Scrollbar i Flash MX
Fra : Martin Petersen

Dato : 08-04-02 02:38

Flash MX har den dejlige funktion at man "bare" kan indsætte en scrollbar,
nu har jeg lavet en tekst der er for stor til at være på scenen uden at
stikke udover kanterne, så jeg ville indsætte en scrollbar lige ved siden af
teksten, nu er det bare jeg har gjort teksten "scollable" og jeg har indsat
scrollbaren, men scollbaren vil ikke virke som den skal og teksten stikker
stadig udover scenen, virker den scrollbar overhovedet eller er det mig der
gør noget forkert

- Martin Petersen

Fra : Bo Dudek

Dato : 08-04-02 05:20

> [...]
>stadig udover scenen, virker den scrollbar overhovedet eller er det mig der
må lige tilstå, at jeg ikke svarer på dit spørgsmål, men har du
overvejet, hvor mange brugere der egentlig har flash 6 player
installeret, som man SKAL have for at kunne se alle de nye features
fra Flash MX?? Scrollbars, dynamisk jpg osv osv - alle sammen kræver,
at brugeren har flash 6 playeren installeret. Har du endvidere
overvejet, hvor mange af Hr og Fru Danmark, som tør hente det nye
plugin i disse virus tider??

Flash MX kan meget og er flot, javist, men på nuværende tidspunkt,
hvor 0.5% har playeren installeret, er det vovet at lave noget i flash
MX. Jeg ved dog, at man KAN exportere til Flash 5, men har du fx lavet
en scrollbar i MX, som fortæller Flash dig ikke automatisk, at den
ikke kan ses når du exporterer til Flash 5.

Måske et gnavent opstød ;)

Kind regards
Bo Dudek
www.bodudek.dk
www.bodudek.dk/cd (only for dsl or faster conn.)

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-04-02 11:13

> [...]
> en scrollbar i MX, som fortæller Flash dig ikke automatisk, at den
> ikke kan ses når du exporterer til Flash 5.

Et lille svar tilbage til Bo Dudek

For det første varer det lige et stykke tid før siden er færdig, eller kan
man jo bare lave en "forward" til macromedia så plug-in'et kan blive
downloadet.

For det andet, hvis man lever i frygten for, at få en virus fra Macromedia,
er der to ting man bør overveje, enten anskaffe sig en opdateret virus
scanner eller også burde man simpelthen blive væk fra nettet, det at leve i
frygten for virus er simpelthen at sætte for store begrænsninger for hvilke
sider man besøger, der findes jo også sider hvor virussen ligger direkte i
html dokumenter.

- Martin Petersen

Fra : Bo Dudek

Dato : 08-04-02 16:36

[...]
>For det første varer det lige et stykke tid før siden er færdig, eller kan
>man jo bare lave en "forward" til macromedia så plug-in'et kan blive
>downloadet.
jeps, men brugeren skal stadig godkende at downloade og installere
noget

> [...]
>sider man besøger, der findes jo også sider hvor virussen ligger direkte i
hver eneste dag vælter det frem med den ene mail efter den anden hvor
afsenderen er Microsoft og andre store firmaer.. hvis du prøver at se,
om du kan se bort fra gutter som dig og mig, der godt kan se forskel
på godt og skidt, tror du så, at familiefaderen uden tøven installerer
noget, SELVOM det kommer fra Macromedia?? nogle gør måske, men der er
dælme osse mange, som ikke vil..

pointen er bare, at du ved at lave ting, som kun kan ses i flash 6
playeren TVINGER brugeren til at downloade ca 500KB.. (tror nok det er
det, som playeren fylder) og til at installere noget..

det er selvfølgelig en personlig holdning, om man vil lave til f5
eller f6, men jeg bryder mig ikke om det førend de fleste større
firmaer såsom Coca Cola, BMW osv. osse laver til flash 6..

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-04-02 03:09

Til Bo

Tænk dig godt om, idet du laver en side i flash tvinger du brugeren til at
downloade flash playeren og det er uanset om det er version 5 eller 6.

Det er ikke altid flash playeren er installeret fra starten af, desuden kan
jeg ikke tage hensyn til det, hvis nogen vil se hvad der er på min
hjemmeside, må de jo selv sørge for at der er det på deres computer som det
er påkrævet for at kunne se indholdet, du ringer jo hellere ikke til Sierra
og brokker dig over at deres nyeste spil på markedet kræver mere end din
pc'er kan trække. hvis man skulle tage hensyn til alle, burde man i det hele
taget slet ikke lave en hjemmeside, for hvor utroligt det end lyder er der
stadig mange der ikke har en internet forbindelse eller en pc'er for den
sags skyld.

- Martin Petersen

Fra : Bo Dudek

Dato : 09-04-02 05:24

>Tænk dig godt om, idet du laver en side i flash tvinger du brugeren til at
>downloade flash playeren og det er uanset om det er version 5 eller 6.
well, set i lyset af, at macromedia oplyser dette
http://www.macromedia.com/software/flash/survey/whitepaper/page11.html#appendixII
så er der RET MANGE, som ikke behøver at installere flash 5 playeren

>Det er ikke altid flash playeren er installeret fra starten af
iflg. linket er det tæt på.. og iøvrigt er det vist installeret som
standard fra Win98 og fremefter

>, desuden kan
>jeg ikke tage hensyn til det, hvis nogen vil se hvad der er på min
>hjemmeside,
det kommer måske an på, hvor prof man håndterer en opgave.. hvis du
laver et alm. html site - hvis du ellers beskæftiger dig med den slags
- så laver du det vel heller ikke til en 1600x1200 opløsning og er
ligeglad med, om andre kan se det.. hvis ikke andre umiddelbrat kan se
det, så ryger idéen med et site - nemlig at få delt info ud..

jo, man KAN installere flash 6 playeren, men man skal nok tage en
kigger på ens målgruppe og lure, om de er typen, der installerer uden
at stille spørgsmålstegn

> [...]
>og brokker dig over at deres nyeste spil på markedet kræver mere end din
det mener jeg ikke er en ordentlig sammenligning.. når man snakker om
hjemmesider, som er det producenten - dig - der skal sørge for, at det
kommer ud til så mange som muligt, for ellers er der vel ingen ide i
en hjemmeside.. man kan ikke være snæversynet og kun tænke på sig selv
og 'hvis jeg kan så er det ok, så må resten selvom de kan se sitet
eller ej'.. hjemmeside er reklame..

> [...]
>stadig mange der ikke har en internet forbindelse eller en pc'er for den
selvfølgelig kan man ikke tage hensyn til folk, som hverken har pc
eller internet.. det siger sig selv, men hvis man kigger på den MULIGE
målgruppe, så kan man tage hensyn til mange ting.. os, browser,
opløsning, javascript mm, og man BØR SOM MINIMUM tage hensyn til ens
egen målgruppe..

hvad er din målgruppe?? hvem kan have interesse i at se dit site??

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-04-02 12:44

> iflg. linket er det tæt på.. og iøvrigt er det vist installeret som
> standard fra Win98 og fremefter

Det passer så ikke helt, for jeg har window ME og der er flash playeren ikke
installeret fra starten af

> [...]
> ligeglad med, om andre kan se det.. hvis ikke andre umiddelbrat kan se
> det, så ryger idéen med et site - nemlig at få delt info ud.

Nu er det ret besværligt for mig at lave en så høj opløsning da jeg kun
kører 1280x1024

> jo, man KAN installere flash 6 playeren, men man skal nok tage en
> kigger på ens målgruppe og lure, om de er typen, der installerer uden
> at stille spørgsmålstegn

Hvis man kan installere flash player 5 uden spørgsmål kan man også
installere version 6, desuden er der stadig noget der hedder virus scanner,
jeg ved ikke lige om du har hørt om sådanne en ting.

> [...]
> en hjemmeside.. man kan ikke være snæversynet og kun tænke på sig selv
> og 'hvis jeg kan så er det ok, så må resten selvom de kan se sitet

Jeg kan sammenligne lige så tosset jeg vil, når Sierra laver spil gælder det
jo også om at få det ud til så mange som muligt og alligevel bliver
systemkravene højere og højere.

> [...]
> egen målgruppe..
>
> hvad er din målgruppe?? hvem kan have interesse i at se dit site??

Og du kan som privatperson ikke ha brug for min side, da den er beregnet til
foreninger.

- Martin Petersen

Fra : Bo Dudek

Dato : 09-04-02 18:17

>Det passer så ikke helt, for jeg har window ME og der er flash playeren ikke
>installeret fra starten af
om det passer eller ej, så lyver Macromedia's tal altså ikke.. som
siger, at over 85% af webbrugere HAR flash 5installeret.. så derfor er
der en verden til forskel at designe til flash 5 vs. flash 6

>det kommer måske an på, hvor prof man håndterer en opgave.. hvis du
>
>Nu er det ret besværligt for mig at lave en så høj opløsning da jeg kun
>kører 1280x1024
jeg håber ikke, at du designer dit site til denne opløsning - well,
igen kommer det naturligvis an på målgruppen, men stadig væk så er den
mest brugte opløsning på nettet 800x600

>Hvis man kan installere flash player 5 uden spørgsmål kan man også
>installere version 6, desuden er der stadig noget der hedder virus scanner,
>jeg ved ikke lige om du har hørt om sådanne en ting.
jeg snakker stadig ordentligt til dig i mine forsøg på at
argumentere..

>Sierra
>
>Jeg kan sammenligne lige så tosset jeg vil, når Sierra laver spil gælder det
>jo også om at få det ud til så mange som muligt og alligevel bliver
>systemkravene højere og højere.
ja jeg kan også sammenligne dette her med årets bananhøst i Kroatien,
men det hjælper jo intet.. det giver mig ikke mere eller mindre ret..

>der

>Og du kan som privatperson ikke ha brug for min side, da den er beregnet til
>foreninger.
ren nysgerrighed.. foreninger for hvad??

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-04-02 18:33

ren nysgerrighed.. foreninger for hvad??

Alle foreninger der har med unge og teknik at gøre

- Martin Petersen

Fra : Michael Peo

Dato : 15-04-02 10:05

så, tøser.. ro på!

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 08-04-02 11:16

Martin Petersen <black-knight@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> stadig udover scenen, virker den scrollbar overhovedet eller er det mig der

Hej Martin.

Du skal starte med at lave et tekstfelt i den størrelse som skal være
SYNLIG på din side. Sørg for at teksten er "Dynamic Text" og at
"Multiline" er valgt.
Giv dit tekstfelt et "Instance Name".
Nu kan Du trække symbolet for "Scrollbar", fra paletten over på dit
tekstfelt. Slip symbolet i den side af tekstfeltet hvor Du vil have
scrollbaren, (eller i bunden/toppen af tekstfeltet, hvis scrollbaren
skal være vandret).
Scrollbaren har nu navnet på dit tesktfelt som "Target Textfield".
Herefter er det bare at fylde tekst i tekstfeltet.

Venlig hilsen,
Henrik

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-04-02 11:59

> [...]
> Scrollbaren har nu navnet på dit tesktfelt som "Target Textfield".
> Herefter er det bare at fylde tekst i tekstfeltet.

Mange tak henrik, jeg prøver det, hvis jeg stadig ikke kan finde ud af det,
kan det være jeg lige henvender mig til gruppen igen.

- Martin Petersen

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-04-02 12:24

Den laver stadig det samme fis med mig, er det fordi jeg "paster" teksten
ind i tekstfeltet, kan det være rigtigt jeg skal sidde og skrive det hele en
gang til?

- Martin Petersen

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 11-04-02 10:33

> [...]

> ind i tekstfeltet, kan det være rigtigt jeg skal sidde og skrive det hele en

Hej Martin.

Du behøver ikke at skrive din tekst igen - Du kan sagtens "paste" den
ind.
I dit første indlæg skrev Du iøvrigt at Du har gjort din tekst
"scrollable", hvad mener Du egentligt med det.

Prøv at forklare præcis hvad det er Du gør, så kan vi måske finde
fejlen.

Fortsat god arbejdslyst

Henrik

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-04-02 03:11

Hej Henrik.

Det er ligemeget nu, jeg fandt ud af det på en anden måde, jeg lavede
simpelthen selv noglæe knapper og brugte dem som scroll knapper.

Men ellers tak for hjælpen

- Martin Petersen