Problemer med kupdated
Fra : Ole Lambæk

Dato : 07-04-02 20:00

Hejsa,

Jeg har en Debian 3.0 testing maskine med kernel 2.4.18 med xfs og en ide
patch (så jeg kan benytte ATA133 diske).
Hardware:
Asus A7V med 2 ATA 66 og 2 ATA 100 IDE kanaler
768 MB Ram
Promise ATA 133 controller

Diske:
WD 30 GB disk ( /(ext3), /var(reiserfs), /usr(reiserfs) ) - hda - onboard
ATA 66 controller

IBM 13,5 GB (benyttes ikke i øjeblikket) - hdc - onboard ATA 66 controller

2 * Maxtor 160 GB sat sammen via LVM bruges til at opbevare filer for
wintendo klienter via
samba - xfs - hde og hdg - pci promise ATA 133 controller

2 * IBM 30 GB diske der kører i raid 1 og indeholder /home og data til mysql
server og www filer (alt det sóm jeg ikke vil miste) - reiserfs

Derudover er der et realtek8139 netkort og et TNT grafikkort i maskinen.

Maskinen kører følgende services: Apache, mysql, samba, leafnode, Resin (JSP
server), distribute-net plus diverse småting.

Fornyligt skiftede jeg /var fra ext3 til at køre XFS, dette resulterede i at
maskinen af og til stod stille og ikke reagerede, jeg skiftede så til
reiserfs, da jeg troede det var et XFS problem, og i forvejen egentlig gerne
ville gå fra XFS til reiserfs af flere grunde, men har stadig samme problem
..... Er ikke meget for at gå tilbage til ext3, da jeg har flere GB små filer
liggende da leafnode (newsserver spejl) smider sine filer her.

Lidt nærmere undersøgelse af problemet viser at det sker når fetchnews (som
henter postings på eksterne newsservere til maskinen) netop har hentet
postings. kupdated benytter herefter alt CPU kraft i et par sekunder,
sandsynligvis fordi den tømmer en buffer eller lignende, dette gør den dog
bare med en sådan vilje, at brugere på maskinen tydeligt mærker det ...
Hører man f.eks. en MP3 fil på en windows maskine, som ligger på linux
maskinen og tilgår denne via samba, som ellers normalt ikke har besvær med
at fylde 100Mbit, ud ja så afbrydes afspilningen, er man logget ind så
reagerer maskinen simpelthen ikke.

Er der nogen måder hvorpå man kan få kupdated til at være mindre agresiv, så
man kan benytte maskinen samtidigt med at den arbejder ? Eller skal jeg
simpelthen skifte tilbage til ext3, som ellers burde være reiserfs og xfs
underlegen, når vi snakker om mange små filer som f.eks. en newsserver
har...

Mvh.
Ole Lambæk

Fra : Christian Rishoej

Dato : 08-04-02 03:09

"Ole Lambæk" <lambaek@hotmail.com> wrote in message

> [...]

> simpelthen skifte tilbage til ext3, som ellers burde være reiserfs og xfs
> underlegen, når vi snakker om mange små filer som f.eks. en newsserver

Tror du ikke du har lyst til at proeve "Preemptive Kernel" patchet?

http://www.tech9.net/rml/linux/

Christian

Fra : Ole Lambæk

Dato : 08-04-02 11:08

"Christian Rishoej" <chrris@mail.dk> wrote in message
> så
>
> Tror du ikke du har lyst til at proeve "Preemptive Kernel" patchet?
>
> http://www.tech9.net/rml/linux/

Jow det ser da fristende ud ... så må jeg bare se om jeg finde en
kombination, hvor jeg både kan få IDE og XFS patchen ind samtidigt med
preemptive patchen ...

Men kan det virkeligt være rigtigt, at man skal ud i patch helvedet for at
få reiserfs (og XFS) til at arbejde ordentligt med små filer, som især
reiserfs mener at være superb til ... ?!

--
Mvh.
Ole Lambæk

Fra : Christian Rishoej

Dato : 08-04-02 22:55

> Men kan det virkeligt være rigtigt, at man skal ud i patch helvedet for at
> få reiserfs (og XFS) til at arbejde ordentligt med små filer, som især
> reiserfs mener at være superb til ... ?!

Hmm... det behoever ikke noedvendigvis vaere et helvede. Hvis du koerer
Debian kan du blot installere en pakke med fx XFS-patchet. Installerede
patches bliver lagt paent i filsystemet og kan appliceres / fjernes fra en
kerne-source med en simpel kommando. Debian's make-kpkg compiler kernen (med
tags alt efter hvilke patches der er appliceret) og laver en paen
debian-pakke med den nye kerne i lige til at installere. Langt fra helvede
: )

Christian