Tastatur aktiveres sent
Fra : Morten

Dato : 06-04-02 15:31

Hej. En kammerat kører windows ME. Så laver han en "auto update",
med det resultat at hans BIOS konflikter på underlig vis, så han
ikke kan tilgå sit CD-ROM drev.

Finder ud af, at det kan afhjælpes ved at flashe BIOS. Men, tastaturet
aktiveres sent i boot processen så man ikke kan taste DEL når man
skal - det har jeg aldrig set før. Dybt underligt. Boot sekvensen
er C: - og da jeg ikke kan komme ind i BIOS og ændre den til A:, C:
har jeg således ikke mulighed for at flashe fra en floppy. Jeg kan
heller ikke gennemskue hvordan jeg på nogen vis skal komme til at
installere et nyt OS.

Nogen gode forslag?

Mvh Morten

Fra : LaPPe

Dato : 06-04-02 17:50

Er det et usb tastatur? (trådløs?)
Det kan være, at usb-tastatur er slået fra i bios, så tastaturet først
virker i windows...
prøv med et ps2 tastatur...

Fra : Morten

Dato : 06-04-02 19:24

LaPPe wrote:
> Er det et usb tastatur? (trådløs?)
> Det kan være, at usb-tastatur er slået fra i bios, så tastaturet først
> virker i windows...
> prøv med et ps2 tastatur...

Det er et PS2 - jeg fjernede strømmen fra HD'en for at tvinge den
til at boote fra A:, men det er stadig noget rod :)

Fra : [5250] Jens

Dato : 07-04-02 20:02

Morten wrote:

> Hej. En kammerat kører windows ME. Så laver han en "auto update",
> med det resultat at hans BIOS konflikter på underlig vis, så han
> ikke kan tilgå sit CD-ROM drev.

Er problemet det samme i f.eks. Win98 ?

> Finder ud af, at det kan afhjælpes ved at flashe BIOS.

Lyder underligt. Hvordan fandt han ud af det?

> Men, tastaturet
> aktiveres sent i boot processen så man ikke kan taste DEL når man
> skal - det har jeg aldrig set før.

Hvilket bundkort er det?
Det er vel ikke en mærkevare comp, hvor BIOS tit&ofte skal tilgås ved en
F-tast, og måske endda er password-beskyttet?

> Boot sekvensen
> er C: - og da jeg ikke kan komme ind i BIOS og ændre den til A:, C:
> har jeg således ikke mulighed for at flashe fra en floppy.

Det er meget usædvanligt at bootsekvensen ikke er A: først, netop af
denne grund.

Fra : Peter Skovgaard

Dato : 08-04-02 21:30

Hej Morten. Prøv at fjerne batteriet fra bundkortet ca 20 sekunder. Sæt det
i igen og start maskinen normalt. Dette vil få maskinen til at autodetektere
alle enheder fra begyndelsen og altså også tastaturet. derefter skulle du
være istand til at komme ind i BIOS på normal vis.
M.v.h Peter