Uplink på en switch?
Fra : Claus

Dato : 09-04-02 12:23

Måske et ganske dumt spørgsmål, men hvorfor findes der en uplink? Hvorfor
ikke bare forbinde switchen sammen med en anden switch via alm. ikke-krydset
kabel (på ét af de almindelige porte selvfølgelig)?

Køre uplink på nogen måde anderledes ud over at porten er krydset?

Claus

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-04-02 13:40

"Claus" <claus@mssn.dk> wrote in message
> [...]
ikke-krydset
> kabel (på ét af de almindelige porte selvfølgelig)?

Du mener nok "krydset" her, ik'?

> Køre uplink på nogen måde anderledes ud over at porten er krydset?

Nope, men det giver nogle gange en "ekstra" port. En hub med f.eks. 12 porte
+ uplink har jo faktisk 13 porte. Typisk kan en enkelt port dog krydses med
en dip-switch o.lign., så den kan bruges til uplink uden krydset kabel.

--
-Jens B.

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 09-04-02 14:43

"Claus" <claus@mssn.dk> writes:
> Måske et ganske dumt spørgsmål, men hvorfor findes der en uplink? Hvorfor
> ikke bare forbinde switchen sammen med en anden switch via alm. ikke-krydset
> kabel (på ét af de almindelige porte selvfølgelig)?

Fordi det ikke vil virke at koble to alm. switch-porte med et
ikke-krydset kabel. Enten bruger man uplink-port, eller også bruger man
krydsede kabler.

> Køre uplink på nogen måde anderledes ud over at porten er krydset?

Nej. Men det er rart ikke at skulle bruge krydsede kabler.
--
Lars Balker Rasmussen "Special is bad."

Fra : Jens Fallesen

Dato : 10-04-02 22:49

Claus wrote:

> Køre uplink på nogen måde anderledes ud over at porten er krydset?

Uplinkporten er rent faktisk den eneste port på din switch, der IKKE er
krydset.

Hvis man bruger et almindeligt patchkabel til at koble to enheder
sammen, skal porten på én af enhederne være krydset internt. For at folk
bare kan sætte pc'er, routere og den slags på hubs og switche med
almindelige patchkabler sker der derfor en intern krydsning i portene på
en hub eller switch.

Uplinkporten er så en speciel port, hvor der ikke er foretaget intern
krydsning.

En smartere løsning (der også bruges, bare ikke til 10/100 Ethernet)
definerer, at man altid skal bruge krydskabler, og at kablingen i væggen
skal være krydset. Så har man kun brug for én type kabler - men så
bliver det naturligvis nemt noget rod, hvis man vil bruge de samme
kabler til noget andet...

--
Jens Fallesen <jens@fallesen.dk> O-
Hedegaardsvej 41 st th, 2300 Copenhagen S, Denmark

Fra : Arne Keller

Dato : 11-04-02 21:17

On Wed, 10 Apr 2002 23:48:58 +0200, Jens Fallesen <jens@fallesen.dk>
wrote:

snip

> [...]
>skal være krydset. Så har man kun brug for én type kabler - men så
>bliver det naturligvis nemt noget rod, hvis man vil bruge de samme

Nej det er ikke smart, hvis du krydser kablerne i den faste
installation bliver din installation pludselig applikations specifik.

Hvsi du i stedet installerer kabler efter standarderne kan du anvende
kablingen både til alle dagens applikationer og til kommende
applikationer.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Jens Fallesen

Dato : 12-04-02 17:00

Arne Keller wrote:

> Hvsi du i stedet installerer kabler efter standarderne kan du anvende
> kablingen både til alle dagens applikationer og til kommende
> applikationer.

Det forekommer mig netop, at jeg har set en standard, der netop
definerede en krydsning af kablerne i installationen. Men det er måske
aldrig blevet til noget?

Det er selvfølgelig også relevant at nævne, at der er tale om fiberkabling.

Fra : Arne Keller

Dato : 13-04-02 20:02

On Fri, 12 Apr 2002 18:00:12 +0200, Jens Fallesen <jens@fallesen.dk>
wrote:

> [...]
>aldrig blevet til noget?
>
>Det er selvfølgelig også relevant at nævne, at der er tale om fiberkabling.

Jeg kunne ikke læse at det var fiber

Men så har du har ret, fiberkabler skal i princippet krydses, det
gøres normalt ved at vende koblingerne som sidder i panelerne.

Fiberpatchkabler med dobbelte stik er normalt krydsede.