roligere kørsel. Men en cykelsti
finder man kun ude på den ene side af byen og det er lige i den retning, der
for os er mindst interessant at cykle idet den blot fører os ind til en
anden og større by.
Vi er ikke afhængige af cyklen som sådan; vi cykler for fornøjelsen og
motionens skyld. Men jeg synes jo ikke det giver os mindre ret til at være
på vejen.

Jeg har alt for ofte oplevet at bilisterne er totalt ligeglade med
cyklister, idet jeg ofte er blevet "skubbet" ud i grøften, fordi 2 biler i
hver sin retning på en smal vej skal omkring mig begge to på samme tid !!
Hvis jeg cykler alene er jeg ikke helt så bange for det, omend det ikke kan
være rigtigt at de skal opføre sig sådan. Men 8 ud af 10 gange har jeg min
søn i en stol bagpå og selvom jeg manøvrere fint med den ekstra vægt er det
da sværere at holde balancen - især når bilerne kører så tæt på at man er
nødt til at køre ud i siden af vejen til grus, sten og humpler. Der er 50 %
chance for at man kan vælte ud på vejen som ud i rabatten.
Vi er endnu ikke væltet, men jeg gruer for den dag det sker og jeg bliver
mere og mere bange for at begive mig ud på cyklen ....

Hændelsen forleden dag gjorde mig så gal og tosset, så havde bilisten
stoppet op fordi jeg i et øjebliks hysteri råbte og skreg af ham og gav ham
fingeren indtil han var ude af syne, så ville jeg have slået ham.
Vi kom cyklende mod byens sidste chikane og jeg kiggede mig som altid 3-4
gange over skulderen for at se om der kom biler (stopper altid op hvis der
gør) - der var absolut ingen at se, men ud af det blå da jeg var midt i
chikanen dukkede en bil op og lå og næsten slikkede sig op af bagskærmet. Af
frygt for at blive fældet af de store kantsten og refleksskilte mellem
chikanen og rabatten blev jeg midt på vejen så bilen i det mindste ikke
kunne "skubbe" mig fra siden ...... Så snart vi var igennem, trak jeg
naturligt helt ud i siden og gav plads, men Bilisten var selvfølgelig
muggen, så der var ikke noget med at benytte al den gode plads - næ nej -
jeg skulle "skubbes" helt ud i rabatten, så jeg meget akavet måtte forsøge
at få balancen så vi ikke væltede.
Jeg blev bare så GAL og frustreret !!!! Hvad f..... bilder de sig ind ??!!

Måske synes I ikke denne tråd hører hjemme i denne gruppe, men min
fortvivlelse går mest ud på at jeg er bange for at min søn skal komme til
skade fordi vi godt kan lide at nyde naturen fra en cykel. Tidligere havde
jeg tænkt mig at anskaffe mig en trailer istedet for at have ham i stolen,
men det tør jeg da slet ikke nu !

*suk* I kan jo desværre ikke hjælpe mig, men jeg trængte lige til at få det
ud ....

Iben

Fra : vagn torup

Dato : 10-04-02 10:38

Hej Iben
Forstår dig til fulde!!!!
Herinde i den store by har vi også problemer med billisterne, men også
cyklister giver os store problemer. 3 gange har jeg været ude for at vores
klapvogn er blevet "snittet" altså ramt lidt. 2 gange af en bil og en gang
af en cykel. Alle gange var i mindre vejkryds, hvor vi naturligvis gik over
for grønt OG så os for, men alligevel kom der nogen i fuld fart rundt om
hjørnet uden at se til højre eller venstre.
Cyklerne er specielt et problem på Istedgade, som vi krydser hver dag. De
kører bare over for rødt, uden hænder på styret og med musik i ørerne og
sanser hverken det ene eller det andet.
Ydermere blev min store dreng væltet forleden, så han satte sig på numsen af
en dame, som absolut skulle løbe efter bussen og ikke lige havde set ham.
Hvorfor fanden kan folk ikke bare stå op i ordentlig tid??? Han kom ikke
noget til, men jeg var rasende og råbte også et par mindre pæne ting efter
hende, selvom hun havde hevet ham op igen.
Det er sgu ikke nemt at lære sine børn at færdes fornuftigt i trafikken med
alle de idiotiske voksne, som ikke kan bruge hovedet.
MVH Rikke
Iben Holst <ria@os.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cb4028a$0$12016$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-04-02 10:58

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev:

> Jeg er ved at gå i spåner over de mange sygelige bilister der
> findes, som ikke kan acceptere cyklister. Men hvad søren kan
> man gøre ved dem ?!!

Det er ikke kun bilisterne det er galt med - dansk trafikkultur
er i det hele taget ikke noget at råbe hurra for. Det er svært
at gøre noget konkret - men du kan jo prøve at kontakte politiet
og opfordre dem til nogle kontroller i området.

> Vi bor i en lille landsby, men vi har faktisk alligevel en hel
> del trafik som spænder lige fra løbehjul til kæmpe lastbiler.

Der er tilsyneladende ikke nogen stor forskel på by og land - jeg
bor i København, og herinde køres (og gås) der også vanvittigt.

> [...]
> min fortvivlelse går mest ud på at jeg er bange for at min søn
> skal komme til skade fordi vi godt kan lide at nyde naturen

Du kan jo prøve at tage det op i news:dk.politik.trafik - men sidst
jeg var forbi dér (det er nu længe siden) var gruppen overbefolket
af fartglade billister. Jeg tog lige et hurtigt kig derover - noget
tyder faktisk på at der er sket en lille ændring.

Se f.eks. tråden "Trafikmoral - eller mangel på samme"
"idioter på cykel!!!" (Message-ID:
<003e01c1bada$e9277a80$0301a8c0@autoatlas.local>) er der dog stadig
nogle af de "glade bilister" tilbage.

Hvis usenetprogrammet ikke understøtter links på msgID kan følgende
weblinks benyttes:

Googlelink til tråden om trafikmoral:
http://groups.google.com/groups?hl=da&newwindow=1&threadm=a3n7md%243je%241%40sunsite.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fas_umsgid%3Da3n7md%25243je%25241%40sunsite.dk%26hl%3Dda

Googlelink til tråden om cyklister:
http://groups.google.com/groups?hl=da&newwindow=1&threadm=003e01c1bada%24e9277a80%240301a8c0%40autoatlas.local&rnum=1&prev=/groups%3Fas_umsgid%3D003e01c1bada%2524e9277a80%25240301a8c0%40autoatlas.local%26hl%3Dda

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Webwoman

Dato : 10-04-02 10:45

Forkert gruppe du har postet i!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-04-02 12:50

"Webwoman" <webwoman@FJERN.chicks.dk> skrev:

> Forkert gruppe du har postet i!

Man skal ikke kaste med sten...

1) Ibens indlæg passer måske bedre til news:dk.politik.trafik end
d.f.b - men det drejede sig _også_ om børn og trafik.

2) Kender du http://www.usenet.dk/netikette/vejledhvordan.html -
det fører sjældent til noget godt at komme med vrisne kommentarer.

3) Jeg kan se du (som jeg selv) benytter Sunsite - så kender du vel
også SunSites betingelser (http://sunsite.dk/info/usenet.xml). Hvis
du skulle have "glemt" dem citerer jeg første halvdel her:

Rules for Usage of the Usenet News at SunSITE.dk
Users of the newsserver are expected to follow this set of
rules. Disregarding the rules may cause termination of access
privileges without further notice.

Real Name
It is required to use the accurate personal name (also called
"real name") in each posting, particularly in the From: or
Sender: field. It is not sufficient to include your name in the
signature solely.

Accurate Sender Address
The e-mail address in From: or Sender: fields must belong to you
and it has to be valid. Using identifiers of other individuals
or e-mail addresses that will bounce is not permitted.

Hvis du gerne vil tages seriøst synes jeg du skulle rette op på
noget af det før du vejleder igen.

XFUT: dk.admin.netikette

Fra : Mr. Nobody

Dato : 13-04-02 13:51

Hvad er det nu lige der gør at det er en forkert gruppe???
For mig at se er det da rigtigt nok. Det handler om et barn, gør det
ikke????

Typisk at man prøver at komme ud med noget der ligger en på sinde, og
straks kommer der en af de der netnørder, der føler sig hævet over andre,
med deres løftede pegefingre!!

*suk*

Lav dog denne gruppe istedet.....
dk.netnoerder.jegeretfjols

Fra : Anja

Dato : 10-04-02 13:32

Hej

Jeg ved lige hvordan du har det.
Jeg holdt for et fodgængerfelt da der stod en mor og et barn som skulle over
vejen i øsende regnvejr. Da ham bag mig duttede helt vildt, han kørte op på
siden af mig og gav mig fingeren og racede så videre.Nu skulle man tro at
han havde måtte lave en opbremsning men dette var ikke tilfældet.
2 min senere mødte jeg ham i Føtex gå rundt og kigge på cdér - ja det var
sørme vigtigt at han kom afsted!

Anja

Fra : cloe

Dato : 10-04-02 13:56

Cyklister kører nogle gange lige så vildt og gerne også på fortove. Ikke at
det undskylder bilisternes kørsel, overhovedet ikke. Der bliver bare taget
for lidt hensyn generelt når man er på hjul af den ene eller anden slags!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-04-02 14:07

"cloe" <zarh@ofir.dk> skrev:

> [...]
> overhovedet ikke. Der bliver bare taget for lidt hensyn
> generelt når man er på hjul af den ene eller anden slags!

Og mens vi er ved det, så er udviser mange fodgængere også
overdreven dødsforagt - f.eks. ved at vade frem og tilbage over
cykelstien uden at se efter cyklister.

Pointe: Der er alt for lidt respekt og hensyntagen i trafikken.

Fra : cloe

Dato : 10-04-02 16:23

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jc@dmf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> cykelstien uden at se efter cyklister.
>
> Pointe: Der er alt for lidt respekt og hensyntagen i trafikken.

I det hele taget ja, det må man jo give dig ret i. Vi burde alle være mere
hensynsfulde i trafikken!

Fra : Anja

Dato : 10-04-02 20:07

- og det er så lidt der skal til.

Anja

Fra : JcLind

Dato : 18-04-02 21:59

> [...]
> Hej
>
> Jeg ved lige hvordan du har det.
> Jeg holdt for et fodgængerfelt da der stod en mor og et barn som

I den lille landsby, hvor jeg arbejder, blev en dreng kørt ihjel i
forgængerfeltet af en bilist, der skulle skynde sig til et møde og som
ikke lige havde set ham...

Millisekunders uopmærksomhed, og en familie og en lille by er meget
kede af det i meget lang tid.

VH Jakob

Fra : WebWoman

Dato : 19-04-02 22:50

"JcLind" <jclind@adr.dk> skrev i en meddelelse

> I den lille landsby, hvor jeg arbejder, blev en dreng kørt ihjel
> i forgængerfeltet af en bilist, der skulle skynde sig til et
> møde og som ikke lige havde set ham...

I dag så jeg en mor cykle med sin 4-5 årige datter på egen cykel ved siden
af. Op af en stejl og meget trafikeret gade i Århus. Datteren var yderst -
væk fra fortovet. Mor befandt sig mellem datter og fortov.....

Mvh. Lisbeth

Fra : Iben Holst

Dato : 22-04-02 07:51

> I dag så jeg en mor cykle med sin 4-5 årige datter på egen cykel ved siden
> af. Op af en stejl og meget trafikeret gade i Århus. Datteren var yderst -
> væk fra fortovet. Mor befandt sig mellem datter og fortov.....

Ja de skulle da lige have byttet plads, men ikke destro mindre må billister
jo så passe mere på når de kører omkring dem !

Iben

Fra : WebWoman

Dato : 22-04-02 08:23

> Ja de skulle da lige have byttet plads, men ikke destro
> mindre må billister jo så passe mere på når de kører omkring
> dem !

JEG sender ikke mit barn ud og lege på motorvejen, selvom jeg mange gange
har haft lyst til det *G*

Mvh. Lisbeth

Fra : Nina Hald

Dato : 22-04-02 21:38

Hej
Snip.
> I dag så jeg en mor cykle med sin 4-5 årige datter på egen cykel ved siden
> af. Op af en stejl og meget trafikeret gade i Århus. Datteren var yderst -
> væk fra fortovet. Mor befandt sig mellem datter og fortov.....

Det var ikke mig du så, men jeg tror at situationen ville se ligesådan ud
for os, da jeg ikke kan styre cyklen med venstre hånd og skubbe/ hjælpe
hende med højre, så vælter vi, jeg har prøvet mange gange på vores lokale
cykelsti.
Det er også svært at få barnet til at cykle foran fordi hun så hele tiden
vil vende sig efter mig, nej hun vil helst være bagerst så hun kan se mig.

Venlig hilsen Nina Hald.