Routere og onlinegaming - Jeg forstår det ~
Fra : Erik Wildau Nielsen

Dato : 01-02-01 12:33

Hej alle

Jeg har nu i flere år spillet diverse flysimulator spil over intenet.Jeg
fik fornyligt opgraderet min Netexpress ADSL til en Pro@ccess hos
TeleDanmark. Froskellen på de to produkter er blandt andet at man med
Proaccess får en router, så man kan have flere maskiner forbundet samtidigt.
Da jeg fik routeren (en SpeedStream 5711) opdagede jeg til min ærgelse at
det overhovedet ikke er muligt at hoste/serve med nogetsomhelst der er IP
baseret. Jeg kan sagtens joine sessions på en given IP adresse, men jeg kan
ikke selv serve/hoste.
Lad mig uddybe lidt: Når foreksempel kommunikationsprogrammet RogerWilco
skal hoste en session så vil gøre det på en bestemt IP adresse - nemlig den
som computeren har på internettet, og man beder så dem man vil snakke med om
at joine på den adresse. Problemet med min router er bare at der er
forskellige IP adresser på indersiden og på ydersiden af netværket, og Roger
Wilco vil forsøge at hoste på den inderste IP adresse, og det fungerer
selvsagt ikke - eller rettere sagt det fungerer fint men der er blot ikke
nogen fra internettet der kan joine den IP adresse da den er intern og
usynlig udefra.
Mit spørgsmål er nu: Hvordan pokker gør andre folk i den situation? Alle
andre routere jeg har kigget på inklusive softwareroutere som f.eks SyGate
bruger samme teknik med NAT indre og ydre IP adresser. Jeg ved at folk rundt
omkring lystigt server på IPadresser gennem routere, men hvordan ind i
H£#£#%% gør de? Alle forslag er velkomne.

På forhånd tak
Mvh Erik

Fra : Rene Møller

Dato : 01-02-01 13:37

On Thu, 1 Feb 2001 12:33:20 +0100, "Erik Wildau Nielsen"
<wildau@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>omkring lystigt server på IPadresser gennem routere, men hvordan ind i
>H£#£#%% gør de? Alle forslag er velkomne.

Så vidt jeg ved er der ikke andet at gøre end at bede TDK om at
konfigge routeren så den leder _al_ trafik til en bestemt ip. Det gør
de gerne mod betaling. Så sætter du en firewall op på den ip og styrer
det selv derfra.

/Rene

Fra : Jens Frøkjær

Dato : 01-02-01 15:45

Hejsa, alle enheder på ens netværk bør have et ipnummer, routeren skal
have et, computeren skal have et, _MEN_ du har kun et ip, da al trafik
går via routeren skal den så have ip'et, din computer får så et falsk
ip, så router kan kende dig, i princippter er der faktisk et lille
interenet hjemme ved dig, og et andet ude i verden, det routeren gør er
så at lave en slags brug, men da ip nummeret bruges til at identificere
hardware på nettet, kan man ikke finde din computer.

De store netværk (og også forholdsvis små) har også en router, men mere
en et ip, på min arbejdsplads har vi faktisk 256, så routeren har en,
og hver computer har et ip nummer.

Grunden til at du ikke har fået en hel stak ip numre er at der kun er
256*256*256*256=4.294.967.296 til at deles om i hele verden, men nogen
har hamstret, f.eks. har det amereikanske forsvarsministerie
16.777.216 numre, det samme gælder nogle amerikanske universiteter,
desuden har mange virksomheder købt op, så der er kun få ledige
tilbage. Derfor er det slet ikke sikkert at man kan få flere ip'er.

Men fortvivl ej, løsningen er på vej:
Man har udviklet et nyt ipsystem der hvor der er 65536 gange så
mange ipnumre til private + en hel masse flere, så der er måske
10.000.000 gange så mange ip numre som der mennesker i verden, så det
må jo være nok :). Systemet bruges allerede af mange nørder (mig selv
inklusiv), men f.eks. windows understøtter endnu ikke denne nye ipform
kaldet ipv6, men det kommer nok i løbet af få år. Jeg ved godt det er
længe at vente på at få et spil flight simulator.... :o/

--
MVH Jens Frøkjær
usenet@_NOSPAM_frokjaer.net

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : Anders Lybecker

Dato : 01-02-01 16:08

windows understøtter endnu ikke denne nye ipform
> kaldet ipv6, men det kommer nok i løbet af få år.

De er da godt på vej!

http://msdn.microsoft.com/downloads/sdks/platform/tpipv6.asp

Mvh
Anders Lybecker

Fra : Søren Løbner

Dato : 01-02-01 16:13

Har du ikke et link hvor man kan læse om dette nye IP-system???

(snip)
>denne nye ipform kaldet ipv6
(snap)