lidt hjælp til den nye!
Fra : j o e y

Dato : 07-04-02 00:30

Hey gruppe

Jeg går og leger med tanken om at købe en Aprillia RS 50
Jeg bor i kbh og skal bare bruge den til at cruise lidt rundt med inde i
byen, komme fra A til B osv. Men jeg er på helt bar bund hvad angår info
omkring hvad er godt og dårligt, når man køber brugt, forsikring, tips ect.

Jeg tænkte på at købe en til omkring 10000,- Jeg har set en der har kørt
4000km og er blevet "opgraderet" - tunet blandt venner - til 10500,- med
hjelm! Lyder det fornuftigt?
Hvad skal jeg være særlig opmærksom på når jeg køber sådan en sjover - så
jeg ikke står der og får nogle ubehagelige overraskelser. Kan jeg lave nogle
test på cyklen, når jeg er ude og se på den? fx kan man se efter slidt gummi
på bremsepedalen, når man ser på brugte biler osv.
Hvad med forsikring. Hvor meget skal jeg af med for en ansvars til en sjover
til ca. 10000,-?
Når det er en relativ lille scooter, så kan jeg vel også servicere den
selv - eller hvad anbefaler I ?

Hvis I gad hjælpe lidt ville det være super! Hvis I har links til
hjemmesider omkring noget af overnævnte, så skal I bare skrive dem.

TAK - Joey

Fra : John Kramme

Dato : 07-04-02 02:37

"j o e y" <blackjoey83@IHATESPAMhotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Jeg tænkte på at købe en til omkring 10000,- Jeg har set en der har kørt
> 4000km og er blevet "opgraderet" - tunet blandt venner - til 10500,- med

Ja det er lyder ok !

> [...]
gummi
> på bremsepedalen, når man ser på brugte biler osv.

Check at gearene virker ....desværre døjer nogle RS 50'ere med at de hopper
ud af gear, specielt de høje 5'de og 6'de ....hvis den gør, så hold dig væk

Check også koblingen ....glider den ? det må den ikke ...så er den slidt op
!
Check mislyde fra motor ....intet må forekomme ( banke og skrabelyde )
Check lækager .....vand - gearolie - premix olieforbindelser -
bremserørforbindelser !
Check af dækkenes beskaffenhed !

> Hvad med forsikring. Hvor meget skal jeg af med for en ansvars til en
sjover
> til ca. 10000,-?

Ca. 6-700.-

> Når det er en relativ lille scooter, så kan jeg vel også servicere den
> selv - eller hvad anbefaler I ?

Ja hvis du er fingernem ....så er der ingen problem i det
Jeg har selv 9 1/2 tommelfingre ....og har klaret mig fint med de 2 RS
50'ere som jeg har haft ( den ene med kraftig tunsæt ....monteringen går som
en leg )

> Hvis I gad hjælpe lidt ville det være super! Hvis I har links til
> hjemmesider omkring noget af overnævnte, så skal I bare skrive dem.

V.H John www.aprilia.highspeedzone.com
"Priller" RS 125 ( more space for the small one's )

Fra : RpR

Dato : 07-04-02 14:00

> [...]
> Check mislyde fra motor ....intet må forekomme ( banke og skrabelyde )
> Check lækager .....vand - gearolie - premix olieforbindelser -

Som Kramme skriver så har mange RS'ere problemer med gearene. De skal gå
NEMT og skal ikke presses på plads når du kører!
Det med hvis koblingen glider er nu mindre slemt. Det er bare pladerne der
skal skiftes, og medmindre du er ekstremt fumlefingret, så kan du også klare
dén opgave selv.
Top Performances laver desuden et koblingskit med tykkere plader og
strammere fjedre, som ville være en meget god ide at montere hvis den skal
tunes en del.
Ellers så check efter tegn der kunne tyde på at den har været nede og ligge
engang. Skrammer på siden osv.
Få en til at holde knallerten i oprejst stilling og så ser du bagfra om
hjulene flugter med hinanden. Gør de ikke, er stellet skævt. Se dig om efter
en anden.
Når du prøvekører den, så (hvis du kan) se på dækkene og fælgerne, om de
svinger fra højre til venstre. Så kan fælgene være skæve, heller ikke fedt.
Så er der self' dæk og kæde. Et nyt kædekit med tændhjul koster 500 - 600.
--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Bendt Grunge

Dato : 07-04-02 14:51

> Få en til at holde knallerten i oprejst stilling og så ser du bagfra om
> hjulene flugter med hinanden. Gør de ikke, er stellet skævt. Se dig om
efter
> en anden.

Den kan sagtens lave "to spor" selvom den ikke er skæv, bare man ikke har
flugtet den når man har haft hjulet af eller spændt kæde kan det "ramme ved
siden af" jeg har lavet en gummisnor med 2 kroge som jeg sætter i skiven på
forhjulet og bagom baghjulet til akslen, så kan man spænde det til når den
flugter, og det er fuldstændigt lige.

men du mener jo også om de flugter hinanden lodret ik..du fik bare ik lige
skrevet det.

BG.

Fra : John Kramme

Dato : 07-04-02 18:23

> Top Performances laver desuden et koblingskit med tykkere plader og
> strammere fjedre, som ville være en meget god ide at montere hvis den skal
> tunes en del.

Pas på med dem fra Top Performances, det er meget uheldigt at montere dem,
vi har prøvet dem og haft et dårligt resultat, vi har også hørt at der er
andre som har problemmer med holdbarheden på dem ....desværre
Men ellers har du ret PrP, Top Performances burde være bedre, men de viser
sig at være for hård i belægningen ( de skrider/fedter efter kort tid )
.....så mit råd er at købe originalt, med mindre der er andre som kender et
bedre alternativ = andet fabrikat ?

Fra : j o e y

Dato : 07-04-02 21:49

Tak for de fine svar...! -Så ved jeg hvad jeg skal være opmærksom på!!

Det kan være jeg skal ud og prøvekøre (dog kun en standard nede fra butiken)
i morgen...

- joey

Fra : RpR

Dato : 08-04-02 15:56

> [...]
> ....så mit råd er at købe originalt, med mindre der er andre som kender et

Hmm, de originale glider ellers nemt ud.
Måske man prøve med en spændeskive under fjedrene?

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : John Kramme

Dato : 08-04-02 22:10

> Hmm, de originale glider ellers nemt ud.

Glider nemt ud .....øeehhh hvad mener du ?
( jeg tror at du taler om montering/afmontering, jeg taler om at koblingen
glider under hård kørsel ) right ?

> Måske man prøve med en spændeskive under fjedrene?

Ja skiven kan sikkert give en hårdere forspænding på pladerne

John

Fra : RpR

Dato : 08-04-02 23:51

> Glider nemt ud .....øeehhh hvad mener du ?
> ( jeg tror at du taler om montering/afmontering, jeg taler om at koblingen
> glider under hård kørsel ) right ?

Taler om at når du kommer højt nok op i hastighed, så glider koblingen
simpelthen ud fordi den ikke kan klare presset, præcis som på de gamle
FS-1'ere.

> Ja skiven kan sikkert give en hårdere forspænding på pladerne

Du strammer fjedrene mere ved proceduren, burde nu virke finno, kræver self'
at der er plads nok til at koblingen kan aktiveres og fjedrene presses
sammen =)

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com