Legeplads
Fra : Michael Knudsen

Dato : 06-04-02 21:20

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig en gammel computer, som jeg kan pille så meget
ved, som jeg har lyst til. Det kan jeg ikke rigtig med den, jeg sidder
ved lige nu, da det nærmest ville være en katastrofe, hvis den gik ned.
Jeg har overvejet at købe en langsom sag (evt. 486dx-100Mhz), da jeg ikke
stiller nogen krav til hastighed, idet jeg har kun tænkt mig at installere en
minimal installation af linux. Nu til mit spørgsmål: Kan jeg sætte en
sådan sag sammen med min nuværende computer (med RedHat 7.2), så de begge
er på nettet (jeg har Cybercity ADSL)? Det ideelle ville være, hvis jeg
kunne have den langsomme (og forhåbentlig mindre strømslugende) computer
til at stå tændt som en server og bruge den anden efter behov. Kan alt
dette lade sig gøre? I så fald: Hvad skal jeg anskaffe mig (f.eks. for at
få netværket til at fungere)?

-> Michael Knudsen

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-04-02 21:32

Michael Knudsen wrote in <pan.2002.04.06.22.19.21.862817.26057@imf.au.dk>:
> Jeg har overvejet at købe en langsom sag (evt. 486dx-100Mhz), da jeg ikke
> stiller nogen krav til hastighed,

Der er også mange sjove ting man kan lave, hvor sådan en maskine vil være
hurtig nok. :)

> idet jeg har kun tænkt mig at installere
> en minimal installation af linux.

Minimal behøver den nu ikke være, selv om der også er mange ting, som
kræver mere computer-kraft.

> Nu til mit spørgsmål: Kan jeg sætte en
> sådan sag sammen med min nuværende computer (med RedHat 7.2), så de begge
> er på nettet (jeg har Cybercity ADSL)?

Ork ja.

> Det ideelle ville være, hvis jeg
> kunne have den langsomme (og forhåbentlig mindre strømslugende) computer
> til at stå tændt som en server og bruge den anden efter behov. Kan alt
> dette lade sig gøre?

Jeg tror ikke der er noget teknisk, der skulle forhindre dig i at have den
"lille" computer stående tændt hele tiden. Det er vist ting som støj og
strømforbrug der er de største problemer.

> I så fald: Hvad skal jeg anskaffe mig (f.eks. for at
> få netværket til at fungere)?

Det kommer helt an på hvad du har nu, altså hvad din Internet-forbindelse
angår.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Michael Knudsen

Dato : 07-04-02 10:57

On Sat, 06 Apr 2002 22:31:47 +0200, Niels Andersen wrote:

> Jeg tror ikke der er noget teknisk, der skulle forhindre dig i at have
> den "lille" computer stående tændt hele tiden. Det er vist ting som støj
> og strømforbrug der er de største problemer.

Det lyder godt! Jeg ønsker netop en langsom computer, da jeg håber, at
den ikke bruger ret meget strøm.

-> Michael

Fra : Niels Andersen

Dato : 07-04-02 11:28

Michael Knudsen wrote in <pan.2002.04.07.11.56.38.584220.7136@imf.au.dk>:
> Det lyder godt! Jeg ønsker netop en langsom computer, da jeg håber, at
> den ikke bruger ret meget strøm.

Det er ikke noget jeg ved alverden om, men ud fra min erfaring, er det ikke
noget du skal regne med.
Jeg har selv længe haft en tusse-gammel og en langt mere up-to-date maskine
stående. Hvis vi ser bort fra skærmene (der er jo ingen grund til at have
skærm på en server) var strømforbruget faktisk næsten ens.

Det er vist værd at bemærke, at den gamle maskine ikke havde mere en lige
præcis hvad der skulle til, for at køre. Det eneste overflødige var faktisk
grafikkortet.
Den nye maskine der imod var fyldt helt op. Det eneste der var til overs
der var en par ISA-slots, et ide-stik og mulighed for diskette-drev. Ellers
var selv serielle porte, parallel port og usb-porte fyldt.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-04-02 12:14

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> wrote:

>Det er ikke noget jeg ved alverden om, men ud fra min erfaring, er det ikke
>noget du skal regne med.

Min 486DX33 bruger 40W under Windows. Strømforbruget under Linux er
muligvis lavere, da Linux i modsætning til Windows understøtter
processorens HLT-kommando.

Til sammenligning kan jeg se, at nyere Athlon-processorer sagtens
kan bruge 40-50W - altså processoren alene...

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-02 18:27

Michael Knudsen <knudsen@imf.au.dk> writes:

> Det lyder godt! Jeg ønsker netop en langsom computer, da jeg håber, at
> den ikke bruger ret meget strøm.

Så skal du have en bærbar. De bruger definitvt mindst strøm.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 06-04-02 22:24

Michael Knudsen wrote:

> Hvad skal jeg anskaffe mig (f.eks. for at få netværket til at fungere)?

To ekstra netkort. Begge stopper du i din nye maskine som så agerer
gateway for dit netværk. Hvis du lader den stå tændt hele tiden, så
kan den være webserver også.

-Claus

Fra : Michael Knudsen

Dato : 07-04-02 10:58

On Sat, 06 Apr 2002 23:24:02 +0200, Claus Rasmussen wrote:

> To ekstra netkort. Begge stopper du i din nye maskine som så agerer
> gateway for dit netværk. Hvis du lader den stå tændt hele tiden, så kan
> den være webserver også.

Hvis jeg smider to netkort i den og sætter den op mellem nettet og min
nuværende computer, vil jeg så kunne bruge nettet på min nuværende
computer uden at sætte noget op på den nye først? (Ryger det bare lige
igennem?)

-> Michael Knudsen

Fra : Kent Friis

Dato : 07-04-02 11:08

Den Sun, 07 Apr 2002 11:58:06 +0200 skrev Michael Knudsen:

> [...]
>nuværende computer, vil jeg så kunne bruge nettet på min nuværende
>computer uden at sætte noget op på den nye først? (Ryger det bare lige

Nej, du skal have lavet routing imellem de to netkort, og have noget
masquerading / NAT.

Mvh
Kent
--
Advarsel: ny e-mail adresse - med risiko for at mails går tabt.
Den gamle adresse virker stadig, men bliver primært checket i

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-04-02 12:45

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:

> To ekstra netkort. Begge stopper du i din nye maskine som så agerer
> gateway for dit netværk. Hvis du lader den stå tændt hele tiden, så
> kan den være webserver også.

Da Cybercity leverer en router med deres ADSL-forbindelse, så er det
vel lidt fjollet at give sig til at sætte en computer op til at
håndtere den opgave.

Så vil det være bedre (men måske også en lille smule dyrere) at
anskaffe en lille switch og så sætte begge computere og routeren til
den, så vil begge maskiner have adgang til nettet.

--
Jacob - www.bunk.cc
May the fleas of a thousand camels infest your armpits.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 08-04-02 06:22

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Da Cybercity leverer en router med deres ADSL-forbindelse, så er det
> vel lidt fjollet at give sig til at sætte en computer op til at
> håndtere den opgave.

Nej. Fordi routeren kan ikke agere firewall.

Jeg kender ikke Cybercitys setup... har man et indre netværk med et
vilkårligt antal adresser ? Jeg bruger stofanet og har een indre
adresse, som naturligvis er for lidt, når jeg har flere maskiner.
Derfor har jeg et setop, som jeg beskrev, med et indre netværk.

-Claus

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-04-02 09:22

Claus Rasmussen wrote in <a8r9ej$da3$1@sunsite.dk>:
> Nej. Fordi routeren kan ikke agere firewall.

Så skal vi vist til at definere "firewall". :)

Hvis du er tilfred med, at nogle porte er lukkede, andre er ikke, og så
nogle simple filtre (fx. kun ip XX.XX.XX.XX har adgang til port 22 osv), så
er router fin nok som firewall. I hvert fald hvis det er en Cisco 677, som
jeg tror det er. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 08-04-02 16:10

Claus Rasmussen wrote:

> [...]
> adresse, som naturligvis er for lidt, når jeg har flere maskiner.
> Derfor har jeg et setop, som jeg beskrev, med et indre netværk.

Standardsetup'et består af en Cisco 677 router, som samtidig agerer
DHCP-server, hvor alle indgående porte er lukket. Da routeren kun har en
udgang indad kræver det en switch eller lignende hvis man vil have flere på
nettet. Man har kun 1 ip udadtil.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

Fra : Kent Friis

Dato : 08-04-02 16:16

Den Mon, 08 Apr 2002 17:10:18 +0200 skrev Andreas Kleist Svendsen:

> [...]
>udgang indad kræver det en switch eller lignende hvis man vil have flere på

En switch, eller en hub.

>Man har kun 1 ip udadtil.

Det er helt normalt.

Mvh
Kent

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 08-04-02 16:20

Kent Friis wrote:

> Den Mon, 08 Apr 2002 17:10:18 +0200 skrev Andreas Kleist Svendsen:
> En switch, eller en hub.

Yeps, jeg skrev *en switch eller lignende*, hvilket jeg også mener
indebærer en hub.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

Fra : Kent Friis

Dato : 08-04-02 16:29

Den Mon, 08 Apr 2002 17:19:55 +0200 skrev Andreas Kleist Svendsen:

>Yeps, jeg skrev *en switch eller lignende*, hvilket jeg også mener
>indebærer en hub.

Det lød bare som en misforståelse, men en hub er da billigere end en
ekstra maskine med to netkort?

Forøvrigt skal du bruge et specielt kabel imellem maskinerne, hvis
du ikke har en hub.

Mvh
Kent

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-04-02 17:16

Kent Friis wrote in <a8sd07$d49$1@sunsite.dk>:
> Det lød bare som en misforståelse, men en hub er da billigere end en
> ekstra maskine med to netkort?

Øhm, en "switch" er altså ikke en "ekstra maskine med to netkort"...

En switch ligner umiddebart en hub af udseende og funktion. Den er bare
lidt dyrere, og fungerer en hel del bedre.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 09-04-02 17:51

Kent Friis wrote:

> Det lød bare som en misforståelse, men en hub er da billigere end en
> ekstra maskine med to netkort?

Det /er/ en misforståelse.

Den oprindelige spørger har allerede en ekstra maskine. Spørgsmålet
var så, hvordan han billigst muligt fik koblet begge maskiner på
nettet. Jeg foreslog (uden at kende CyberCitys setup), at han kunne
sætte to netkort i den nye maskine og så lave et indre netværk. Men
da routeren allerede klarer problemet med netværket, kan han "nøjes"
med at bruge en switch/hub i stedet.

-Claus

Fra : Kim Nielsen

Dato : 06-04-02 23:20

"Michael Knudsen" <knudsen@imf.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til at stå tændt som en server og bruge den anden efter behov. Kan alt
> dette lade sig gøre? I så fald: Hvad skal jeg anskaffe mig (f.eks. for

Jeg har fornyligt prøvet med en ældre PC (486DX66, 20MByte ram,
540MByte HD), hvor jeg installerede RedHat 6.1.
Det virkede udmærket og jeg kunne også sagtens komme på nettet i consol
mode.
Men jeg kunne ikke køre Netscape da den swappede konstant (det gjorde
den også med andre GUI'er som Gnome), men den kunne formentlig sagtens
bruges som ruter, firewalle m.m. i consol mode.

Kim Nielsen

Fra : frank damgaard

Dato : 07-04-02 11:51

Michael Knudsen <knudsen@imf.au.dk> wrote:

> [...]
> sådan sag sammen med min nuværende computer (med RedHat 7.2), så de begge
> er på nettet (jeg har Cybercity ADSL)? Det ideelle ville være, hvis jeg

Hvor meget RAM har du til den ?
Hvor hurtig er diskene og er der DMA på IDE kontrolleren ?
Til "gamle langsomme og små" PC'ere skal man have tålmodighed
da installation tager tid.
Man skal nedbarbere antallet af programmer, da jo flere man vælger
jo længere tid tager det at installere (langsom disk osv)

Vælg "tekstmode install" hvis muligt.

Forvent at gammel hardware i maskinen kan kræve "håndarbejde"
og drille under installation.

Undlad at bruge tunge gragiske programmer som KDE , windownmanagere,
mozilla, staroffice osv.

Brug en let windowmanager og evt. en gammel Netscape 4.7 eller lynx.

> [...]
> til at stå tændt som en server og bruge den anden efter behov. Kan alt
> dette lade sig gøre? I så fald: Hvad skal jeg anskaffe mig (f.eks. for at

Jeg ville nok lige måle på maskinen med fungerende måleudstyr om
den bruger så meget mindre strøm (ikke de billige effektmåler fra
isenkræmmeren til max ca 200kr).

Min erfaring er at en gammel maskine let kan bruge mere strøm
end en nyere.
Det afhænger af powersupply, harddiske, bundkort, CPU typer.
Det der let mere end halverer forbruget er hvis man slukker
en tændt gammel skærm.
Kan skærmen gå i standby så spares en hel del. Vær opmærksom
på at selv i standby kan forbruget ligge mellem 1 - 15Watt !
(og de dyre skærme er ikke altid dem med laveste standby)

Vil man virkelig ned i forbrug, så anvend end gammel bærbar laptop.

--
no signature :)