ny harddisk
Fra : hha

Dato : 10-04-02 09:32

kan man indstille den så den kører optimalt eller kører en harddisk nu
engang den hastighed som den nu kører.

?????????

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-04-02 09:59

"hha" <den@virker_ikke.dk> skrev:
> kan man indstille den så den kører optimalt eller kører
> en harddisk nu engang den hastighed som den nu kører.

Her spiller flere ting ind.
- Understøtter dit motherboard harddiskens interface?
- Fx. IDE133.
- Korrekt kabel?
- Sidder der mere end 1 harddisk på controlleren?
- - Understøtter de begge samme interface?

Eks.
Din nye harddisk er IDE133.
Dit motherboard understøtter kun IDE100
og du bruger et IDE66 kabel, samt du har en anden
harddisk siddende på kablet, fx. en IDE33 harddisk.

For det første kan motherboardet ikke udnytte harddisken
fuldt ud, da det kun kan køre IDE100 (man når dog aldrig
op på disse hasdtigheder med IDE, så det er kun
teoretisk).
For det andet kan kablet ikke overføre mere end med
IDE66 hastighed, hvilket også vil sløve harddisken.
For det tredje sidder en anden harddisk på samme kabel
og derved også samme controller, så den maksimale
hastighed er IDE33.

Man svjv godt bruge et IDE133 kabel til en IDE33
harddisk.

Venligst
Mikael

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 10-04-02 10:05

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

<snip>
> [...]
> og derved også samme controller, så den maksimale
> hastighed er IDE33.
>
> Man svjv godt bruge et IDE133 kabel til en IDE33
<snip>

Hør nu lige her:

Der findes kun /to/ typer IDE-kabler, dem med 40 ledere (ATA-33
kabler) og dem med 80 ledere (ATA-66/100/133 kabler). Enten kan
maskinen kun køre op til og med ATA-33 på et kabel(ATA-33),
eller også kan den køre helt op til og med ATA-133 på et kabel
(ATA-66/100/133).

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
..dk-hierakiet har ikke nok spændende X-headers.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-04-02 10:24

"Thomas Alexander Frederiksen"
<thomasaf@mail.tele.dk> skrev:
> Der findes kun /to/ typer IDE-kabler, dem med 40
> ledere (ATA-33 kabler) og dem med 80 ledere (ATA-
> 66/100/133 kabler).

Ok, my mistake - men pointen er vel ikke til at tage fejl
af alligevel!

/Mikael

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 10-04-02 10:29

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Ok, my mistake - men pointen er vel ikke til at tage fejl
> af alligevel!
<snip>

Resten var fint nok, og det er ganske rigtigt controlleren m.v.
der sætter grænsen for hvor meget man kan hive ud af disken.

Fra : hha

Dato : 10-04-02 10:29

tak . jeg har det som i dit eksempel

en ny disk ide 133
og en gammel IDE 33
bundkort K7S5A (der fulgte kabler med) bundkort understøtter ide 100
jeg har taget den gamle disk fra
der sidder et cd-rom som nr. 2 led på kablet.

jeg synes bare under opstart at ved disken stod der 33

??

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 10-04-02 10:40

hha wrote:

> [...]
> ide 100 jeg har taget den gamle disk fra
> der sidder et cd-rom som nr. 2 led på kablet.
>
> jeg synes bare under opstart at ved disken stod der 33

<snip>

Hastigheden justeres efter kablet, så du har givetvis et
40-leders kabel mellem disken og bundkortet. Hvis du har
mulighed for det bør du køre CD-ROM'en og disken på hver sin
ide-kanal.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-04-02 10:43

<thomasaf@mail.tele.dk> skrev:

> Hastigheden justeres efter kablet, så du har givetvis et
> 40-leders kabel mellem disken og bundkortet. Hvis du
> har mulighed for det bør du køre CD-ROM'en og
> disken på hver sin ide-kanal.

Det havde jeg lige overset ;(
Ja, prøv at sætte den gamle harddisk sammen med dit
CD-rom drev.

Venligst
Mikael

Fra : hha

Dato : 10-04-02 11:15

jeg har prøvet at sætte det på hver sin
men får en I/O fejl i Xp.

?

men det var nu også kun for at check at min nye disk ikke kørte langsomt.

Fra : [5250] Jens

Dato : 10-04-02 11:42

hha wrote:
> jeg har prøvet at sætte det på hver sin
> men får en I/O fejl i Xp.

Har du husket at sætte tingene som master/slave hvor det er relevant?

Fra : hha

Dato : 10-04-02 11:48

det skulle jeg mene , jeg har byttet rundt og rundt ...

forstår jeg det ret :

master disk på primær ide stik1 - og evt. anden disk på primær ide stik 2
og cdrom drev på sekundær ide stik 1

??

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 10-04-02 13:29

"hha" <den@virker_ikke.dk> skrev:
> forstår jeg det ret :
>
> master disk på primær ide stik1 - og evt. anden disk på
> primær ide stik 2 og cdrom drev på sekundær ide stik 1

Det kommer lidt an på om jumperne sidder korrekt.

Fx.
Harddisk med Windows skal være master på den
primære controller (sidde i yderste stik på kablet),
er det denne der er IDE 133 så skal der ingen andre
enheder på denne controller/dette kabel.

Nr. 2 harddiske kunne så være master på den sekundære
controller (yderste stik på kablet) og CD-rom være slave.

Venligst
Mikael