Usynlige maskiner
Fra : Nico de Jong

Dato : 09-04-02 09:07

Her er en rigtig "hovedkradser", for mig ihvertfald.
Jeg har et lille coax baseret netværk med 3COM-kort
Maskinerne hedder FINANS PROD og UDV

Finans:
-------
OS : Windows 98 (version 4.10.1998)
Kan se: FINANS og PROD
Kan ses af: UDV, PROD
Adresse: 20.20.20.2
Protocoller: netbeui > ne2000, netbeui > opkaldskort, tcpip > ne2000, tcpip > opkaldskort

Prod:
------
Windows 98, version 4.10.1998
Kan se: finans og prod
Kan ses af : udv og finans
Adresse. 20.20.20.1
Protocoller: ipx/spx
netbeui
tcpip

Udv:
----
NT4, SP 4
kan se: finans og prod
Kan ses af: ingen
Adresse: 20.20.20.3
Protocoller: netbeui
nwlink ipx/spx
nwlink netbios
tcpip

Alle maskiner kan pinge hinanden unden problemer.

Spørgsmålet er derfor: hvorfor kan UDV se alle, men ikke ses af nogen andre ?

Nico

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-04-02 10:51

"Nico de Jong" <nico@farumdata.dk> wrote in message

[klip]
>Spørgsmålet er derfor: hvorfor kan UDV se alle, men ikke ses af nogen andre
?

Start med at rydde op i dine mange protokoller. Hvis du bare skal køre et
lille netværk, så kan du med fordel nøjes med NetBEUI. Hvis du skal have
internet-adgang, så kan du med fordel nøjes med TCP/IP (du bør dog vælge
"officielle" private IP-adresser, f.eks. 192.168.1.0/24). Arbejder dine
maskiner i samme workgroup? Er der stillet ressourcer til rådighed på UDV?
Hvis ja, kan du browse UDV fra en anden maskine med \\UDV\ressource hhv.
\\20.20.20.3\ressource?

--
-Jens B.

Fra : FroBs

Dato : 09-04-02 21:49

En ide ville være at køre rent IP medmindre du har brug for en af de andre,
men dette alene "burde" ikke løse problemet, jeg vil foreslå at du får
opgraderet din service pack til nyeste (Sp6a) da dette kan løse en del
problemer.

/FroBs

You Wrote.....
> [...]

Adresse: 20.20.20.2
Protocoller: netbeui > ne2000, netbeui > opkaldskort, tcpip > ne2000, tcpip

Prod:
------
Windows 98, version 4.10.1998
Kan se: finans og prod
Kan ses af : udv og finans
Adresse. 20.20.20.1
Protocoller: ipx/spx
netbeui
tcpip

Udv:
----

Fra : Martin Bilgrav

Dato : 09-04-02 22:36

Din netbios er sikkert ikke slået korrekt til eller den er i anden
workgroup.
prøv fx at sætte nogle shares på NT dåsen.
og prøv at ping på navnet istedet for IP...

HTH
Martin

> [...]

Adresse: 20.20.20.2
Protocoller: netbeui > ne2000, netbeui > opkaldskort, tcpip > ne2000, tcpip

Prod:
------
Windows 98, version 4.10.1998
Kan se: finans og prod