Opgradering af PC og server
Fra : Peter Pan

Dato : 09-04-02 18:48

Hej

Jeg kunne egentlig godt tænke mig et par gode råd omkring min kommende
(forhåbentlig) opgradering.

Og undskyld hvis denne post er lidt lang....det er ikke et simpelt setup jeg
har!

Min nuværende arbejds computer består af følgende:
Asus P2B-DS bundkort Rev. 103 (kører ned til 1,8 volt til processoren, Max
FSB=112)
2 stk. Slot1 500 MHz Katmai Pentium 3 processorer.
1x 256 MB PC133 ram.
3 stk. Ultra2 Scsi diske a 9,1 GB.7200 RPM.
Asus V7700 Deluxe (GeForce2 GTS med tv-in/out)
Toshiba SD-M1212 Ide DVD drev
HP CD-Writer 9100 IDE CD brænder.
3Com 3c905 10/100 netkort.
Sound Blaster AWE64 Gold ISA
alt placeret i et high-tower kabinet med 300 Watt PSU.
OS: Windows 2000 Prof.

Dengang det blev købt tilbage i 98/99 var det jo et dejligt system.....Men
det halter sku bagefter når man spiller. Mest af alt genere det mig at det
er mig der har skildpaden i AoE2 når jeg og en kammerat nakker 6 computer på
hardest....

Mit største problem er nok budgettet. For jeg havde håbet jeg kunne holde
det under 6.500. Men det kan jeg sku ikke rigtig få til at slå til! Og slet
ikke mine første tanker om et Dual Athlon MP system på et MPX bundkort!

Mit eget forslag ser således ud:
Jeg smider min aldrende IBM PC server 330 ud. (en gammel Dual P133 hvori 2
af harddiskene er ved at stå af)
Jeg pensionere mit nuværende P2B-DS, de 2 P3-500, de 256 MB PC133 ram og de
3 9,1 GB harddiske til en ny server.
Det kræver jeg køber flg:
Kabinet, PSU, Diskettedrev, Grafikkort (bare noget gammelt 2d, skal aligevel
altid fjernstyres) (pris ca 1500-2000 kr ??)
Jeg har et gammelt Toshiba scsi cd-rom drev liggende som så skulle bruges
hertil. Samt netkortet fra min gamle server. (grafikkortet i den gamle
server er onboard, ligeledes dens scsi controller så det kan ikke genbruges)

Jeg går så ud og køber flg. til en ny maskine:
A7V266-E Raid ATX (ca. 1600.-)
512 MB DDR ram (Kingston 512MB) (ca. 1500)
1x Athlon XP 1700+ BOX (ca. 1300)
2x DeskStar 120GXP 60GB i Mirror. (ca. 2200)
(Et tilsvarende system baseret på P4 1,6A, socket 478 med PC800 RD ram
koster over 1000.- mere, og den merpris er vel ikke berettiget imho)

Jeg genbruger altså:
DVD drev
CD-Brænder
GeForce2 GTS kortet
Netkort
Diskettedrev
keyboard/mus/skærm

Her er jeg så i tvivl om lyden.
På asus' hjemmeside står der: "6-Channel Onboard Audio (Optional)". Er det
med på Raid versionen eller ej? For der er jo ingen ISA slots så jeg kan
genbruge mit Sound Blaster AWE64 kort på det nye bundkort.

Prisen lyder på 8000-8500 hvis priserne holder nogenlunde stik. (hvilket er
lidt meget for meget i mit budget)
Hvor kan der spares 2000 kroner??? Hvis jeg skal skifte til IDE, vil jeg
ikke gøre det uden nogen form for mirror. Jeg kunne nok klare mig med 2x40
GB, men det er jo småpenge man sparer ved det. At købe en PC133 platform med
Via KT133A er vel også et "sindsygt" sted at spare penge på? Specielt som
rampriserne på DDR vs SDR ram ser ud.

Er dette helt hen i vejret, kan det gøres på en anden smartere måde eller
hvad syntes I?

Mine opgraderings muligheder med mit nuværende bundkort, P2B-DS ser ikke
gode ud. Jeg kan proppe en Slot-Socket converter i, hvor jeg kan justere
volten til 1,8 volt og så køre med en Celeron 1,0 GHz (CuMine128 core) eller
en/to Pentium3 1,0 GHz (CuMine256 core, 100 MHz FSB FCPGA - sikkert umulig
at få fat på ???) (alle bios versioner går ned ved 100 MHz FSB og multiplier
på 11 eller højere. Og jeg tør ikke satse på at Asus kommer med en ny bios
hvor dette er rettet til dette gamle bundkort selvom der kom en ny her for
et par uger siden)
Jeg er ikke interesseret i et ustabilt system, og er lidt nervøs for de
0,1-0,15 volt de processorer for får meget. Med ordentlig køling burde det
vel være iorden, men er en Boxet køler god nok?.
Prisen for en opgradering til 1 stk Celeron 1000 er jo ret billig, men er
den "opgradering" overhovedet noget værd??? (2 stk P3-500 vs 1 Celeron 1000)
Prisen for en opgradering til 2 stk P3-1000 er ret dyr (processorerne fåes
sikkert ikke til under 1700 kr stykket, samt 2 socket convertere til en hund
hver. Så sikkert omkring 3600.- og så får jeg ikke noget hardware til overs
til en ny server.

Med håb om gode råd,
Anders
PS. Undskyld sdavefajlene, der er sikkert mange.
PPS. Håber ikke alle de paranteser gør det for uoverskueligt...

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 09-04-02 19:11

"Peter Pan" <.@anders.dk> wrote in message news:a8v9bp$dgd$1@sunsite.dk...
> [...]
> (Et tilsvarende system baseret på P4 1,6A, socket 478 med PC800 RD ram
> koster over 1000.- mere, og den merpris er vel ikke berettiget imho)

Koster et P4 system også så meget mere hvis du køber med DDR i stedet for
RD? Og så skulle den 1,6A vidst være meget nem at få over 2,2 hvilket
_måske_ også skulle tages med i betragtning. Det sidste afhænger
selvfølgelig om man er for eller imod OC...Bare lige et par tanker herfra...

MVH
Thomas

Fra : Peter Pan

Dato : 09-04-02 19:46

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> _måske_ også skulle tages med i betragtning. Det sidste afhænger
> selvfølgelig om man er for eller imod OC...Bare lige et par tanker

Der er små 500-600 kroner at spare med en DDR løsning. Men der ryger jo også
en del performance. Jeg er ikke den store overclocker når det gælder min
egen maskine. Nok kan jeg lide at experimentere (Det er jo det det gør man
ved så meget som man gør om computere idag...) men stabiliteten er meget
mere væsentlig for mig end den extra hastighed. Jeg finder mig ikke i et
eneste crash!

Men generelt set er jeg nok mere tiltrukket af Intel løsningen. De har bare
altid været bedre til at lave chipsets. (Eller også er jeg bare stadig ikke
kommet mig over choket med K6 seriens FPU performance!)

Mvh
Anders

Fra : [TR]Fido_linux

Dato : 09-04-02 22:25

hvis det er, er jeg meget villig til at købe din gamle server

Fra : Leony

Dato : 10-04-02 09:19

> På asus' hjemmeside står der: "6-Channel Onboard Audio (Optional)". Er det
> med på Raid versionen eller ej?

Jeg vil tolke optional som at det kan slås fra med en jumper eller lignende,
man er ikke tvunget til at bruge det.
Eller at de laver et kort både med og uden.

> [...]
med
> Via KT133A er vel også et "sindsygt" sted at spare penge på? Specielt som

Ikke hvis det betyder 2 cpu'er i stedet for en.
Du skal regne med at du er vant til 2 cpu'er, et system som stort set ikke
er til at tvinge i knæ.
Og stabilitet er meget vigtig for dig.

> Prisen for en opgradering til 1 stk Celeron 1000 er jo ret billig, men er
> den "opgradering" overhovedet noget værd??? (2 stk P3-500 vs 1 Celeron
1000)

Det tror jeg ikke.

> Prisen for en opgradering til 2 stk P3-1000 er ret dyr (processorerne fåes

Ifølge edbpriser:
Pentium III EB 1000MHz In-a- Box 1.319 kr.
CUV4X-D ATX 1335 kr. (Så er det så uden onboard RAID)
Så skal du have have RAM og RAID controller + harddiske.
Måske RAM og RAID controller kan købes brugt, så kan der spares lidt der.

Jeg synes at det hele står og falder på om du vil have et dual system eller
om du kan nøjes med et enkel system.
I sagens natur vil et dual cpu system naturligvis være i hvert en cpu's pris
dyrere.

Jeg ville i hvert fald vælge et dual cpu system uden at blinke.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Peter Pan

Dato : 10-04-02 17:50

> [...]
> Så skal du have have RAM og RAID controller + harddiske.
> Måske RAM og RAID controller kan købes brugt, så kan der spares lidt der.

Det kunne aldrig falde mig ind at købe ram brugt! 95% af alle private
mennesker i DK ved ikke hvad et ESD kit er. Og det gør mange af butikkerne
der sælger ram heller ikke....Jeg gider slet ikke have et ustabilt system
pgr forkert håndteret ram.

Men det med en P3 opgradering, det var en anden måde at tænke på.....Jeg
havde kun overvejet det
sammen med mit nuværende bundkort. Men det er self. en mulighed. Bare
ærgeligt at CUV4X ikke kan klare Tualatin.

Jeg kiggede lige lidt på edbpriser og fandt
MicroStar Pro266TD Master-RL ATX
(mere info om dette kort her:
http://www.msicomputer.com/product/detail_spec/MS9105RL.htm)
som er et dual socket 370 der kan køre med Tualatin. Det kører med DDR ram,
og har onboard raid. Lyder jo ikke så dumt endda, og prisen på 1900 kroner
er da til at klare.... (CUV4X+Raid contr. løber jo også derop.)

Og så måske starte med en processor og proppe den anden i når
pengene/behovet kommer.

Således vil regnestykket se således ud:
P3 Tualatin 1266 MHz (den der ser bedst ud prise/performance wise) (2000.-)
MicroStar Pro266TD Master-RL (1900.-)
512 MB DDR ram (Kingston 512MB) (ca. 1500)
2x DeskStar 120GXP 60GB i Mirror. (ca. 2200)
ialt 7600.-

Prisen kommer op på det samme som et Single P4 system, men her får jeg
muligheden for udvidelsen med en extra processor. Og det er egentlig mere
fristende. Performancen på en Tualatin 1266 MHz er jo heller ikke dum. Den
nærmer sig jo en P4 1,5 GHz. Og de 700 kroner der er at spare på P3 1 GHz
CuMine vs P3 Tualatin 1,26 er for lidt imho. 25% mere performance for 700
kroner er da ikke så galt.

Hvad med ram til det? På bundkortetes hjemmeside står der:
Main Memory
Four 184-pin DDR DIMM
Support up to 4GB ECC DR266 SDRAM
Support 2.5v DDR SDRAM
Jeg er lidt i tvivl om det er påkrævet at det er ECC eller om det er
valgfrit. Og hvis det skal være ECC, skal det så også være registeret?

Jeg har aldrig rørt et Microstar bundkort før og kender intet til dem.(Jeg
har kørt med Asus siden '94) Nogen der har erfaring med netop dette board,
og Microstar generelt?

Mvh
Anders

Fra : Leony

Dato : 10-04-02 18:57

> Det kunne aldrig falde mig ind at købe ram brugt! 95% af alle private
> mennesker i DK ved ikke hvad et ESD kit er.

De ved måske godt hvad det er, men kalder det bare noget andet.
(Jeg vidste heller ikke hvad det var, men har fundet dette:
http://www.tecratools.com/pages/datacom/graphics/40191l.gif
vidste godt at man kunne få sådan et antistatisk armbånd osv.)

> [...]
> og har onboard raid. Lyder jo ikke så dumt endda, og prisen på 1900 kroner
> er da til at klare.... (CUV4X+Raid contr. løber jo også derop.)

Umiddelbart et bedre køb end Asus.
Du får mulighed for ddr og onboard raid.

> Og så måske starte med en processor og proppe den anden i når
> pengene/behovet kommer.

Behovet kommer jo desværre tit før pengene.

> [...]
> MicroStar Pro266TD Master-RL (1900.-)
> 512 MB DDR ram (Kingston 512MB) (ca. 1500)
> 2x DeskStar 120GXP 60GB i Mirror. (ca. 2200)

Jeg synes det ser fornuftigt ud.
Man bliver jo helt misundelig.

> Jeg er lidt i tvivl om det er påkrævet at det er ECC eller om det er
> valgfrit. Og hvis det skal være ECC, skal det så også være registeret?

Jeg vil tro det er valgfrit.
ECC er jo lidt dyrere end almindeligt RAM.
Efter hvad jeg har læst mig til så er det kun nødvendigt med ECC i servere
hvor det kan bruges. Har også læst at det sænker ydelsen pga fejlretningen
der kører.

> Jeg har aldrig rørt et Microstar bundkort før og kender intet til dem.

Det kort du har fundet har da fået et par awards, men det tæller vel ikke.
Onkel Tom har testet 6 dualkort:
http://www6.tomshardware.com/mainboard/01q2/010629/index.html
Blandt andet cuv4x-d og et Microstar.
Han har også en anden test, men det er dual Athlon's, men her er det også et
Microstar bundkort der indgår+ Asus:
http://www6.tomshardware.com/mainboard/02q1/020211/index.html

Fra : Peter Pan

Dato : 10-04-02 23:06

> [...]
> http://www.tecratools.com/pages/datacom/graphics/40191l.gif
> vidste godt at man kunne få sådan et antistatisk armbånd osv.)

Det link virker ikke lige for mig. Men selvom de ved hvad det er, er det nok
de færrest der ved hvor vigtigt det er at benytte.
Statisk elektricitet kan skade elektronik ved stød fra 30 volt og opefter.
Statisk elektricitet kan føles ved 3000 volt og opefter
Statisk elektricitet kan høres ved 5000 volt of opefter
Statisk elektricitet kan ses ved 10000 volt of opefter
At sidde stille på en stol en varm sommerdag med lav fugtighed i luften kan
man oplade op over 3000 volt - uden at lave noget.
At gå på et gulvtæppe kommer man over 1000 volt inden man har taget 10
skridt!

Iøvrigt kan jeg nævne at ca. 32% af alle fejlramte stumper som Compaq får
retur skyltes statisk elektricitet. (40% fejler intet, og de resterende 28%
er andre fejl)

Bare til eftertanke!
(iøvrigt noget af det første man lærer når man tager certifikater til
diverse hardware)

> [...]

> hvor det kan bruges. Har også læst at det sænker ydelsen pga fejlretningen

Det er småting vi snakker om. (med mindre der rent faktisk sker fejl, hvor
latencien ryger en del op, men alternativet var et crash hvis man kørte uden
ECC)

> [...]
> Blandt andet cuv4x-d og et Microstar.
> Han har også en anden test, men det er dual Athlon's, men her er det også

Det ser jo ikke for godt ud for MSI i specielt den første test.

Jeg søgte lige på google efter et par andre tests, men har kun fundet 1, og
den er på tysk :( Mit skoletysk er ved at have stået ubrugt lidt for
længe...
Er der nogen der er gode til tysk her og gider oversætte det der står om
rammen (ECC vs registeret vs non-ecc) på
http://www.hardwareluxx.de/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=11&t=0
00009&p=2
(Bare kort om det kører stabilt med DDR ram, non-ecc, eller om der skal ECC
til, og i det tilfælde om det skal være registereret)

Iøvrigt påstår den artikkel at der ikke er onboard lyd. På Microstar's
hjemmeside står der dog "Integrated Hardware SoundBlaster/Direct Sound AC97
audio." På SHG og multimedie-experten's hjemmeside (de 2 der forhandler dem
ifølge edbpriser) står der heller ikke noget om onboard audio. Det er sku
lidt forvirende!

Konklutionen er dog til at forstå. Et nogenlunde gennemsnits bundkort med
stabiliteten iorden.

Mvh
Anders

Fra : Leony

Dato : 11-04-02 08:18

"Peter Pan" <.@anders.dk> skrev i en meddelelse

[snip] statisk elektricitet er elektroniks fjende nr 1

> Iøvrigt kan jeg nævne at ca. 32% af alle fejlramte stumper som Compaq får
> retur skyltes statisk elektricitet. (40% fejler intet, og de resterende
28%
> er andre fejl)

De tal kan man jo lære noget af.
40 % der ikke fejler noget, det er meget. Noget kunne tyde på at Compaq's
manualer, faq'er og knowledgebaser ikke er gode nok, det kunne jo
selvfølgelig også være deres brugere der ikke kan læse.

> [...]
> latencien ryger en del op, men alternativet var et crash hvis man kørte

Har læst 1-2 %, du har ret det er småting, men stadigvæk holder jeg på at
det er en unødvendig udgift, for den jævne bruger.
Jeg læste en gang om en, der mente, at det var fuldstændigt overflødigt, når
man kørte Windows. Den ville gå ned uanset hvad.

> (Bare kort om det kører stabilt med DDR ram, non-ecc, eller om der skal
ECC
> til, og i det tilfælde om det skal være registereret)

De anbefaler:
Non-Parity moduler eller Registred ECC-RAM (mit tyske er heller ikke det
bedste, men sådan forstår jeg det).
Du kan oversætte siderne igennem denne her:
http://babel.altavista.com/tr
yderst praktisk hvis den side man skal bruge for at opdatere firmware i sin
brænder er på spansk.
Oversættelsen er ikke super men man får en god ide om hvad der menes.

> [...]
dem
> ifølge edbpriser) står der heller ikke noget om onboard audio. Det er sku

Mon ikke de glemmer at skrive det. Vi kan jo håbe på at Microstar kender
deres produkter.
Det kan også være at det laves med og uden lyd, der er jo nogen der undgår
det som pesten.
Hvis der ikke er onboard lyd, så er et lydkort jo ikke den største
investering.

Fandt lidt anmeldelser af dual-kort, desværre ikke af Microstar moboet:
http://www.bonesreview.com/moboi.htm#motherboards
Hvis du scroller lidt ned kommer der anmeldelser af dual mobos.
Der er også anmeldelser af chipsets.

Fra : Henning

Dato : 11-04-02 16:57

> [...]
>manualer, faq'er og knowledgebaser ikke er gode nok, det kunne jo
>selvfølgelig også være deres brugere der ikke kan læse.

Eller at brugeren insisterer på at få skiftet hardware, før han evt.
reinstallerer

Henning
hsb@FJERNESimage.dk