program der kører i baggrunden?
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 09-04-02 16:50

Hejsa NG,

Jeg skal lave et script/program, der konstant kører i baggrunden, og som
skal starte automatisk op, som det sidste under boot. Man skal altså _ikke_
logges ind og køre scriptet.

Er det svært/besværligt? Jeg har erfaring i at kode Java/PHP, så er skulle
ikke være så langt til noget C halløj.

Hvis der er nogen, der har noget input til, hvordan jeg skal gribe det an,
hører jeg gerne fra dem

Debian 3.0 m. kerne 2.4.18

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : enrique

Dato : 09-04-02 17:07

Yello

On Tue, 09 Apr 2002 17:50:02 +0200, Tonni Aagesen wrote:

> Er det svært/besværligt? Jeg har erfaring i at kode Java/PHP, så er
> skulle ikke være så langt til noget C halløj.

Bash er meget simple at kode i:
http://www.tldp.org/HOWTO/Bash-Prog-Intro-HOWTO.html
http://www.tldp.org/LDP/abs/html/index.html

Jeg har selv lavt flere små scripts til forskellige opgave på min box,
piece of cake.

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre < enrique AT obel DOT auc DOT dk >

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 09-04-02 17:17

"enrique" <Look@MySignature.txt> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.tldp.org/LDP/abs/html/index.html
>
> Jeg har selv lavt flere små scripts til forskellige opgave på min box,

Ja ok, jeg havde da også overvejet noget Bash, men da scriptet bl.a. løbende
skal tjekke om der er forbindelse til internettet, skrive i log-filer,
connecte til en server m.m., tænkte jeg at Bash var i underkanten... Ellers
kunne jeg jo lave det i Java/PHP

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : enrique

Dato : 09-04-02 17:20

Yello

On Tue, 09 Apr 2002 18:17:00 +0200, Tonni Aagesen wrote:

> [...]
> log-filer, connecte til en server m.m., tænkte jeg at Bash var i
> underkanten... Ellers kunne jeg jo lave det i Java/PHP

Hmm.. Hurtige løsninger (der er nok nogle der har bedre forslag)
forbinelse: ping
logfiler: echo bla > logfil
connecte: ssh

Ellers ku' du lave det i php, med php cgi. Perl er nok en anden mulighed.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 09-04-02 17:29

> Hmm.. Hurtige løsninger (der er nok nogle der har bedre forslag)
> forbinelse: ping
> logfiler: echo bla > logfil
> connecte: ssh

Men kan et Bash-script køre i baggrunden (som process) ??

> Ellers ku' du lave det i php, med php cgi. Perl er nok en anden mulighed.

Jeg har skam lavet det i PHP og Perl Men da jeg agter at udgive
programmet, skal det ikke være afhængigt af at enten PHP, Java eller Perl er
installeret.

Mit største problem er i virkeligheden, hvordan man får programmet til at
køre i baggrunden samt starte op under boot. Gode råd, henvisniger, links og
endda eksempler på dette, modtages med kyshånd...

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 09-04-02 18:15

Tonni Aagesen wrote:

> Men kan et Bash-script køre i baggrunden (som process) ??

Sagtens. Hvis det ikke generer uddata, kan det uden problemer køre. Hvis
genererer uddata, kan du køre det i screen eller pipe uddata et eller andet
passende sted hen (en logfil f. eks.).

> Mit største problem er i virkeligheden, hvordan man får programmet til at
> køre i baggrunden samt starte op under boot. Gode råd, henvisniger, links
> og endda eksempler på dette, modtages med kyshånd...

crontab -e

som den bruger, scriptet skal køres under. Indsæt linjen:

@reboot /sti/til/script

Og det starter ved hver boot.

Rasmus

God, root, what is difference?
God is more forgiving.

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-04-02 17:21

Tonni Aagesen wrote in <a8v2af$hhj$1@sunsite.dk>:
> Jeg skal lave et script/program, der konstant kører i baggrunden, og som
> skal starte automatisk op, som det sidste under boot. Man skal altså
> _ikke_ logges ind og køre scriptet.
> Debian 3.0 m. kerne 2.4.18

Lav et script i "/etc/init.d/".
Scriptet skal kunne tage nogle standard-argumenter som "start" og "stop".

Det nemmeste er, at kopiere /etc/init.d/skeleton. Det er et bash-script,
som du bare kan tilpasse. Så vidt jeg husker er den godt kommenteret.

Meningen med scriptet er, at det ikke laver meget andet end at starte og
stoppe dit egentlige script/program.

Du kan så sætte Linux til at bruge dette script til at starte og stoppe dit
script/program på de rigtige tidspunkter. Det er der en hyggelig genvej
til, som jeg ikke kan huske lige nu.

> Er det svært/besværligt? Jeg har erfaring i at kode Java/PHP, så er skulle
> ikke være så langt til noget C halløj.

Tjah, du kan jo sådan set bare lave det i PHP.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 09-04-02 17:55

Niels Andersen skrev:

> Tjah, du kan jo sådan set bare lave det i PHP.

Jeg har skam lavet det i PHP Jeg kunne selvfølgelig sætte cron til at
eksekvere php-scriptet med et givent interval, men som jeg nævnte for
enrique i en tidligere post, så agter jeg at publicere programmet, når det
er færdigt, således at andre bare skal installere programmet, uden at skulle
rode med cron, have PHP/Perl/Java installeret, fyre kommandoer af osv.

Men lad mig spørge anderledes:

1) Hvordan får jeg et program til at starte op under boot?

2) Hvordan får jeg et program til at køre i baggrunden?

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : enrique

Dato : 09-04-02 17:56

Yello

On Tue, 09 Apr 2002 18:55:04 +0200, Tonni Aagesen wrote:

> 1) Hvordan får jeg et program til at starte op under boot?

/etc/rc.d/rc.local
eller pr runlevel /etc/rcX.d/

> 2) Hvordan får jeg et program til at køre i baggrunden?

mitprog &

Fra : Jesper Toft

Dato : 09-04-02 18:07

Tonni Aagesen wrote:

> Men lad mig spørge anderledes:
>
> 1) Hvordan får jeg et program til at starte op under boot?

Kik i /etc/rc.d/ et eller andet sted..
De fleste dists har en rc.local fil. (kender ikke lige debian)

evt eksekveret via sudo for at få programmet kørt som en anden bruger.

> 2) Hvordan får jeg et program til at køre i baggrunden?

program &

/Jesper

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 09-04-02 18:35

"Jesper Toft" <jesper@liscom.dk> skrev i en meddelelse

> Kik i /etc/rc.d/ et eller andet sted..
> De fleste dists har en rc.local fil. (kender ikke lige debian)

Jeg har en rc.boot, men den er tom?

> program &

Lad os nu sige, at jeg har et program skrevet i C, som jeg vil have til at
køre i baggrunden, hvor kommer "program &" så ind henne?

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-04-02 18:45

Tonni Aagesen wrote in <a8v64d$1mk$1@sunsite.dk>:
> Men lad mig spørge anderledes:
> 1) Hvordan får jeg et program til at starte op under boot?

Prøv lige at læse mit svar igen...

Der mangler kun en enkelt detalje. Du kan selv vælge om du vil spørge efter
den (hvis nogen ikke kommer med det af sig selv), eller du kan prøve selv
at lave lidt "research" på emnet.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 09-04-02 18:54

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev:

> Der mangler kun en enkelt detalje. Du kan selv vælge om du vil spørge
efter
> den (hvis nogen ikke kommer med det af sig selv), eller du kan prøve selv
> at lave lidt "research" på emnet.

Er i fuld gang med at researche

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-04-02 19:00

On Tue, 9 Apr 2002 19:35:14 +0200, Tonni Aagesen wrote:

> Jeg har en rc.boot, men den er tom?

Kig efter scriptsne i /etc/init.d/ - se dér hvordan man plejer at
starte daemons, og læs manual-siden til update-rc.d, så burde du være
rustet.

Mvh.

--
"Ett, två, tre, pang på rödbetan." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-04-02 08:23

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> writes:

> [...]
> skal starte automatisk op, som det sidste under boot. Man skal altså _ikke_

Smid den i /etc/rc.local eller tilsvarende.

Det letteste er formentlig at lave et shell-script. Hvad skal det ku'?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 10-04-02 09:52

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Smid den i /etc/rc.local eller tilsvarende.
>
> Det letteste er formentlig at lave et shell-script. Hvad skal det ku'?

Det skal kunne checke at forbindelsen til Internettet er oppe i et givent
interval, connecte til en telnet-server, skrive i en log-fil, sende en mail
med log-filen vedhæftet m.m. Helt præcist drejer det sig om et script, der
kan holde forbindelsen til Stofanet i gang.

Claus Rasmussen har givet mig et eksempel på et shell-script, der kan det
jeg søger, men for at komme i gang med scripting i linux, vil jeg gerne lave
et selv

Jeg var egentlig ude i noget C++, men kan godt se at et shell-script måske
er bedre.

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-04-02 10:24

> [...]

> med log-filen vedhæftet m.m. Helt præcist drejer det sig om et script, der
> kan holde forbindelsen til Stofanet i gang.

Alt dette kan ordnes med et shell-script og kendskab til de indbyggede
kommandoer i Linux.

> Jeg var egentlig ude i noget C++, men kan godt se at et shell-script måske
> er bedre.

Afhaenger af hvad formaalet er. Hvis det er for sjov og for at laere
noget nyt, saa tag det du laerer mest af. Hvis det er for at faa det
af vejen saa du kan komme til at lave noget andet, saa lav det i det
sprog du kender bedst som kan loese opgaven.