HJÆLP - mine partitioner er forsvundet!!!
Fra : Druun Jaz

Dato : 09-04-02 13:50

Efter en defrag. med Norton Util., der ellers virker upåklageligt erfarede
jeg til min rædsel at 2 drev var forsvundet.
Jeg har en 40 GB IBM Deskstar HD og nu kun ca. 15 GB tilbage. Dvs. jeg har
prøvet forskellige diagnost. tools - dels Nortons WinDoc mfl. - uden dog at
finde fejl. Jeg har DL et testværltøj fra IBM, der ikke finder fejl på
HD'en.
Samtidig viser fdisk at pladsen er tilgængelig - dvs. blot ikke partioneret.
=> altså virker HD sikkert, men boot-oplysn. er forsvundet på de enkelte
partitioner.

Skal jeg re-partitionere pladsen, og kan jeg så være sikker på at kunne
gendanne mine tabte data, eller er der noget andet jeg skal prøve først?

VH. Jesper

Fra : Niels Callesøe

Dato : 09-04-02 14:29

Druun Jaz wrote:

> Skal jeg re-partitionere pladsen, og kan jeg så være sikker på at
> kunne gendanne mine tabte data, eller er der noget andet jeg skal
> prøve først?

Jeg ville nok prøve dk.edb.hardware.drev - der er dit indlæg ontopic,
og der er langt flere eksperter i den slags.

--
Niels Callesøe - nørd light
"Again and again they struck him on the head with a

Fra : Kasper Dupont

Dato : 09-04-02 14:51

"Niels Callesøe" wrote:

> [...]

Nej, du risikerer at repartitioneringen fjerner din
sidste mulighed for at redde dine data. Du skal
intet ændre før du har et bedre overblik over
situationen, og så skal du kende dit værktøj så
godt, at du ikke gør skaden værre.

Du vil under ingen omstændigheder kunne være sikker
på noget.

Hvis du har en anden harddisk med 40GB fri plads
skal du starte med at lave en rå kopi af disken.
Hvis du ikke har den ekstra plads har du to
muligheder, tage chancen eller anskaf dig en
ekstra større disk. (Hvor meget er dine data værd?)

Du bør under alle omstændigheder starte med at
bruge et værktøj, der kun læser på disken og
intet ændrer. (Jeg ville selv forsøge at anvende
Linux og prøve at mounte partitionerne med et
loopback device og en offset parameter. Men det
vigtigste er at kende sit værktøj, så jeg vil
ikke anbefale dig den løsning.)

> Jeg ville nok prøve dk.edb.hardware.drev - der er dit indlæg ontopic,
> og der er langt flere eksperter i den slags.

Jeg ser intet hardware relateret i spørgsmålet,
men det kan ikke udelukkes, at der findes folk
med kendskab til data recovery i den gruppe.

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 09-04-02 15:50

On Tue, 09 Apr 2002 15:51:04 +0200, Kasper Dupont
<kasperd@daimi.au.dk> wrote:

>(Jeg ville selv forsøge at anvende
>Linux og prøve at mounte partitionerne med et
>loopback device og en offset parameter. Men det
>vigtigste er at kende sit værktøj, så jeg vil
>ikke anbefale dig den løsning.)

Sidst jeg kiggede, regnede losetup offset i bytes, med 2 eller 4 GB
som største anvendelige værdi?

Med hensyn til årsagen til det oprindelige problem, er det nærliggende
at regne det som en sædvanlig Norton fejl. Men det kunne også være 32
GB problemet. Normalt er det så begyndelsen af disken, der
overskrives, men hvis data under defragmentering blev flyttet til
slutningen af en partitionen, kan det være gået ud over en udvidet
partitionstabel i stedet.

Hvis årsagen er 32 GB problemet, er det vigtigt at intet skrives til
disken, da data så kan ligge helt andre steder end forventet.
--
Svend Olaf

Fra : Kasper Dupont

Dato : 09-04-02 22:06

Svend Olaf Mikkelsen wrote:

> Sidst jeg kiggede, regnede losetup offset i bytes, med 2 eller 4 GB
> som største anvendelige værdi?

Der kan du selvfølgelig have en pointe. Jeg har aldrig haft
brug for losetup på noget som helst over 1GB. Jeg ved ikke
lige, om der er en nem måde at fjerne den begrænsning.

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Arne Eckmann

Dato : 09-04-02 15:14

"Druun Jaz" <nogen@microshaft.cam> skrev i en meddelelse
> [...]
> Skal jeg re-partitionere pladsen, og kan jeg så være sikker på at kunne
> gendanne mine tabte data, eller er der noget andet jeg skal prøve først?

Jeg ved søreme ikke om Drive Rescue - free datarecovery tool kan
klare den sag. Men, hvad pokker Drive Rescue er jo Freeware, så
hvorfor ikke prøve at hente det?

http://home.arcor.de/christian_grau/rescue/

mvh
Arne