pige i huset
Fra : 260-1 - Kursist AOF ~

Dato : 10-04-02 09:06

Er der nogen der har lidt erfaringer med pige i huset?

Da jeg skal være alene med mine børn - 2 piger - et års tid (undtagen
weekender) har vi tænkt på at få en pige i huset, til hjælp med bringning og
evt. afhentning i børnehave/dagpleje - lidt rengøring - indkøb -
madlavning - pasning de aftner jeg er ude osv.

Hvad skal en ung pige i huset have i løn?
Hvordan sikre man sig at det er en ok pige man får?
Er det til at holde ud, altid at have en til at bo hos sig?
Hvis I har andre gode tips ville jeg blive glad

med venlig hilsen
anja

Fra : Iben Holst

Dato : 10-04-02 10:47

Hej Anja !

Det er jo noget der kræver at man tænker det igennem først !

> Hvad skal en ung pige i huset have i løn?

Vores unge piger har fået 5600 pr måned incl kost og logi + div. goder, for
at arbejde min. 30 og max 43 timer om ugen.
Det har været primært børnepasningen der har været fokuseret på og i dette
ligger også oprydning og rengøring efter barnet og vask/sammenlægning af
barnets tøj.
Til indkøb og rengøring/oprydning for familien bliver der som regel trukket
i tilskuddet for disse timer (går ud fra at du vil ansætte med tilskud fra
kommunen ??!) og jeg vil mene at lønnen nok skal højere op, hvis dette udgør
flere timer om ugen.
I det tilskud vi fik, fik vi lov til at den unge pige måtte støvsuge 2 x
ugentligt i den stue de opholdte sig i til dagligt, forgangen og køkkenet -
og desuden rydde til side i køkkenet hvis vi ikke selv kunne nå det om
morgenen samt tømme opvaskemaskine.

> Hvordan sikre man sig at det er en ok pige man får?

Sørger for at hun evt har anbefalinger med sig eller i det mindste lader til
at være en sød og ærlig pige. Og sørge for at stille gode og de rigtige
spørgsmål til samtalen. Hvis det er med tilskud skal en fra kommunen også
have en snak med vedkommende !

> Er det til at holde ud, altid at have en til at bo hos sig?

Jamen det er gået fint for os, men det kræver selvfølgelig sine
forholdsregler. Bl.a. er det meget vigtigt at pigen kan lære at skelne
hvornår I er familie og hvor I er arbejdsgiver/ansat. Vi har gjort meget
for at have pigerne med i familien, men det kan gå galt hvis hun kommer til
at opfatte sig mere som en del af familien end som værende ansat.
Vi har fra start også sagt til vores piger at de er velkomne til, at være
sammen med os i deres fritid, men at vi - ligesom de selv - også har brug
for at være alene nogle gange om ugen.
Nu har vi så også rigelig plads til at have en boende idet vores hus er ca
300 m2 og vi bor på en går hvilket i sig, selv kan give noget til pigen i
hendes fritid hvis hun ikke vil sidde på sit værelse eller tage fra gården.
Vores problem har ligget i at vi bor i en mindre landsby uden fast
busforbindelse ...

> Hvis I har andre gode tips ville jeg blive glad

Giv hende motivation !! Hvis du er god mod hende er der endnu større chancer
for at hun er god mod dine børn !! Hvis hun i en periode køre sur i det, så
tag hende med på udflugt og vis at du sætter pris på hendes arbejde såvel
som hendes personlighed !! Behandel hende venligt og skal der kritik på
bordet så giv hende det konstruktivt og husk samtidig at rose hende for de
ting hun til gengæld gør godt !!

Iben