Kølepasta, hvordan?
Fra : Pipeline

Dato : 09-04-02 14:47

Jeg har lige købt en NC Overclockers Friend køler til min Athlon 500@600mhz.
Men nu er temp. steget ca. 10 grader fra 43 til 53-54 grader.
Der sad stadig kølepasta på cpu´en, så jeg har ikke gjort yderligere med
dette. Men laget der ligger på ser lidt ujævnt ud, så derfor vil jeg gerne
prøve at påføre et nyt lag, og har også fundet en HP der beskriver dette.
Men hvordan fjerner jeg den gamle kølepasta?

--
Hilsen/Regards
Pipeline

....There are flies on the windscreen...

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 09-04-02 15:11

"Pipeline" <exciter@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
dette.
> Men hvordan fjerner jeg den gamle kølepasta?

Først og fremmest: Du må ikke genbruge gammelt kølepasta - det virker kun
én gang!

Du fjerner det gamle med med rensebenzin, og påfører et supertyndt lag
nyt pasta, der kun lige udjævner evt. fordybninger i chippen og
køleprofilet.

mvh
Peter

Fra : Andrew

Dato : 09-04-02 15:15

> [...]
>
> Du fjerner det gamle med med rensebenzin, og påfører et supertyndt lag
> nyt pasta, der kun lige udjævner evt. fordybninger i chippen og

Jeg har ikke forstand på dette, men er det sundt for en chip/elektrisk
kredsløb at få rensebenzin på sig???

Mvh Anders

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 09-04-02 15:26

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev

> Jeg har ikke forstand på dette, men er det sundt for en chip/elektrisk
> kredsløb at få rensebenzin på sig???

Sundt er det nok ikke, men direkte skadeligt kan man heller ikke betegne
det. Det er jo kun overfladen af chippen, der renses, og da den er
beskyttet af en tynd keramisk overflade, som er lakforseglet, får
rensebenzinen ikke direkte kontakt med det elektroniske isenkram
nedenunder. Fordelen ved rensebenzin er, at det fordamper lynhurtigt, og
derfor ikke kan nå at trænge ned i chippen. Det kan desuden ikke
kortslutte noget, da det er dårligt elektrisk ledende.

Nogen bruger endda acetone til at rense chips med, men det vil jeg nu
ikke anbefale...

mvh
Peter

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 09-04-02 15:37

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> wrote in message
> "Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev

[snip]
> Nogen bruger endda acetone til at rense chips med, men det vil jeg nu
> ikke anbefale...

Brug isopropyl alkohol 99%. (Matas har det) Det er så rent som det kan blive
og afsætter ingen hinde på det man gør rent.

- Lars

Fra : Martin S.

Dato : 09-04-02 18:05

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du fjerner det gamle med med rensebenzin, og påfører et supertyndt lag
> nyt pasta, der kun lige udjævner evt. fordybninger i chippen og

Man kan nu også bare bruge alm. papir fra køkkenrulle osv.
og herefter applicere nyt kølepasta

mvh Martin S.

Fra : Leony

Dato : 09-04-02 15:49

> Men hvordan fjerner jeg den gamle kølepasta?

Sakset fra Artic Silver's hjemmeside:
http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm
Use any of the following cleaners:
Any dish detergent (Dawn, Lux, Palmolive, Etc.)
Do not use soap for an automatic dishwasher to clean a CPU.
WD-40, citrus based grease removers (Goo Gone, Etc.)
Xylene based products (Goof Off, some carburetor cleaners and many brake
cleaners)
Mineral spirits. (Be careful to keep the mineral spirits away from the
core.)
Once the majority of the compound has been removed from the ceramic, small
patches remaining on the ceramic can be 'erased' with a soft eraser.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 09-04-02 16:01

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> skrev i

> Sakset fra Artic Silver's hjemmeside:
> http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm
> Use any of the following cleaners:

Du har ikke sakset det hele med:

Selve *kernen* skal renses med isopropylalkohol eller acetone (med en
afsluttende behandling af isopropylalkohol).

Resten kan rengøres med de midler du nævner.

mvh
Peter

Fra : Leony

Dato : 10-04-02 08:21

> Du har ikke sakset det hele med:
> Selve *kernen* skal renses med isopropylalkohol eller acetone (med en
> afsluttende behandling af isopropylalkohol).
> Resten kan rengøres med de midler du nævner.

Godt der er nogle der er vågne.
Troede egentligt at core og ceramic var en ag samme ting.
Ceramic er vel så det der er uden om kernen.
Jeg er lidt mere påpasselig med den sløve saks næste gang.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 10-04-02 08:25

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> skrev

> Troede egentligt at core og ceramic var en ag samme ting.
> Ceramic er vel så det der er uden om kernen.
> Jeg er lidt mere påpasselig med den sløve saks næste gang.

Hehe Jeg må indrømme, at core og ceramic også forvirrede mig en del,
men jeg vil også tro at ceramic er det, der er uden om kernen. Jeg synes
dog ikke det ser særlig keramisk ud?!

mvh
Peter

Fra : Leony

Dato : 10-04-02 11:20

> Hehe Jeg må indrømme, at core og ceramic også forvirrede mig en del,
> men jeg vil også tro at ceramic er det, der er uden om kernen. Jeg synes
> dog ikke det ser særlig keramisk ud?!

Det kan være det er en smart betegnelse, da det får cpu til at lyde lidt
mere holdbar end hvis man siger plastic.

Fra : Sebastian

Dato : 12-04-02 16:11

> Det kan være det er en smart betegnelse, da det får cpu til at lyde lidt
> mere holdbar end hvis man siger plastic.

Det kan også være at der henvises til de ældre T-birds ;)

--
Sebastian
http://testet.dk