Simpel printerserver
Fra : Niels Andersen

Dato : 08-04-02 09:18

Jeg er ved at gå amok her...

Jeg har en Debian Linux server stående, med en printer sat til
printerporten.
Jeg vil gerne have Windows-maskiner på lokalnetværket til at kunne printe
på den.
Men der er så mange forskellige forklaringer på hvordan det gøres, at jeg
ikke kan få det til at hænge sammen.

Findes der ikke en guide, der starter med at printeren er fysisk
tilsluttet, og slutter med at man kan printe over SMB?

Jeg har samba kørende, den fungerer fint som fil-server. Jeg har brugt
Webmin for at få det op at køre.

Som sagt er det ikke fordi jeg selv har forsøgt at finde noget om det, men
det eneste jeg har kunnet finde er små bidder, der ikke passer sammen. :-/

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-04-02 17:08

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>Jeg vil gerne have Windows-maskiner på lokalnetværket til at kunne printe
>på den.

Dvs. den skal ikke selv kunne printe, men bare videresende
trafik fra andre maskiner?

Så er det på en RedHat meget nemt: Opsæt en printer med en
tilfældig driver. Skidt med, om driveren virker under Linux.
Del printeren med Samba.

Debian? Beklager. Jeg mangler også selv en guide i opsætning
af printere "The Debian Way". Men jeg skal selv i gang med
det, så en af os finder vel løsningen.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Allan Olesen

Dato : 08-04-02 22:36

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Debian? Beklager. Jeg mangler også selv en guide i opsætning
>af printere "The Debian Way". Men jeg skal selv i gang med
>det, så en af os finder vel løsningen.

Nu har jeg leget med det, og det letteste ser ud til at være:

Installer pakken 'printer server' (eller noget i den retning,
optionen forsvinder efter installation) vha. 'tasksel'.

Kør programmet 'magicfilterconfig' og vælg en printer og port,
som passer.

Følg instruktionerne og installer den printcap, som er blevet
genereret. Bemærk, at printerdaemonen stoppes med
'/etc/init.d/lpd stop' - ikke '/etc/init.d/lpr stop'

Så skulle du være kørende. Det ser endda ud til, at du får
samba installeret, hvis du ikke allerede har gjort det selv.

Sørg for, at der ikke er adgang fra internettet til lpd. Dette
program har et meget dårligt sikkerhedsrygte.

Nu mangler jeg bare at finde ud af, hvordan jeg får printeren
til at køre USB. Min /dev/ har et mistænkeligt fravær af usb-
enheder. Debian-folk formodes sikkert at lave et eller andet
med mknod, mens de spiser morgenmad med den anden hånd.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-04-02 23:09

On Mon, 08 Apr 2002 23:36:05 +0200, Allan Olesen wrote:

> Debian-folk formodes sikkert at lave et eller andet med mknod, mens
> de spiser morgenmad med den anden hånd.

De dovne af dem bruger måske /dev/MAKEDEV?

,

--
"Ett, två, tre, pang på rödbetan." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 08-04-02 23:10

On Mon, 08 Apr 2002 23:36:05 +0200, Allan Olesen wrote:

> Debian-folk formodes sikkert at lave et eller andet med mknod, mens
> de spiser morgenmad med den anden hånd.

De dovne af dem bruger måske /sbin/MAKEDEV?

virgil$ dpkg -S /sbin/MAKEDEV
makedev: /sbin/MAKEDEV

,

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-04-02 20:24

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

>De dovne af dem bruger måske /sbin/MAKEDEV?

Fantastisk. Så virker det.

Men hvorfor i alverden skal det skrives med stort?

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-04-02 20:56

On Tue, 09 Apr 2002 21:23:48 +0200, Allan Olesen wrote:

> Men hvorfor i alverden skal det skrives med stort?

Nogle gange er det bare nødvendigt at tale med store bogstaver...

(Kender ikke det autoriserede svar - måske fordi det ofte ligger i
/dev/ og så kommer først i listen (modulo LC_COLLATE) samt giver et
hint om at det ikke er ligesom alle de andre specielle filer i /dev/?)

Mvh.

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 09-04-02 20:47

On Mon, 08 Apr 2002 18:07:59 +0200, Allan Olesen wrote:

> Debian? Beklager. Jeg mangler også selv en guide i opsætning af printere
> "The Debian Way". Men jeg skal selv i gang med det, så en af os finder
> vel løsningen.

apt-get install cups

hilsen Esben

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-04-02 17:33

Esben Skov Pedersen <hr_skov@yahoo.com> wrote:

>apt-get install cups

Det er jo ikke The Debian Way. Debian er stadig baseret på lpr,
hvis du ikke udskifter den med cups.

Derudover er der faktisk en pakke ved navn cups i Woody...

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-04-02 20:04

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Derudover er der faktisk en pakke ved navn cups i Woody...

Ups. Jeg glemte et "ikke" i den sætning.

Fra : Claus Albøge

Dato : 10-04-02 20:19

> Ups. Jeg glemte et "ikke" i den sætning.

%apt-cache search ^cups
libcupsys1-dev - Common UNIX Printing System(tm) - development files
cupsomatic-ppd - cups printer ppd's from LinuxPrinting.org
cupsys - Common UNIX Printing System(tm) - server
cupsys-bsd - Common UNIX Printing System(tm) - BSD commands
cupsys-client - Common UNIX Printing System(tm) - client programs (SysV)
cupsys-driver-gimpprint - gimp-print printer driver for CUPS
cupsys-pstoraster - Common UNIX Printing System(tm) - pstoraster

/Claus A

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-04-02 22:08

csa@csa-net.dk (Claus Albøge) wrote:

> [...]
>cupsys-driver-gimpprint - gimp-print printer driver for CUPS
>cupsys-pstoraster - Common UNIX Printing System(tm) - pstoraster

Ja? Hvor stor succes vil du så have med "apt-get install cups"?

Fra : Claus Albøge

Dato : 10-04-02 22:50

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> Ja? Hvor stor succes vil du så have med "apt-get install cups"?

Ret stor:

23:47 csa@c 0 % apt-get install cup<tab>
Complete package
cup cupsys cupsys-pstoraster
cups cupsys-dev
cupsomatic-ppd cupsys-driver-gimpprint

Derudover er det jo ikke forbudt at søge lidt!

/Claus A

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-04-02 17:03

csa@csa-net.dk (Claus Albøge) wrote:

>Ret stor:

Nåe, din S-tast sidder til venstre for Q? På min maskine sidder den
mellem A og D.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-04-02 18:26

Claus Albøge wrote:

> 23:47 csa@c 0 % apt-get install cup<tab>
> Complete package
> cup cupsys cupsys-pstoraster
> cups cupsys-dev
> cupsomatic-ppd cupsys-driver-gimpprint

Hvad er det for en shell, der kan lave tab-completion på pakkenavne? Det
virker ikke i bash på min debian woody...

/Rasmus

A computer without Windows, is like a fish without a bicycle.

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-04-02 18:33

Rasmus Bøg Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote:

>Hvad er det for en shell, der kan lave tab-completion på pakkenavne? Det
>virker ikke i bash på min debian woody...

Det er så vidt jeg husker ikke en shell, men en udvidelse af din
eksisterende shell. Der blev skrevet om den her i gruppen for 3-4
uger siden. Den kunne også lave tab-completion på man-siders navne.

Men jeg ved naturligvis ikke, om det er den, Claus benytter.

Fra : Claus Albøge

Dato : 11-04-02 19:15

> [...]

> siden. Den kunne også lave tab-completion på man-siders navne.

> Men jeg ved naturligvis ikke, om det er den, Claus benytter.

Nej, det er z-shell (zsh).

Funktionerne til tab-completion af bl.a pakker og man-sider burde være i
alle nyere versioner af zsh.

Smid

autoload -U compinit
compinit

i ~/.zshrc, og start zsh, så er man godt på vej.

Tilsvarende kan vist også laves med "bash programmable completion" ?

/Claus A

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-04-02 20:15

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> Det er jo ikke The Debian Way. Debian er stadig baseret på lpr,
> hvis du ikke udskifter den med cups.

På trods af at debian er baseret på exim, så har jeg ingen problemer
med at køre postfix på alle mine maskiner. Tag ikke Debians
standardindstillinger så tungt.

> Derudover er der faktisk en pakke ved navn cups i Woody...

$ apt-cache search cups

Giver en del resultater. Mon ikke man skal have fat i cupsys-bsd
pakken.

--
Emacs er det eneste moderne styresystem der ikke er multitrådet.

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-04-02 22:26

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

>På trods af at debian er baseret på exim, så har jeg ingen problemer
>med at køre postfix på alle mine maskiner. Tag ikke Debians
>standardindstillinger så tungt.

Jeg har også selv erstattet exim med postfix og har nu nogle
logfiler, der er fyldt med cron-kald af en ikke-eksisterende
exim.

En dag får jeg mig sikkert taget sammen til at slå det ihjel,
så problemet er ikke stort. Men det illusterer, at der kan
være en vis fordel i ikke at bevæge sig for langt væk fra de
programmer, en distribution er baseret på.

>$ apt-cache search cups
>
>Giver en del resultater.

Ja, det er jeg klar over. Jeg havde allerede før Esbens
indlæg været i gang med at forsøge en cups-installation,
fordi jeg pga. mine erfaringer med Progeny troede, at
cups var det "autoriserede" Debian-værktøj. Men jeg vil
gerne have tingene serveret - det er derfor jeg bruger
en distribution i stedet for selv at hente al source hos
de enkelte udviklere - og det irriterede mig, at der
ikke var een indlysende cups-basispakke, men derimod
en masse pakker, hvor man ikke lige kunne se, hvad der
var basispakken, og hvad der var utilities.

>Mon ikke man skal have fat i cupsys-bsd
>pakken.

Det er muligt. Jeg forsøgte en ren cupsys. Den sprang
ikke ligefrem i gang af sig selv. Nu kører jeg lpr.
Det tog 2 minutter med tasksel uden nogen særlige
hovedbrud. Det er fordelen ved at benytte distributionens
værktøjer.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 10-04-02 22:39

On Wed, 10 Apr 2002 23:26:24 +0200, Allan Olesen
<aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Jeg har også selv erstattet exim med postfix og har nu nogle
>logfiler, der er fyldt med cron-kald af en ikke-eksisterende
>exim.

Jeg apt-get install postfix'ede i går, hvilket fjernede exim. Men
såvidt, jeg kan se, er exim da ganske flink i sine cron-kald, fx:

if [ ! -x /usr/sbin/exim ]; then
exit 0
fi

.... så så stort er problemet vel ikke?

--
- Peter Brodersen

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-04-02 17:05

Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> wrote:

>... så så stort er problemet vel ikke?

Jeg betragter det som et irritationsmomen, fordi der ryger en
linie i /var/log/syslog. Større er problemet ikke. Ellers
havde jeg for længst givet mig til at finde det formastelige
cron-job - hvilket sandsynligvis havde taget kortere tid end
at skrive dette indlæg.

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 11-04-02 17:02

On Wed, 10 Apr 2002 23:26:24 +0200, Allan Olesen wrote:

> [...]
> gang af sig selv. Nu kører jeg lpr. Det tog 2 minutter med tasksel uden
> nogen særlige hovedbrud. Det er fordelen ved at benytte distributionens

Det er nemt at få cups til at virke, når du har installeret cupsys åbner
du bare din browser på localhost:631 derefter går det som en leg. Jeg
havde dog nogle problemer med 2.2 kernen, fordi den ikke fandt min
paralel port. Det hjalp at opgradere til 2.4

hilsen Esben

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-04-02 18:36

> [...]

>havde dog nogle problemer med 2.2 kernen, fordi den ikke fandt min
>paralel port. Det hjalp at opgradere til 2.4

Du mener sådan noget peg-og-klik? Ja, jeg skrev godt nok, at jeg gerne
ville have tingene serveret fra min computer, men ligefrem at gå til
den slags yderligheder...

--
Allan Olesen, Lunderskov

....som er skabs-webminbruger...

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 11-04-02 22:14

On Thu, 11 Apr 2002 19:36:28 +0200, Allan Olesen wrote:

> Du mener sådan noget peg-og-klik? Ja, jeg skrev godt nok, at jeg gerne
> ville have tingene serveret fra min computer, men ligefrem at gå til den
> slags yderligheder...

Jeg har ikke så meget imod peg-og-klik når bare det virker. Det er bla en
af grundene til at jeg væk fra windows

hilsen Esben

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-04-02 22:34

> [...]

> problemet er ikke stort. Men det illusterer, at der kan være en vis
> fordel i ikke at bevæge sig for langt væk fra de programmer, en

Jeg har vænnet mig til at bruge "apt-get --purge remove <pakke>" på de
pakker jeg véd jeg aldrig får brug for konfigurationen til igen - exim
f.ex. - det plejer at fjerne den slags irritationsmomenter.

(Synes i øvrigt du bør melde det på bugs.debian.org hvis du ikke
allerede har...)

Mvh.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-04-02 23:03

On 10 Apr 2002 23:49:50 +0200, Claus Albøge wrote:

> [...]

> cupsys-pstoraster cups cupsys-dev cupsomatic-ppd
> cupsys-driver-gimpprint

> Derudover er det jo ikke forbudt at søge lidt!

Det prøver vi så:

<http://packages.debian.org/cgi-bin/search_packages.pl?keywords=cups&searchon=names&subword=1&version=all&release=all>

Hov?

Mvh.

Fra : frank damgaard

Dato : 08-04-02 17:28

> [...]

> Findes der ikke en guide, der starter med at printeren er fysisk
> tilsluttet, og slutter med at man kan printe over SMB?

jeg har ikke en vejledning, men:

først skal udskrivning virke fra Debian direkte med lpr .
dernæst så tilføjede jeg blot til smaba config filen
(gammel opsætning som har virket i flere år med win95 og win98 klienter):

[global]
printing = bsd
printcap name = /etc/printcap
load printers = yes

[printers]
comment = All Printers
browseable = yes
path = /tmp
printable = yes
public = yes
writable = true
create mode = 0770

Måske lige i overkanten, da man så får alle printer i printcap....

(jeg har en gammel LaserJet III Series printer der bruger HPCL,
og i windows anvendes den tilhørende driver til HPIII når man
opsættter printeren)

--
Frank Damgaard |