bad interpreter: Permission denied
Fra : Niels Andersen

Dato : 06-04-02 17:12

Jeg har et meget simpelt bash-script, som tidligere virkede fint, men nu
virker det ikke længere, efter at være flyttet til en anden partition.

Det hed noget med "~/katalog/script.sh".
"~/katalog" er nu et symlink, og kalder kalder scriptet helt som jeg plejer:
$ cd ~/katalog
$ ./script.sh

Men som sagt virker det ikke længere, og jeg fatter ikke en dyt. Se her:

$ ./script.sh
bash: ./script.sh: /bin/bash: bad interpreter: Permission denied

$ head -n 1 script.sh
#!/bin/bash

$ bash script.sh
[virker fint]

$ which bash
/bin/bash

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-04-02 18:19

On Sat, 06 Apr 2002 18:11:51 +0200, Niels Andersen wrote:

> $ ./script.sh bash: ./script.sh: /bin/bash: bad interpreter:
> Permission denied

$ chmod a+x script.sh

Duh?,

--
"Well, I'm a moon around you" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-04-02 19:32

Adam Sjøgren wrote in <87g028agpg.fsf@virgil.koldfront.dk>:
> $ chmod a+x script.sh

Heh, hvis det var problemet, så ville den vel ikke give "bad interpreter".
:)

Anyway, den er markeret executable, enda for alle tre.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-04-02 20:12

On Sat, 06 Apr 2002 20:31:42 +0200, Niels Andersen wrote:

> Heh, hvis det var problemet, så ville den vel ikke give "bad
> interpreter". :)

Jo, det er faktisk præcis hvad den giver:

virgil:/tmp$ cat script.sh
#!/bin/bash

echo "Yay"
virgil:/tmp$ ls -l script.sh
-rw-r--r-- 1 asjo asjo 24 Apr 6 21:10 script.sh
virgil:/tmp$ ./script.sh
bash: ./script.sh: /bin/bash: bad interpreter: Permission denied
virgil:/tmp$ sh script.sh
Yay
virgil:/tmp$ chmod a+x script.sh
virgil:/tmp$ ls -l script.sh
-rwxr-xr-x 1 asjo asjo 24 Apr 6 21:10 script.sh*
virgil:/tmp$ ./script.sh
Yay
virgil:/tmp$

Det var derfor jeg foreslog permissions...

Mvh.

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-04-02 21:37

Adam Sjøgren wrote in <87ofgwprpw.fsf@virgil.koldfront.dk>:
> Jo, det er faktisk præcis hvad den giver:

Okay, så var min test for simpel. :)

Jeg fik nemlig bare "Permission denied", men jeg havde ikke indsat en
she-bang linje.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 06-04-02 19:01

"Niels" == Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> [...]

> $ ./script.sh
> bash: ./script.sh: /bin/bash: bad interpreter: Permission denied

Jeg har set den samme, da jeg prøvede at installere Ciscos linux
VPN-klient. Det viste sig at være fordi linietermineringen var med
CRLF istedet for LF.

> $ head -n 1 script.sh
> #!/bin/bash

Prøv lige med:

$ head -n 1 script.sh | hexdump -cb

Og se om du får et output der ikke er:

0000000 # ! / b i n / b a s h \n
0000000 043 041 057 142 151 156 057 142 141 163 150 012

--
/Wegge

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-04-02 19:35

Anders Wegge Jakobsen wrote in <m2g028btbv.fsf@obelix.wegge.dk>:
> $ head -n 1 script.sh | hexdump -cb
> 0000000 # ! / b i n / b a s h \n
> 0000000 043 041 057 142 151 156 057 142 141 163 150 012

Der er "LF" linjeskift, og ikke "CR-LF".
Jeg får vist samme resultat som dig, bare med en ekstra linje:

$ head -n 1 script.sh | hexdump -cb
0000000 # ! / b i n / b a s h \n
0000000 043 041 057 142 151 156 057 142 141 163 150 012
000000c

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Kent Friis

Dato : 06-04-02 20:39

Den Sat, 06 Apr 2002 18:11:51 +0200 skrev Niels Andersen:
> [...]
>
>$ ./script.sh
>bash: ./script.sh: /bin/bash: bad interpreter: Permission denied

Hvis partitionen er eneste forskel - hvordan ser linien i /etc/fstab
ud?

Mvh
Kent
--
Advarsel: ny e-mail adresse - med risiko for at mails går tabt.
Den gamle adresse virker stadig, men bliver primært checket i

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-04-02 21:35

Kent Friis wrote in <a8nisn$dcc$2@sunsite.dk>:
> Hvis partitionen er eneste forskel - hvordan ser linien i /etc/fstab
> ud?

/dev/hdc1 /mnt/20gb ext3 user,auto,rw 0 0

Jeg må indrømme, at jeg ikke tænkte så meget over options-delen.
Jeg har nogle vfat-partitioner mountet, jeg brugte bare de samme options,
bortset fra at umask, uid og gid gav fejl, så de er fjernet.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Kent Friis

Dato : 06-04-02 21:57

Den Sat, 06 Apr 2002 22:35:14 +0200 skrev Niels Andersen:

> [...]
>Jeg har nogle vfat-partitioner mountet, jeg brugte bare de samme options,
>bortset fra at umask, uid og gid gav fejl, så de er fjernet.

MOUNT(8) Linux Programmer's Manual MOUNT(8)

user Allow an ordinary user to mount the file
    system. This option implies the options
       noexec, nosuid, and nodev (unless overridden
by subsequent options, as in the option line
       user,exec,dev,suid).

Bemærk at user automatisk medfører *noexec*. Hvorfor kopierer du ikke
options fra en anden ext2/ext3 partition i stedet for fra en vfat?

"default" burde være den option du har brug for, i stedet for dem du
har.

Mvh
Kent

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-04-02 22:08

Kent Friis wrote in <a8nnfp$r4v$1@sunsite.dk>:
> [...]
> by subsequent options, as in the option line
> user,exec,dev,suid).
>
> Bemærk at user automatisk medfører *noexec*.

Ah, der var årsagen.

> Hvorfor kopierer du ikke
> options fra en anden ext2/ext3 partition i stedet for fra en vfat?

Tjah, da jeg lavede det var jeg vel lige så træt som jeg er nu... :)

> "default" burde være den option du har brug for, i stedet for dem du
> har.

Yeps. Tak for hjælpen. Jeg skal nok give mig selv et lille dask i panden,
for ikke at tænke mig om med de options. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Bjørn Connolly

Dato : 06-04-02 22:03

On Sat, 06 Apr 2002 22:35:14 +0200, Niels Andersen wrote:
> /dev/hdc1 /mnt/20gb ext3 user,auto,rw 0 0

Fra mount(8)

user Allow an ordinary user to mount the file
system. This option implies the options
noexec, nosuid, and nodev (unless overridden
by subsequent options, as in the option line
user,exec,dev,suid).

Mon ikke det var en ide at droppe user i dine options. Eller tilføje
"exec" til listen.

--
Bjørn Connolly
Disclaimer at <http://www.vof.dk/concorp/disclaimer.html>