Find fejlen: Internetadgang virker ikke - ~
Fra : JJ

Dato : 09-04-02 21:42

Hej,

Ovenpå en netværksomlægning har jeg fået et underligt problem. Jeg vil prøve
at beskrive det ganske kort i håb om at nogen måske har en god idé.

Jeg har et netværk: LAN, så en firewall, så en router. I mellem router og
firewall sidder en webserver. Jeg har prøvet at skitsere det, men måske går
det tabt i tegnformatteringen:

WWW

LAN ----- Firewall ----- Router --- Internet

IP'er (ændret fra originalværdier, 195.x.x.x er offentlige ip'er; I betyder
indvendig, U udvendig):

LAN: 10.1.0.0/255.255.0.0
Firewall_I: 10.1.1.200
Firewall_U: 195.195.195.195 (Firewall kører NAT)
Router: 195.195.195.194 (har kun én ip, kører ikke NAT)
WWW: 195.195.195.196

Her er så problemet:
Jeg kan tilgå (ping, surfe, ftp, telnet osv.) Internettet fra WWW.
Jeg kan tilgå WWW fra LAN
Jeg kan ping'e routeren fra LAN
Men, jeg kan ikke tilgå Internet fra LAN?!

Logisk set er jeg kommet frem til følgende fortvivlende og selvmodsigende
løsning: Firewall virker, da jeg kan komme fra LAN til WWW og router virker
da jeg kan komme fra WWW til Internet. Altså virker det hele! Hvor er
fejlen?!

Min mistanke ligger hos i NAT'en i Firewal'en? Er der nogen der vil komme
med et bud?

mvh/JJ

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 10-04-02 06:47

"JJ" <jesperhn@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
virker
> da jeg kan komme fra WWW til Internet. Altså virker det hele! Hvor er

Gateway på firewallen ?

/Brian

Fra : JJ

Dato : 10-04-02 08:32

"Brian R. Jensen" <brjensen@privat.dk> wrote in message

> "JJ" <jesperhn@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Gateway på firewallen ?
>
> /Brian

Gateway? Jeg har sat default route i firewall til at pege på routeren. Burde
det ikke være meningen?
LAN'ets gateway er indersiden af firewall'en. WWW's gateway er routeren.

mvh/JJ

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 10-04-02 08:58

> Gateway? Jeg har sat default route i firewall til at pege på routeren.
Burde
> det ikke være meningen?
> LAN'ets gateway er indersiden af firewall'en. WWW's gateway er routeren.

Ok, vi prøver et skridt mere.

Hvordan er din DNS-opsætning på LANet?
Og evt. på WAN delen af firewallen? (Hvilken firewall bruger du?)

Kan du (fra LAN) pinge en ip-adresse (eks. 194.239.134.83) på internettet,
og kan du pinge ns3.tele.dk på navnet.

/Brian

Fra : JJ

Dato : 10-04-02 09:20

> [...]
> Og evt. på WAN delen af firewallen? (Hvilken firewall bruger du?)
>
> Kan du (fra LAN) pinge en ip-adresse (eks. 194.239.134.83) på internettet,

Jeg har en DHCP+DNS-server på LAN. DNS opslag virker ikke fra LAN, nok fordi
jeg ikke kan komme ud på internettet. Jeg kan heller ikke komme igennem med
IP-adresser, hverken ping eller andet.

Men jeg kan godt pinge/surfe mv. internet fra WWW, som står mellem firewall
og router.

Min firewall er Cisco PIX515 m. ver. 6.1.1. Jeg er ikke sikker om jeg
forstår dit spørgsmål om DNS på WAN. Firewall'en kender ingen DNS, men
router blot internet-pakker over i routeren via default route. Routeren har
dog 2 DNS adresser i sin opsætning (samme to som jeg bruger i DNS-serveren
på LAN).

Giver det noget?
PS. Tak for foreløbige forsøg :)

mvh/JJ

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 10-04-02 09:49

> [...]

fordi
> jeg ikke kan komme ud på internettet. Jeg kan heller ikke komme igennem

Hvordan gik det med at pinge på henholdsvis nr. og navn fra LAN?

Hvilken DNS-server er der på dit LAN?
Hvis det er en W2K har du så sat DNS-forward op, eller hur har du lavet det?

> [...]
har
> dog 2 DNS adresser i sin opsætning (samme to som jeg bruger i DNS-serveren

Jeg kender ikke PIXen, men jeg vil mene at problemet enten er DNS på dit LAN
eller at du mangler at angive noget DNS i din firewall i forbindelse med
NAT, på samme måde som din router har det.

> PS. Tak for foreløbige forsøg :)

Selv tak, og prøv nu det med ping på nr. og navn
Evt. lidt flere oplysninger omkring din opsætning, hvilke klienter, hvilken
server m.m.