problemer med debian pakke-system (parse-r~
Fra : Henrik Jarlskov

Dato : 08-04-02 09:51

Jeg har igennem lang tid benyttet Debian woody, og er temmelig glad for
den -- Der har ikke været nogen problemer med den (udover dem man har med
et Sis630 chipsæt på en bærbar, som jeg har fået løst)

Så her i morges dukker et mærkeligt, og ekstremt frustrende problem op...

Når jeg kører "apt-get update" slutter den med beskeden "E: Unable to
parse package file /var/lib/dpkg/status (1)" ... Jeg har kigget rundt i
den rimelig store fil, men kan ikke få øje på nogle problemer!

Hvad gør jeg for at fikse dette? Jeg har ikke pillet ved noget, derfor er
det mækreligt at det pludselig kan ske...

/DarkJedi

Fra : Morten Bo Johansen

Dato : 08-04-02 11:19

Henrik Jarlskov <henrikj@cs.auc.dk> wrote:

> [...]

HJ> Hvad gør jeg for at fikse dette? Jeg har ikke pillet ved
HJ> noget, derfor er det mækreligt at det pludselig kan ske...

Har du haft strømudfald medens dpkg kørte? Anyway, du har to
muligheder: 1) Kopier /var/lib/dpkg/status-old til status eller
2) Kopier /var/backups/dpkg.status.0. Sidstnævnte er en backup
som dpkg burde have lavet på dit system.

Jeg håber det virker for dig. Det er en essentiel fil som det
godt kan betale sig at lave en ekstra backup af i ny og næ.

Morten

Fra : Leo Laursen

Dato : 08-04-02 15:59

08 Apr 2002 10:51:05 +0200, skrev Henrik Jarlskov <henrikj@cs.auc.dk>:
> Når jeg kører "apt-get update" slutter den med beskeden "E: Unable to
> parse package file /var/lib/dpkg/status (1)" ... Jeg har kigget rundt i
> den rimelig store fil, men kan ikke få øje på nogle problemer!

Dem får jeg også, en gang imellem. Jeg tror det er et hardware problem;
men jeg har ikke fået det lokaliseret.

Der plejer at komme et linie nummer med fejl-beskeden, så man kan gå
direkte dertil ("vim /var/lib/gpkg/status +16315").
Det er oftest et enlkelt tegn der er "korrumperet", f.eks
: -> z, liniskift -> J eller mellemrum -> '.

Leo
--
Machines take me by surprise with great frequency.
- Alan Turing

Fra : DarkJedi

Dato : 09-04-02 13:33

Leo Laursen wrote:

> [...]
> Det er oftest et enlkelt tegn der er "korrumperet", f.eks
> : -> z, liniskift -> J eller mellemrum -> '.

Har løst det - Der var et linieskift for meget i bunden - Fuck, hvor
har de altså lavet en crappy parser... Tåler ikke det mindste !

Desværre ved jeg stadigvæk ikke hvordan den ekstra linie kom der, da
jeg aldrig før har været inde i filen eller leget med den slags
opsætning! Strange....

Ellers tak for hjælpen!

/DarkJedi