Mareridt
Fra : Klaus Hebsgaard

Dato : 10-04-02 09:14

Hej Alle

Jeg har en søn på 2½ år, han er en glad og dynamisk dreng uden de helt store
problemer. Han går hjemme ved sin mor, og begge er glade for det.
Han har imidlertid problemer med mareridt. Han drømmer at der kommer mus og
katte og hunde. Jeg tror nok at de bider ham....
Han har sovet én nat inde hos os, men det er jo ikke en holdbar løsning i
det lange løb.
Da jeg skulle putte ham i aftes sagde han at han vilel sove inde hos os, for
ellers kome dyrene igen, det kan man jo næsten ikke stå for.
Derfor satte jeg siden på hans seng ned så han kan komme ind til os hvis det
er nødvendigt. Desuden har jeg sagt at han skal kalde hvis han bliver
bange(det kan man vel ikke altid hvis man har mereridt). Endvidere har jeg
sagt at han skal sige til dyrene at far har sagt at de skal gå deres vej og
at de ikke må komme igen.
Han kaldte én gang i nat jeg tror ikke det var så galt, men det er åbenbart
ikke helt gået sin vej.

Hvad gør man?

Med venlig hilsen

Klaus

Fra : Iben Holst

Dato : 10-04-02 10:23

Hej Klaus !

Vi har været ude for det samme da vores søn var knap 3 og op mod julen; han
blev bange for julemanden som kom ind i hans værelse faktisk hver eneste
nat. Da det blev for meget fik jeg det råd at skælde julemanden ud og
smide ham ud af døren imens sønnike så på. Og det hjalp fra den ene nat til
den anden. Så måske skal far lige tage en alvorlig snak med de dyr ?? *S*

Vi havde et lignene problem også da vores søn var ca 2 1/2 men da kunne han
ikke udtrykke det, så det eneste vi fandt ud af var at han var bange for
noget han havde drømt.
Vi er ikke dem som siger nej til at have sønnike i sengen, men det skal ikke
være alle ugens nætter og den gang gjorde jeg det, at jeg i 2-3 nætter sov
på en madras ved siden af hans seng, så jeg altid var der når han vågnede og
det hjalp utroligt meget. Men de få nætter det i de efterfølgende uger stod
på gjorde jeg det, at jeg lagde mig ved ham i hans egen seng indtil han
faldt i søvn igen ...

Håber det kunne give dig lidt ideer om hvad I kan gøre - held og lykke !

Iben

Fra : Kevin & Tina

Dato : 10-04-02 22:27

> [...]
> katte og hunde. Jeg tror nok at de bider ham....
> Han har sovet én nat inde hos os, men det er jo ikke en holdbar løsning i
Hvad er det lange løb?
Stadier på livets vej indbefatter vistnok mareridt og tilbagevenden til mor
og far, men at han skulle flytte permanet ind i jeres seng er tvivlsomt.
> Da jeg skulle putte ham i aftes sagde han at han vilel sove inde hos os, for
> ellers kome dyrene igen, det kan man jo næsten ikke stå for.
Måske vile det hjælpe at få talt om dyrene?
Meget angst bunder I at vi er alene med den.
> [...]
> at de ikke må komme igen.
> Han kaldte én gang i nat jeg tror ikke det var så galt, men det er åbenbart
De mareeidt du har haft er vel gået over igen, spørg dine forældre, her er
ofte gode muligheder fro at ånde lettet op.

> Hvad gør man?
>
> Med venlig hilsen
>
> Klaus
Tager den med ro og hjælper så godt man kan, du er jo godt i gang.
Vh Kevin