At installare netkort?
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 05-04-02 23:17

Hejsa NG,

Jeg har forsøgt at installere et netkkort mere på min Debian Woody box, men
den (jeg) kan ik hitte ud af det
Kortet jeg prøver at installere er et Planet ENW-9503
(http://www.planet-taiwan.com/product/CATALOG/enw9503.htm) som kører med en
RealTek chip. Jeg har kørt "insmod rtl8139" uden at den giver fejl og rettet
i /etc/network/interfaces (se efter signatur)

Er der nogen, der kan hjælpe?

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

# /etc/network/interfaces -- configuration file for ifup(8), ifdown(8)

# The loopback interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The first network card - this entry was created during the Debian
installation
# (network, broadcast and gateway are optional)
auto eth0
iface eth0 inet static
address 10.0.xxx.xxx
netmask 255.255.255.0

auto eth1
iface eth1 inet static
address 192.168.xxx.xxx
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.xxx.xxx

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 05-04-02 23:31

Tonni Aagesen wrote:

> [...]
> (http://www.planet-taiwan.com/product/CATALOG/enw9503.htm) som kører med
> en RealTek chip. Jeg har kørt "insmod rtl8139" uden at den giver fejl og

Prøv 'modprobe 8139too' i stedet. Virker det, så indsæt linjen:

alias eth1 8139too

i /etc/modutils/aliases og kør update-modules.

> rettet i /etc/network/interfaces (se efter signatur)

> address 10.0.xxx.xxx

> address 192.168.xxx.xxx

Hvorfor skjule din interne IP - dem kan vi alligevel ikke bruge til noget...

Rasmus

Drink wet cement: Get Stoned.

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-04-02 07:33

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> wrote:

>RealTek chip. Jeg har kørt "insmod rtl8139" uden at den giver fejl og rettet
>i /etc/network/interfaces (se efter signatur)

Jeg går ud fra, at du kører kerne 2.2, siden du bruger rtl8139 og ikke
8139too.

Har du prøvet at køre en /etc/init.d/networking restart, _efter_ at du
har indsat modulet og rettet /etc/network/interfaces?

Under alle omstændigheder bør du putte modulet i /etc/modutils/aliases,
som Rasmus skriver, hvis du vil have noget, der holder efter en genstart.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 06-04-02 08:48

Allan Olesen wrote:

> Jeg går ud fra, at du kører kerne 2.2, siden du bruger rtl8139 og ikke
> 8139too.

8139too findes også i de nyeste 2.2 kerner. Faktisk virkede rtl8139 ikke for
mig (moldulet blev indlæst med netforbindelsen døde efter nogen tids
drift), men jeg havde success med 8139too.

Rasmus

A computer without Windows, is like a fish without a bicycle.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 06-04-02 10:24

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mig (moldulet blev indlæst med netforbindelsen døde efter nogen tids
> drift), men jeg havde success med 8139too.

Jeg har ganske rigtigt begge moduler med kerne 2.2.20.
Og tak for hjælpen, det virker nu

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 06-04-02 11:15

Rasmus Bøg Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote:

>8139too findes også i de nyeste 2.2 kerner.

Ja, siden jeg skrev det, har jeg lige lavet en netværksinstallation,
hvor bootdisken kørte 2.2.20. Der var ganske rigtigt en 8139too.

(Til gengæld virkede tulip-driveren, som jeg skulle bruge, ikke. Det
blev løst ved at skifte til en bootdisk med bf2.4-flavour, hvis
nogen skulle sidde med samme problem.)