"Delt" dir (med de rigtige rettigheder)
Fra : Dennis

Dato : 08-04-02 22:28

Jeg ønsker at lave et dir som alle brugere (gruppe = users) har adgang til.

Alle skal have læse og skrive rettigheder til dette dir og dets subdirs,
samt filer. Det vil altså sige, at en bruger skal kunne slette en anden
brugers filer (lidt a ala et ms-fat system - totalt anarki).

Problemet er blot, at som det er nu - så skal en bruger, der gemmer filer i
dir'et huske at sætte g+rw, for at andre kan slette filerne... Hvordan
undgår jeg dette? Altså så filer i det pågældende dir (og kun dette dir)
altid bliver sat g+rw uden at brugeren aktivt skal gøre noget som helst.
Selvom alle dirs er g+rw, bliver nye filer stadig kreeret med kun g+r.

Fra : Christian Rishoej

Dato : 08-04-02 23:01

"Dennis" <viol8r@SLETnospam.dk> wrote in message
> [...]
> altid bliver sat g+rw uden at brugeren aktivt skal gøre noget som helst.
> Selvom alle dirs er g+rw, bliver nye filer stadig kreeret med kun g+r.

Jeg ved ikke lige om det er den paeneste loesning, men du kan smide

umask 002

ind i en eller anden bashrc. Saa bliver nye filer oprettet med permissions
0664.

Venligst,
Christian