mySQL vs. MS SQL
Fra : Jakob Andersen

Dato : 01-02-01 15:27

Hvad er fordele og ulemper ved disse to...

Og helt præcist hvad kan den ene som den anden ikke kan og vice versa.

NB: Jeg ved godt at mySQL er billigere.

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 01-02-01 16:28

"Jakob Andersen" <jakob@andersen.as> wrote in message
> Hvad er fordele og ulemper ved disse to...
>
> Og helt præcist hvad kan den ene som den anden ikke kan og vice versa.

mySQL understøtter ikke transaktioner og subselects
Resten er rimeligt komplekst at komme ind, og kan være irrelevant i forhold
til opgaven

Hvis det er til noget web, så kan mySQL være et fornuftigt bud

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 02-02-01 08:49

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message

> "Jakob Andersen" <jakob@andersen.as> wrote in message

> mySQL understøtter ikke transaktioner og subselects

Og triggers og stored procedures.

> Resten er rimeligt komplekst at komme ind, og kan være irrelevant i
forhold
> til opgaven
>
> Hvis det er til noget web, så kan mySQL være et fornuftigt bud

Ja hvis det er på amatør basis, skal man lave noget proffesionelt f.eks.
e-commerce så anskaf en prof. database server.

f.eks. Hvis man ikke har Database og webserver på samme computer, forringer
Stored Procedures antal forbindelser imellem disse servere utroligt meget.
Det er virkeligt amatør agtigt at Mysql ikke kan fatte at stored procedures
er vigtigt.

Og mangel på transaktioner gør at man ikke kan bruge mysql til noget hvor
datasikkerhed med hensyn til f.eks. handler er vigtigt

Så for at hjælpe dig skal vi vide hvad du skal bruge databasen til.

Er det din lokale frimærkeklubs hjemmeside så er mysql fin. Men er det til
en ny supermarkedskædes online shop, ville jeg aldrig vælge mysql.

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 02-02-01 16:22

Soren 'Disky' Reinke skrev:

> "Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message

> Ja hvis det er på amatør basis, skal man lave noget proffesionelt
> f.eks. e-commerce så anskaf en prof. database server.

Sjovt nok har NASA skiftet fra Oracle til MySQL:
http://mysql.com/news/article-51.html.

I øvrigt har jeg som webprogrammør lavet en del *store*
ehandelsløsninger, som blev baseret på netop MySQL. De løsninger var
lavet til kunder, der snildt vill have råd til f.eks. Oracle, MS SQL
eller lignende kommerciel database.

--
http://jonaskochbentzen.dk/

Fra : James Olsen

Dato : 02-02-01 17:28

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.epostadresse@eksempel.dk> wrote in message

> Sjovt nok har NASA skiftet fra Oracle til MySQL:
> http://mysql.com/news/article-51.html.

Der er intet der antyder transaktionsbaseret brug af databasen, men derimod
noget som kunne minde om en "frimærkeklub". Så det er jo bare en opråbt
nyhed som intet betyder i forhold til den post som du svarede IMHO.

> [...]
> ehandelsløsninger, som blev baseret på netop MySQL. De løsninger var
> lavet til kunder, der snildt vill have råd til f.eks. Oracle, MS SQL

Kunne du ikke liste de ehandles løsninger hvor de bruger MySQL så jeg kan
slippe uden om ;) Der er altså uagtet hvad man ellers kan bruge MySQL (og
det kan man sagtens) et problem med noget så simpelt som at flyttet 10
kroner fra en tabel til en anden og garantere at der stadigvæk er konsistent
mellem de to tabeller. Men til web-søgninger fungere den jo glimmerende.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 02-02-01 23:45

James Olsen skrev:

> Kunne du ikke liste de ehandles løsninger hvor de bruger MySQL

http://q.speednames.com, for bare at tage et eksempel. De skulle efter
sigende have omkring 50 samtidige brugere på netstedet døgnet rundt.

> [...]
> kroner fra en tabel til en anden og garantere at der stadigvæk er
> konsistent mellem de to tabeller. Men til web-søgninger fungere den

Jeg er godt klar over, at MySQL ikke er perfekt. Men der findes mange
tilfælde - også ehandelstilfælde - hvor MySQLs hurtighed er at
foretrække frem for f.eks. PostgreSQLs mange funktioner. Der er også
mange tilfælde, hvor det er omvendt. Min pointe er bare, at MySQL også
kan bruges - og rent faktisk bliver brugt - til professionelle
ehandelsløsninger.

--
http://jonaskochbentzen.dk/

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 05-02-01 08:29

> http://q.speednames.com, for bare at tage et eksempel. De skulle efter
> sigende have omkring 50 samtidige brugere på netstedet døgnet rundt.

50 samtidige brugere HAHAHA det var da en lille putte website.

Jeg snakker om STORE sites, med f.eks. 500 brugere samtidigt eller mange
flere.

Fra : Troels Arvin

Dato : 05-02-01 10:41

On <3a7e5668$0$2614$73beb97d@news.dk.uu.net>, "Soren 'Disky' Reinke"
<disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:

> 50 samtidige brugere HAHAHA det var da en lille putte website.

50 eller 500 er uinteresssant uden man ved, hvad der foregår, når folk
er "på".

Hvis du gerne vil tages seriøst, hjælper det ikke med pralende
HAHAHA-indlæg. Argumentér.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 05-02-01 12:27

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> wrote in message

> 50 eller 500 er uinteresssant uden man ved, hvad der foregår, når folk
> er "på".
>
> Hvis du gerne vil tages seriøst, hjælper det ikke med pralende
> HAHAHA-indlæg. Argumentér.

Store e-commerce sites kører deres handlen via transaktioner pga. sikkerhed
og det kan MySql ikke levere.
Og det mangler også andre ting der gør overførsel imellem database server og
webserver/applikation server mindre.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-02-01 13:16

On Mon, 5 Feb 2001 12:27:06 +0100, "Soren 'Disky' Reinke"
<disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:

>Store e-commerce sites kører deres handlen via transaktioner pga. sikkerhed
>og det kan MySql ikke levere.

Jo den kan:

http://www.mysql.com/doc/C/O/COMMIT.html

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Troels Arvin

Dato : 05-02-01 14:31

On <3a7e8e3b$0$5477$4d4eb98e@news.dk.uu.net>, "Soren 'Disky' Reinke"
> [...]

> sikkerhed og det kan MySql ikke levere. Og det mangler også andre ting
> der gør overførsel imellem database server og webserver/applikation

Vi kører efterhånden i ring...

Jeg vil fastholde:
1. E-handel er ikke kun "E-handel i stor stil".
2. MySQL har mangler, men er god til mindre setups.
Med "mindre" menes bl.a. lav kompleksitet.

Forleden så jeg en Dell-reklame for en 8-CPU monster-maskine. "Optimeret
til E-handel" skulle være blandt dens karakteristika... Det er
betegnende, at sælger-typer ofte sidestiller e-handel med meget store
og/eller komplicerede systemer. Ikke underligt, at megen e-handel går i
vasken.

Please: E-handel _behøver_ ikke være "rocket science".

Fra : Thomas Jensen, pil.d~

Dato : 05-02-01 15:34

On Mon, 05 Feb 2001 13:30:46 GMT, "Troels Arvin" <troels@arvin.dk>
wrote:

>Please: E-handel _behøver_ ikke være "rocket science".

enig:

i fordums tid var jeg projektleder på et stort ecommerce projekt m.
både set og ssl... det var et millionprojekt m. ibm's netcommerce, db2
og jeg skal gi' dig skal jeg.

Efter år 1 tror jeg der havde været en omsætning på < 10.000,-

i samme periode lavede jeg i min fritid en mailformular hvor man kunne
bestille nogle skirejse på et hyggeprojekt... der var en omsætning på
+300.000,- i løbet af fjorten dage.

Det site jeg personligt har kendskab til m. den største daglige
omsætning, kører i øvrigt på en "dum" mysql-database.

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Peter Brodersen

Dato : 05-02-01 23:29

On Mon, 05 Feb 2001 15:33:56 +0100, "Thomas Jensen, pil.dk"
<tj@dev.null> wrote:

>Det site jeg personligt har kendskab til m. den største daglige
>omsætning, kører i øvrigt på en "dum" mysql-database.

Det mest relevante er jo at skelne mellem større databasevidenskab, og
så databasebrug i forbindelse med websider.

En webløsning kan være lavet på flere måder, med flere trin. En ting
er programmer, der løbende kører og holder øje og behandler
FIFO-systemer og lignende. Men når vi kigger på HTTP, er det dog
stadigvæk relevant at have sig for øje, at man her i højere grad går
fra "start til slut". Det er et script, der bør fyres af og være
afviklet indenfor få sekunder.

Af samme grund har MySQL i første omgang nået den udbredelse, til
trods for evt. mangeler i forhold til et full-scale-ANSI-sql-baseret
system; fordi en del websider ganske enkelt og i sagens natur ikke
laver de vilde stunts. Her laves der opslag, opdateringer og
tilføjelser. Det er ikke på baggrund af et http-request, at der lige
oprettes en ny database, nogle brugere og en håndfuld tabeller, at der
køres nogle optimize's, at man rollback'er til udgaven fra i forgårs
og så fremdeles.

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Troels Arvin

Dato : 03-02-01 01:27

On <3a7a6742$2$3191$73beb97d@news.dk.uu.net>, "Soren 'Disky' Reinke"
<disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:

> mangel på transaktioner gør at man ikke kan bruge mysql til noget hvor
> datasikkerhed med hensyn til f.eks. handler er vigtigt
Det er noget vrøvl, at transaktioner er nødvendige for e-handel. Mange
e-handel situationer er egentlig ret simple, og en handels eller en
betalings status kan let styres med nogle status-flag i fx. en
enum-kolonne. Mht. datasikkerhed, så mener jeg, at MySQL kan beordres til
at flush'e data efter hver skrivning, hvis det er det, man ønsker.

Man skal passe på med at over-komplicere e-handel. Det bør man lade
sælgere om (de har en interesse i at beskrive det så kompliceret som
muligt).

Jeg mener ikke, at MySQL er _fantastisk_ som databasesystem betragtet
(særligt irriterer det mig, at den mangler subselects). Men
den er ved gud lettere at administrere end fx. et Oracle DBMS. Og den
performer ret godt i mange sammenhænge.

Personligt synes jeg, at PostgreSQL er en af de mest spændende
databasesystemer, og jeg ville nok sætte den øverst på ønskelisten hvis
jeg stod og skulle starte et nyt projekt.

Fra : James Olsen

Dato : 03-02-01 08:44

> [...]
> e-handel situationer er egentlig ret simple, og en handels eller en
> betalings status kan let styres med nogle status-flag i fx. en

Nu ved jeg godt at det ikke er ehandel som skal diskuteres i dette forum,
men det er jo ikke rigtigt at ehandelløsninger nødvendigvis er specielt
simple, hvis man ønsker en sammenhæng til virksomheddens øvrige
forretningssystemer og det skal man efter min bedste overbevisning have,
hvis man skal have success i denne forbindelse. Der er efterhånden en hel
del firmaer, som på den hårde måde, har lært at det ikke kan nytte at sælge
via internet, hvis der alligevel skal bruges de samme ressourcer som var man
en fysisk-forretning. Med det som udgangspunkt så kan jeg ikke rigtigt se
hvordan du kan skabe ehandelløsninger uden transaktioner. Jeg er ikke et
øjeblik om at der findes massere løsninger på nettet som køre uden
transaktioner, for det antal gange jeg har oplevet ehandelsløsninger som
melder "vi har varen på lager", hvor det ikke er tilfældet hvis du checker
dem er ikke få. Og det kan kun skyldes to ting enten lyver de bevist for at
få nogen til at handle hos dem eller også kan de ikke styre det korrekt -
jeg vælger at tro på det sidste, måske lidt naivt ;) Men pointen er at man
kan ikke få det til at hænge sammen uden transaktioner det skal man ikke
have lavet mange traditionelle handelssystemer for at vide og der er ikke en
klap forskel på om det foregår på nettet eller via en anden fødekanal,
selvom en masse mennesker gerne vil have det er sådan - for så kan alle og
en hver jo pludselig lave en ehandelsløsning. Og sådan er det jo ikke -
handel er handel.

>Mht. datasikkerhed, så mener jeg, at MySQL kan beordres til
> at flush'e data efter hver skrivning, hvis det er det, man ønsker.

For så at komme over til noget som har lidt mere med NG'ens emne at gøre.
Det at flush'e data efter hver skrivning hjælper ikke på den
logiske-sikkerhed og det er det MySQL angribes for. Forøvrigt er det et krav
til enhver DBMS at det har write-through på minimum transactionslogen.

> Man skal passe på med at over-komplicere e-handel. Det bør man lade
> sælgere om (de har en interesse i at beskrive det så kompliceret som
> muligt).

Som sagt tidligere - ehandel er handel. Hverken mere eller mindre det har
bare en hjemmeside som fødekanal.

> [...]
> (særligt irriterer det mig, at den mangler subselects). Men
> den er ved gud lettere at administrere end fx. et Oracle DBMS. Og den

Den operation som er hurtigst her i verden er den som ikke foretages og det
er jo problemet ved MySQL. Den brug jeg har set af MySQL til web kan i mange
tilfælde erstattes af en god gammel ISAM fil. Og så er det jo meget
hurtigere og hvad skal man så vælge ?

> Personligt synes jeg, at PostgreSQL er en af de mest spændende
> databasesystemer, og jeg ville nok sætte den øverst på ønskelisten hvis
> jeg stod og skulle starte et nyt projekt.

Jeg kan ikke være mere enig, hvis det skal være gratis, men nogen gange kan
man bare ikke gøre ting gratis, hvis det skal hænge sammen. Og det leder jo
frem til det som man skal være opmærksom på her, nemlig at ovenstående skal
ses i lyset af hvem man er og hvad man forsøger at opnå. Er man
mom-and-pop-shop så kan man jo bare sige who cares - indtil man bliver en
success selvfølgelig.

/James

Fra : Troels Arvin

Dato : 03-02-01 18:22

On <95gctk$1q2n$1@news.cybercity.dk>, "James Olsen"
<james_olsen@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
[...]

> Nu ved jeg godt at det ikke er ehandel som skal diskuteres i dette
> forum
[...]

Jeg synes, at vi er on-topic. Det, jeg angriber, er den noget dogmatiske
erklæring om, at "e-handel er umuligt uden et DBMS, der håndterer
transaktioner".

> handel er handel.
Præcis! Og i den "virkelige verden" er foregår handel i alt fra små
kiosker til multinationale detailkæder. Dermed er der voldsomme forskelle
i logistisk kompleksitet.

En cykelhandler ville nok få sig et billigt grin, hvis en sælger kom ind
i hans butik og påstod, at han umuligt kunne drive forretning uden et
fuldblods ERP system (samt Notes, Enterprise Beans og Corba, naturligvis)
til at administrere sin butik. Med andre ord: Der er mange
handelssituationer, der faktisk ikke er specielt komplicerede på det
lagerstyringsmæssige eller betalingsmæssige plan.

Ang. at udstille varer, som viser sig ikke at findes på lager:
For at forebygge en sådan situation, bør man sammenskrue en
web-applikation, hvor varer midlertidigt reserveres efterhånden som
folk putter varer i deres indkøbsvogn.
Når/hvis folk til slut vælger at betale for varerne (og man
får grønt auth-svar fra PBS), trækkes varerne derefter endeligt ud af
vareregistret og vare-reservationenerne for den gældende session slettes.
Lad os da antage, at web-applikationens session-timeout fx. ligger på en
time; det betyder, at man roligt kan tillade sig at droppe
vare-reservationer efter en time.

I dette setup er det ikke noget transaktions-udnyttende SQL, der redder
kunden for skuffelser, men en holdning til at "lægge varer til side mens
folk gives tid til at tænke færdig".

Ved betalingstidspunktet (hvor en masse ting sker på én gang) et
transaktionsbaseret DBMS er _rart_ for koderne - men ikke _afgørende_.
Man kan godt kode sig rundt om mangel på transaktioner, selvom at det
ikke vinder priser i udviklingsmæssig æstetik:
http://www.mysql.com/documentation/mysql/bychapter/manual_Compatibility.html#Commit-rollback

> Jeg kan ikke være mere enig, hvis det skal være gratis, men nogen gange
> kan man bare ikke gøre ting gratis, hvis det skal hænge sammen.
Jeg tænker overhovedet ikke i pris her (jeg har heldigvis i nyere tid
aldrig været i en situation, hvor jeg ikke ville have kunnet få penge til
et Oracle DBMS eller lign.). Jeg tænker på, at PostgreSQL har stort set
alle de features, som man kan ønske sig, og at den - i hvertfald på Linux
og *BSD - kan installeres, så den bliver meget velintegreret med resten
af systemet.

- Noget man ikke kan sige om en klodset Oracle installation, hvor alle
kræfter tilsyneladende er lagt i at gøre installation besværlig. Hvor
centrale systemadministrative værktøjer (såsom software pakke-håndtering
gennem .rpm eller .deb filer) ikke udnyttes. Hvor FHS[1] ikke
respekteres. Hvor DBMS'ens shell ikke giver basale readline-lignende
faciliteter såsom at få repeteret kommandoer ved tryk på pil opad
(argh!). - Og hvor det tager op imod en times tid blot at skabe en ny
database...

Jeg giver her Oracle 8i som eksempel, fordi det er et system, der i
manges øjne betragtes som en af kronjuvelerne blandt DBMSer[2]. - Men som
efter min ydmyge mening ofte vælges for at dække en eller andens bagdel.

Dette skal jeg nok blive skældt ud for!

Summa summarum:
1. Transakationer er ikke livsnødvendige for e-handel.
2. Visse DBMSer er i mange situationer simpelthen for
klodsede/besværlige.

PS 1: Bemærk, at jeg ikke siger hverken fra eller til ang. MS SQL (som
tråden indledtes med at nævne). Jeg tror egentlig, at det er et ganske
fremragende databasesystem (som integrer

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 03-02-01 20:23

Troels Arvin skrev:

> - Noget man ikke kan sige om en klodset Oracle installation, hvor alle
> kræfter tilsyneladende er lagt i at gøre installation besværlig.

Ja, for helvede da! Jeg sad lige og installerede den forleden dag, og
aldrig har jeg oplevet så irriterende et program. For det første var
den svær at downloade pga. nedetid på serveren (og der var selvfølgelig
ingen liste over mirrors), og så havde de været så venlige at
undlade at komprimere filen, hvilket betød, at den var en klump på over
500 MB, der skulle hentes. For det andet var installationen
langsommelig og besværlig ud over alle grænser.

--
http://jonaskochbentzen.dk/

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 05-02-01 08:30

> [...]
> 500 MB, der skulle hentes. For det andet var installationen
> langsommelig og besværlig ud over alle grænser.

Hehe det lyder ligesom når man skal installere et eller andet på en linux
box.

Fra : Troels Arvin

Dato : 05-02-01 10:42

On <3a7e56bc$0$2614$73beb97d@news.dk.uu.net>, "Soren 'Disky' Reinke"
<disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:

> Hehe det lyder ligesom når man skal installere et eller andet på en
> linux box.
Du har vist ikke megen erfaring på området.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 05-02-01 12:29

> Du har vist ikke megen erfaring på området.

Det er sjovt det tror linux fans altid hvis man nævner noget der kunne
opfattes det mindste negativt om linux.

Jo jeg har erfaring med både linux og windows. Og jeg vælger til enhver tid
windows pga. brugervenligheden til ALT hvor man skal arbejdes med pc'en.

Til server kan linux sagtens bruges.

Fra : Michael Legart

Dato : 05-02-01 12:31

On Mon, 5 Feb 2001 12:28:30 +0100, Soren 'Disky' Reinke <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:
>Til server kan linux sagtens bruges.

Nu bruges Oracle jo heller ikke lige frem på en arbejdsstation, men på en server....

--
package Disclamer;

BEGIN { print "Arbejder hos World Online, men taler for mig selv"; }
1;

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 05-02-01 13:22

"Michael Legart" <hest@legart.dk> wrote in message

> Nu bruges Oracle jo heller ikke lige frem på en arbejdsstation, men på en
server....

Jeg nævnte også at det at oracle var bøvlet at installere mindede om linux,
og at jeg aldrig ville bruge linux på en arbejds pc.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 05-02-01 14:16

Soren 'Disky' Reinke skrev:

> Jeg nævnte også at det at oracle var bøvlet at installere mindede om
> linux

Og dér er det jo netop, du tager fejl. Jeg har installeret Linux og
Linux-programmer hundredevis af gange, og jeg har ved gud aldrig
oplevet andre programmer end Oracle, der stiller så store krav til
installationen.

--
http://jonaskochbentzen.dk/

Fra : Michael Legart

Dato : 05-02-01 14:17

On Mon, 5 Feb 2001 14:16:00 +0100, Jonas Koch Bentzen <ingen.epostadresse@eksempel.dk> wrote:
>oplevet andre programmer end Oracle, der stiller så store krav til
>installationen.

Det er da vist kun til du har installeret den en gang eller to? Indrømmet, den java installer
der er med 8i er _fæl_. De måtte gerne have beholdt installeren fra Oracle8 - den var lidt
nemmere at have med at gøre..

Dog synes jeg ikke det er specielt besværligt at installere den... det er bare noget mere
avanceret end "apt-get install mysql-server"

Fra : Troels Arvin

Dato : 05-02-01 14:22

On <3a7e8e90$0$5477$4d4eb98e@news.dk.uu.net>, "Soren 'Disky' Reinke"
<disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:

> Det er sjovt det tror linux fans altid hvis man nævner noget der kunne
> opfattes det mindste negativt om linux.
Jeg synes snarere, at det er påfaldende, at du ikke tager stilling til
de kritikpunkter ang. Oracle's installationssystem, som jeg konkret
nævnte.

Særligt den manglende integration med pakkehåndteringssystemer er fra
den systemadministrative vinkel et stort minus. Jeg gør opmærksom på, at
et ordentligt software pakkehåndeteringssystem kan:
- Fortælle dig, om en given softwarepakke er
modificeret efter installationen. Dette kan kombineres
med digitale signaturer for ekstra sikkerhed.
- Give et énsartet interface til installation/af-installation
af software.
- Tjekke software inter-dependencies under og efter
installationstidspunktet.

> Jo jeg har erfaring med både linux og windows. Og jeg vælger til enhver
> tid windows pga. brugervenligheden til ALT hvor man skal arbejdes med
> pc'en.
Det er dit valg. Og i hvertfald off-topic lige her.

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 05-02-01 14:13

Soren 'Disky' Reinke skrev:

> "Jonas Koch Bentzen" <ingen.epostadresse@eksempel.dk> wrote in message

> Hehe det lyder ligesom når man skal installere et eller andet på en
> linux box.

Når jeg sagde "besværligt", sammenlignede jeg netop med en almindelig
MySQL-installation på Linux. Sammenlignet med en sådan er Oracle
fantastisk besværlig og uoverskuelig.

--
http://jonaskochbentzen.dk/

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 05-02-01 14:14

> Når jeg sagde "besværligt", sammenlignede jeg netop med en almindelig
> MySQL-installation på Linux. Sammenlignet med en sådan er Oracle
> fantastisk besværlig og uoverskuelig.

Sammenlignet med Windows er Linux også besværligt.

Om Oracle er besværligt at installerer aner jeg ikke, jeg er software
udvikler, så jeg har folk til sådanne noget

Fra : James Olsen

Dato : 03-02-01 20:55

> Jeg synes, at vi er on-topic. Det, jeg angriber, er den noget dogmatiske
> erklæring om, at "e-handel er umuligt uden et DBMS, der håndterer
> transaktioner".

Umuligt er det jo ikke - det er bare umådeligt meget lettere at konstruere
med transaktioner, fordi man derved stort set kan mappe
forretningsprocesserne direkte, med sikkerhed for at det enten sker eller
ikke sker. Det som jeg har svært ved at forliges med er at nogen vælger
løsninger uden transaktioner når de kan få en med.

> [...]
> i hans butik og påstod, at han umuligt kunne drive forretning uden et
> fuldblods ERP system (samt Notes, Enterprise Beans og Corba, naturligvis)

*LOL* - den var god

> [...]
> Lad os da antage, at web-applikationens session-timeout fx. ligger på en
> time; det betyder, at man roligt kan tillade sig at droppe

Ok du har fået grøn auth fra PBS og trukker 3 af 7 vare endeligt ud af
vareregisteret og så går strømmen på serveren - og nej du har ikke en UPS -
hvor er vi så henne ?

> Man kan godt kode sig rundt om mangel på transaktioner, selvom at det
> ikke vinder priser i udviklingsmæssig æstetik:

> [...]

hmmm nu det godt jeg har husket at taget min nerve-medicin i dag ;) Jeg
kender godt ovenstående dokument og det er simpelthen den værste gang
*censur* jeg længe har set. De foreslår en table-lock, hvilket heller ikke
er nok hvis man skal opdatere to tabeller og der går øv i det mellem de to
opdateringer.

> Jeg giver her Oracle 8i som eksempel, fordi det er et system, der i
> manges øjne betragtes som en af kronjuvelerne blandt DBMSer[2]. - Men som
> efter min ydmyge mening ofte vælges for at dække en eller andens bagdel.

Lige mine ord - køb Oracle og det må være medarbejderne som er idioter ikke
den som har købt det. Oracle er nok et af de mest bruger uvenlige systemer
jeg har prøvet.

> Dette skal jeg nok blive skældt ud for!

Så er vi to der får bank nu ;)

> Summa summarum:
> 1. Transakationer er ikke livsnødvendige for e-handel.

Nej, men hvorfor ikke når nu de passer så dejligt rart til det.

> 2. Visse DBMSer er i mange situationer simpelthen for
> klodsede/besværlige.

Ja ok din cykelhandler skal nok ikke have en Oracle 8i - men kan han
administrere en MySQL ? Det tror jeg ikke. Jeg tror heller ikke man
firekantet kan sige det ene produkt frem for det andet - det jeg bare tror
er at man kan sige hvis du skal bruge en DBMS så er det ikke MySQL.

/James

PS - vil prøve at finde argumenter for at vælge MySQL i denne NG ;)

Fra : Troels Arvin

Dato : 04-02-01 04:27

On <95hnou$2qo$1@news.cybercity.dk>, "James Olsen"

[...]
> det er bare umådeligt meget lettere at
> konstruere med transaktioner
Enig. Transaktioner er et rimeligt (men ikke afgørende) krav at stille
som web-applikations programmør.

> fordi man derved stort set kan mappe
> forretningsprocesserne direkte, med sikkerhed for at det enten sker
> eller ikke sker.

Det lyder lidt for idealiseret for mig:
I en web-applikation er det svært at styre sagsgangen stramt, og man kan
ikke regne med at kunne mappe forretningsgange direkte:
- Folk kan benytte browserens back-knap på de underligste
tidspunkter.
- Folk kan blive utålmodige og simpelthen stoppe, eller deres
Inet-forbindelse kan ryge.
- Folks kreditkort kan blive afvist af kort-clearings-institutionen.
- Indkøbsprocessen foregår simpelthen i langt flere tempi end
den konkrete varelager-ændring.

> Ok du har fået grøn auth fra PBS og trukker 3 af 7 vare endeligt ud af
> vareregisteret og så går strømmen på serveren - og nej du har ikke en
> UPS
> - hvor er vi så henne ?
Så er vi et underligt sted henne, og jeg føler mig ikke sikker på, at et
system med et transaktions-kapabelt DBMS vil kunne redde alle kastanjer
ud af ilden. Med det transaktions-kapable system vil ingen af de syv
varer være trukket ud af vareregisteret, og ingen kreditkort-overførsel
vil være registreret (i og med, at den samlede databaseoperation
fejlede). Uden transaktioner vil man kunne forestille sig forskellige
scenarier, hvor dele af processen er gennemført.

Under alle omstændigheder vil kunden ikke modtage sin vare, og det er
vel det afgørende. Min erfaring med e-handel siger mig, at det er
vigtigere at få leveret varen end at få opkrævet pengene. Ja, det kan
lyde sært, men hvis man selv begår en fejl (såsom ikke at have en UPS på
sit system) er det under ingen omstændigheder kunden, der skal lide nød.
Det giver simpelthen for meget efterfølgende administrativt bøvl og tab
af prestige.

Grundlæggende må et fundament for e-handel være, at så basale ting som
strøm-tilførsel er i orden. Jeg er muligvis naiv, men jeg forestiller
mig faktisk, at stort set alle web-hotel/co-location udbydere har UPSer.

> http://www.mysql.com/documentation/mysql/bychapter/manual_Compatibility.html#Commit-rollback
[... James får - med rette? - mavekramper ...]
> De foreslår en table-lock, hvilket heller
> ikke er nok hvis man skal opdatere to tabeller og der går øv i det
> mellem de to opdateringer.
Det er altså ret teoretisk, at to umiddelbart efterfølgende
databaseoperationer skulle fejle i en ellers gennemtestet
web-applikation. Normalt vil fejlkilderne være alle mulig andre steder.

> Ja ok din cykelhandler skal nok ikke have en Oracle 8i - men kan han
> administrere en MySQL ? Det tror jeg ikke.
Nej, næppe.

Cykelhandleren har forhåbentlig en nogenlunde habil
web-udbyder til at stå for den slags.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 03-02-01 03:53

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote
> Så for at hjælpe dig skal vi vide hvad du skal bruge databasen til.

Det skal bruges til lidt forskelligt. Men primært til at drive 3-4 mindre
e-handelssider. + et par mindre databasaedrevne sider der så for hvidt kunne
bruge access e.lign.

Men senere skal der nok nogle større ecommerce ting ind i billedet og så er
det jo rart at kende det værktøj man skal bruge så efter indlæggende at døme
satser jeg på en MS SQL og leger nok lidt med en Postgre sideløbende...
hvilket bringer mig til mit næste spørgsmål:

Hvordan kører en Postgre mht. OBDC driver osv. på en windows2000 advanced
server. Kan det overhovedet lade sig gøre eller er det ikke besværet værd at
lege med MS og postgreSQL?