Klasse A... (IP)
Fra : Rune Klausen

Dato : 08-04-02 14:40

Jeg har engang fået fortalt at det ikke hedder Klasse A, B, C og D mere, men
jeg har glemt hvad det hedder nu, er der ikke en kvik person som kan
fortælle mig, hvad det hedder, og hvor jeg kan læse lidt om det ?

-Rune

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 08-04-02 14:43

"Rune Klausen" <rune.klausen@paradis.dk> wrote in message
> [...]
> jeg har glemt hvad det hedder nu, er der ikke en kvik person som kan
> fortælle mig, hvad det hedder, og hvor jeg kan læse lidt om det ?

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=ip
Det er et god sted at starte , der er også links til andre sider på udenbysk

/Dennis

Fra : Rune Klausen

Dato : 08-04-02 18:12

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in message

> [...]
>
> http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=ip
> Det er et god sted at starte , der er også links til andre sider på

Takker, men der står ikke hvad det bliver kaldt nu til dags...

-Rune

Fra : Martin Djernaes

Dato : 08-04-02 19:35

Rune Klausen wrote:
> Takker, men der står ikke hvad det bliver kaldt nu til dags...

Mon ikke det du tænker på er CIDR. CIDR er ikke er navn for Class A, B
owv., men et nyt system der har taget over efter den gamle Classfull
opdeling. CIDE står for Classless Inter Domain Routing og bruger a
"løbende" netmaske i stedet for faste masker.

Martin

Fra : Lars Fischer

Dato : 08-04-02 23:30

"Rune Klausen" <rune.klausen@paradis.dk>

> Takker, men der står ikke hvad det bliver kaldt nu til dags...

Det korte forklaring er, at klasse A, B og C net ikke findes mere.

Den lidt længere forklaring er, at i gamle dage var
net med adresser 1.x.x.x til 127.x.x.x altid med 8-bits netmaske (klasse
A),
net med adresser 128.x.x.x til 191.x.x.x altid med 16-bits netmaske (klasse
B),
net med adresser 192.x.x.x til 223.x.x.x altid med 24-bits netmaske (klasse
C).

Sådan er det ikke mere. Idag bruger man CIDR, dvs. at 1) netmasken kan have
vilkårlig længde, og 2) de første cifre i IP-adressen betyder ikke noget
for, hvor lang netmasken er.

Et net med 8-bits netmaske vil vi CIDR terminologi betegne som et /8 net,
altså f.eks. 123.0.0.0/8. Et net med 24-bits netmaske vil vi betegne som et
/24 net, altså f.eks. 193.5.3.0/24. Men et /24 net er *ikke* det samme som
et klasse C net. 123.1.1.0/24 er f.eks. et helt legalt /24 net, men er ikke
på nogen måde et klasse C net.

Med CIDR er man naturligvis heller ikke beregnet til /8, /16 og /24 net.
123.1.1.0/29 giver fint mening som et (lille) net.

/Lars

Fra : Rune Klausen

Dato : 09-04-02 06:41

"Lars Fischer" <fischer@suk.dk> wrote in message

> [...]
>
> Med CIDR er man naturligvis heller ikke beregnet til /8, /16 og /24 net.
> 123.1.1.0/29 giver fint mening som et (lille) net.

Takker, for de udenmærket svar :)

-Rune